Zagoria
#1
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar, dat we weer zoveel mogelijk mogen genieten van "ons" prachtige Griekenland.

Nu veel Griekenlandliefhebbers met hun neus in de reisgidsen zijn gedoken, wil ik jullie wat vertellen over Zagoria. Misschien wel bekend bij vele van ons, maar ook merken we dat het gebied toch eigenlijk een behoorlijk onbekend stukje Griekenland blijft. Daar willen we wat aan veranderen.....
Zagoria is een prachtig natuurgebied gelegen op het vasteland, in de provincie Epirus. Je kunt een mooie combinatiereis maken, samen met Lefkas en/of Parga. Maar een kort bezoek van bijvoorbeeld twee dagen bestaat ook tot de mogelijkheden. Vanuit Parga kun je gemakkelijk de snelweg nemen, richting Ioannina. Een combinatie met Lefkas en/of Parga, betekent een prachtige combinatie van bergen en zee; een garantie voor een onvergetelijke vakantie. Sommige mensen denken dat het alleen een gebied is wat voor wandelaars een "walhalla" is, maar niets is minder waar! Het is inderdaad ook een prachtig wandelgebied, met mogelijkheden voor langere en kortere wandelingen, maar ook voor de rustzoekers en natuurliefhebbers is er voldoende te zien, en ook voor de toerist die op zoek is naar het "andere" Griekenland. De bergen zijn zo imposant dat een bezoek aan de verschillenden dorpen in de omgeving een belevenis op zich is. Het gebied is ook bekend om de verschillende boogbruggen, maar ook de Vikoskloof is erg beroemd! Deze kloof is zelfs vernoemd in het Guinness Book of records. Al met al een prachtige omgeving, met genoeg mogelijkheden: wandelen, raften, paardrijden, trekking, maar je kunt er ook op uit met de auto om de prachtige omgeving te ontdekken, of gewoon genieten van de rust, natuur en Griekse gastvrijheid. Er is genoeg keus voor een hotelovernachting; je kunt dit goed op eigen gelegenheid boeken, maar er zijn ook een aantal reisorganisatie die Zagoria opgenomen hebben in hun programma.
Ik hoop dat ik jullie een beetje nieuwsgierig heb kunnen maken over dit gebied. Ik heb geen enkel eigen belang bij deze promotie, maar ik ken er mensen die het werk (lees: geld) heel hard nodig hebben, en die er ook alles aan zullen doen om uw verblijf onvergetelijk te maken. Het gebied leent zich niet voor massa toerisme, maar dat maakt het dan ook zo speciaal.
Mocht je vragen hebben over een overnachtingsplaats of andere vragen hebben over het gebied, dan mag je altijd contact met me opnemen.

Ik hoop jullie misschien nog eens te ontmoeten in de Zagoria, of dat iemand na een bezoek aan het gebied, ons, hier op Oriste, kan vertellen hoe de ervaringen zijn geweest.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#2
Voor mij is het alweer jaren geleden dat ik er geweest ben. Wij waren in Parga en hebben van daaruit een trip gemaakt naar de Meteorakloosters en zijn uiteraard via de Vikos-kloof gereden. Ik vond het er prachtig, maar weet nog wel dat de dorpjes wel uitgestorven leken.
Quote
#3
Vorig jaar voor de eerste keer enkele dagen de Zagoria bezocht en voor ons is dit het mooiste stukje Griekenland. We hebben al heel veel eilanden en stukjes van 't vasteland bezocht maar dit gebied is zo'n overweldigend gebied, moeilijk om dit te beschrijven. We logeerden in 't dorpje Kipoi en ook dit jaar willen we daar terug enkele dagen naar toe.
Iemand die van Griekenland houdt moet toch maar eens dit gebied op 't verlanglijstje zetten.
Aan Iederaan een gezond 2013!

Viviane.
Quote
#4
Dit stuk Griekenland is overweldigend mooi.
Ten Noord-Oosten van Ioannina liggen ta katsana choria.Die zijn zeker meer dan de moeite waard om te bezoeken of om te overnachten in een prachtig eco hotel.
En Ioannina is een geweldig mooie stad met zijn prachtige zilverwinkels.
De inwoners van Ipiros zijn heel erg vriendelijk en gastvrij.
In Ipiros is zo veel te zien dat je daar wel tijd voor uit moet trekken.
Quote
#5
Ik vond het er ook schitterend. Sommige dorpen waren weliswaar iets te stil voor een verblijf (voor ons) maar om te wandelen prachtige en schitterende natuur. Inderdaad, Ioannina is een leuke levendige stad, mooi gelegen aan het meer. Ik vond ook de overtocht naar het eilandje van Ali Pasha leuk. Vikos kloof is natuurlijk schitterend.
Lees eventueel enkele blogartikelen over Epirus:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Volledig off topic: wat een leuke blog heb jij, Corry !
Wij zijn toen ook nog in grotten geweest bij Ioannina, weet alleen niet meer hoe ze heten.
Quote
#7
Inderdaad Ioannina is een leuke en nog een echt griekse stad. Die grotten ...heet dat daar niet Perama??? Spijtig toen dat we daar niet mochten fotograferen. Ook het wassenbeeldenmuseum is een aanrader.
Viviane.
Quote
#8
Klopt helemaal, Viviane up
De Perama grotten waren het. Leuke anekdote: Wij hadden daar toen een rondleiding met alleen maar Grieken en we verstonden er niets van. Een ouder vrouwtje zat maar te gebaren naar ons dat we door moesten lopen. Wij snapten niet waarom ze nu perse achteraan wilde lopen. Maar toen wij doorliepen werd het ons duidelijk. Ze moest ontzettend nodig plassen en ging gewoon in de grotten zitten plassen Blush Vraag me af of dat in de grotten in Limburg ook gebeurt.
Quote
#9
Ja, het is al genoeg beschreven dat het een mooi stukje van de Epirus is. Alles klink positief en daar is niets mis mee. Uiteraard is dat gebied door ondergetekende enkele malen bezocht en kan er weinig aan toevoegen, dan wat er al beschreven is. Behoudens de al genoemde plaatsen, is alles eigenlijk waarvoor je naar dat gebied gaat ook Metsovo een aanrader. Ik weet dat ieder zijn ding heeft, maar heb elke keer dat als we in Perdika zijn, heimwee hebben naar Metsovo en dan ook een bezoek daar aan brengen.

Verder voor al de lezers en schrijvers(sters) op het bord, een fijn verblijf in 2013 in Greece.

Cornelios
Quote
#10
Mooiste tijd van het jaar om het noorden te bezoeken is toch wel mei of juni.
Vergeet dan ook niet nationaal park valia kalda en de rivier de arachtos waar je al raftend de mooist wilde natuur van griekenland ziet.
Quote
#11
Ja, daar is niets meer aan toe tevoegen, zoals Ria het beschreef,als het gaat om de prachtige ligging van "Ano Pedina, hotel Porfyron" Inderdaad is daar een workshop.

Wij waren er een keer, zonder afspraak, maar troffen hen niet thuis, we waren op door/tocht naar Agios Athanasios,een 50 km te noorden van Edessa.

Gelukkig hebben we haar ontmoet, bij een meeting in Parga, zie foto.

[Afbeelding: 2s0fts6.jpg]

De dame met de rode T-Shirt aan is (Rita). van Ano Pedina, hotel Porfyron
Quote
#12
Hier een paar foto's, voor de mensen die er nog nooit zijn geweest: om een beeld te krijgen, en voor de mensen die er al eerder zijn geweest: om opnieuw te genieten....ook wel een belangrijk punt: Tijdens de hete zomermaanden is het in de bergen natuurlijk net even iets minder warm, dus voor degene die dan wat verkoeling zoekt.....maar ook in het voorjaar en najaar is een bezoek aan dit gebied een bijzondere belevenis!

[Afbeelding: mbqyv6.jpg]

[Afbeelding: 1znlf1j.jpg]

[Afbeelding: 5nso53.jpg]

[Afbeelding: zty734.jpg]

[Afbeelding: 1409orb.jpg]

[Afbeelding: 2weihd2.jpg]

[Afbeelding: 14931pu.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#13
Prachtige foto's, Angeliki.
Quote
#14
Bij ons was het eind juni, begin juli....elke dag schitterend weer maar 's avonds lekker koel dus....zonder airco slapen.

Groetjes,
Viviane.
Quote
#15
Ja, veelal is Parga een zon vakantie plaats. Zeker voor die geen die een week gaan. Bij twee weken, is het alzo een aanrader, om dat gebied te bekijken wandelen of wat dan ook. Ja, de foto's geven daar al een mooi beeld van, wat je sowieso van uit de auto kan fotograferen. Ik zie daar mij zelf ook staan, alwaar de foto's geschoten zijn.

Elk plaatsje heeft ergens een betekenis van, zo kwam ik in een klein plaatsje "Amilio" en daar wist men mij te vertellen dat het plaatsje zo genoemd was, om dat het plaatsje nooit in de zon lag.

Zo heeft, zoals ik al beschreef, elk plaatsje een betekenis heeft.

Gr uit Poeldijk
Quote
#16
Ons plan is om een keer met de auto door Noord-Griekenland te gaan trekken ..... Dit jaar niet, wellicht volgend jaar. Qua natuur lijkt me april het mooiste; kan nog wel fris zijn maar dat kan ons niet zo schelen. Tegen die tijd zullen we ons er verder in verdiepen. Overigens, er zouden nog wilde beren voorkomen. Weet iemand daar iets van?
Quote
#17
Die komen er zeker nog voor.
In ons dorp Kostitsi een van de katsana choria hebben ze nog
de hele voorraad honing geplunderd uit het schuurtje van de buurman.
Het zij ze vergeven.In de winter als er veel sneeuw ligt brengen ze nog
wel eens een bezoek aan de dorpjes om eten te vinden.
Quote
#18
@Kostitsi: Spannend hoor! Ik hoop ze daar te zien als ik er ben. Weet je of er aan wildlife conservation wordt gedaan?
Quote
#19
Zagoria is naar mijn idee één van de mooiste plekjes van Griekenland en kom er daarom ook geregeld.

Net als Angeliki ken ik er een hoop mensen die zeker wat extra inkomen kunnen gebruiken.

@ElsR
Ik kan je aanraden om een keer een autovakantie te plannen naar Noord-Griekenland. Het is daar zo anders dan dat de meeste mensen van Griekenland verwachten. Het zou zeker geen teleurstelling worden.

Zelf menige keren met de auto in dit gebied op vakantie geweest.

In één vakantie zelfs van het westen (Igoumentisa) naar het oosten net iets voorbij Alexandropolis (richting Turkse grens) en v.v. gereden. Een onvergetenlijke vakantie geweest.
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#20
Jazeker de populatie van beren en wolven is de laatste tijd gelukkig weer wat toegenomen met dank aan natuurorganisatie's en nieuwe wetten die de dieren tot beschermde diersoort hebben verklaart.
Toch wordt er nog veel gestroopt omdat het naleven van de wet in zo'n groot gebied natuurlijk heel moeilijk is.
Quote
#21
@ElsR

Als je iets meer over de beren wil weten kijken dan eens op deze site:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&perform=view&id=26&Itemid=14

Zeker de moeite waard om hier eens een bezoek te brengen.

Het plaatsje Nimfeo (afslag bij Aetos) waar deze organisatie gevestigd is bevindt zich in de buurt van Kastoria.
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#22
Zij doen geweldig werk.Want jammer genoeg zijn er altijd nog barbaren die zich van het leefgebied van wild niets aantrekken en die respectloos omgaan met de natuur.
Quote
#23
Inderdaad een geweldig gebied Zagoria. Na alle verhalen hebben wij het deze zomer met eigen ogen gezien. In het echt is het nog veel indrukwekkender dan op de foto's.
Wij waren met de kinderen (15 en 17 jaar) en ook zij vonden het geweldig, vooral de natuurlijke baden van Papingo, maar ook de Vikoskloof en de boogbruggen.
Daarbij de gastvrije bevolking en het lekkere eten, een betere combinatie kun je niet bedenken. Wij hebben het gecombineerd met Lefkas en Parga en hebben een fantastische vakantie gehad.
Quote
#24
@Cynthia: bedankt voor deze link. Interessante website. Als we in de buurt zijn gaan we er zeker een kijkje nemen!
Quote
#25
Zagoria is werkelijk adembenemend mooi. Goed te combineren met Parga en Kerkyra. Als ik in dit gebied verblijf, logeer ik in Ano Pedina in hotel Porfyron. Een echte aanrader. Vlak voor mijn eerste vakantie daar bleek het hotel in het programma " Herrie in het hotel" te zitten. Wij zouden met mijn ouders, hun eerste vakantie in Griekenand, in dit hotel verblijven. Gauw "Uitzending gemist" gekeken, en opgelucht op reis gegaan. Wat een oase van rust, gastvrijheid en respect voor natuur,.een verademing en een echte aanrader voor wie dit prachtige gebied bezoekt. na ons laatste verblijf hebben we vele huisgemaakte thee, likeur ed meegenomen en met kerst ervan genoten! Voor haar recepten kijk op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#26
Omdat wij in de zomer geen tijd hebben voor vakantie hebben we een paar jaar terug rond kerst een paar dagen Joannina bezocht. Vandaaruit de voorgenoemde 'trekpleisters' bezocht. Echt een aanrader ook in de winter. Wij hadden bewust voor Joannina gekozen als logeerplek zodat je zelfs bij veel sneeuw nog een beetje uit de voeten kunt, en niet in een van die dorpjes 'opgesloten' zit.
Inmiddels zit onze dochter voor haar studie in Joannina dus ben ik weer terug geweest in november. Erg leuke stad om te studeren ook.
Quote
#27
Hoi Nanny,
Wij zijn afgelopen Kerst in de Zagoria geweest. Het was voor ons de eerste keer in de winter, maar ook wij vonden het geweldig. We hebben overnacht in
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en hebben een heerlijke tijd gehad. We hadden geluk met het weer, want overdag was het zo'n 17 graden, met een zonnetje. Genoten hebben we!
's Avonds koelde het wel af, maar dan is het weer heerlijk om, met een glaasje wijn, voor de open haard te zitten met een boek! Al met al een prachtig gebied voor het hele jaar door. En ja, helemaal eens: Ioannina is een mooie stad.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#28
Wij zaten in Siarava, heel centraal gelegen, slechts 6 kamers, erg aardige mensen, prachtige kamers. Ook zeker een aanrader.
Quote
#29
Hier nog even een paar foto's van Zagoria in de winter.....
[Afbeelding: de8yue.jpg]

[Afbeelding: 2j9wk7.jpg]

[Afbeelding: 66ic.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#30
Mooie foto's Angeliki!


Is dit filmpje al bekend?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=youtube_gdata_player
Quote
#31
Hoi Geni,
Ik kende het nog niet, leuk om te zien! Zo kan ik uren doorbrengen op YouTube, en telkens ontdek je weer nieuwe, andere filmpjes. Heerlijk om weer even weg te dromen, want het duurt nog even voordat we weer die kant op gaan.....Blush
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#32
Inmiddels is er een Facebook pagina met informatie over
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 (klik op link) met regelmatig nieuwe informatie over dit mooie (natuur) gebied op het Griekse vasteland. 

[Afbeelding: 2vv174h.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#33
Bedankt voor de nieuwe link.
Reeds meerdere keren in de Zagoria, ook Ioannina, geweest maar in juni gaan we nog eens terug.  't Is zo'n prachtig gebied.
Viviane.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zagoria op Wereld Erfgoedlijst? Erwin 1 6.811 22 December 2014, 11:33
Laatste bericht: christien
  Winter in Zagoria Angeliki 1 7.593 09 November 2014, 17:44
Laatste bericht: Erwin
  nieuwe website Zagoria Erwin 3 8.118 29 October 2014, 23:12
Laatste bericht: marietta
  Zagoria- Kipi Viviane 2 5.328 01 April 2012, 15:20
Laatste bericht: Viviane
  Navigatie in het Zagoria gebied Greek-Music 6 6.762 09 January 2012, 22:10
Laatste bericht: Greek-Music
  Winter in Zagoria Angeliki 9 6.392 30 December 2011, 13:01
Laatste bericht: ElsR

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)