Oríste! - jóuw Griekenland forum
TV-tip: De aardappeleters - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Καλή όρεξη! - Eet smakelijk! (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=52)
+--- Forum: Eten & drinken in Griekenland - alles over Griekse keuken (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=53)
+--- Discussie: TV-tip: De aardappeleters (/showthread.php?tid=5776)



TV-tip: De aardappeleters - Ger - 12 January 2017

De aardappeleters schreef:Als de aardappeleter even geen lasagne lust, gaat hij naar de Griek. Het iconische gerecht dat daar de menukaart siert is moussaka. Alleen: Geen enkele Nederlander die dat goed uitspreekt. Aardappeleter Joris Vermeer gaat op zoek de liefde van een Griekse kok voor de Franse keuken en stuit op een tragedie. Aglaea Kremezi is de vrouw die de uitvinder van moussaka heeft ontdekt. Maar zij haat hem meer dan dat ze van hem houdt. Bovendien is de Griekse salade niet Grieks en is feta geen kaas. Drama!

Puur toevallig zag ik zojuist een aflevering van het NTR-programma "De aardappeleters" waarin het ontstaan van Moussaká werd belicht. Het schijnt dat het gerecht nog niet eens zo lang bestaat en is uitgevonden door de Griekse gastronoom Nikolaos Tselementés, die zelf eigenlijk niet veel op had met de typische Griekse keuken.
"De tragedie van Moussaká" dus.

Daarnaast nog een leuk gebracht stuk over de origineel in Griekenland niet bestaande "Griekse salade".
Ik persoonlijk vond het een erg leuke aflevering. Voor degene die een digitaal kabelkastje hebben misschien een leuke tip om het programma even terug te kijken.
Het programma is ook via de website van NTR te bekijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





of hier op de website van NPO:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: TV-tip: De aardappeleters - Vito - 12 January 2017

Die ga ik nog kijken.
Wij keken naar aflevering van de KVW over een Spaanse Glühwein naar origineel recept van Pepe die Glühwein gegoogled had. Big Grin


RE: TV-tip: De aardappeleters - JohannesGR - 13 January 2017

A propos uitspraak: het restaurant waar we vaak in GR eten sprak eveneens de moussaka met het accent
op de 2e lettergreep. Bij navraag zei de uitbater: "omdat de toeristen het zo uitspreken hebben we ons bij
de niet-Griekse klanten `aangepast'".
Johannes


RE: TV-tip: De aardappeleters - Marian55 - 13 January 2017

toch enig om te bekijken.


RE: TV-tip: De aardappeleters - Tzimis Bazoukas - 14 January 2017

beetje kortzichtig om de nederlandse versie van wikipedia te raadplegen en enkel bij Tselementes blijven. er is meer geschiedenis achter de mousaka.
Trouwens een bijnaam voor een kookboek in griekenland is Tselementes. omdat deze man een van de eerste bekende waren die kookboeken schreven in een tijd dat niet zo veel zenders waren op de griekse tv met een ieder een eigen chef.


RE: TV-tip: De aardappeleters - Goedas - 20 July 2017

Programma is gisteren herhaalt. Weten jullie ook waar het is opgenomen?


RE: TV-tip: De aardappeleters - Ger - 20 July 2017

Op Kea/Tzia, de woonplaats van Aglaea Kremezi.

Hier is het nog eens terug te zien voor de mensen die het gemist hebben:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







RE: TV-tip: De aardappeleters - griekenlandganger - 03 September 2017

Ik kom dit nu pas tegen, maar dank jullie wel voor de tip. Ik heb genoten, erg leuk!