Grieksegids nieuws     
saganaki uit oven
#1
Weet iemand welke kaas er gebruikt wordt voor saganaki uit de oven? Feta geprobeerd, maar die smelt niet genoeg.
Quote
#2
lumix, uit de oven is "sto fourno", saganaki is gebakken in de pan.

Je kan hiervoor elke vaste Griekse kaas gebruiken, ook feta. Voor saganaki wentelje de kaas in eiwit en vervoglgens in bloem. Dan in een pan met olijfolie bakken tot je een korstje hebt.

Succes
Quote
#3
Feta met olie in de oven met folie erover, en anders even in "de ping", maar pas op anders zit heel je magnetron onder Smile
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#4
Kefalotiri, mmmm
Quote
#5
Aan alle die gereageerd hebben:alvast bedankt voor de reactie.

Ik bedoel echt "uit de oven", sto fourno dus , heerlijk bubbelend! Waar wij,zowel vorig jaar, zuid-kreta als dit jaar, Kythira waren, noemden ze het saganaki, en die was niet gepaneerd, uit de oven, heerlijk bubbelend met paprika en ui en knoflook.
Ik heb met 2 soorten feta geprobeerd maar die smolt niet goed.

Misschien toch afdekken met folie, zoals Angeliki hiervoor meldt of andere kaas kefalotiri?
Quote
#6
In principe is saganaki altijd bakken, maar heb ook al ondervonden dat het soms verkeerd op de menukaarten staat of verkeerd wordt geserveerd, uit de oven dan.

Saganaki-style is hierboven al correct beschreven en zoals Rhodos ook al schreef, het andere is inderdaad "sto fourno".

Men neme een ovenschoteltje, leg hierin een redelijk blaadje alu-folie. Gebruik Feta of Kefalotiri, snij paprika (rode & groene) fijn, ui, (eventueel) knoflook. Neem wat Griekse olijfolie en giet een beetje in/op het alu-blaadje. Leg hierop de kaas en de fijn gesneden groeten, overgiet terug met wat extra vierge olijfolie en rijkelijk met oregano. Vouw de alu-folie volledig dicht en maak er een papillot van. Zet in een 180° warme oven. Hoelang? hangt een beetje af van welke kaas (feta of Kefalotiri) je gebruikt maar neem 10 min. Hij mag een beetje gesmolten zijn maar niet "lopend".
Kali orexi
Quote
#7
De lekkerste saganaki blijft voor mij nog altijd die met ( kefalo) graviera.

In Griekse restaurants in NL krijg je vaak feta saganaki. Maar vraag eens om saganaki tiri......dan krijg je de echte, smaakvolle!

Wel een echte caloriebom.

Mvg
Martin
Quote
#8
Nog altijd de juiste kaas gevonden.
Verschillende soorten geitenkaas geprobeerd, maar smelten niet echt geweldig. De kefalotiri heb ik nog niet kunnen krijgen/ontdekken hier in het zuiden.

Zowel afgedekt met aluminiumfolie als open geprobeerd en op verschillende temperaturen, maar nee, nog niet zo lekker als in Greece.
Ik blijf proberen.
Quote
#9
Check eens op de markt (grieks kraam) er is en kaas waarop specifiek vermeld staat saganaki, dat zou hem moeten zijn
Quote
#10
Je kan wel naar saganaki gaan zoeken, maar hier wordt naar "feta" sto fourno gezocht, gesmolten kaas uit de oven. Saganaki is meer een tomaten-kaasaus die je over andere ingrediënten doet.
Quote
#11
De beste kaas voor cheese sagenaki is gravieri, maar daar deze hier moeilijk te vinden is en mijn bagage vanuit Kreta niet unlimited is gebruik ik ook al eens de Spaanse Manchevo, veel makkelijker te vinden en is ook een harde schapenkaas.
Quote
#12
Is dit misschien wat ?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Misschien eens naar Aachen een uitstapje doen en dan even binnenwippen in deze winkel, is een groot- en kleinhandel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lamsvlees met yoghurt uit de oven. Martino 0 1.711 24 April 2016, 18:17
Laatste bericht: Martino
  recept van arni exochiko (lam uit de oven) Andrebeek 0 2.900 18 September 2013, 11:48
Laatste bericht: Andrebeek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)