Oríste! - jóuw Griekenland forum
Pita Gyros - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Το καφενείον- Het Griekse praathoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Το Στέκι - het ledenhoekje (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=135)
+---- Forum: De Griekse keuken thuis (JohanV's blog) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=137)
+---- Discussie: Pita Gyros (/showthread.php?tid=6275)



Pita Gyros - JohanV - 24 November 2017

Ja, hij kan hier natuurlijk niet ontbreken. Dit is echt zo'n gerechtje dat je altijd uit de losse hand maakt, een beetje van dit er in, een beetje van dat Smile .
Ik heb bij een Griekse winkel mooie pitabroodjes meegenomen (de echte, niet die kleine donerbroodjes) om dit weekend lekker van te genieten. Toen schoot het me te binnen dat ik dit recept nooit opgeschreven heb ( net als keftedes trouwens, ook zo'n "uit de hand" gerecht ). Dus nu maar eens gedaan. De kruiden in dit recept heb ik gewoon in een potje zitten, dus alles al gemengd, gebruik ik vaak bij het grillen en/of marineren van vlees, wel zo handig. Bij Rianne heb ik nog even gespiekt hoe zij de verhoudingen opvolgt. Ik heb de hoeveelheden "teruggeschreven" naar een hoeveelheid van 6 broodjes, ik zit wat hoger in de kruiden zeg maar, maar varieer hier gerust naar eigen smaak mee. Tongue Hier vinden ze overigens de variant met kip het lekkerst en ik zelf ook. Smile




RE: Pita Gyros - Patrick - 24 November 2017

Als echte Belg moeten er toch ook wat frietjes in van mij Big Grin

[Afbeelding: 28wfo91.jpg]


RE: Pita Gyros - Arthur - 24 November 2017

Dat doen ze op veel plaatsen nu, frietjes erin is goedkoper als vlees, maar doe mij toch maar de frietloze variant.
kalo orexi.



RE: Pita Gyros - Marian55 - 24 November 2017

ik ben net thuis, en zou ze allebei lusten!


RE: Pita Gyros - JohanV - 24 November 2017

Voor mij ook het liefst zonder de frites. Dan bestel ik wel een bordje Gyros met frites Smile


RE: Pita Gyros - Ernst - 24 November 2017

Niet verkeerd, maar de lekkerste pita gyros heb ik in Molyvos bij de Gyros corner gegeten.
Komende vakantie zullen we er ongetwijfeld weer een aantal gaan eten. 
Voordat dit zover is zullen we zeker jou recept nog uitproberen.


RE: Pita Gyros - Wilma - 24 November 2017

Idea  Voor diegenen die  in Noord-Holland wonen en geen Griekse winkel in de buurt hebben .... Bij Deen hebben ze  nu ook echte ,,verse Griekse-gyros broodjes ,, in de koeling


RE: Pita Gyros - Wim M - 25 November 2017

Wat is er zo "Grieks" aan gyros? Ken het nog uit de jaren `70 toen schoten de Shoarmatenten hier in het dorp als paddenstoelen uit de grond.
Gelukkig zonder die gore friet, welke onder een lamp warm gehouden wordt. Later zag ik het op Rhodos en Kreta als Gyros.


RE: Pita Gyros - JohanV - 25 November 2017

(25 November 2017, 08:24)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat is er zo "Grieks" aan gyros? Ken het nog uit de jaren `70 toen schoten de Shoarmatenten hier in het dorp als paddenstoelen uit de grond.
Gelukkig zonder die gore friet, welke onder een lamp warm gehouden wordt. Later zag ik het op Rhodos en Kreta als Gyros.

Shoarma is geen Gyros. Wink


RE: Pita Gyros - jacq1970 - 25 November 2017

Ik eet ze ook regelmatig alleen dan zonder vlees, lekker allerlei groentes erin met de lekkere kruiden en tzatziki erop... en voor mij mogen de frietjes er dan weer wel in.
Waar de ene gyros verkoop er een mooi broodje van maakt kwakt de ander er gewoon alles in behalve dan het vlees maar ik geniet van alle broodje, ik vind ze heerlijk!
Mijn vriend heeft overigens vaak geluk want die krijgt ter compensatie vaak extra gyros erin!


RE: Pita Gyros - ostria - 25 November 2017

Beste forumleden,
Voor degene die geen pita broodjes kan bemachtigen, maak ze zelf, heel eenvoudig.
En je kunt ze gerust invriezen. Misschien heeft Johan een recept anders wil ik het wel plaatsen
Veel succes!!

Groet Ostria.


RE: Pita Gyros - JohanV - 25 November 2017

(25 November 2017, 13:44)ostria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste forumleden,
Voor degene die geen pita broodjes kan bemachtigen, maak ze zelf, heel eenvoudig.
En je kunt ze gerust invriezen. Misschien heeft Johan een recept anders wil ik het wel plaatsen
Veel succes!!

Groet Ostria.

Hoi Ostria, ik ben benieuwd naar je recept!
Ik heb ze inderdaad ook ingevroren liggen, maar wel kant en klaar uit de winkel. Big Grin


RE: Pita Gyros - Marian55 - 25 November 2017

ik hou me ook warm aanbevolen voor het recept van de broodjes. ze zijn zo lekker...


RE: Pita Gyros - Wim M - 26 November 2017

Marian, het internet staat vol pita-broodje recepten. Moet bekennen, dat ik het nooit gemaakt heb.
Weet niet waar je woont, maar bij de meeste supers of slagers kan je ze kopen. Even nat maken onder de kraan en dan in de broodrooster "oppiepen"


RE: Pita Gyros - JohanV - 26 November 2017

(26 November 2017, 10:37)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Marian, het internet staat vol pita-broodje recepten. Moet bekennen, dat ik het nooit gemaakt heb.
Weet niet waar je woont, maar bij de meeste supers of slagers kan je ze kopen. Even nat maken onder de kraan en dan in de broodrooster  "oppiepen"

Wim, bij de supers die ik ken, kan ik alleen die kleine pitabroodjes krijgen die je ook bij de shoarmaboer krijgt, maar niet die grote platte Griekse die je kan oprollen. Bij welke supermarkt haal jij ze?


RE: Pita Gyros - Wim M - 26 November 2017

Johan, de broodjes haal ik zelden bij de super (Vomar) maar meestal gelijk met het vlees bij de slager. Die koopt de broodjes ook gewoon in. Inderdaad de kleintjes welke je open moet snijden en niet de grote welke opgerold moeten worden. Hier in A`dam veel Turken en zal eens kijken of ze de grote ook hebben.


RE: Pita Gyros - JohanV - 26 November 2017

(26 November 2017, 12:08)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan, de broodjes haal ik zelden bij de super (Vomar) maar meestal gelijk met het vlees bij de slager. Die koopt de broodjes ook gewoon in. Inderdaad de kleintjes welke je open moet snijden en niet de grote welke opgerold moeten worden. Hier in A`dam veel Turken en zal eens kijken of ze de grote ook hebben.

Oke, dank je Wim. In mijn recept gebruik de grote oprolbare, zoals je die ook in Griekenland krijgt. Daarom ook benieuwd naar het recept van Ostria.


RE: Pita Gyros - ostria - 26 November 2017

Hieronder het recept van de pita's
Heb ze nog niet uitgeprobeerd, ga ik binnenkort doen!
Recept staat op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Veel succes! groet


Dit is een heel eenvoudig stapsgewijs Grieks recept voor pitabroodjes om deze heerlijke traditionele verrukking helemaal opnieuw te creëren.  Dit pitabroodrecept is gemaakt met slechts 4 ingrediënten en het hele proces duurt slechts 30 minuten .  Het enige wat je echt hoeft te doen is een eenvoudig deeg mengen en de ware smaak van zelfgemaakt pitabrood uit je eigen handen ervaren in je eigen keuken!
Dus ga door en geef dit zelfgemaakte pitabroodrecept een kans en geniet terwijl je nog steeds warm bent, met je favoriete dip terzijde!




ingrediënten
• 500g bloem voor alle doeleinden (17,5 gram)
• 4 g droge gist (ongeveer 1 theelepel)
• 1 theelepel zout
• 1 theelepel suiker
• 1 1/2 glas lauw water (40C)
Instructions
1. Om dit pitta broodrecept klaar te maken, begint u met het zeven van het meel in de kom van uw mixer.  Voeg de gist, suiker en zout toe en meng met een lepel.
2. Voeg een beetje water toe en begin met het mengen, met behulp van de deeghaak.  Giet het water beetje bij beetje in het water, terwijl het zich mengt.  Wacht elke keer dat        het water wordt geabsorbeerd en voeg er nog wat meer aan toe.
3. Afhankelijk van het meel, kan het deeg misschien een beetje minder water nodig hebben dan dit recept van het pitabrood vereist.  Na een tijdje te hebben gemixt, moet het deeg voor je pitabroodje een elastische bal worden.  Als het deeg nog steeds verkruimeld is, moet je wat meer water toevoegen.  Als het te plakkerig wordt, betekent dit dat je meer water hebt toegevoegd dan nodig.  Voeg in dat geval 1 theelepel bloem toe en blijf mengen.
4. Als je klaar bent, bedek het deeg dan met een keukendoek en laat het minstens 20 minuten op een warme plaats staan tot het zijn grootte verdubbelt.  Dit is een belangrijke stap voor dit pitabroodrecept, zodat het pitabrood zacht en zacht wordt.  Als het winter is, zet u de oven enkele minuten aan, totdat het een beetje warm is, schakelt u het uit en laat u het deeg een paar minuten rijzen.
5. Haal het deeg uit de kom en kneed het een beetje met je handen.  Splitsen in 6-7 porties van gelijke grootte.
6. Om het pitabroodje te vormen, kunt u een deegroller gebruiken of het uitrekken met uw handen, ongeveer 1 cm dik.  Voor een traditionelere uitstraling op je oita-brood, gebruik je een vork om er enkele gaten bovenop te maken.
7. Verhit een niet-klevende braadpan op middelhoog vuur (zonder vet) en bak elk pitabrood ongeveer 3-4 minuten aan elke kant, tot het iets gekleurd en nog steeds zacht is.  Om meer kleur te geven, duw je het pitabroodje met een houten lepel op de pan.
8. Als het niet meteen wordt geconsumeerd, wikkel het pitabroodje dan in een elastische wikkel om zacht te blijven.  Genieten!


RE: Pita Gyros - JohanV - 26 November 2017

Dank je Ostria, ik ga het uitproberen!


RE: Pita Gyros - johancrete - 26 November 2017

Gewoon de pita broodjes bestellen bij de griekse winkels, weet je zeker dat je de echte heb


RE: Pita Gyros - griekenlandganger - 27 November 2017

Beste JohanV,

Dank je wel voor je fijne recepten. Ik ben vrij nieuw op dit forum en heb met veel plezier door je recepten gebladerd. Ze zijn een welkome aanvulling van mijn rits Griekse kookboeken. Het is een feestje om al dat lekkers op verschillende manieren uit te proberen.
Je pita's souvlaki zijn heerlijk, lekker met tzatziki erbij. Ook je bougatsa viel erg in de smaak hier. Mooi begin toch :)


RE: Pita Gyros - Cor Nieuw Vennep - 27 November 2017

"De kruiden in dit recept heb ik gewoon in een potje zitten, dus alles al gemengd, gebruik ik vaak bij het grillen en/of marineren van vlees, wel zo handig".

Beste Johan, dit zinnetje staat zo maar achteloos ergens in je tekst. Een openbaring, hoe eenvoudig kan het zijn.
Deze kruidenmix staat sinds dit weekend met etiket in de kruidenlade.
Onze vraag is dan ook heb je nog meer van dit soort mengsels  die zich lenen om vooruit te maken. 

Nog even mijn eigen ervaring met het maken van pita brood. Het wemelt van "eenvoudige" recepten, inclusief filmpjes, op internet. Zoooo makkelijk.
Ik heb verschillende pogingen met diverse recepten gedaan, maar zo eenvoudig vond ik het niet. Alleen al het bakken luistert zeer nauw. En dan heb 
je iets gemaakt wat erop lijkt en dan smaakt het weer nergens naar. 

Mijn oplossing: De "echte" (diepvries) komen gewoon mee als mijn Plomari ouzo wordt thuis bezorgd.

Maar kruidenmix op voorraad maken we zelf  Big Grin , bedank Johan.


RE: Pita Gyros - Wim M - 28 November 2017

Aangemoedigd door deze draad aan de slag gegaan in de keuken.
De pita`s gebakken in een Duch Oven, maar een dikke koekenpan gaat ook prima.
Recept ongeveer als van Ostria, maar zonder de suiker. Ze zijn niet allemaal mooi rond, maar dat kan ook, door ze langs een bord of deksel af te snijden.
Scheve dingetjes piesen ook moet je maar denken.
Pan invetten met olijfolie.
[Afbeelding: 15dsx9l.jpg]
Eerste poging.

Als back-up er een paar gehaald bij een Turkse bakker, 50ct per stuk.


RE: Pita Gyros - JohanV - 29 November 2017

@Cor: Vaak heb je combi's met kaneel en knoflook of gebruik je bv maar twee kruiden.
Ik heb één mengsel wat ik vaker gebruik en ook in een potje heb zitten.
Dit gebruik ik om gevogelte te grillen/bakken (kip, kalkoen, kwartel, eend) : Gelijke delen van gemberpoeder, gemalen nootmuskaat, gemalen koriander, paprikapoeder, kardemom, kurkuma, kruidnagelpoeder en chilipoeder. Veel verschillende specerijen, maar geeft een heerlijke smaak. Dit mengsel heb ik ook gebruikt bij het recept voor de kretenzische kippenbouten. (chilipoeder is natuurlijk al een mengsel, maar geeft het extra pit)
Overigens is dit ook heel lekker op speklapjes Tongue


RE: Pita Gyros - ostria - 29 November 2017

Aangestoken door het resultaat Shy ga ik ze gelijk proberen, dit weekend. Ben reuze benieuwd. Doe er paar zonder suiker en aantal met bravo
Maar vandaag eerst het Wildzwijn ophalen voor recept Johan V. Dat is alvast voor Kerst!!

Bedankt Wim M.
Groet Ostria.


RE: Pita Gyros - Cor Nieuw Vennep - 29 November 2017

Bedankt Johan voor de volgende kruidenmix. 
Je wilt niet weten hoe ik sta te klooien bij een recept met een kwart theelepeltje en een halve eetlepel en een snufje van dat.
Het is zo simpel als je beetje nadenkt. Maar ja dan heet je JohanV  Big Grin .