Water bij de ouzo
#1
Ik heb al veel gehoord over het boek "Water bij de Ouzo" van Cathy Lewin. Het schijnt een waar gebeurd verhaal te zijn van een Nederlands stel dat op Kythira woont of heeft gewoont. Heeft iemand hier het al gelezen? Ik vraag me af of het de moeite waard is om het aan te schaffen.
Alvast bedankt, Eleni
Quote
#2
Eleni, de meningen zijn verdeeld. Het is geen onaardig boek maar er zijn wat mij betreft veel betere boeken. Wel eens van Sofka Zinovieff gehoord? Zij heeft een fantastisch boek geschreven over haar leven in Athene, Griekenland. Ik heb zelden z'on goed boek gelezen van een niet-Griekse die in Griekenland woont en later zelfs de Griekse nationaliteit aanneemt. Veel informatie over de Griekse gewoontes en tradities.
Het boek heet "Onder de Acropolis"
ISBN109045848120
Quote
#3
(06 December 2009, 18:14)Eleni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb al veel gehoord over het boek "Water bij de Ouzo" van Cathy Lewin. Het schijnt een waar gebeurd verhaal te zijn van een Nederlands stel dat op Kythira woont of heeft gewoont. Heeft iemand hier het al gelezen? Ik vraag me af of het de moeite waard is om het aan te schaffen.
Alvast bedankt, Eleni

Boek is idd. de moeite waard. En zeker als je Kithira bezocht. Schrijfster is ondertussen terug in NL. Haar man ( dierenarts ) bleef in Kithira. Wie er zeker meer over weten zijn Anita en Albert :

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






groetjes,

Dirk
Quote
#4
Bedankt Sylvia en Dirk, ik ben nu nieuwsgierig geworden en wil het toch gaan lezen. Ik heb 'm al besteld.

Ik laat na het lezen nog wel weten hoe ik het vond.

Groetjes, Eleni
Quote
#5
Doe dat Eleni, de gustibus et coloribus non disputandum est
Quote
#6
Music 
Ik ben zojuist begonnen aan het herlezen van dit boek. Ik heb het enige jaren geleden aangeschaft, en vond het destijds een plezierig boek om te lezen. Echter, vandaag op pagina 27 aangeland moet ik al enkele dingen kritisch constateren: de schrijfster heeft het voortdurend over de " Almira boom". Noch Google noch Wiki kunnen mij enige informatie over deze boom verschaffen. Op pagina 24 word Retsina aan de wijn toegevoegd. Kennelijk wist men in de oudheid al wat conserveringsmiddelen waren! Op pagina 27 heeft de schrijfster het over kobolois de Griekse rozenkrans. Naast een foutieve spelling, tevens geen uitleg over dit fenomeen. Ik lees de vijfde druk uit 2005, en daar staan nog steeds veel typefouten in. Mijn persoonlijke mening anno 2012 tot pagina 27: vermakelijk boek, maar niet meer dan dat. Voor iemand die op Kythira heeft gewoond, en al jaren een Griekenlandfan is, een regelrechte blamage! Toch lees ik verder, niet beterwetend...
Quote
#7
Een boek schrijven is niet voor iedereen weggelegd!
Quote
#8
Ik schrok even van dit bericht, maar toen zag ik dat het over een boek gaat in een een bericht van dec 2009, je gaat toch geen water in de alcohol doen.Big Grin In Schotland en Ierland staat de doodstraf erop, een ijsblokje kost je al levenslang.Devilish
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Wij hebben het boek gelezen in 2009 en vonden sommige situaties beroepshalve lachwekkend.Het speelt zich ook wel zo'n dikke 25jr geleden af.Er zullen best wel drukfouten in staan.Wij ontmoetten de schrijfster in 2009 en zij heeft/had toch het idee om in Griekenland te gaan wonen,Kefalonia trok haar toen wel.Op Kythira staat nog steeds het huis waar zij toen woonde en ook de woning van Jurnsma is te zien vanuit Aghia Pelaghia.Deze Jurnsma,echte naam Koksma ligt met zijn vrouw begraven op het kerkhof van Aghia Anastasia op Kythira.
Het is dus inderdaad 'n "waargebeurd"verhaal.
Quote
#10
Nou heb ik Water bij de ouzo vorig jaar gelezen, maar er is me weinig van bijgebleven: ik ga er van uit dat dit niet alleen aan mijn leeftijd ligt..
Het boek dat Sylvia aanraadt daarentegen Onder de Akropolis van Sofia Zinovieff is een goed leesbaar verslag van een (elitair) gezin met Griekse roots dat in Athene gaat wonen. Mooie beschrijvingen van cultuur en geschiedenis, het dagelijks leven, de seizoenen.
Het boek speelt zich af in 2002 en straalt vertrouwen uit in de Griekse samenleving ondanks de eerlijke beschrijving van haar tekortkomingen. Met de wetenschap van nu, het instorten van de Griekse economie als een kaartenhuis, maakt dat het lezen extra boeiend.
Dank je wel Sylvia, voor deze tip!
Quote
#11
ik heb het boek 2 jaar geleden gelezen, vlak voor mijn vakantie naar Kythira.... grappig boek.. niet spannend.. maar wel leuk om plekken te herkennen op kythira
Quote
#12
Het boek is plezierig om te lezen. Ook de plekjes waar ze over schrijft bestaan echt. Op deze manier ontdek je het mooie eiland Kythira. Dit eiland is ook de moeite waard.
Quote
#13
Nou, dan kun je toch echt beter het boek van Frank van Weerde lezen vind ik!
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Leestip: 7 namen bij de ouzo Ger 2 2.339 28 July 2017, 11:32
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)