Ontvangst RTL4, 5 en 7 op Lesvos
#1
Beste Ger,

Ja daar is er weer een, die er niets van snapt....
Wellicht kan jij het me nog een keer uitleggen (zucht)?
Ik woon op het Griekse eiland Lesvos en heb veel plezier van de ontvangst van de Nederlandse zenders, met een smart card van CD, een set-top pakket, merk ontvanger M-Vision FS-7000 (5 jaar oud nu), 1 LNB en een schotel van 1.20 m en nog geen nieuwe kaart van CD ontvangen.
Ik heb even een e-mail rondgestuurd naar mijn NL-se vriend(inn)en die in Griekenland + zuid-west Turkije wonen. Hen gevraagd hoe met de ontvangst zit van de zenders RTL4,5 en 7. Ik kreeg massaal antwoord!
Sinds maanden zijn er dus velen die deze drie zenders missen maar wel de andere zenders kunnen ontvangen.
Nog een keer graag, hoe zit het nu?
Iemand vertelde mij dat ik een grotere schotel moet aanschaffen... ik heb er al een van 1.20 m. Of wellicht een duo-LNB?
Ik merk dat de informatie (lees: de vaak technische uitleg) over dit onderwerp me vaak boven mijn pet gaat.
Met vriendelijke groet,
Marikaki
Quote
#2
(31 August 2009, 18:02)Marikaki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Ger,

Ja daar is er weer een, die er niets van snapt....
Wellicht kan jij het me nog een keer uitleggen (zucht)?

Hoi Marikaki,

Ik kan u niet verder helpen wat uw vraag (probleem) betreft, maar ik kan u wel vertellen dat Ger nog een weekje op het eiland Kythira vertoefd, dus zal je, wat hem betreft nog even geduld moeten hebben, tenzij natuurlijk iemand anders hier een antwoord op weet.

Grts,
Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#3
Dag Marikaki,

Het is een bekend probleem, de slechte ontvangst van de "RTL"-transponder op de Astra-1H. Die is nu eenmaal veel zwakker (lees: heeft een kleinere footprint) dan de Astra1-L waar de meeste andere NL-zenders op uitzenden. Op m'n website vindt je een pagina waar je kunt zien welke zender op welke satelliet uizendt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Toch worden er ook wel successen gemeld in jouw regio met niet al te grote schotels. Van groot belang is een juiste afstelling van de schotel waarbij de "skew" vaak totaal over het hoofd wordt gezien en zeker vaak wordt onderschat. Het is echter van groot belang deze "skew" goed in te stellen zo Zuidoostelijk in Europa.
Lees
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




stukje eens en probeer je LNB eens af te stellen zoals hier wordt geschreven. Dat kan het verschil maken tussen geen ontvangst en nét genoeg ontvangst om redelijk tot goed te kunnen kijken. Een zogenaamde "slechtweerreserve" is in Griekenland niet écht nodig lijkt me.

Laat je even weten of het in jouw geval ook iets heeft opgeleverd?
Zo kunnen anderen met soortgelijke ontvangstproblemen hier weer hun voordeel mee doen.

Ger
Quote
#4
Dag Ger,
Dank je voor je snelle antwoord, en ik begrijp dat je op vakantie bent!
Het verhaal van de "skew" had ik al eerder gelezen op het forum. Maar hoe moet ik een LNB stellen? Moet ik daar dan zelf aan gaan draaien/schuiven/stellen? Of moet ik daar iemand bij halen?
Is het niet zo dat daar iemand dan bij moet komen met een speciaal apparaat om dat precies te meten?
En dan de site die je noemt om de elevatiehoek te berekenen, welke gewenste satelliet moet ik dan instellen? (Ik kan kiezen uit Astra 2c of 1E-F/3A of 1F/H/KR)

Met vriendelijke groet vanaf Lesvos.
Marijke


(31 August 2009, 21:43)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag Marikaki,

Het is een bekend probleem, de slechte ontvangst van de "RTL"-transponder op de Astra-1H. Die is nu eenmaal veel zwakker (lees: heeft een kleinere footprint) dan de Astra1-L waar de meeste andere NL-zenders op uitzenden. Op m'n website vindt je een pagina waar je kunt zien welke zender op welke satelliet uizendt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Toch worden er ook wel successen gemeld in jouw regio met niet al te grote schotels. Van groot belang is een juiste afstelling van de schotel waarbij de "skew" vaak totaal over het hoofd wordt gezien en zeker vaak wordt onderschat. Het is echter van groot belang deze "skew" goed in te stellen zo Zuidoostelijk in Europa.
Lees
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




stukje eens en probeer je LNB eens af te stellen zoals hier wordt geschreven. Dat kan het verschil maken tussen geen ontvangst en nét genoeg ontvangst om redelijk tot goed te kunnen kijken. Een zogenaamde "slechtweerreserve" is in Griekenland niet écht nodig lijkt me.

Laat je even weten of het in jouw geval ook iets heeft opgeleverd?
Zo kunnen anderen met soortgelijke ontvangstproblemen hier weer hun voordeel mee doen.

Ger
Quote
#5
Dag Marikaki,

Dat kan je zeer eenvoudig zelf doen hoor, is absoluut niet moeilijk. De schroefjes van de beugel die de LNB vasthouden even iets losdraaien en dan de LNB iets scheef draaien zoals op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




website omschreven staat (ik heb de gegevens al voor je ingevuld).
Je moet de Astra-1 hebben op 19,2 graden. Het plaatje dat je ziet is IN de LNB gekeken. Dus als je van ACHTER de schotel erin kijkt.

Als je NAAR de schotel kijkt ziet het er dus zó uit:

[Afbeelding: 23h6j2u.jpg]

Gewoon even iets draaien totdat het signaal maximaal is. Ga je te ver en wordt het signaal weer minder dan uiteraard weer iets terugdraaien. Je kunt het het beste proberen met een zender die je wel ontvangt (bijvoorbeeld Nederland1) en kijkt op je signaalmeter van je ontvanger hoe ie het beste staat. Daarna kijk je of ook de RTL zenders goed staan.

Ter gerusstelling: je kunt er niets mee verprutsen zolang je de stand van je schotel zelf niet verandert. Alleen de LNB verdraaien en, mocht het niets opleveren (wat ik me nauwelijks kan voorstellen) de LNB weer gewoon recht terugdraaien.

Succes,
Ger


(01 September 2009, 18:13)Marikaki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hoe moet ik een LNB stellen? Moet ik daar dan zelf aan gaan draaien/schuiven/stellen? Of moet ik daar iemand bij halen?
Is het niet zo dat daar iemand dan bij moet komen met een speciaal apparaat om dat precies te meten?
Quote
#6
Kalimera Ger,
Dank je wel voor je zeer uitgebreide antwoord.
Dat is nu precies wat ik zocht, dit is een zeer duidelijke uitleg.
Ik heb alles geprint, neem het mee naar huis (ik ben op mijn werk nu) en ga samen met manlief hier mee aan de gang. Ik laat je zo snel mogelijk weten wat het resultaat is.
Nogmaals dank je wel voor de tijd die je aan mijn vraag wilde besteden.
Met vriendelijke groet,
Marijke

(01 September 2009, 23:41)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag Marikaki,

Dat kan je zeer eenvoudig zelf doen hoor, is absoluut niet moeilijk. De schroefjes van de beugel die de LNB vasthouden even iets losdraaien en dan de LNB iets scheef draaien zoals op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




website omschreven staat (ik heb de gegevens al voor je ingevuld).
Je moet de Astra-1 hebben op 19,2 graden. Het plaatje dat je ziet is IN de LNB gekeken. Dus als je van ACHTER de schotel erin kijkt.

Als je NAAR de schotel kijkt ziet het er dus zó uit:

[Afbeelding: 23h6j2u.jpg]

Gewoon even iets draaien totdat het signaal maximaal is. Ga je te ver en wordt het signaal weer minder dan uiteraard weer iets terugdraaien. Je kunt het het beste proberen met een zender die je wel ontvangt (bijvoorbeeld Nederland1) en kijkt op je signaalmeter van je ontvanger hoe ie het beste staat. Daarna kijk je of ook de RTL zenders goed staan.

Ter gerusstelling: je kunt er niets mee verprutsen zolang je de stand van je schotel zelf niet verandert. Alleen de LNB verdraaien en, mocht het niets opleveren (wat ik me nauwelijks kan voorstellen) de LNB weer gewoon recht terugdraaien.

Succes,
Ger


(01 September 2009, 18:13)Marikaki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar hoe moet ik een LNB stellen? Moet ik daar dan zelf aan gaan draaien/schuiven/stellen? Of moet ik daar iemand bij halen?
Is het niet zo dat daar iemand dan bij moet komen met een speciaal apparaat om dat precies te meten?
Quote
#7
Graag gedaan Marijke, ik vind het ook leuk om te doen. Voor mij is het een (beetje) uit de hand gelopen hobby. En ook ik leer hier erg veel van.

Fijne dag, groetjes uit Zuid-Limburg

Ger

(02 September 2009, 08:51)Marikaki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nogmaals dank je wel voor de tijd die je aan mijn vraag wilde besteden.
Met vriendelijke groet,
Marijke
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ASTRA 3B (23.5E) ontvangst ervaringen? panosnl 20 20.326 11 August 2020, 12:14
Laatste bericht: messara
  Wijzigingen ontvangst Astra-3 satelliet Ger 6 7.259 01 August 2016, 12:16
Laatste bericht: teixo
Sad ontvangen van RTL4 in Griekenland clementina 24 17.184 04 September 2013, 19:53
Laatste bericht: clementina
  Wijzigingen ontvangst NL-zenders in Griekenland Ger 8 11.565 05 September 2011, 13:08
Laatste bericht: Arthur
  Denson satreceiver heeft problemen met RTL4 oriste 5 9.908 23 May 2011, 11:48
Laatste bericht: Gast
  Astra ontvangst op Samos Wick 33 31.525 18 March 2011, 08:37
Laatste bericht: Wick
  ontvangst sport 1 Wick 28 22.030 30 January 2011, 12:51
Laatste bericht: Ger
  rtl ontvangst Kreta sinta 2 6.877 16 October 2010, 16:01
Laatste bericht: Geisha
  Ontvangst Griekenland Lejo 3 5.793 14 August 2010, 15:27
Laatste bericht: Ger
  Slechte ontvangst in Epirus papajani 8 10.800 08 October 2009, 14:32
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)