Nieuwe slag voor Griekse bevolking
#1
Beste Mensen,

Mijn vrouw ging vanmorgen herhaal recepten halen voor de medicijnen van haar ouders, helaas geen recepten. IKA en de twee andere verzekeringen zijn nu samen gegaan en het belangrijkste er is geen geld.
Volgende week kan ze de recepten ophalen en deze inleveren bij de apotheek, wel eerst zelf betalen.
Met de kassabon naar IKA en dan wordt misschien het geld ergens in de loop van het jaar betaald. Dit betekend per maand ongeveer € 600,00 alleen aan medicijnen.
Wat bij mij opkomt is dat mijn schoonmoeder haar AOW, € 500,00, ook van IKA krijgt en dat er geen geld is om de AOW te betalen. Mijn schoonvader (78) heeft sinds vorig jaar ook een AOW van 300Lev uit Bulgarije.
Alles bij elkaar aan kosten per maand, ook al heb ik een goed pensioen, gaan we dat niet redden.
Als mijn voorgevoel juist is denk ik dat het moment van een falliet Griekenland nabij is.
We beraden ons nu op de volgende stappen al is dat niet makkelijk met twee oudjes.

Kali Mera,
Dick
Quote
#2
Sterkte Dick en dat alles toch nog goedkomt.
Grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Sjesus! Het moet niet gekker worden. Sterkte ermee man!
Quote
#4
Allemachtig! Het moet inderdaad niet gekker worden. Ik wens jullie ook veel sterkte en succes de komende tijd.
Quote
#5
Als mensen geen medicijnen meer kunnen krijgen, dan is het vreselijk. Dit mag toch niet!
In ieder geval heel veel sterkte!
Lieve groet, Iris
Quote
#6
Dit zijn nu eens zaken waar hier in de pers niet over geschreven wordt. Veel sterkte en hopelijk komt alles goed.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Het klopt we hadden onze kretenzer vrienden aan de telefoon
hebben noodgedwongen voor haar moeder verpleging nodig gehad
ivm haar gezondheid,even neertellen 1700 euro per maand
toen ook nog de medicijnen was ook nog eens 400 euro
groetjes ger en jose
heel heel veel sterkte
Quote
#8
Ik las in Athens News dat de electra ook omhoog gaat met 12,2% per 1 januari 2012. Weer een tegenslag voor een heleboel mensen.
Quote
#9
Ο σώζων εαυτόν σωθήτω met andere worden het wordt SOS.
Quote
#10
Dit zouden ze bij de Telegraaf een keer moeten lezen en vermelden ipv die denigrerende onzin welke ze meestal over Griekenland schrijven!!!!Angry
Quote
#11
@Kyriakos, je schrijft wel ieder voor zich, maar het is nog maar afwachten of God voor ons allen (de Griekse kerk dus) meer doet als nu voor de bevolking als alleen maar hun hand ophouden en een kopje soep geven.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(03 January 2012, 20:33)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Kyriakos, je schrijft wel ieder voor zich, maar het is nog maar afwachten of God voor ons allen (de Griekse kerk dus) meer doet als nu voor de bevolking als alleen maar hun hand ophouden en een kopje soep geven.

Naast het kopje soep geven heeft de Patriarch van Athene onlangs blijkbaar ook een overeenkomst gesloten met een Emir in de Emiraten voor de bouw van een mega vakantiecomplex nabij (of in) Vougliameni. Bedoeling is, zoals in de Peloponessos, een soort Costa Navarino dus met golfbaan e.d. te bouwen. Commentaar toen hier wat vragen en kritiek op kwam:" Het is op grond van de Kerk en het weeshuis in Vougliameni blijft bestaan en zal er geen last van ondervonden."
Hoe hypocriet kan je zijn?

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
ik wil hier ook niet beginnen met de griekse kerk. zo veel respect heb ik voor dat apparaat en haar mensen niet. de zwarte mafia is ,en nieks meer of minder. ik geloof al lang niet meer aan de griekse kerk..
een voorbeeld van hun mentaliteit, van heb je naaste lief..
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Nog niet gehoord van één of ander nieuwe belasting "voor de armen"? Een vriend van mij (politie) kreeg afgelopen maand slechts EUR 300 uitgekeerd van de reguliere 1.500 (waarop dus al extra belastinge zijn ingehouden). Waarom .......er werd 3 x 400 ingehouden zijnde een belasting voor ....... "armen". Er zijn zeker mensen die armer zijn, maar wie voelt zich op dat moment ook arm????? Zo ook een goede vriend met eigen zaak die een aanslag kreeg om EUR 600 (per maand per jaar, niemand weet) te betalen voor belasting voor ....... "armen".
Voor de goede orde, ik ben niet tegen een belasting voor armen, integendeel, maar moeten "armen" voor "armen" opdraaien? En wanneer je niet vantevoeren geïnformeerd wordt en alleen maar geconfronteerd wordt, is het zeer zuur. Sad
Quote
#15
Dit is volgens mij de 'solidariteitsheffing' die de 'rijken' voor de armsten moeten opbrengen.
Vraag is wel of en hoe dit aan de armsten ten goede zal komen, of zal het in de bodemloze put van de Griekse overheidsfinanciën verdwijnen en merkt niemand er iets van.....
Als het inderdaad de solidariteitsheffing betreft, deze is gelukkig maar eenmalig (zeggen ze nu nog).
Quote
#16
Mij is verteld dat het een jaarlijkse wordt. 't Is alleen knap l*llig als je hierdoor zelf ineens geen geld meer hebt om je hypotheek te betalen, laat staan te leven.
Quote
#17
En waar is de grens? Wanneer ben je een "rijke" die voor de armen moet betalen?
Hoe zit dat dan met Nederlanders die daar wonen en die vanuit Nederland een AOW of WAO krijgen?
Quote
#18
Geen idee waar de grens ligt, men doet maar wat heb ik het idee. Bij de een kan men via het salaris incasseren de anderen stuurt men een aanslag. Of ze nu rijk of arm zijn. En of de gezonden aanslag nu betaald wordt of niet. De vraag is, zoals Xander al aangaf, komt het terecht waar het terecht zou moeten komen, bij de mensen die nu echt niets te eten hebben.

Wat ik erg vind, is dat werkgevers werklozen in dienst nemen en ze letterlijk het mes op de keel zetten. Bijvoorbeeld door mensen op oproepbasis veel meer uur te laten werken dan die ze betaald krijgen. Heb je commentaar of ben je het er niet mee eens, kun je gaan. Voor jou zijn er immers honderden anderen.

Ik denk niet dat de "vreemdelingen" met buitenlandse uitkeringen getroffen zullen worden. Misschien in het kader van de integratie wel zo'n goed idee ;)

Quote
#19
VWB AOW of pensioen:
Dat hangt er vanaf of je in NL of in Griekenland inkomstenbelasting betaalt.
Quote
#20
(04 January 2012, 20:08)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




VWB AOW of pensioen:
Dat hangt er vanaf of je in NL of in Griekenland inkomstenbelasting betaalt.

En als je in Griekenland inkomstenbelasting betaald?
is er ook al bekend hoeveel de aanslag is per jaar?
Quote
#21
(04 January 2012, 20:11)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 January 2012, 20:08)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




VWB AOW of pensioen:
Dat hangt er vanaf of je in NL of in Griekenland inkomstenbelasting betaalt.

En als je in Griekenland inkomstenbelasting betaald?
is er ook al bekend hoeveel de aanslag is per jaar?

Als je ziet dan mijn vriend 1.200 moet betalen op een salaris van 1.500 per maand ............... lijkt het me zo'n 6 a 7% van het jaarlijks inkomen.
Quote
#22
En het is nog niet voorbij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#23
Nog wat 'interessante' (?) lectuur in verband hiermee:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En kijk ook eens naar:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#24
"Beems schreef: Met de kassabon naar IKA en dan wordt misschien het geld ergens in de loop van het jaar betaald. Dit betekend per maand ongeveer € 600,00 alleen aan medicijnen.
Wat bij mij opkomt is dat mijn schoonmoeder haar AOW, € 500,00, ook van IKA krijgt en dat er geen geld is om de AOW te betalen. Mijn schoonvader (78) heeft sinds vorig jaar ook een AOW van 300Lev uit Bulgarije.
Alles bij elkaar aan kosten per maand, ook al heb ik een goed pensioen, gaan we dat niet redden.
Als mijn voorgevoel juist is denk ik dat het moment van een falliet Griekenland nabij is.
We beraden ons nu op de volgende stappen al is dat niet makkelijk met twee oudjes."

Beste Dick, ben je het nu inmiddels wel met mij eens en niet meer van mening dat ik overdrijf? Eigenlijk wilde ik voorlopig niet meer op het forum reageren, omdat ik bang ben dat sommige mensen de negativiteit niet graag willen horen en ik in deze situatie behoorlijk kwetsbaar ben. Alleen las ik jouw stukje en herkende het probleem.
Nikos heeft een bloeddrukaandoening en hij slikt twee verschillende tabletten. Deze medicatie is heel kostbaar, maar hij is ervan afhankelijk. Dit betekent nog een hele grote extra kostenpost. En als we het al kunnen 'voorschieten' is het nog maar de vraag of wij het ooit terugzien. Ook mijn neefje (van 3,5) heeft astma en mijn schoonzusje loopt dus tegen hetzelfde probleem aan, evenals haar grootouders met een mager pensioentje van 400,-. Dit alles gaat hele grote gevolgen hebben en ik vrees het ergste.

Sterkte met alles,
Roos
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#25
Dag Roos,

Zo te zien ben je inmiddels weer thuis in Skiros, hoop dat je toch een beetje hebt kunnen bijtanken in Nederland en dat je een goede reis hebt gehad.

(06 January 2012, 10:05)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eigenlijk wilde ik voorlopig niet meer op het forum reageren, omdat ik bang ben dat sommige mensen de negativiteit niet graag willen horen en ik in deze situatie behoorlijk kwetsbaar ben.

Alsjeblieft wél hier blijven reageren hoor Roos; om een goed beeld van de sitautie in Griekenland te krijgen is het absoluut nodig om uit eerste hand te horen wat zich er allemaal afspeelt in Griekenland. Berichten in sommige kranten neem ik inmiddels al met een behoorlijke portie zout maar wie weet er nu beter wat er zich afspeelt dan de mensen die er ook echt dagelijks mee te maken hebben? Ik denk dat sommigen er moeite mee hebben om "hun" vakantieland eens zonder roze toeristenbril te zien maar helaas is dat de keiharde waarheid die ook op een allround forum verteld mag (nee, zelfs moet) worden. Dit is immers niet het 'Griekenland-vakantieforum', toch?

Ik blijf de toestand in Griekenland met veel belangstelling volgen met dank aan jou en de andere in Griekenland wonende Vlamingen/Nederlanders die ons op de hoogte houden.





Quote
#26
De negatieve gevolgen op alle vlakken beginnen stilaan boven water te komen en de levensnoodzakelijke behoeften kunnen niet meer ingevuld worden.
Ik vrees dat het hierbij niet zal blijven en jammer genoeg moeten we weeral vaststellen dat de gewone "kleine" mens opdraait voor de graaipolitiek.
Quote
#27
@ Markos: inderdaad, de kleine man blijft opdraaien voor de graaipolitiek. Hoe langer hoe meer raak ik er van overtuigd dat, wie aan de top zit, volop aan het graaien is... en vooral BLIJFT graaien. Politici én toplui in allerhande bedrijven hebben nog steeds geen lesje geleerd, integendeel, ze doen gretig verder.
Kijk maar eens in belgenland: vandaag kwam pijnlijk naar boven dat maar liefst 350 personeelsleden (vooral kaderleden) van Dexia in december een bonus kregen die opliep tot 45.000 euro. Als we dan weten dat precies Dexia een mokerslag kreeg door een teveel aan Griekse obligaties, dan zouden ze wel beter moeten weten. Des te meer omdat de economische crisis in Europa nog helemaal niet voorbij is; wie weet wat staat ons nog allemaal te wachten. Hier word ik nu echt es boos om, zie. Die topbankiers zijn geen haar beter dan een De Gucht of een Dehaene... en al diegenen die hun graaisel lekker in het geniep achterover slaan.
Ik wil maar zeggen: zijn we hier, qua beleid, in West-Europa beter bezig dan de Griekse overheid? En hoe je het draait of keert: de kleine man betaalt het gelag. De lange lijst met prijsverhogingen kan nog maar wat langer worden... door ons op te hoesten!

@ Koukla: ook ik vind dat we de beste informatie kunnen hebben van taalgenoten die in Griekenland wonen. Hoe slecht of dramatisch die berichten ook kunnen klinken. Dit forum is niet bedoeld als goed-nieuws-show, maar moet een realistische kijk blijven geven op, inderdaad, ons geliefde vakantieland. Ook daarom dat ik Roosmarijn zou willen oproepen om haar berichten te blijven posten. Meer nog: door dat zij af en toe naar Nederland komt, kan zij nog beter tussen de twee landen vergelijken, en een balans opmaken van wat goed en fout loopt. Als zij ziet dat haar man dure medicatie nodig heeft, maar dat deze misschien niet meer vergoed zou kunnen worden, dan zou iedereen hier lastig om worden. En niet alleen zij.

Dus ook mijn oproep, naar alle taalgenoten die in Griekenland wonen/verblijven: blijf ons a.u.b. informeren.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#28
@Vlagreco.Binnen het kader van een realististische vergelijking hoe het er in onze twee "vaderlanden" aan toe gaat, wil ik het volgende melden:
Deze middag haalde ik mijn door artsen voorgeschreven medicijnen voor de periode januari-februari 2012 op.Voor het eerst was daar een opgave bij van de apotheek wat elk medicijn precies kost.Dit niet als rekening, maar om de gebruikers bewust te maken van het geldbedrag dat de verzekeringsmaatschappij binnen het kader van je polis aan je kwijt is.

Medicijnen tegen een hoge bloeddruk(ik neem aan dat @Roosmarijn die ook bedoeld als ze het over een "bloeddruk-aandoening"spreekt), bestaan er in een aantal catagoriën,de dosering is uiteraard patiënt-afhankelijk.Ze hebben één ding gemeen:ze zijn bijna allemaal al vele jaren op de markt,werken veilig en effectief, én de octrooien/patenten zijn veelal verlopen,dus goedkoop.Meestal krijg je dan ook de werkzame stof en bij uitzondering het merk waaronder die stof verkocht wordt.Dat werkt dus zó uit:

Ik gebruik vier verschillende bloeddrukverlagers ivm met stress in combinatie met Diabetes M 2.De kosten per dag zijn als volgt:

1 x N...(stof) 24 eurocent;1x T...(stof) 17 eurocent; 1 x M...(stof) 14 eurocent;1 x D...(merk) 100 eurocent.Samen 1 Euro 55 per dag = 46 Euro 50 per maand.En dat nog 100% verzekerd ook.Je zou zeggen, dat moet toch wel te betalen zijn.Maar stel dat je in een land woont waar ze dat system van merkloze medicijnen niet kennen .Ja dan komt mijn rekensommetje opeens op 120 euro per maand uit.

En ik vermoed (corrigeer me maar) dat Griekenland met zijn maffiose alleen-importeurspraktijken uitsluitend merk-medicijnen in de handel heeft.
En zó raken Roosmarijn en haar Nikos en alle andere medicijngebruikers én
hun verzekeringsmaatschappijen, én het hele land in de allergrootste problemen.Maar dat is op dit forum al geen nieuws meer.
Quote
#29
Aleko, mijn ervaring is dat medicijnen in Griekenland over het algemeen goedkoper zijn dan in NL. Wel vind ik dat te gemakkelijk te zware medicijnen worden voorgeschreven. Kleuters die voor een kriebelhoestje een medicijn met prednison krijgen, terwijl ruggetje met Vicks inwrijven wordt afgeraden, vind ik persoonlijk nogal ver gaan. Daarnaast wordt je vaak teveel medicijnen voorgeschreven. Ik kreeg 1,5 jaar geleden voor een val, waarbij achteraf in NL bleek een hernia aan te pas kwam, 3 dozen verschillende medicijnen (kosten 12,50) voor 1 maand. Ik wilde alleen maar de pijn bestrijden voor mijn vlucht naar NL. Ook schrijft men altijd Zantac voor i.p.v. de medicijnen kort voor of na de maaltijd in te nemen,
Je kunt veel eenvoudiger dan in Nederland medicijnen direct bij de apotheek kopen. Bijv. antibiotica Amoxyl, in nl voor 30 tabletten 13,14 en eigenlijk te verhogen met consult arts EUR 9,11, want zonder krijg je ze niet en in Griekenland een paar euro direct bij de apotheek. Juist dé reden dat een Griek niet zo snel naar de arts loopt en waarschijnlijk inmiddels wel immuun is voor antibioticia :) Mensen met bijv. jouw aandoening moeten wel via de arts hun medicijnen krijgen. Maar de prijzen zijn (waren, ik durf niet voor nú te spreken) lager dan in NL.
Quote
#30
ik wou het uitlegen waarom de verzekering heen geld meer heeft in griekenland en over de practijken in de medicijnen wereld maar dan gaan wij weer aan beginnen waar ik weer uit kom dat griekenland gewoon een bip is, dus ik doe het niet.
zo als ik zei, het is SOS.
probeer gewoon even tegen een griek te zeggen dat de doctor bij een verkoudheid niet direct medicijnen hoef te schrijven of dat je van je apotheker in een blanco doos net zo veel pillen krijg als je nodig hebt en niet direct 3 dozen. kijk wat de griek denkt dan.
Quote
#31
@Tzimis: wat is een bip? Bips (achterste, zitvlak) ken ik wel maar dat zal je vast niet bedoelen.
Quote
#32
ik wou bourdelo schrijven maar ook niet dus ik heb een bip, zo als op tv doen. beetje mijn zelf censuur oplegen.
Ika de grootste griekse ziekte en pensionen verzekeraar ,een stads insteling werd al jaaren uitgemolken door alle regeringen werd en is dus failliet.
de problemen bij de zorg instelingen en verzekeraars zijn oud en bekent.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=related
Quote
#33
Medicijngebruik is hier inderdaad buitenpropotioneel in vergelijking met Nederland. Mijn oudste dochter heeft nog nooit antibiotica gehad, terwijl haar leeftijdsgenootjes soms al tien keer een kuurtje hebben doorlopen. De kosten varieren en zijn soms goedkoper, soms duurder dan in Nederland.

Inentingen zijn echter noodzakelijk en duur. Wij moeten deze altijd, anders dan bij het consultatiebureau in Nederland, eerst halen bij de apotheek en dan meenemen naar de arts. Sommigen moesten wij al zelf betalen en kostten soms 110,- voor een injectie. Nu moeten wij het allemaal zelf betalen. Volgende maand moet Olivia voor twee inentingen. De kosten voor inentingen liggen tussen de 40,- en iets meer dan 100,-.

Waar wij nu nog onze ziektenkosten voor betalen is voor mij een groot vraagteken.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#34
Het medicijn gebruik in Griekenland is buitensporig en vaak ongefundeerd. Zijn wij als Nederlanders gewoon dat een medicijn alleen voor korte termijn wordt gegeven. Is het voor langer termijn dan wordt dit medicijn "ingeregeld" in ieder geval er vindt controle plaats naar de werking ervan. Ik heb hier de indruk dat het medicijn dat wordt voor geschreven afhankelijk is van de bonus die de arts van de pharmacie krijgt. Deze snelle jongens lopen de deur plat bij de arts en nemen zelfs tijd van patienten in beslag. Gelukkig zijn ze hier in het ziekenhuis wakker geworden en wordt de arts op het matje geroepen als hij een te duur medicijn voorschrijft. De huisapotheker gesteund door de directeur heeft met deze maatregel de uitgaven aan medicijnen drastisch kunnen reduceren.
Gelukkig heeft mijn vrouw tien jaar lang in Duitsland in een verpleeghuis gewerkt en kent de eigenschappen van medicijnen zo hebben wij deze week een groot deel van de medicijnen die mijn schoonouders gebruiken in Bulgarije kunnen halen en dat scheeld aanmerkelijk.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#35
Heb helaas en andere ervaring over het makkelijke uitschrijven. Voor een simpel pilletje (1 euro per stuk als ik het zelf betaal, 0.10 ct als ik een IKA recept heb) mag ik elke maand in de wachtkamer gaan zitten. Krijg er maar 30 voorgeschreven. Wordt zonder te vragen verstrekt, soms na 3 uur wachten. Enige positieve is dat het goed voor m'n Grieks en de inburgering is. Samen wachten schept een band ;)
Quote
#36
Dat artsen soms dure medicijnen voorschrijven waar dat absoluut niet nodig is, hebben we ook al mogen ondervinden. Maar de apotheker wees ons erop dat hij ook andere medicijnen had dan deze die voorgeschreven waren. Qua werking waren ze hetzelfde (ook met dezelfde concentratie werkende stof), alleen lag de prijs meer dan 50% lager.
Tweede die we voorhadden was dat het medicijn, door de hartspecialist in België voorgeschreven, in Griekenland niet te verkrijgen was. De apotheker (in Nafplio) keek even in haar boek en bleek dat ze wél dat medicijn had. Alleen was de verpakking en merknaam anders. Voor het overige was alles identiek, zelfs de fabrikant. En: er was geen voorschrift voor nodig terwijl je het in België niet krijgt zonder.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Wie medische zorgen nodig heeft, moet geholpen worden. Dat is volgens mij een basisbeginsel van onze welvaartsstaat, ook in Griekenland. Daar is volgens mij zelfs geen discussie over.
Dat de overheid tussenkomt in medische kosten, hoe klein of hoe groot ook, is een principe dat moet blijven bestaan.

Maar wat te denken van mensen die een of andere ziekte of zelfs handicap veinzen, om zo onterecht van het sociaal stelsel te kunnen 'genieten'? Kijk maar eens naar volgend artikel:

GRIEKENLAND GAAT GEHANDICAPTEN REGISTREREN

De Griekse regering is van plan om te vragen aan duizenden mensen die zich gehandicapt noemen om zich te registreren. Dat meldt de Griekse krant Kathimerini. Het ministerie van Volksgezondheid heeft immers na uitgebreid onderzoek vele mogelijke gevallen van fraude met uitkeringen ontdekt. Athene wil zeker 250 miljoen € bezuinigen op het bedrag van 6,2 miljard € dat jaarlijks aan de sociale zekerheid wordt besteed.
In Viotia, in het centrum van Griekenland, wonen er bijvoorbeeld opvallend veel astmapatiënten en op het eiland Kalymnos zit het vol verstandelijk gehandicapten. Dat is bizar, volgens het ministerie.
In Thessaloniki staan er meer dan 1.000 zwaar lichamelijk gehandicapten ingeschreven, een aantal dat volgens onderminister van Volksgezondheid Markos Bolaris enkel zou kloppen als Griekenland in de oorlog in Vietnam had gevochten.
In augustus gaf Bolaris daarom opdracht tot een onderzoek op het toeristische eiland Zakynthos. Daar krijgen meer dan 600 Grieken een blindenuitkering. En nu wil de regering dus dat alle gehandicapten zich melden bij de overheid, om te checken of ze wel echt mindervalide zijn.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#38
Ik zie dit als nog een manier van de overheid om geld te halen bij de zwakkeren en om de aandacht van hun eigen fouten af te leiden door zijn pijlen wederom op de Griekse bevolking te richten. De buitenlandse media zal hier wel weer gretig op inspelen, want dit is immers wat veel mensen graag willen horen.

Daarom heb ik het een en ander uitgezocht.

In een volgend nieuwsbericht stond dit:
"In augustus gaf de onderminister van Volksgezondheid, Markos Bolaris, opdracht tot een onderzoek op het toeristische eiland Zante. Meer dan 600 mensen, ongeveer 1,5 procent van de bevolking, kreeg daar een blindenuitkering."

Zante, beter bekend als Zakinthos heeft 42.000 inwoners. Met 600 blinden kom ik dan op 1,4% van de bevolking daar uit.

"Op dit moment zijn er in Nederland naar schatting ongeveer 320.000 blinde en slechtziende mensen. Het gaat hierbij om 275.000 slechtzienden en 45.000 blinden. Mede door de vergrijzing, wordt in de aankomende jaren een stijging van 35 procent verwacht. Dit heeft tot gevolg dat er in 2020 440.000 blinde en slechtziende mensen in Nederland zullen zijn. Meer dan 85% van hen is 50 jaar of ouder."

Met een rekensom op de totale Nederlandse bevolking kom ik op 0,27% echt blinden en 1,6% slechtzienden.

"Rijksoverheid.nl
In Nederland wonen ruim 1 miljoen mensen met een beperking. Dat kan een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking zijn. Deze mensen moeten op dezelfde manier in de samenleving mee kunnen doen als mensen zonder beperking. De Rijksoverheid heeft het recht op gelijke behandeling in de wet vastgelegd. Ook krijgen mensen met een handicap hulpmiddelen of extra voorzieningen als zij dat nodig hebben."

Met 1.000.000 op 16.612.213 kom ik uit op 6% van de bevolking. De 1000 mensen in Thessaloniki op de in totaal 800.000 inwoners (met de stedelijke gebieden meegerekend) kom ik op 0,1% uit. Zelfs uitgaand van het werkelijke aantal inwoners 363.987 inwoners kom ik uit op 0,27%.

"Uitgave Sociale Zekerheid in Nederland (73 miljard).
Bij de post Sociale Zekerheid gaat het om regelingen die bedoeld zijn om een inkomen en/of de verzorging van mensen die daarvoor in aanmerking komen te garanderen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om uitkeringen bij werkeloosheid, ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Het is een belangrijk onderdeel van iedere moderne welvaartsstaat. De uitgaven voor Sociale Zekerheid zijn hieronder opgenomen (in miljarden euro’s).

Algemene Ouderdomswet (AOW): 30
Arbeidsongeschiktheidsregelingen (WAO, WIA): 12
Werkloosheidswet (WW): 7
Bijstand (WWB): 5
Overig, waaronder Zorgtoeslag met circa 4 miljard: 19
De zorgtoeslag is een tegemoetkoming van de overheid in de kosten die mensen maken voor hun ziektekostenverzekering. De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van het jaarinkomen en wordt uitbetaald door de Belastingdienst. De zorgtoeslag wordt in hoofdzaak uitgekeerd aan de lagere inkomensgroepen. Zie voor maatregelen met betrekking tot de zorgtoeslag de post Gezondheidszorg.

Ter vergelijking:

"De regering in Athene wil zeker 250 miljoen euro bezuinigen op het bedrag van 6,2 miljard euro dat jaarlijks aan de sociale zekerheid wordt besteed."







Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#39
Beste Roosmarijn wat is er tegen registratie? Juist omdát NL zo goed registreert kun je de cijfers prima opdiepen. Ook wordt je in NL bijv bij WIA-gevallen regelmatig gecontroleerd. Wil niet zeggen dat er niet tóch gefraudeerd wordt, maar je ondervangt een hoop. Maar heb je er geen recht op een uitkering, heb je er geen recht op of je nu arm of rijk bent.
Quote
#40
Ik heb ook niet gezegd dat er iets mis is met registratie. Wel met de cijfers die ze hebben gegeven en daarmee de impressie dat de bevolking massaal fraudeert. Hiermee wordt naar mijn mening de aandacht afgeleid van andere zaken.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Politici en eigenbelang, boven het belang van de bevolking Ernst 4 2.074 12 April 2019, 08:02
Laatste bericht: Markos
  Kleine tips ter ondersteuning Griekse bevolking. Erwin 1 2.101 23 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Leo en Sonja

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)