Landen op vliegveld van Samos
#1
Hi beste luitjes, gehoord, dat het aan en uit vliegen, op en vanaf Samos, soms problemen geeft, en soms de uitwijking moet doen vanaf Kos te vliegen, dit weer veelal dat het vliegtuig te zwaar geladen is, doormiddel van koffers. Misschien is er iemand die dat kan bevestigen, zo ja, zo nee

Gr: Cornelios
Quote
#2
Alleen ervaren piloten landen op Samos @Cor, het probleem is de Meltemi, een harde wind uit het noorden, daarbij moet de piloot om toch tegen de wind in te landen een soort duikvlucht nemen om recht boven de baan te komen, kijk eens op YouTube daar staan diverse filmpjes over landen op Samos.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Klopt helemaal wat Arthur zegt Smile
Quote
#4
Nog een bevestiging. In 2009 maakten we op het allerlaatste moment een doorstart mee. Toen na een rondje met toch ietwat gespannen, lacherige sfeer aan boord de 737 toch landde, was er zelfs een voorzichtig applaus. Had ik lang niet meer gehoord. Toen mijn camera jammergenoeg al uit stond, gaf de piloot een hele uitleg over zijn wat slordige eerste poging. De naam van de piloot was: LEEFLANG. Dat scheelt natuurlijk een stuk.
Overigens heb ik zelden een rustige landing op Samos meegemaakt, altijd wat huppelend.
Quote
#5
Hmmm.. De landingen op Samos zijn mij niet bijgebleven, dus wist niet eens dat er wat bijzonders mee was.
Die op Skiathos daarentegen des te meer. Ik vind dat met stip de nr.1 van enge landingsbanen waar ik geweest ben.
Quote
#6
Oké Arthur, Els & Cor, dan is dat toch waar en ja, er werd aan toegevoegd, dat het inderdaad met de windrichting te maken had. Maar hoe zit het dan met de toevoeging, dat er dan vanuit Kos gevlogen moet worden, is het dan ook waar, dat je met de boot eerst naar Kos moet varen !!!.

Gr: Cornelios
Quote
#7
Hier zie je waarom het er soms zo heftig aan toe gaat:


Hier gefilmd vanaf de berg achter de landingsbaan (krijg je meteen een indruk hoe kort die baan is ;) )




En zo ziet het er vanuit de cockpit uit:

Quote
#8
Dat verhaal van Kos heb ík nog nooit gehoord
Quote
#9
De baan op Samos is idd nog relatief lang in vergelijking tot die van Skiathos:
Samos 2044 m, die van Skiathos nog 400 meter korter, nl. 1628 m. Zie ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dus geen wonder dat de baan van Samos mij niet bijstaat als eng. En met mijn vliegangst kan ik het weten :)
Quote
#10
(26 May 2013, 13:00)papajani schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Oké Arthur, Els & Cor, dan is dat toch waar en ja, er werd aan toegevoegd, dat het inderdaad met de windrichting te maken had. Maar hoe zit het dan met de toevoeging, dat er dan vanuit Kos gevlogen moet worden, is het dan ook waar, dat je met de boot eerst naar Kos moet varen !!!.

Gr: Cornelios

Dat moeten onze Samos gangers weten die er regelmatig landen @Cornelios, ik kan me wel voorstellen en dat is niet alleen op Samos dat een vliegtuig vanwege een sterke zijwind moet uitwijken, als je maar 1 baan hebt heb je geen keus.
Hoe kom je aan dat Kos verhaal..
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Hi sowieso bedankt Ger, dat je wat beelden op het bord hebt gezet. Het één en ander is mij nu wel duidelijk. Ja, het verhaal over Kos, kreeg ik mee, van mijn dochter, die daar een week waren, vanaf 17 mei tot 24 mei 2013. Zij hoorde dat (Arthur) op het vliegveld zelf, dit van van enkele Hollanders die enkele jaren per/jaar naar Samos gaan.

Gr: Cornelios
Quote
#12
Ik herinner me dat toen ik op Samos was, 20 jaar geleden, de vliegtuigen vanuit zee over het strand landen.
Als je dan op het strand zat kon je ze bij wijze van spreken aanraken, zo laag vlogen ze over je heen.
Zal met de windrichting te maken hebben denk ik.
Quote
#13
Als ik me goed herinner, weet ik nog dat destijds de cabincrew waarschuwde voor een soort van turbulentie tussen de bergen bij het landen op Samos. Ik heb hier geen last van gehad, wel veel "pijnlijke" druk in de oren gewaar geworden tijdens de daling en landing.
De "Meltemi" is nu eenmaal gekend op de noord-Egeïsche eilanden... Op mijn stekkie op Lesvos kan het er ook hevig aan toegaan... Soms nogal goed ook zodat de hoge temperaturen draaglijk zijn.
Quote
#14
Goede avond

Uit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat het met veel, en wind uit een verkeerde richting toch knap benauwd kan zijn , als..... je vliegangst heb.
Jaren geleden zijn wij vanaf Kreta via Athene, en toen vloog alleen Olympic nog met die kleine toestellen met vleugel BOVEN aan de romp en
dan 2 van die kleine koffiemolens eronder, naar Samos, nou om eerlijk te zijn.. heb ik ook peentjes zitten zweten, zo over de bergen het diepe in,
links rechts, turbelentie en maar schudden, was wel blij om vaste grond te voelenBig Grin
Quote
#15
was weer aangenaam om te lezen al deze verhalen, wij hebben over twee weken een tussenlanding op Samos, altijd gezellig !!!
Is alweer jaren geleden dat we dat wel vaker hadden.
Ach het is niet anders zullen we maar denken.
Quote
#16
Smile 
Dag allemaal

onze vlucht naar Rhodos met een tussenlanding op Samos was vrij bewogen. We hebben ook een doorstart gehad met de nodige angstige passagiers als gevolg. Het vliegtuig heeft een rondje gemaakt en is dan vanuit de zee aangevlogen. Toen hebben we ook vernomen dat alleen ervaren piloten?? op Samos mogen landen. Bij onze vlucht zou de co-piloot de landing gedaan hebben en is mislukt. Nu iedereen moet de kans krijgen om te leren????? Ik was niet echt bang maar ik had al vrij snel door dat het niet ging lukken.
Dan nog doorvliegen naar Rhodos en in het donker landen. We hoopten dat ze de landingsbaan zouden vinden.
Voor mensen met vliegangst is dit geen pretje.

Groetjes

Els
Quote
#17
@ papajani; Het gewicht van de koffers zal het probleem niet zijn, ieder een koffer van 20 KG. Ik moet er zeker geen tekening bij maken . Smile
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
op welke manier krijgt iemand op zijn brevet een stempel dat op Samos mag landen??
Quote
#19
Van de landing op Samos herinner ik me dat die wel tamelijk heftig was wegens de meltemi-wind... en dat was in een maand juli.

Erger vond ik een landing op Santorini. Daar kregen we te maken met vrij hevige turbulentie. In al de jaren voordien dat ik een vliegtuig nam, heb ik nooit enige vorm van ongerustheid gehad. Maar sinds dié landing op Santorini ben ik op geen enkele vlucht nog voor 100 % gerust. Beslist geen echte vliegangst te noemen, maar wel een lichte ongerustheid als het toestel wat tekeer gaat.

Ook op Corfu was het een nogal korte landingsbaan (op een uitsteeksel op zee).

Nog erger vond ik een paar jaar geleden op Skiathos. Is me dàt een korte landingsbaan! En vooral: aan het begin van de landingsbaan is er zee... en aan het einde van de landingsbaan is er ook zee. Het vliegtuig waar we terug mee naar huis zouden keren, moest een doorstart maken. Ik kan u wel zeggen dat er bij tal van medereizigers ongerustheid en verbazing optrad... ik daarentegen heb vooral het verstand laten spreken en het gevoel uitgeschakeld.

Tja, landingen op sommige eilanden kunnen best wel heftig zijn. De piloot moet rekening houden met de soms hoge bergen in de buurt, de zee vlakbij de landingsbaan, de soms hevige wind,...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#20
Fijn al die verhalen, kan meteen een paar eilanden schrappen van mijn wenslijstje, grrr. Ik hou niet van vliegen, neem ook altijd twee slaappillen om rustig te worden. Na deze verhalen ga ik weer sterk twijfelen of ik überhaupt nog wil vliegen..............
Quote
#21
Connie, laat je niet gek maken door deze verhalen. Ik heb ook vliegangst maar met 2 pillen en een roseetje vlieg ik overal naar toe. Ze laten heus niet de net afgestudeerde piloot op deze eilanden vliegen. Heb je dat boek van Lucas van Gerwen al eens gelezen?
Kan heel nuttig zijn.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Op Schiphol ook eens een zwaar vervelende landing meegemaakt; tot vlak boven de baan heftige schommelingen van het vliegtuig, dat met een vrij harde klap de grond raakte. En dat op de polderbaan, nu niet direct de kortste.
De landingsbaan op Corfu is dermate lang dat de vliegtuigen al op de helft van de baan normaal taxiën en vaak al de 1e afslag kunnen nemen, dus zo kort is hij niet. Piloten vinden het zelf een prachtige landing hebben ze mij verteld.
En hoeveel ongelukken zijn er nu daadwerkelijk op de Griekse eilanden gebeurd? Ik kan me er geen één herinneren.
Als het écht te riskant is zal geen enkele piloot de landing doorzetten; ze zitten er zelf trouwens in en hebben ook vrouw en kinderen thuis die ze nog willen zien.
Quote
#23
(26 May 2013, 13:10)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier gefilmd vanaf de berg achter de landingsbaan (krijg je meteen een indruk hoe kort die baan is ;) )


Ger, waar deze landingsbaan precies ligt weet ik niet, maar zeker niet op Samos. De landingsbaan bij Pyth ligt namelijk evenwijdig aan de zee. En ja, het schijnt voor piloten lastig te zijn daar te landen. Dat komt niet alleen door het korte baantje, maar ook omdat de valei waarin het vliegveld ligt aan drie kanten wordt omzoomd door bergen (wat draaiïngen van de wind veroorzaakt).

Toch kan ik me niet herinneren dat ik het ooit eng vond daar te landen. Van de vijftien keer dat ik naar Samos vloog hoefde ik maar één keer uit te wijken naar een ander eiland. Ach, en hoe erg kan dat zijn. 't Is vakantie!
Quote
#24
Zo was het vroeger op Heraklion toen het nog druk was ook niks, de vliegtuigen kwamen vanuit zee aangevlogen, maakten voor Hersonisos een draai naar rechts en vielen zowat uit uit de lucht zo snel moesten ze plaats maken voor de volgende, tegenwoordig gaat het gelukkig wat rustiger. Het komt zelden voor dat ze over de stad landen vanwege de wind.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#25
(27 May 2013, 10:56)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger, waar deze landingsbaan precies ligt weet ik niet, maar zeker niet op Samos. De landingsbaan bij Pyth ligt namelijk evenwijdig aan de zee.

Ik denk dat je abuis bent Tina; de landingsbaan van Samos ligt wel degelijk haaks op de zee en niet evenredig met de zee mee.
Op onderstaande site zie je een foto van het vliegveld, ik heb nagenoeg dezelfde foto gemaakt vorig jaar vanaf de berg:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
[Afbeelding: 192o8m.jpg]

Ger, ik beken meteen mijn ongelijk. 't Is allemaal een kwestie van gezichtspunt! Zo te zien hebben we allebei met een schuin oog gekeken.;)


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#27
(27 May 2013, 11:53)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[Afbeelding: 192o8m.jpg]

Ger, ik beken meteen mijn ongelijk. 't Is allemaal een kwestie van gezichtspunt! Zo te zien hebben we allebei met een schuin oog gekeken.;)

@Tina, ben ik blij dat jij geen piloot bent Big GrinBig GrinBig Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#28
@Xander. Als je over de weg langs de zee naar Pythagorion rijdt, dan kruis je de landings- c.q. opstijgbaan. Er staan zelfs verkeerslichten die op rood gaan als er een vliegtuig opstijgt of landt. Inderdaad met de wielen over je dak als je door zou rijden.

Overigens zijn wij altijd richting zee aangekomen en vertrokken.

Ter geruststelling van sommigen. Je zal zien ze komen altijd beneden;).
Quote
#29
Nogmaals, zo te lezen is het één en ander toch duidelijker geworden en hoop dan toch "Connie" dat je overweegt wel op één v/d de eilanden te landen. Twee tjipouroutjes en je staat met beiden benen op het vliegveld.

Gr: Cornelios
Quote
#30
Overigens kan het ook na de landing nog mis gaan: we hadden een keer een tussenlanding op Skiathos op weg naar Volos, mochten in het toestel blijven zitten en voelden opeens een grote schok: was de chauffeur van de bagagekarretjes half het toestel ingereden.. Dankzij Transavia kregen we toen een busreis naar de haven aangeboden + een reis met de veerboot naar de haven van Volos. 12 uur na de verwachte aankomsttijd waren we eindelijk in Volos..
Quote
#31
(27 May 2013, 19:59)Alberto schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Overigens kan het ook na de landing nog mis gaan: we hadden een keer een tussenlanding op Skiathos op weg naar Volos, mochten in het toestel blijven zitten en voelden opeens een grote schok: was de chauffeur van de bagagekarretjes half het toestel ingereden.. Dankzij Transavia kregen we toen een busreis naar de haven aangeboden + een reis met de veerboot naar de haven van Volos. 12 uur na de verwachte aankomsttijd waren we eindelijk in Volos..
Big Grin
zal aan de raki gelegen hebben wss
Quote
#32
Ach, alles is relatief. Ben wel eens op Kastelorizo geweest, daar is de baan 800 meter lang.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lijkt erg kort, maar ben ook wel eens in tropisch Nederland geweest op Saba. Daar is de baan 400 meter met aan beide kanten de afgrond naar de zee.

Cors
Quote
#33
Wij gaan dit jaar voor de zesde keer naar Samos.
Hebben nog nooit een doorstart meegemaakt.
Vind het allemaal best meevallen.
Had er ook al verschillende verhalen over gehoord.......
Het mooiste is om aan de rechterkant in het vliegtuig te zitten.
Je ziet dan het vliegveld liggen en dan denk je: dat kan vast niet het vliegveld van Samos zijn.....
Het vliegtuig maakt dan een mooie bocht naar rechts en dan blijkt het toch wel het juiste vliegveld te zijn.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#34
(25 May 2013, 19:25)papajani schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hi beste luitjes, gehoord, dat het aan en uit vliegen, op en vanaf Samos, soms problemen geeft, en soms de uitwijking moet doen vanaf Kos te vliegen, dit weer veelal dat het vliegtuig te zwaar geladen is, doormiddel van koffers. Misschien is er iemand die dat kan bevestigen, zo ja, zo nee

Gr: Cornelios

Bedoel je misschien iets als dit?:

24 mei j.l. Vloog ik terug uit Samos. De wind stond toen uit ongebruikelijke richting, opstijgen kan volgens de piloot ivm de bergen echter maar in 1 richting, nu dus met wind mee.
Gepland was vlucht rechtstreeks naar a'dam, met volle tanks. Dit was nu echter niet mogelijk en men kon kiezen uit 2 opties: of met minder volle tanks en alle bagage naar Lesbos voor tussenlanding en bijtanken, of 1000 kilo koffers laten staan en met volle tanks in 1 x naar NL. Gekozen werd toen voor het laatste. De koffers zijn toen meegegaan met een volgende transavia vlucht die anderhalf uur later vertrok en toch al een tussenlanding in Lesbos zou maken. (Dit was na meer dan 10 x samos overigens de eerste keer dat dit mij overkwam, valt wel mee dus :) )
Quote
#35
In 2011 hadden wij op de terugvlucht bijna het zelfde als Mar59, bij ons was de keuze echter of passagiers achterlaten en direct naar Schiphol vliegen of met een halve tank vertrekken en een tussen landing maken op Thessaloniki om bij te tanken.
Dat laatste is dus ook gebeurd, ook het toestel een 10 minuten na ons maakte daar een tussen landing om bij te tanken.

Voor de rest de baan is kort en je gaat altijd vlink in de remmen, maar dat is dus geen probleem want 10 minuten later sta je heerlijk op het platform en kan je vakantie op samos (weer) gaan beginnen.

Co
Quote
#36
Goed nieuws: je kunt naar alle eilanden varen! Vliegen naar Athene, met de metro naar Piraeus en hup op een van de vele boten die overal heen gaan. Een belevenis die ik iedereen kan aanraden. En zo kom je ook op eilanden die geen vliegveld hebben (althans niet voor charters) en het meer dan waard zijn om te ontdekken, zoals Naxos en Paros.
Quote
#37
Corry, het is een feit dat de boot soelaas biedt, maar dit neemt echter wat meer tijd in beslag. Ik ben ook aan het uitkijken om de boot als optie te nemen voor de doorsteek naar mijn stekje maar je verliest nogal wat tijd.
Quote
#38
Ben afgelopen jaar 6 keer heen en weer gevlogen naar Samos. 2x rechtstreeks met transavia, altijd leuk om zo'n grotere kist naar de landingsbaan toe te voelen "kruipen". De meeste keren vlieg ik echter vanuit brussel met Aegean naar Athene, en dan met een propellor van Olympic richting Samos. Geloof dat ik 1x een landing vanaf zee heb gehad. Dit was tevens de keer dat de vlucht vanuit Athene sneller was dan normaal. Zal met de wind te maken hebben vermoed ik. Anyways... Ik vind de landingsbaan reuze meevallen. Er wordt wat meer geremd dan anders, that's all. Genieten bij het opstijgen is ook het uitzicht op Fourni en Ikaria, hoewel ik het natuurlijk ook altijd als wat droevig ervaar sinds de vakantie er dan weer op zit ;)
Quote
#39
@nofx-fan: héél herkenbaar allemaal
Quote
#40
Kalispera iedereen.
Ik heb dat zo eens gelezen en naar het filmpje gekeken over het landen op Samos. Nou ik zou zo iets hebben o'jee straks schuiven we door zo het water in.Wij gaan over 2 weken vliegen maar dan landen we op Heraklion maar toen we daar in mei 2011 landen kwamen we met een behoorlijke klap neer op de Landingsbaan. Het was in het vliegtuig in eens oh,oeps, wat gebeurt daar. Maar al met al gelukkig goed afgelopen en we hebben een heerlijke vakantie gehad. Nu gaan we voor de derde keer weer vliegen naar Heraklion en heerlijk genieten van onze Vakantie in Piskopianolovegreece
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)