Grieks leren... niet zo evident!
#1
De vele internetlinks waar je de Griekse taal kan leren zijn weliswaar nuttig en je zult er wel altijd iets van opsteken. Echter om de taal echt machtig te zijn dat is andere koek. Zelf heb het Grieks geleerd door naar school te gaan. Daar leer je de grammatica wat onontbeerlijk is om deze taal onder de knie te krijgen. Ik heb het vier jaar gedaan en ben jammer genoeg door omstandigheden moeten stoppen. Maar wat ik in die vier jaar heb opgestoken kan je absoluut niet leren via internet. Ik heb het dus leren schrijven, lezen en niet onbelangrijk... praten. Want ook hoe je iets uitspreekt is ontzettend belangrijk. Zeker met het Grieks waar het accent op ieder woord van uitermate belang is. Mijn schrijven is zeker voor verbetering vatbaar maar daar lig ik niet wakker van. Ik kan me al goed behelpen en qua uitspraak was ik de beste van de klas. Wel dat kun je op internet nagenoeg niet aanleren. Niettemin iedereen veel succes...
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#2
Beste Bob, allereerst welkom op Oriste. Zelf ben ik nog maar pas actief op dit forum, maar heb er wel al heel veel plezier in en van. Het leren van de Griekse taal is voor een vakantie naar dit mooie land beslist niet nodig, ak voegt de kennis van enige woordjes of zinnetjes echt wel wat toe. Men kan zich prima redden met het Engels. Ook bij onze taalcursus komen de eerste enthousiaste aanmeldingen voor.een beginnerscursus weer binnen. Onze ervaring is dat van de 10 aanmeldingen er binnen een half jaar meer dan de helft afhaken. De taal en het schrift zijn zo anders, daar verkijkt men zich op. Uiteraard pak je een taal makkelijker op als je in betreffend land woont. Moet je nog moeite doen, want het overschakelen op Engels in een gesprek ligt op de loer. Zelf ben ik nu 4 jaar bezig, en gelukkig hebben we nu een gezellig en ook stabiel groepje. Ik zie het als een hobby, we hebben er veel vrienden aan over gehouden. En wat je zegt: alles wat je opsteekt is meegenomen. Ook ben ik het met je eens dat het leren via internet ondanks de nodige zelfdicipline behoorlijk te kort schiet. En ook ik wens ieder veel succes maar blijf het vooral als hobby zien, dan hou je het langer vol!
Quote
#3
Ik ben het helemaal met Erwin eens. Wij vinden het sociale contact met mede-Griekenland liefhebbers, naast het goed Grieks leren, zeer belangrijk. Voor NL mensen die niet te ver van de Belgische grens wonen kan ik de taallessen van de Provinciale Centra voor Volwassenen Onderwijs in Vlaanderen aanbevelen!
Quote
#4
(30 July 2012, 11:50)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben het helemaal met Erwin eens. Wij vinden het sociale contact met mede-Griekenland liefhebbers, naast het goed Grieks leren, zeer belangrijk. Voor NL mensen die niet te ver van de Belgische grens wonen kan ik de taallessen van de Provinciale Centra voor Volwassenen Onderwijs in Vlaanderen aanbevelen!

Ik heb ook les gevolgd via het CVO (Brugge, BE). Het was toppie, een toffe juf, fantastische klasgenoten... maar het blijft erg moeilijk om het Grieks onder de knie te krijgen.
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#5
Het is in België niet altijd gemakkelijk om een locatie of school te vinden waar de "Griekse taal" wordt aangeleerd.
Het vraagt trouwens heel wat tijd om dit grammaticale taaltje onder de knie te krijgen. Zoals hier reeds aangehaald moet je dit als een soort hobby zien. Anders is het vrij moeilijk om vol te houden... Ik heb 4 jaar avondschool gevolgd en kom regelmatig in contact met mijn Griekse vrienden in België zodat ik "mijn kennis" in praktijk kan omzetten.
Niet enkel de taal is belangrijk maar het is aangeraden om ook hun achtergrond en mentaliteit aan te leren en te ervaren.
Je zal zien dat de geleverde inspanning heel wat deurtjes openen op het ogenblik dat je, weliswaar met de juiste mentaliteit, een gesprekje aangaat met de plaatselijke bevolking.
Quote
#6
Ja Markos... zo is dat. Als ze zien (en horen) dat je die moeite doet om hun taal te spreken kan je bij wijze van spreken niks meer mis doen. De deuren gaan open, een drankje, eten, een babbel.. en als ze te horen krijgen dat ik rempetika speel op een trixordo bouzouki ben ik plost een held whoehaaaaa Smile
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#7
Ja, het is een lastige maar o zo mooie taal. Ik heb veel jaren les gehad maar Grieks praten blijft een uitdaging. Ook doordat men inderdaad zo snel op het Engels overstapt als je even naar woorden zoekt of een zin niet meteen begrijpt. Ik leg dan altijd meteen uit dat ik Grieks wil praten om het te leren. Dat helpt wel. En in niet-toeristische gebieden kun je uiteraard je hart ophalen.

Mijn ervaring is dat les krijgen in een klasje vooral de eerste jaren het beste is, dan leer je niet alleen van de docent maar vooral ook van elkaar. Je kunt het vervolgens wel prima bijhouden via internet en uiteraard door regelmatig naar het land te gaan. En tijdschriften lezen en af en toe een Griekse soap op TV kijken helpt ook :)!
Quote
#8
Grieks leren? Niet onmogelijk!

PCVO Moderne Talen in Hasselt (Limburg, België)

Er zijn 4 niveaus, de beginnersgroep is op woensdagavond.
Op zaterdag 8 september 2012 is er een opendeurdag.

Meer info vind je op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





OF
modernetalen@limburg.be
Quote
#9
Ik weet niet wie er achter @Grieksinhasselt zit maar wij hebben daar dus ook Griekse les gevolgd 4 jaar lang. Joke is een prima leerkracht, alle lof voor haar. Er schijnt nu ook een andere leerkracht bij te komen. DOEN!!
Quote
#10
Idd. net zoals Els zegt, goeie school. Kreeg er drie jaar les van Joke en één jaar van Koen. Beiden goeie leraars. Ik bol nog wat uit in de griekse gemeenschap in Genk en spreek ondertussen vloeiend Grieks.
Quote
#11
(10 August 2012, 13:48)Dirk schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Idd. net zoals Els zegt, goeie school. Kreeg er drie jaar les van Joke en één jaar van Koen. Beiden goeie leraars. Ik bol nog wat uit in de griekse gemeenschap in Genk en spreek ondertussen vloeiend Grieks.

Dirk, 4 jaar Grieks gevolgd en nu vloeiend spreken, mijn complimenten hiervoor. Ik heb 3 jaar gevolgd en kan me weliswaar uit de slag trekken, maar het blijft behelpen...
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#12
Ja ik vind van mezelf na 4 jaar Griekse les dat ik het ook nog niet vloeiend spreek. Begin nu net de Aorist (verleden tijd) en Ypotaktiki (aanvoegende wijs) een beetje onder de knie te krijgen dwz ik weet de juiste persoonsvorm redelijk snel uit mijn mouw te schudden. Maar owee die wederkerende en passieve werkwoorden die vind ik beremoeilijk. Ik kan me redden, maar meer ook niet. Goed hoor Dirk!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Succesplanner Grieks leren Karidiès 0 248 27 February 2024, 16:53
Laatste bericht: Karidiès
  Grieks leren in Griekenland (Epidavros) Karidiès 0 603 27 July 2023, 07:36
Laatste bericht: Karidiès
  Grieks leren in Epidavros Karidiès 0 1.189 27 August 2022, 13:25
Laatste bericht: Karidiès
  Stappenplan en routekaart Grieks leren Karidiès 0 1.111 22 May 2021, 07:21
Laatste bericht: Karidiès
  Waarom zou ik Grieks leren? petra mens-omtzigt 0 1.020 28 March 2021, 08:18
Laatste bericht: petra mens-omtzigt
  Grieks leren lezen en uitspreken (cursus) Karidiès 6 3.213 02 January 2020, 15:14
Laatste bericht: Markos
  Grieks leren spreken en verstaan petra mens-omtzigt 0 1.110 14 July 2019, 08:24
Laatste bericht: petra mens-omtzigt
  Altijd al Grieks willen leren, maar je weet niet hoe? petra mens-omtzigt 0 1.716 12 May 2019, 14:05
Laatste bericht: petra mens-omtzigt
  Grieks leren van Obelix Karidiès 7 3.462 22 March 2019, 08:21
Laatste bericht: Wim M
  Grieks leren met liedjes Karidiès 0 1.540 26 January 2019, 14:46
Laatste bericht: Karidiès

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)