Bestaat er een leerplichtwet in Griekenland?
#1
Ik zit zojuist stomverbaasd dit artikeltje te lezen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en vraag me af hoe zoiets mogelijk is. Kijk, als een suffe ambtenaar elk jaar het vervalsde papiertje van de vader braaf in z'n bestand zet zonder op z'n minst argwaan te krijgen kan ik me daar nog wel wat bij voorstellen.
Maar op een gegeven moment moet je toch (ook in Griekenland?) bezoek krijgen van de leerplichtambtenaar die zich afvraagt waar de kindertjes dan zijn als ze niet op school verschijnen. En ook nu weer, ééntje of twee begrijp ik nog wel maar NEGENTIEN?!
Ik vraag me dus af: Bestaat er in Griekenland ook, zoals bij ons, een vorm van leerplicht? En zo ja, wordt daar dan ook toezicht op gehouden? Of gaat dat daar net zoals al die andere wetten die er lijken te zijn om massaal te worden genegeerd? Ben bang dat ik het antwoord al weet Confused


Quote
#2
ik weet zeker dat je de antwoord al weet. alles gaat in gr, op de griekse manier.
Quote
#3
Daar was ik al bang voor Tzimis.
Dus, als ik het goed begrijp heeft Griekenland helemaal geen 10,7 miljoen inwoners? De ene helft is al lang overleden maar staat nog bij de burgelijke stand ingeschreven en de andere helft blijkt niet eens geboren te zijn. Die Grieken toch Big Grin
Quote
#4
Het zal allemaal wel, maar met de beste wil ter wereld kan ik sinds 1996 niet jaarlijks een kind aanmelden en er dan 19 hebben. (met één per jaar kom ik er aan 16) Moeten er op zijn minst een paar tweelingen o.i.d. bij zijn.
Quote
#5
Typisch nieuwsberichtje van de Telegraaf.
Een anti GR sfeertje creëren.

Dat lukt zo te zien aardig als je de gemiddelde reactie leest !
Quote
#6
Hai Xander,

Ja, je hebt helemaal gelijk, een Telegraafbericht! Helaas wel eentje die ook op het NOS nieuws op het internet te vinden is, want daar las ik het het eerst. In Nederland zullen er ongetwijfeld ook veel mensen rondlopen die ondanks de nodige controle nog steeds een manier vinden om te frauderen (denk maar aan de vele uitkeringen van mensen die best kunnen werken). In Griekenland is de controle minder dus komt het meer voor, maar ook omdat de regering zoveel zaken oneerlijk heeft geregeld dat men dan maar manieren gaat zoeken om toch te krijgen waar hij eigenlijk recht op zou horen te hebben (en dan heb ik het uiteraard niet over deze man 'met 19 kinderen').

Dit alles doet er in DIT geval ook niet toe. Het gaat erom dat mbt Griekenland dit soort voorbeelden ineens worden uitgelicht om 'ons Nederlanders' er nog wel even aan te herinneren dat Grieken echt boeven zijn hoor!
Zo houden wij het negatieve beeld fijn in stand, totdat er weinig meer overblijft van het beeld van Griekenland dat wij ooit hadden. En even om je voor te zijn Tzimis: dat hebben zij niet aan zichzelf te danken! Is het niet altijd zo dat een kleine groep het verpest voor de rest?!



Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#7
Nou nou, laten we nu niet doen of er in Griekenland niets aan de hand is. Het is wel een land, waar de mensen behoorlijk corrupt zijn. Ik heb het dan niet alleen over de ambtenaren, regering enz., maar over de gehele bevolking.

Het is natuurlijk altijd de vraag wat je onder corruptie verstaat; dus waar o.a. je eigen normen liggen, maar de Grieken zijn meesters in het corruptie spel.

Ik woon en werk nu 12 jaar op Kreta, maar tot op de dag van vandaag zie ik dagelijks hoe de corruptie levendig gehouden word. Soms gaat het om schijnbaar kleine zaken, maar veelal ook om grote fraude zaken, die afgedaan worden als zijnde normaal.

Ik kan wel 1000 en 1 voorbeelden geven m.b.t. corruptie in Griekenland, maar dat gaat wat ver denk ik. Wat er wel aan de orde is, is het feit dat "men" de Grieken wel in de gaten houden. Ook is het een feit, dat er geen land bestaat zonder enige form van corruptie vanuit welke zijde dan ook.

Maar.. We hadden de spookzwembaden al. Daarna bleek dat er uitkeringen betaald worden aan mensen die helemaal niet bestaan. Vervolgens bleken er meer ambtenaren, aannemers en consultants te zijn dan het officiële inwoneraantal van 'Griekenland' aangeeft. Spookburgers, die gek genoeg wel allemaal dikke knaken verdienen. Vergeet de leraren niet, en nu een man met zonder 19 kinderen.
Ook het saneren van de ambtenaren verloopt niet volgens plan. Het is kennelijk erg moeilijk en lastig om je oom, tante, broer, neefjes en nichtjes die ergens met hun kont op een bureau zitten te wachten op hun maandelijkse toelage te ontslaan.

"Zo houden wij het negatieve beeld fijn in stand, totdat er weinig meer overblijft van het beeld van Griekenland dat wij ooit hadden."
Was dit beeld wel het juiste beeld? Is het niet zo, dat de buitenlanders graag dat oude omaatje in zwarte kleding, die aandoenlijke tafereeltjes her en der graag willen zien, in ere houden en dat zonder maar iets verder te kijken?

Ja, en om iedereen voor te zijn: Ik woon en werk hier met heel veel plezier en ben gek op de Grieken. (maar hou ze in de gaten)
Alepoύ's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat nu alweer 14 jaar.
Quote
#8
Het zal wel net als overal zijn: je hebt goede mensen en je hebt slechte mensen. De vraag is alleen in welke verhouding en hoe goed goed is en hoe slecht slecht is
Quote
#9
ik weet niet hoe veel mensen hier het boodschap van deze bericht van een griekse muur kan begrijpen. maar het geef prachtig aan de verloren droom om griekenland te vernaderen. ik ben 47 en sind de tijd dat ik stem, dus van af mijn 18 hebben ze mij stem gejat en ik was heel doom om ze tot 2 jaar geleden te geloven.Pasok of Nd maakt het nieks uit allemaal het zelfde ,dienders van de groote opermacht.
[Afbeelding: nx4cok.jpg]
Quote
#10
Alepou (vos),

Ik heb al eens eerder een hele discussie gehad op dit forum met iemand over het thema corruptie. Ik ga dat niet nog een keer doen, maar wat jij zegt is erg kort door de bocht. Wat betreft leraren snap ik al helemaal niet wat je bedoelt, want die verdienen een schijntje met de leraren in Nederland (staat ook in een eerder topic 'geldkraan').

'Even heel kort: Corruptie is het symptoom van een slechte economische situatie, een slechte regering of een slecht ondernemingsbeleid. Het gaat ten koste van de arme of eerlijke mensen en is gunstig voor criminelen. Het beschadigt een van de fundamenten van de democratie en de openbare orde, namelijk dat iedereen dezelfde rechten heeft. Corruptie leidt tot privileges aan degene die betaalt en onthoudt deze aan degene die niet betaalt.'

Het is geen mentaliteitskwestie, maar door een gebrek aan controle is het hier meer uit de hand gelopen. De gewone burger is daar vaak de dupe van. In Nederland zou dit niet anders zijn, maar het verschil zit hem in de controle hierop. Bovendien zijn zaken in Griekenland vaak zo onterecht geregeld (omdat de overheid en de rijken alleen zichzelf in het oog hebben) dat mensen bijna niet anders kunnen dan maar een andere manier vinden om toch te krijgen waar zij eigenlijk recht op hebben. Daar worden zij allesbehalve rijk van, maar het is een compensatie voor de corruptie op hoger niveau.
Corruptie ligt hier complexer dan men graag wil denken. (Ver)Oordelen is zo makkelijk; echt verder kijken dan je neus lang is niet.

Dat je al 12 jaar in Griekenland woont, wil niet perse iets zeggen over of je ook echt het Griekse leven kent en de problemen waar men zelfs voor de crisis al mee kampten. Namelijk: Ben je getrouwd met een Griekse en heb je dus een Griekse familie? Werk je voor een Grieks bedrijf, een Nederlands bedrijf (als expat) of als zelfstandig ondernemer? Inherent daaraan: Hoe is jouw situatie in deze crisis? Krijg jij dezelfde rekeningen te betalen als de Griekse inwoners? Heb je kinderen die in Griekenland zijn geboren en daar naar school gaan? Heb je een grote Nederlandse kennissenkring of vooral een Griekse? Spreek je de taal vloeiend?
Dat zijn allemaal dingen die meespelen bij hoe je bepaalde zaken bekijkt. Vanuit welk oogpunt.







Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#11
je heb hem de meest belangrijk vergeten te vragen. stem je alepou en waar op?? ben je een Pasokos of een Nd. of voel je Karatzafyrer en Mpoumpoukos meer wat voor griekenland. Δεν πιστευω να εισαι κουμουνιστης, Αλεπου;;
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  13 mei 2009 - 13 mei 2019: Oríste bestaat 10 jaar! Ger 33 9.499 12 May 2019, 11:29
Laatste bericht: moraitika
  Mei 2009 - mei 2014: Oríste! bestaat 5 jaar Ger 49 34.827 22 May 2014, 13:52
Laatste bericht: Petra

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)