Afstand Parga - Zalongo
#1
Medio mei gaan we een weekje relaxen rond Parga. We gaan een paar dagen een autootje huren want we willen graag de buurt gaan verkennen. Eén van de dingen die we echt willen gaan zien is het Zalongo-monument. Toen we de vorige keer -in 2006- in Parga waren is het er helaas niet van gekomen. Ik heb echter geen idee hoe ver Zalongo van Parga af ligt en hoe lang je daar over rijdt, iemand een idee?

Verder vraag ik me af of Arta goed te doen is vanuit Parga. Daarnaast zijn natuurlijk alle tips over Parga, de regio en het appartement Spiti Thomas welkom.

Alvast :efch1:

Ger
Quote
#2
Volgens mij is Zalongo ongeveer een 60 km van Parga. Arta is zo'n 100 km. Wij hebben beiden gedaan en is ook goed te doen. Verder zijn wij vorig jaar ook naar Zagoria geweest vanaf Parga. Dit hadden wij in 2006 niet gedaan en ik vond het zeer de moeite waard. Is wel 2 tot 2,5 uur rijden maar wel een aanrader. Wij gaan in september weer een weekje naar Parga en gaan dan zeker weer naar Zagoria. Wij zijn toen o.a. in Monodendri (Vikos) en Kipi geweest.

Veel plezier!
Groetjes Anoushka
Quote
#3
Beste Ger,

Zalongo kun je op twee manieren aanrijden:
1 Vanuit Parga rijd je richting Preveza en ga bij de afslag Amoudia van de weg, onderaan deze afslag links dan rijdt je het dorp Mesapothomo binnen. Dit dorp is bekend van de oudheid met zijn onderwereldse Goden. Sla bij het stopbord rechtsaf en vervolg de weg richting Kastri. Bij Kastri weer rechtsaf richting Kanalaki en ga door deze plaats volg de borden Preveza. Eenmaal door Kanalaki ga je rechtdoor en volg deze weg bergop eenmaal boven blijf je de weg vervolgen. Bij het berop gaan geniet van het uitzicht. Na ongeveer tien kilometer kom je links de afslag naar Zalongo tegen. Al met al ben je zo'n driekwartier a 1 uur onderweg.
2 Vanuit Parga rijd je richting Preveza en ga bij de afslag in de buurt van Kanali liksaf richting Louros. Bij de eerste kruising die je tegenkomt ga je linksaf (Archangelos) en vervolg deze weg ongeveer 5 KM dan krijg je rechts de afslag naar Zalongo. Rijtijd is ongeveer gelijk maar ik prefereer die onder 1 vanwege het landschap.

Naar Arta neem je de weg volgens 2 hierboven maar ga je bij Archeangelos rechtdoor en vervolg de weg richting Louros. Aan het eind van de weg links op de kruising en rijd door Louros richting Arta. Aan het eind van de weg sla je rechtsaf en rijd naar Arta. Vanuit Parga ben je tussen de 1,5 en 2 uur verder alles hangt af van je rijstijl en drukte met vrachtverkeer op het laatste deel van de route.

Ik weet niet of je er ooit geweest bent maar Glyki is zeer de moeite waard en je kunt er heerlijk eten in de Taverna's voor nog ouderwetse prijzen. Op de laatste zondag van mei is er een Panegiri in Glyki en is er de herdenking van de Souli dorpen. Zeker de moeite waard om mee te maken.

Veel plezier daar en als je meer wil weten laat maar horen.

Kalo Vradi,
Dick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)