Plantenkenner gezocht
#1
Vermits er plantenkenners op het forum zitten...
Kan iemand mij zeggen welke bloem dit is?
[Afbeelding: auft5x.jpg]
Quote
#2
Passifloa oftewel passiebloem.
Quote
#3
Dank je ElsR.
Deze plant groeit zeer snel in mijn tuin. Het lijkt me een klimplant te zijn, of zie ik dit verkeerd?
De bijtjes leven zich hier alvast op uit...
Quote
#4
[Afbeelding: 33v2i42.jpg]

Met een beetje geluk volgt de (passie)vrucht op de bloem.....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#5
Blijkbaar is er ook een religieuze achtergrond...
Gevonden op Wickipedia:
Volgens de overlevering gebruikten Spaanse missionarissen passiebloemen ter illustratie om het kruisigingverhaal van Jezus Christus over te brengen. Toen zij passiebloemen in Amerika ontdekten, zagen zij in de vijf kelk- en de vijf kroonbladeren een verwijzing naar tien van de twaalf apostelen: Petrus en Judas zijn uitgezonderd. De drie stampers leken op de spijkers waarmee Jezus Christus aan het kruis werd genageld. De corona leek op de doornenkroon van Christus. De kronkelige ranken leken op een zweep. De drie schutbladeren stelden de drie Maria's (Jezus' moeder, Maria van Bethanië en Maria Magdalena) bij het kruis voor. Het blauw van de bloem verwees naar de hemel of naar het blauwe kleed van Maria.

Aangezien de passiebloemen pas in de 16e eeuw in Zuid-Amerika ontdekt zijn, moet de legende dat de plant zich om het kruis van Christus heeft gewonden, als onzin worden afgedaan. Het verhaal is waarschijnlijk ook aangepast om hem kloppend te maken met de beschrijving van Passiflora caerulea omdat deze soort waarschijnlijk als eerste passiebloem in Europa in cultuur is geïntroduceerd.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)