Muggenwaarschuwing!
#1
Misschien toch wel handig het onderstaande te lezen, om er eventueel met je vakantieplanning rekening mee te houden.Die Nijl-virus is zekker geen lolletje!:

Cutbacks delay anti-mosquito spraying programs across Greece

Budget cuts at local authorities have delayed the launch of insecticide-spraying programs to curb the annual onset of mosquitoes, meaning that certain high-risk areas remain unprotected.

To be effective, the spraying programs should be carried out from mid-March to the end of April, according to Health Ministry sources, but in most areas they have yet to begin, according to a report in Ethnos newspaper. Meanwhile the unseasonably high temperatures this spring have led to mosquitoes arriving earlier than usual, some carrying infections like the West Nile Virus.

Spraying has already begun in eastern Attica, which is a relatively high risk area for mosquitoes, but districts close to rivers or parks – the banks of the Kifissos River and Pedion tou Areas – have yet to be blitzed. The most high risk areas are Ileia, Achia, Aetoloacarnania, Messinia, Argolida and Evros.


eKathimerini.com , Sunday May 26, 2013 (14:00)
Quote
#2
Gewoon een flinke fles DEET meenemen (Kruidvat huismerk) en consequent smeren. Niks aan de hand.
Quote
#3
En eerst de zonnebrandcreme smeren, even een half uurtje in laten trekken en daarna de DEET (50%) smeren.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#4
Dank je wel Aleko!
Groetjes, Judith-Irini
Quote
#5
Misschien dan toch onze vrouwen gewoon laten 'muggenziften' ? ;)
Quote
#6
@jeronimo2: Kijk maar uit dat je mij niet tegenkomt want ik kan als een horzel zijn! Smile
Quote
#7
Ik zocht even 'horzel' op en maak er snel een grappig edoch educatief antwoord van ;)

Horzels (Oestridae) zijn een familie van insecten behorende tot de orde tweevleugeligen (Diptera).
De bloedzuigende dazen (steekvliegen) en de stekende hoornaars (de grootste Nederlandse wespensoort) worden in de volksmond ook vaak horzels genoemd. Echte horzels kunnen echter niet bijten of steken, ze hebben geen bewegende monddelen en geen angel.
Quote
#8
(28 May 2013, 14:33)jeronimo2 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zocht even 'horzel' op en maak er snel een grappig edoch educatief antwoord van ;)

Horzels (Oestridae) zijn een familie van insecten behorende tot de orde tweevleugeligen (Diptera).
De bloedzuigende dazen (steekvliegen) en de stekende hoornaars (de grootste Nederlandse wespensoort) worden in de volksmond ook vaak horzels genoemd. Echte horzels kunnen echter niet bijten of steken, ze hebben geen bewegende monddelen en geen angel.
Dan ken je onze Els nog niet, ze kan haar mondje goed roeren en af en toe een steekje geven kan ze ook.Big GrinBig GrinBig Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
I rest my case
Quote
#10
En zo gaat dit forum ook steeds meer naar ....... zoals zovele andere forums
Quote
#11
He @Cornelius: was een grapje .....
Quote
#12
Ja en dat zeggen ze nu op elk forum.
Quote
#13
Grapje moet toch ook kunnen? wat is hier nou verkeerd aan?
Quote
#14
Dat heet muggenziften, toepasselijk met dit topicWink
Quote
#15
Na een heerlijke tijd op Kos ben ik weer op mijn bases. Om nog even te muggenziften....

Als er 1 mug is , moet die mij hebben.Ik schijn lekker te ruiken of zo.

Nu thuis heb ik bijna 2 tubes tegen de jeuk gebruik vanwege dieren die mij leuk vinden. Ik denk soms niet eens alleen aan muggen.
Vooral enkels en bovenarmen extra beschermen is mijn tip. Geen alarm. Er zijn mensen die nooit last hebben. Vreemd hè.
Bedankt voor de tips hieronder/boven beschreven. Ik ga op Kos wonen dus ik laat me niet van de wijs maken. Zolang ik maar echt goede spullen ter beschikking heb.::)
Quote
#16
Ik zou zeggen Google eens Bart Knols. Dat is DE expert op het gebied van muggen (ooit leerling van mijn man, nu hoogleraar Muggenkunde of zoiets). Hij beveelt klamboes (muskietennetten) geïmpregneerd met DEET aan om onder te slapen als het echt nodig is. Verder is DEET-gel van het Kruidvat stukken goedkoper dan producten in Griekenland bij de apotheek. In Griekenland kun je daarentegen wel bij de apoteheek zo Fenistil-gel kopen tegen de jeuk (anti-histamine) voor 4,50 euro; dat is in NL alleen op recept verkrijgbaar.
Quote
#17
Op Kreta had ik altijd een tabletje in een stekker. Super goedkoop en overal te koop. Ik weet het, het is chemisch, maar daarvoor had ik alle oma middeltjes geprobeerd, helaas niets hielp. Voor Deet ben ik allergisch, dus dat viel ook af. Thiamine heb ik ook gebruikt, dat hielp wel, maar vergat het nog wel eens in te nemen.
Quote
#18
(29 May 2013, 05:55)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op Kreta had ik altijd een tabletje in een stekker. Super goedkoop en overal te koop.
Die gebruik ik ook maar dan in vloeibare vorm, werkt perfect, muggen moeten mij ook altijd hebben. Om niet de hele nacht in die chemische troep te slapen doe ik hem 2-4 uurtjes voor het slapen in het stopcontact (ramen en deure dicht houden natuurlijk). En inderdaad de DEET gel van Kruidvat is ook super. Ik laat het opsturen vanuit Nederland.
Quote
#19
Is het zo erg dan met de muggen op dit moment?
Wij hebben er in Griekenland nooit zo'n last van. Komt wsch omdat we met airco aan slapen?
Quote
#20
@Sophia, ik houd ook niet van die chemische rotzooi, maar ook niet van muggen. Ik slaap altijd met de deuren open, dus maak ik mezelf wijs dat ik dan minder chemische rotzooi in ademWink
Vorig jaar de eerste weken van mijn verblijf op Kreta geen last van muggen gehad. Maria vertelde dat dat kwam omdat de nachten nog te koud waren. Toen ook de nachten warmer werden, kwamen de muggen ook.
Quote
#21
(29 May 2013, 05:47)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zou zeggen Google eens Bart Knols. Dat is DE expert op het gebied van muggen (ooit leerling van mijn man, nu hoogleraar Muggenkunde of zoiets). Hij beveelt klamboes (muskietennetten) geïmpregneerd met DEET aan om onder te slapen als het echt nodig is. Verder is DEET-gel van het Kruidvat stukken goedkoper dan producten in Griekenland bij de apotheek. In Griekenland kun je daarentegen wel bij de apoteheek zo Fenistil-gel kopen tegen de jeuk (anti-histamine) voor 4,50 euro; dat is in NL alleen op recept verkrijgbaar.
Fenistil is hier ook vrij verkrijgbaar.
Quote
#22
@Mariet: niet de Fenistil met anti-histamine
Quote
#23
Ik ben nu 2,5 week op Naxos, en vanaf de eerste week tot vandaag de dag helemaal lek geprikt.(iedere dag wat nieuwe bulten erbij)
De eerste week kon ik nergens anti-mug vinden(alleen after care) en toen heeft een vriendin anti-mug met Deet voor me meegnomen.
Zelfs met Deet en een klamboe prikken ze nog. Ook 's ochtends op de badkamer zie ik ze gewoon op me af komen en prikken.
Denk niet dat het erg is om zo vaak geprikt te zijn, maar het is alles behalve relaxed...
Quote
#24
Ik heb dit al eerder eens neer geschreven Griekse koffie laten smeulen op een stalen schoteltje of iets dergelijks.
Mijn vrouw werd altijd lek gestoken en sinds we dit doen geen mug meer te bekennen.
Geleerd van een Griekse bewoner van een bergdorpje vlak bij ons in de buurt.
Het is de gemalen koffie waar de Grieken Griekse koffie mee maken even wennen aan de geur maar hier helpt het absoluut.
Vele malen hier op Kreta reeds het middel doorgegeven en het werkt hier bij iedereen zover.
Quote
#25
@Tηna: wellicht een troost: die Bart Knols die ik noemde is bezig een pilletje te ontwikkelen waardoor je echt nooit meer gestoken wordt
Quote
#26
de tip van Cornelius werkt ook op Naxos!;)
wij hebben het vorig jaar met succes uitgeprobeerd
Quote
#27
Iets nieuws voor iedereen die naar Griekenland op vakantie gaat en last heeft van muggen èn transpiratie. Ik heb een Smartsleeve gekocht: een hoes die zorgt voor ventilatie tegen hitte. Ze zijn er in diverse uitvoeringen. Deze is anti mug! Ze zijn er in matrashoes en sloop voor kussen. Hopelijk een uitkomst want ik wordt helemaal lek gestoken! Fijne vakantie! Erwin
Quote
#28
Na de waarschuwingen voor muggen en de tips tegen muggen zijn we met een grote flacon deet (kruidvat) in de koffer naar Kala Nera vertrokken. En je raad het al. Ze waren er dol op en hebben me helemaal lek gestoken.......

Maar dat terzijde. Wat is het een schitterende streek!!!
Quote
#29
(16 June 2013, 18:24)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na de waarschuwingen voor muggen en de tips tegen muggen zijn we met een grote flacon deet (kruidvat) in de koffer naar Kala Nera vertrokken. En je raad het al. Ze waren er dol op en hebben me helemaal lek gestoken.......

Maar dat terzijde. Wat is het een schitterende streek!!!

Dit zal dan zeker per persoon verschillen, ik heb dezelfde en heb absoluut geen last meer van muggen, ook mij moeten ze altijd hebben.
Quote
#30
@Sophia, dat zou zomaar kunnen want mijn kamergenoot had ook nergens last van.
Zonder deet......
Quote
#31
Ik heb eigenlijk nooit last van muggen, misschien dat het aan de knoflook ligt die hier toch rijkelijk in elke maaltijd zit.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#32
@Arthur, als de knoflook de muggen niet op afstand houdt, dan wellicht je partner en anderen. Ik gok op de Smartsleeve Mosquito. Heb sloop gekocht, er bestaat ook hoeslaken van, maar aangezien ik toch onder laken lig hoop ik dat kussensloop afdoende is!
Quote
#33
Of zou het zijn dat de muggen mijn smoel niet bevalt (dat kan ik me best voorstellen)Big GrinBig Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#34
Volgens de muggenprofessor Bart Knols heeft het te maken met lichaamsgeur, die is voor ieder mens uniek (denk aan speurhonden). En muggen houden blijkbaar van bepaalde soorten lichaamsgeuren en van andere soorten niet.
Quote
#35
@ ElsR dat is al jaren een bekend gegeven, vandaar dat het branden van Griekse koffie zo goed helpt, die geur verjaagt de muggen overal iedereen die het uitprobeert heeft er baat bij zover ik weet
Quote
#36
(20 June 2013, 06:22)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ ElsR dat is al jaren een bekend gegeven, vandaar dat het branden van Griekse koffie zo goed helpt, die geur verjaagt de muggen overal iedereen die het uitprobeert heeft er baat bij zover ik weet

Is prettig voor in de tuin of op het balkon maar is niet aan te raden binnen in huis.

Als ik muggen in mijn slaapkamer heb steek ik het apparaatje met vloeistof in het stopcontact een paar uurtjes voor ik ga slapen en mijn slaapkamer is mugvrij. Ik zie het niet zo zitten om die troep de hele nacht in het stopcontact te laten zitten.
Als het in de zomer erg heet is dan heb ik de elektrische fan aan snachts en dan komen ze ook niet.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)