Grieksegids nieuws     
Column april
#1
Voor de liefhebbers van het Griekse leven op Pilion: mijn maandelijkse website-column verhaalt over de Griekse versie van wat wij in de volksmond 'onkruid' noemen. Nu te lezen op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Veel leesplezier! Groetjes van een Hollandse schrijfster in Kato Gatzea :)
Quote
#2
(01 April 2013, 16:33)WilmaHollander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor de liefhebbers van het Griekse leven op Pilion: mijn maandelijkse website-column verhaalt over de Griekse versie van wat wij in de volksmond 'onkruid' noemen. Nu te lezen op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Veel leesplezier! Groetjes van een Hollandse schrijfster in Kato Gatzea :)

Alle planten die op een ongewenste plaats staan zijn onkruid, zoveel is zeker. Maar chorta onkruid noemen is toch een beetje negatief , planten die in het wild groeien en daar thuis horen vallen niet onder de noemer onkruid. De uit de tuinen ontsnapte niet inheemse planten ( of argeloos weg geworpen plantkluiten) DAT is onkruid , hoe mooie bloemen ze ook dragen, soms kan men zelfs spreken van invasieve planten, zoals de Hottentotvijg (carpobrotus edulis), die gewoon alle inheemse planten overwoekerd. Maar zoals een deel van zijn naam " edulis" laat uitschijnen , brengt de plant eetbare vruchten voorts.
Aangewezen lectuur in verband met wilde groenten.
Τα Αγρια Φαγώσιμα Χόρτα του Βουνου και του Καμπου.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ISBN :960-7920-44-9
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Beste Jef, dank voor je deskundige uitleg. De benaming 'onkruid' was zeker niet negatief bedoeld. Eetbare planten in het het open veld opmerken, benoemen en verzamelen zijn helaas niet 'mijn ding', en de planten die ik op het veldje met mijn buurvrouw heb gestoken, zagen er voor mij persoonlijk gewoon uit als 'onkruid'. Wat niet wegneemt dat ik een goede chorta-salade, aangemaakt met citroen en olijfolie en gecombineerd met brood, feta, olijven en een goed glas wijn zeker waardeer. Zolang ik de chorta maar niet zelf hoef te steken en te bereiden :)
Quote
#4
Hmmmmmmmmmmmm lekker...
Onze buurvrouwen hier in Kamares komen regelmatig opdraven met een zak chorta, ik weet stilaan welke planten het zijn. Ik hoef ze zelf niet te gaan zoeken en te oogsten als ze aan huis worden gebracht. Mijn vriendin weet het stilaan wel te waarderen, dat is ooit anders geweest,gewoon knopje omdraaien en .... gezond eten. Dus niet met je ogen eten.


duimpie
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Inderdaad, lekker. En net zo gezond als 'onze' spinazie en sla. Kalí óreksi!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geneuzel in Pilion - column WilmaHollander 2 3.891 02 February 2017, 23:35
Laatste bericht: WilmaHollander
  Winter in Pilion - column WilmaHollander 2 5.278 04 December 2013, 00:18
Laatste bericht: WilmaHollander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)