Grieks bier
#1
Het interesseert bezoekers van Oriste weinigBig Grin, maar toch wil ik even melding maken van het bier waar ik in mei op Kreta mee kennismaakte. Hoewel mijn favoriete bier uiteraard Mythos is en dan ook nog van de tap in een (groot) glas uit de vriezer, liet ik mij verleiden tot een biertje uit Rethymnon. Alhoewel de naam mij niet vertrouwenwekkend voorkwam, moet ik zeggen: "Nou, niet verkeerd". Cor.

[Afbeelding: 5xo10n.jpg]
Quote
#2
Nooit gezien op kreta. Maar je kan natuurlijk altijd een verrassend biertje tegenkomen. Mijn favoriet op kreta is Fischer. Deze kun je het beste drinken op het pleintje bij Dora en Makis, zij hebben dit bier absoluut op de enig juiste temperatuur!
Quote
#3
@Chris waarom denk je dat de Oriste-lezers weinig geïnteresseerd zijn in Griekse bieren? Ik heb gemerkt dat er in Griekenland een toenemende aandacht voor oude bier(merk-)en is. .??
Quote
#4
Ik weet niet of Brinks een grieks gebrouwen bier is, kan best. Fisher is een heel oud merk uit de Elzas dat door de griekse heineken brouwerij is gekocht. Daarna hebben ze een heerlijk grieks fris biertje gemaakt.
Quote
#5
(01 August 2012, 19:43)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Chris waarom denk je dat de Oriste-lezers weinig geïnteresseerd zijn in Griekse bieren? Ik heb gemerkt dat er in Griekenland een toenemende aandacht voor oude bier(merk-)en is. .??

Excuseer @Chris, @Cor Nieuw Vennep had bovenstaande stelling neergelegd, niet jij.
Dus, @Cor??
Quote
#6
Vreemd eigenlijk, maar een Mythos smaakt me ook altijd best.Wink
Beter dan Amstel of Heineken wat meestal ook geschonken wordt.
'Vreemd' omdat Mythos pas zo'n 15 jaar bestaat en toch al zo'n klassieke vertrouwde smaak heeft.
En zoals Cor schreef: Zo'n glas uit de vriezer maakt het af.
Quote
#7
Zie je wel, niet geïnteresseerd in bier!!!!
@ElsR. Smiley even gemist?

@Chris. Voor jou speciaal nog even de achterkant. Het komt uit de Rethymnian Brewery in Rethymno. Ik dronk het in mei op de boulevard van Rethymno op advies van de uitbater.

[Afbeelding: rif76t.jpg]
Quote
#8
Een koude Fix....of Alfa....ook bij Makis en Dora...lekker hoor!!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#9
@Jjohn. Pas op hoor. Karpathos is vlak bij Kreta en daar was ik voor het eerst in 1989. Ik was altijd gewend bier te drinken van het gastland. Dus toen de beste man van het terras vroeg of ik Heineken, Bittburg of Deens bier wilde, zei ik dat ik Grieks bier ging drinken. En wat kreeg ik? Amstel..., de brouwerij staat in Athene. Maar ik ben het met je eens, er zijn betere, zoals b.v.

[Afbeelding: 33pd6ir.jpg]

En in glazen uit de vriezer met het ijs er nog op, maar het was warm in Ireon op Samos en de foto te laat genomen.
Cor.

@BerendW. Net te laat, maar op je wenken bediend.
Quote
#10
Glazen uit de vriezer is echt de beste uitvinding. En mocht ik in september in Rethymnon komen, dan ga ik zeker op zoek naar een Brink's. Er gaat wat mij betreft niet veel boven een bijzonder biertje, erg leuk dat daar een brouwerij is. Aan de logo's achterop te zien is het nog biologisch ook.

En wat leuk, nog een website ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Zou je deze rubriek niet beter overlaten aan de ECHTE kenners... de Belgen? Big GrinTongue
Quote
#12
Ik heb inderdaad de smiley gemist.
Quote
#13
Markos,
Ik zie op het terras in Samos veel Belgen Amstel of Heineken drinken,
Daar snap ik nu niets van met al die heerlijke Griekse Bieren, jij waarschijnlijk wel,
laat even weten.
Vrolijke Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
@ Cor. Alle grote merken hebben inderdaad brouwerijen in vele landen waar hun bier gebrouwen wordt vlgs het vaste recept. De smaak van Amstel en Heineken is dus exact dezelfde als hier in Nederland.
Ik heb weleens het idee dat de bieren welke in warmere landen gebrouwen wordt wellicht iets minder bitter is waardoor het lekkerder smaakt?
Quote
#15
Ik ben geen bierkenner.
Een ijskoude Fix in een bevroren glas gaat er iedere middag wel in. Ik heb Fix nog nergens op tap gekregen, bestaat dat eigenlijk wel?
Alternatief mag het ook een Mythos uit de tap zijn. Mits ijskoud en in een bevroren glas natuurlijk.

Sterker nog, ik zie dat het net middag is geworden. Even een Fix bestellen.......
Quote
#16
(02 August 2012, 00:03)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Glazen uit de vriezer is echt de beste uitvinding. En mocht ik in september in Rethymnon komen, dan ga ik zeker op zoek naar een Brink's. Er gaat wat mij betreft niet veel boven een bijzonder biertje, erg leuk dat daar een brouwerij is. Aan de logo's achterop te zien is het nog biologisch ook.

En wat leuk, nog een website ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je kan het vinden in de supermarkt in de laatste straat voor Fortessa Tegen over hotel...... naam weet ik nietBlush
Quote
#17
Hoi,
OOk dit voorjaar zag ik op Samos veel Grieken Fix drinken, had het nog nooit gezien, en inderdaad alleen flesjes nergens op het eiland waar ik op een terras zat van de tap.
Ik vond het zeker niet een verkeerd biertje,dus Xander, neem er nog een paar, zag dat de flesjes snel leeg zijn.
Yamas,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#18
Fix is ook in halveliter blikken te kop in de supermarkt o.a. bij Marinopoulos.
Quote
#19
Chris,
Dank voor je tip,ga ik halen voor in de koelkast in mijn huisje,samen met Mythos.
Ik hoorde van een kennis die bij de brouwerij van Amstel en Heineken in Nederland werkt, dat het recept i.d.d hetzelfde is maar dat in de brouwerij in Athene Grieks water wordt toegevoegd vandaar de toch iets andere smaak van deze beide biertjes.
Ik heb hem maar op zijn woord geloofd,maar er zit wel wat in denk ik.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#20
(02 August 2012, 10:16)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Markos,
Ik zie op het terras in Samos veel Belgen Amstel of Heineken drinken,
Daar snap ik nu niets van met al die heerlijke Griekse Bieren, jij waarschijnlijk wel,
laat even weten.
Vrolijke Groetjes Margaritha
Tja, de meeste Belgen zijn nu eenmaal een fervent bierdrinker. Waarschijnlijk drinken ze de gekende merken "Amstel" en "Heiniken" omdat ze de Griekse merken niet kennen. Je moet trouwens een onderscheid maken tussen de "echte" toeristen en de "Greek minded"-toeristen zoals velen hier op het forum.
Ik hou ervan om in België de bieren te degusteren; we zijn niet voor niks het bierland, niet? Maar in Griekenland heb ik hier niet echt behoefte aan en hou ik mij bij de plaatselijke dranken en tracht zoveel mogelijk te proeven.
Mijn opmerkingske was louter als grap bedoeld... Cool
Quote
#21
De nieuwste Amstelreclame die het bier voorstelt als zijnde van Griekse origine.....

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#22
FIX is ook van de tap te krijgen,in chania in de overdekte markt bij stamati
grieks eet tentje,tegenover vis boeren,west ingang
ger en jose
Quote
#23
(01 August 2012, 16:15)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het interesseert bezoekers van Oriste weinigBig Grin, maar toch wil ik even melding maken van het bier waar ik in mei op Kreta mee kennismaakte. Hoewel mijn favoriete bier uiteraard Mythos is en dan ook nog van de tap in een (groot) glas uit de vriezer, liet ik mij verleiden tot een biertje uit Rethymnon. Alhoewel de naam mij niet vertrouwenwekkend voorkwam, moet ik zeggen: "Nou, niet verkeerd". Cor.

[Afbeelding: 5xo10n.jpg]


dat biertje (fles) komt mij bekend voor. Jaren geleden (10j ?) heb ik zo eentje eens kado gekregen van de garcon van restaurant Onar in Agia Galini/Creta bij Babis. Volgens mij was dat een zeer lokaal bio-biertje.

Persoonlijk geven we de voorkeur aan de (ys)gekoelde Mythos. Zij die voor Amstel of Heiniken gaan zijn geen echte (Griekse) bierdrinkers. Tongue
Quote
#24
Volgens mij zijn de NL/Belgen die in Griekenland Amstel en Heineken drinken ipv Mythos of Fix mensen van het type "wat de boer niet kent dat vreet hij niet".
Overigens kun je op Samos Fix (o.a.) bij de supermarkten van Xatzikostas kopen (fles en blik) en Mythos zelfs bij de Lidl. De Lidl verkoopt ook Duits bier maar dat vind ik persoonlijk te bitter (hop).
Oja en bij de Cash & Carry tussen Pythagorion en Vathi is zelfs Belgisch bier te koop (ik meen Grimbergen Blond en Donker). Daar vragen ze trouwens ook de laagste prijs voor de uitstekende Korfes droge witte wijn (van Samos).
Maar dat is een ander onderwerp.
Quote
#25
"Persoonlijk geven we de voorkeur aan de (ys)gekoelde Mythos. Zij die voor Amstel of Heiniken gaan zijn geen echte (Griekse) bierdrinkers.."

Toch is Amstel al sinds jaar en dag het meest verkochte bier in Griekenland en het wordt heus niet alleen door toeristen gedronken...
Quote
#26
Onze griekse vrienden daar drinken juist het liefst Amstel, terwijl wij dan Mythos drinken, we hebben dus altijd beide in huis Smile.
Quote
#27
Pythagorion - Samos - 2010.

[Afbeelding: 2myrqjs.jpg]

Wat had jij over mijn Griekse Amstel?
Quote
#28
(02 August 2012, 22:21)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Pythagorion - Samos - 2010.

[Afbeelding: 2myrqjs.jpg]

Wat had jij over mijn Griekse Amstel?
Die tandjes hihihihi Big Grin
Quote
#29
In Messiania is sinds 2 jaar het bier van het merk Neda erg geliefd.
Een kleine biologische brouwerij die in deze omgeving de markt aan het veroveren is.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het proberen waard.
vlassada's signatuur kalispera hellas Marjan
Quote
#30
(02 August 2012, 19:24)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"Persoonlijk geven we de voorkeur aan de (ys)gekoelde Mythos. Zij die voor Amstel of Heiniken gaan zijn geen echte (Griekse) bierdrinkers.."

Toch is Amstel al sinds jaar en dag het meest verkochte bier in Griekenland en het wordt heus niet alleen door toeristen gedronken...


Dat klopt! Onbegrijpelijk feitelijk dat de Grieken niet voor hun eigen biermerken kiezen. Ik moet eerlijkheidshalve ook bekennen dat wanneer er geen Grieks bier meer is (wat soms gebeurt aan het einde van het seizoen en/of op afgelegen plaatsen), altijd Amstel zal nemen.
Quote
#31
Zorbas bier is ook goed te drinken
Quote
#32
Kijk wel uit voor misverstanden als je een fix bestelt

Quote
#33
(03 August 2012, 08:57)vlassada schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Messiania is sinds 2 jaar het bier van het merk Neda erg geliefd.
Een kleine biologische brouwerij die in deze omgeving de markt aan het veroveren is.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het proberen waard.

Heb dit bier vanavond voor de eerste keer gedronken bij ons in de openlucht bioscoop (Korydallos, voorstad van Piraeus). Uitstekende volle smaak, een pijpje kostte 2,50 euro, net zoals Amstel. Ik zal eens kijken of ik het in de supermarkt kan vinden, best de moeite waard.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#34
Ger,
GEWELDIG,
Ga na half september a.s. zeker op zoek naar dat bijzondere FIX-biertje van de tap op Samos.
Ik ken het van afgelopen mei alleen in flesjes,maar als ik deze vrolijke reclame zie,ga ik hiervoor.
Ger heb jij het tapje FIX zelf ontdekt toen je onlangs op Samos was.
Ben benieuwd,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#35
(02 September 2012, 17:14)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger heb jij het tapje FIX zelf ontdekt toen je onlangs op Samos was.
Ben benieuwd,
Groetjes Margaritha

Nee hoor, ik kwam het overal tegen; in onze 'woonplaaats' Ireon maar ook op de terrasjes in o.a. Votsalakia en Kokkari. Zelfs in de supermarkt was het er te verkrijgen. Alhoewel ik een Mythos-fan ben smaakte de halve liter FIX fantastisch tijdens ons etentje bij zonsondergang aan het strand up
Quote
#36
Hoi Ger,
Begrijp ik het nu goed dat je zelfs in de supermarkt op Samos een heerlijk helder FIX tap biertje kunt kopen?
Ik bedoel dus als in het filmpje met een paar gezellige Griekse mannen en dan op een terras ergens op Samos en liefst in de buurt van Hora en Ireon of Pythagorio,ik moet n.l. na de gezellige parea weer op de scooter naar mn huisje.
Wacht af.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#37
Ik ben bang dat je die mannen er even bij moet fantaseren, dat leuke meisje van de autopech was er immers ook niet Confused
Quote
#38
Ger,
Ik heb een hele grote fantasie,zeker met zulke leuke Griekse Goden op een terras als ik op mijn geliefde eiland ben,maar alle gekheid op een stokje nu weet ik nog steeds niet waar ik op een terras op Samos dat heerlijke heldere FIX tapbiertje kan bestellen en dan natuurlijk in een bevroren glas.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#39
(02 September 2012, 19:38)Margaritha schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




nu weet ik nog steeds niet waar ik op een terras op Samos dat heerlijke heldere FIX tapbiertje kan bestellen en dan natuurlijk in een bevroren glas.

Bijvoorbeeld in Ireon in de taverne aan de achterkant van het huisje waar de geldautomaat in zit en in de eettent aan het begin van het strand (bij de ingang van het dorp). Ook de kleine taverne Rena (halverwege de boulevard) schonk het. Maar ook aan de boulevard van Kokkari zag ik het.
Quote
#40
Ger,dank je ik ga op speurtocht en het zeker vinden.
De rest komt vast ook helemaal in orde.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieks speciaal bier? john67 38 22.735 01 July 2019, 22:01
Laatste bericht: JohanV
  Voreia bier bij lidl Frits 4 2.607 16 June 2018, 11:14
Laatste bericht: messara

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 9 gast(en)