Oríste! - jóuw Griekenland forum
zomaar enkele herinneringen.... - Afdrukversie

+- Oríste! - jóuw Griekenland forum (https://www.wageral.nl/oriste)
+-- Forum: Het relaxhoekje ( Griekse Muziek - Films - Series - TV-programma's - Literatuur - Reisverhalen - Internet ) (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Forum: Reisverhalen - foto/videoverslagen/impressies - ervaringen - (vakantie)tips - favoriete plekjes (https://www.wageral.nl/oriste/forumdisplay.php?fid=45)
+--- Discussie: zomaar enkele herinneringen.... (/showthread.php?tid=6389)



zomaar enkele herinneringen.... - PeCa - 10 February 2018

Mooie momenten

Geen verhaal over een specifieke locatie of gebeurtenis maar een aantal momenten waar we nog met plezier op terugkijken tijdens onze (wandel)vakanties op diverse locaties in Griekenland.

Lesbos (2009)
De hostess had uitgelegd dat het gebruikelijk was dat er lifters meegenomen worden, waar ik het niet zo op heb. Prompt stond er daags na de welkomstbijeenkomst een lifter aan de weg toen we daar reden met de huurauto. ‘s lands wijs, ‘s lands eer dus gestopt en de man in laten stappen. Het was een boer die aan een stuk door in het Grieks sprak en na enkele kilometers aangaf dat we mochten stoppen, hij stapte uit en bedankte ons.
Aan het einde van de vakantie afgesproken met de wandelgroep en gids om in een restaurant in Molivos te gaan dineren. Daar aangekomen was er een bruiloftsfeest en was het restaurant gesloten. De restauranteigenaar had de bruidegom gevraagd of wij er ook bij mochten zitten. Geen probleem en zo zaten we vrijwel naast het gezelschap maar iets hoger zodat we een mooi uitzicht hadden op het feest. Uiteraard werden ook de borden op de dansvloer stukgegooid.   

Pilion (2010)
Met onze wandelgids, Sonja, het dorpje en het schooltje bezocht waar zij ook lesgaf. We werden enthousiast begroet door haar leerlingen en werden rondgeleid in de school. Bij vertrek werden we uitbundig uitgezwaaid.
Tijdens een “vrije” dag het dorpje Vizitsa bezocht waar mooie herenhuizen staan. We liepen een stukje het terras op van zo’n herenhuis wat als hotel was ingericht. Direct werden we door de eigenaar uitgenodigd om het huis van binnen te bekijken, zelf bleef hij op het terras zitten en liepen we alleen het huis door.


Kreta (2012)
Tijdens een van de wandelingen met de gids Manolis even koffie drinken bij een taverna in Zourva. Uiteindelijk een nagenoeg complete (heerlijke !!) lunch genoten; voor ons ook een van de vele momenten van genieten.

Samos (2014)
Tijdens het bekijken van het dorp Posidhonio ging er plotseling een deur open en kwam er een vrouw naar buiten die ons met gebaren, Grieks en het woord “church” naar boven wees. Boven aangekomen een mooi kerkje met losse klokkentoren én een mooi uitzicht. Een dankbare tip.

Kythira (2016)
Vrouwlief was ‘s morgens gevallen en haar knie beschadigd. Alvorens naar de apotheek te gaan in Livadi eerst naar restaurant Pierros voor de lunch. Bij de eigenaar geïnformeerd naar de apotheek en prompt riep hij zijn broer die direct met de auto én vrouwlief naar de apotheek ging om wat EHBO-artikelen te halen. Van een vergoeding voor bewezen diensten was geen 
sprake: “this is Greece !” werd er stellig geantwoord. Daarna mochten we in de keuken onze lunch uitzoeken, het was heerlijk.


RE: zomaar enkele herinneringen.... - Ger - 11 February 2018

Welkom op Oríste PeCa,
Leuk om te lezen dat je al wat mooie dingen hebt meegemaakt in Griekenland, en dat je dat met ons wilde delen.
Héél veel lees- en schrijfplezier hier op 't forum!


RE: zomaar enkele herinneringen.... - Ries - 11 February 2018

Ik heb veel leuke herinneringen aan Griekenland. Maar je 1e is de belangrijkste zeggen ze.....


In 1986 voor het eerst naar Griekenland. De keuze was op Kreta gevallen. 3 weken in een hotel in Chersonissos, wat toen nog een Griekse badplaats was. ? Vanaf minuut 1 hartelijk ontvangen, al was het al over middernacht toen we aankwamen. Op de vraag of er nog wat te eten was zei de kelner op het terras van het hotel nee, eigenlijk niet. Maar ik ga voor jullie een pizza bakken. 3 weken zijn we als de grootste vrienden met elkaar opgetrokken. Mee naar zijn vriendin, mee naar de familie in het bergdorp Mochos, mee naar zijn ouders in Iraklion. Tot diep in de nacht met zijn vieren op stap. Met het hele dorp mee feesten op zijn naamdag. Op bezoek bij de familie van zijn vriendin in het dorp Knossos en een prive rondleiding in paleis van Knossos en het museum. De tranen rolde over mijn wangen toen we afscheid namen en de bus van het hotel wegreed. 2 jaar later zijn we terug geweest. Op de motor. 7 weken Griekenland waarvan weer 3 weken Kreta. Als je wil weten hoe dat is gegaan moet je het vanaf het begin het verhaal nog maar een keer lezen. ? Zoals zo vaak met verre vrienden is het contact helaas verloren gegaan. Intussen "heel" Griekenland gezien en afgelopen jaar ben ik na al die jaren weer op Kreta geweest. Deze keer met De Camper. Niet met mijn vrouw die toen al mijn vriendin was. Want ze is helaas overleden. Ik heb een beetje gezocht naar Janis. Niet echt hard mijn best gedaan. Moet ik toch maar eens wel gaan doen. Want nu blijf ik niet zo lang weg van het fantastische Kreta.

Veel plezier in Griekenland, waar dan ook.