Stifado
#1
Een heerlijke (winterse) stoofpot. Met rund-varkensvlees of konijn. Allemaal even lekker. Maar dan.......welke wijn is daar nu het lekkerst bij. Een Griekse chef weet daar natuurlijk het antwoord op. Ik inmiddels ook. Het zijn klassieke combinatie's

* Stifado................: Xinomavro ( Naoussa, Amyndeon, Goumenissa )
* Lamsvlees............: Agiorgitiko ( Pelopponesos )
* Wild, truffel..........: Tannat, Syrah, Cabernet ( Amyndeon )

Deze tijd is er bij uitstek geschikt voor. Heerlijke winterse gerechten met mooie, klassieke stevige wijnen.

Allemaal bij ons verkrijgbaar.

Mvg
Martin
Quote
#2
Misschien nog net betaalbaar voor de gemiddelde NLer die wijn van jou, de gemiddelde Griek is al blij als hij het deze winter warm heeft en iets fatsoenlijks te eten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
(13 December 2011, 19:32)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien nog net betaalbaar voor de gemiddelde NLer die wijn van jou, de gemiddelde Griek is al blij als hij het deze winter warm heeft en iets fatsoenlijks te eten.

He Arthur, zie je die Griek al wijn halen bij Martin?Big Grin

Overigens zijn er veel Grieken hier die jagen op wilde zwijnen e.d. dus die stifado wordt zeker gegeten.
En drinken ja dat is de eigengestookte cipero natuurlijk.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#4
Ik heb inderdaad de nodige Grieken als klant en zeker ook Griekse en Mediterraanse restaurants.

Er is meer tussen hemel en aarde dan zelfgestookte tsipouro, hoewel die ook heel lekker kan zijn.

Mvg
Martin
Quote
#5
bij konijn stifado doe ik meestal mavrodaphne, maar die andere wijnen zullen ook wel lekker zijn
Quote
#6
@Martin als je geen geld meer hebt om je rekeningen te betalen en amper iets op tafel hebt ben je blij met zelfgestookte tsipouro, laat staan dat ze jou wijn kunnen betalen, jij weet heel goed over welke Grieken ik het heb.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Wat mij betreft, is de lekkerste stifado die met konijn. Maar op diverse plaatsen in Griekenland, als ik stifado bestelde, kreeg ik die met rundvlees. Uiteraard ook lekker, maar die met konijn vond ik zo H E E R L I J K.
Een van mijn lievelingsgerechten! Tongue
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
(13 December 2011, 20:49)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb inderdaad de nodige Grieken als klant en zeker ook Griekse en Mediterraanse restaurants.

Er is meer tussen hemel en aarde dan zelfgestookte tsipouro, hoewel die ook heel lekker kan zijn.

Mvg
Martin

Sorry Martin ik bedoelde niet de Grieken in Nederland. Ik wens je dan ook heel goede zaken.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#9
Arthur, ik ken de situatie in GR, geloof me. En het is triest genoeg. Maar wij verkopen Griekse wijnen aan mensen in Nederland en Vlaanderen en niet in Griekenland. Ik vind de situatie voor de Grieken waar jij op doelt bijzonder triest en heb met ze te doen, maar ik kan er helaas weinig aan doen.

Wij importeren en verkopen wijnen en andere dranken uit Griekenland aan de Nederlandse markt. Daarmee bedienen we liefhebbers van retsina, imyglikos, tsipouro, metaxa en ouzo.

Maar er is ook een (grote) markt in Nederland die hier niet van houdt. Zij kiezen voor ander soort wijnen. Duurder en van een ander kwaliteitsniveau. Voor elk wat wils.

Griekenland is niet alleen het land van tzatziki, ouzo, imyglikos, retsina en tsipouro. Er komen ook wijnen van internationale klasse vandaan. Zowel uit Noord-Griekenland, Santorini, Kefalonia als Kreta, Pelopponesos en Drama.

Met name op de toeristeneilanden is hier nooit veel aandacht aan besteed. Daarin is Griekenland niet uniek. Op een terras in Scheveningen krijg je ook niet veel soeps in je (wijn-)glas. En juist nu men in Griekenland begint te beseffen dat er buiten het land veel interesse is voor deze nieuwe lichting Griekse wijnen, slaat de financiele ellende keihard toe.

Dat is heel triest voor de locale bevolking in 1e instantie, maar zeker ook voor de Griekse wijnindustrie en voor Griekenland zelf.

En ik herhaal nog maar eens, voor elk wat wils. Wie retsina wil drinken, moet dat vooral doen, net zoals Imyglikos of tsipouro. Maar er zijn ook mensen die dat niet lekker vinden en meer geld ervoor over hebben om duurdere/betere wijn te drinken.

Los daarvan blijft het triest dat veel mensen in grote financiele problemen zitten in Griekenland, en ik vrees dat dit nog wel erger wordt.

Mvg
Martin
Quote
#10
@Martin,Ik snap ook wel dat jij je handel wil verkopen en mooi inpakt met een praatje over stifado, ik hoop ook dat je zaken goed lopen zeker in deze slechte tijd, maar daar heeft Ger Loeki de Leeuw voor uitgevonden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Arthur, laat de moderatie maar gerust over aan de moderator(en) van dit forum.

Martin, ik stel je adviezen altijd erg op prijs. Zelf heb ik nog niet zo veel kijk op de verschillende (Griekse) wijnen en vind het erg handig om te lezen welke combinaties te maken zijn. Die stifado ga ik zéker eens maken in de komende tijd. Hou je ons ook op de hoogte van je wijnproeverijen? Ik kom zeker eens langs want ik wil zo'n avond absoluut eens meemaken.
Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Quote
#12
Op dit moment staat er een pan op het vuur met.....stifado. Heerlijk! Het water loopt me nu al in de mond. Dat wordt smullen vanavond. Iemand een ideetje wat ik er verder bij zal eten?

Enne.....graag lief zijn voor elkaar, er is al ellende genoeg Angel
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#13
19 en 20 februari zijn de wijnmakers van Wine Art Estate uit Drama onze gast en zullen we 2 proeverijen geven met aansluitend diner.

19 februari in Barendrecht bij restaurant de Olijfboom
20 februari in Geldermalsen bij (Grieks) restaurant Odyssey

Mvg
Martin
Quote
#14
Stifado is een van mijn lievelingsgerechten. Als we in Parga zijn dan eten we het altijd bij Flisvos, overheerlijk.
Het lukt mij niet om het zo lekker te krijgen. Heb al gegoogeld, maar als ik het maak is het net niet.
Misschien komt het door de verhouding of kruiden.
Hoop dat jullie je geheim met mij willen delen. Hoe maken jullie stifado?Rolleyes
Quote
#15
Tongue 
@Goedas,

Wonende in griekenland hebben wij het recept geplukt van:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






We eten het regelmatig, niet moeilijk te maken en super lekker, succes !!!!
Quote
#16
(04 January 2016, 16:23)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe maken jullie stifado?

Zoals mijn schoonmoeder het 60 jaar geleden uit dit kookboek leerde ( je moet wel Grieks kunnen lezen  Big Grin )

[Afbeelding: 4lv87.jpg]


[Afbeelding: 1550y80.jpg]
Quote
#17
Kan iemand dat voor degenen die het Grieks niet beheersen vertalen?
Quote
#18
Dit is mijn variant met rundvlees.

[Afbeelding: 35bbm9e.jpg]

[Afbeelding: j7x9mo.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#19
Recepten voor stifado komen vaak aardig overeen. Belangrijk is dat je de uien (in grove stukken of als sjalotten) later weer toevoegt en niet te lang mee laat koken, zodat je ze nog apart blijft proeven en het geen moes wordt.
Quote
#20
Kijk dat is al een gouden tip van de uien.
Quote
#21
(04 January 2016, 19:20)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Recepten voor stifado komen vaak aardig overeen. Belangrijk is dat je de uien (in grove stukken of als sjalotten) later weer toevoegt en niet te lang mee laat koken, zodat je ze nog apart blijft proeven en het geen moes wordt.

(04 January 2016, 19:47)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kijk dat is al een gouden tip van de uien.

Kijk, dat staat hierboven al een aantal maal vermeld, zowel bij het recept in de link als bij het door mij geposte recept Rolleyes  Ongetwijfeld ook bij het recept in het Grieks, maar dat beheers ik niet Blush
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#22
Maar, zijn uien belangrijk voor stifado? Er zijn ook stifado's waar nauwelijks uien in verwerkt zijn! Dit is mijn recept voor lamsstifado, waarin de kaneel een hoofdrol speelt, en dus niet de uien:

[Afbeelding: kf2rvd.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#23
@johan / Arjan /Gibsea. Ik ga dat volgende keer van die uien zo proberen.
Dat recept met lamsvlees en kaneel lijkt mij ook heerlijk.
Ik print de recepten van jullie uit. Bedankt.
Leuk is dat ieder land zijn eigen stoofpotje heeft. Wij de hache, Grieken de Stifado en Hongaren de goulash.
Ik zoek nog altijd een goed Grieks kookboek.
Quote
#24
@Johan hoe kom jij aan die leuke recepten? 
Heb je ook een van moussaka?
Quote
#25
Goudas, koken is mijn passie en dan met name de Griekse keuken. Ik haal veel uit kookboeken, overleg met Griekse kok hier en pas dan recepten aan aan alle tips die ik krijg. Ook zijn wij "lid" van een Griekse kookclub in Vlaanderen. Zo bouw je wel een behoorlijke bibliotheek op en bereid je veel gerechten die je bv nog nooit gegeten hebt. Op een gegeven moment vind ik het recept goed, bv omdat het me veel aan het gerecht doet denken wat ik ooit in Griekenland heb gegeten. Dan zet ik het digitaal op schrift (PDF) en komt het in mijn "kookboek".

U wilde Moussaka? U vraagt, wij draaien! Big Grin Succes!

[Afbeelding: 25zowax.jpg]

[Afbeelding: 8x4v4l.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#26
Johan ik vind het super overzichtelijk. Kan ik je persoonlijke kookboek ook bestellen?
Quote
#27
(05 January 2016, 13:54)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan ik vind het super overzichtelijk. Kan ik je persoonlijke kookboek ook bestellen?

Haha! Dank voor je compliment. Mijn "kookboek" wordt helaas niet "uitgegeven". Rolleyes
Maar, als je wat wil weten over bepaalde recepten, kan je het altijd vragen, wie weet heb ik wat op papier staan!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#28
Zou alles willen weten Wink Je mag het ook naar mij mailen.
Morgen moussaka op het menu.
Heb je veel menu's zo gemaakt en bewerkt Johan?
Kan vandaag de deur niet uit. Spekglad hier in Friesland.
Quote
#29
Ik eet altijd minstens één maal Stifado als we op vakantie zijn. 8 op de 10 keer dat het met hele zilveruitjes (vroeger seizoengebonden) is klaargemaakt en maar zelden met ringen of stukken. (maakt de stoofperiode korter). 
Dat is nou net de kunst (buiten je kruiding & ingrediënten natuurlijk) van Stifado maken volgens mij, het stoofpot(je) zodanig lang laten stoven zodat de ui(tjes) geen moes wordt maar het vlees wel genoeg mals is.
De volgorde van handeling (zoals JohanV beschrijft) is volgens mij dan ook perfect. Wink
Eén van de komende dagen ook nog eens klaarmaken denk ik... Smile
Quote
#30
Vorig jaar heb ik  bij Manolis  in oud Ag.Marina heerlijke Pastitsio gegeten.... Zoo lekker ...en deze wil ik thuis ook een keertje gaan maken ..

Bij onze Jumbo hebben we sinds kort een  een schap  met héél veel Griekse produkten ... en daar zat  o.a. die Pasttsio pasta ook bij...

[Afbeelding: 2m7xa10.png]
Hier een leuk recept vanuit ,,de Griekse Gids,,  waar het stap voor stap te volgen is Wink  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
Heb je het al eens gemaakt Wilma? Ken jij dit recept ook Johan.
Lijkt heerlijk. Ga het zeker uitproberen.
Quote
#32
@Goedas , ik heb deze nog niet gemaakt ,maar ik heb  wel alvast  de Pastitsio macaroni gekocht....

De Mousaka (van deze site)  hebben we wel een keer gemaakt, en die was heerlijk!
Quote
#33
@Goedas , ik heb deze nog niet gemaakt ,maar ik heb  wel alvast  de Pastitsio macaroni gekocht....

De Mousaka (van deze site)  hebben we wel een keer gemaakt, en die was heerlijk!
Quote
#34
Fantastisch al die gerechten. Ik smul er op papier al van.
Ik beleef zelf erg veel lol aan Akis op onderstaande link.
Zien maken is leuk en ik heb er al veel van geleerd.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
Voor pastito gebruik ik altijd deze:

[Afbeelding: 2mm5wfl.jpg]

Makvel spaghetti no 2 voor pastitio.

En mijn recept:

[Afbeelding: b7ckrk.jpg]
[Afbeelding: 693yc6.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#36
Rododafni, had als kookliefhebber heel graag de vertaling van jouw recept voor stifado gehad.
Maak hem zelf zo ongeveer als Johan V, gebruik Mavrodaphne ipv rode wijn (laat de honing of suiker weg), voeg nog nootmuskaat toe, en voeg de volgende dag als de stifado gegeten word eventueel wat tomatenpuree en/of een klontje boter toe. Dit als je wat mist aan de smaak.
Ik voeg ook wat meel aan het vlees toe als het in blokjes gesneden word. Dan krijg je een vollere saus.
Quote
#37
Johan, mag ik nog even....Volgens mij vinden andere lezers dit ook leuk.
Spanakopita(spinazietaart)
souvlaki
kleftico
Griekse salade / Tzaziki (jouw versie)
Misschien heb je zelf nog een toegift
Bedankt, zeeeeer blij mee.
Alles komt in plastic hoezen in een ringmap
Quote
#38
Wat me opvalt is dat jullie zowel in de moussaka als in de pastitsio kaas doen. Nu heb ik het al heel vaak gegeten, maar de moussaka is volgens mij altijd zonder kaas en de pastitsio meestal ook. Ik vraag het nl altijd want als het met kaas is hoef ik het niet.
Ik heb het idee dat de kaas echt iets van hier is?
Quote
#39
(05 January 2016, 18:48)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat me opvalt is dat jullie zowel in de moussaka als in de pastitsio kaas doen. Nu heb ik het al heel vaak gegeten, maar de moussaka is volgens mij altijd zonder kaas en de pastitsio meestal ook. Ik vraag het nl altijd want als het met kaas is hoef ik het niet.
Ik heb het idee dat de kaas echt iets van hier is?

Neen, niet van hier. In de Moussaka gaat hij in de bechamel, zoals het hoort. Dus niet in de moussaka zelf. Het beste is ook de keflagraviera kaas, en die is Grieks Wink .
In de pastitio kan je een gedeelte van dezelfde kaas door de pasta doen, hoeft niet. Haalt de smaak op. En zit natuurlijk in de bechamel.

De bechamelsaus die ikzelf maak heeft een Cypriotische oorsprong. Is bv ook anders dan een Italiaanse bechamelsaus, daar worden vaak geen eieren aan toegevoegd.
Maar kaas hoort er echt in! Anders is het gewoon een gebonden bloemsaus. Dat proef je gelijk, zit bijna geen smaak aan. (Vind ik dan Wink ).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#40
(05 January 2016, 18:48)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu heb ik het al heel vaak gegeten, maar de moussaka is volgens mij altijd zonder kaas en de pastitsio meestal ook. Ik vraag het nl altijd want als het met kaas is hoef ik het niet.

Dat vraag ik ook altijd. Ben allergisch aan kaas.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)