Wijnland Griekenland
#1
En weer vallen diverse wijnen uit Griekenland in de prijzen bij de internationale wijnpers. Marc Squirs namens de Amerikaanse Wineadvocate van Robert Parker, Julia Harding namens de Britse Jancis Robinson, en de internationaal zeer gerenommeerde Winespectator en Wine & Spirits, hebben hoge punten gegeven aan de meeste wijnen van:

* Wine Art Estate uit Drama
* Alpha Estate uit Amyndeon
* Gerovassiliou uit Epanomi
* Argyros estate uit Santorini

e.v.a.

Steeds meer wijnen en wijnhuizen uit Griekenland scoren in de breedte hoger dan vele wijnhuizen uit Frankrijk en Italie, waarmee het bewijs geleverd wordt/is dat Griekenland als wijnland steeds beter op de kaart komt.

Gelukkig gaan ook steeds meer taverna's en restaurants in de Griekse toeristencentra deze wijnen promoten waardoor toeristen kennis maken met deze mooie wijnen.

Mvg
Martn
Quote
#2
word je met deze berichten niet teveel een STER spot voor je zelf? Het klinkt allemaal te commercieel van je de laatste tijd. Over Griekenland praten prima maar cijfer je eigen belang een beetje weg
Quote
#3
Beste Albert,

Waar praat ik dan over mezelf in dit bericht?

Mvg
Martin
Quote
#4
Waarom plaats je niet gewoon een banner op het forum Martin? Voor enkele euries per maand scoor je heel wat pageviews en sympathie omdat je Oriste steunt. En als sponsor heb je volgens mij zelfs een streepje voor :)
Quote
#5
Als wijndrinker vind ik dit soort tips wel handig hoor, ik ben altijd wel in voor iets nieuws op wijngebied. Ik weet best dat Martin wijnhandelaar is maar hij maakt toch helemaal geen reklame voor z'n bedrijf, zie tenminste nergens een link naar zijn site. Ik denk dat de genoemde wijnen ook bij andere handelaren te koop zijn dus ik zie zijn bericht meer als goede wijntip en niet als reklame.
Quote
#6
Dit is een tip van Martin, en geen reclame, wij drinken ook heel graag wijn en vinden dit soort tips erg fijn :)
Quote
#7
Ik wil best een banner plaatsen hoor, geen probleem, zal met Ger contact opnemen.

Wat ik een beetje jammer vind van sommige mensen is dat ze mij aanvallen als ik over Griekse wijnen spreek ( en ik maak nooit reclame voor ons bedrijf! ) maar dat er door iedereen hier zonder probleem reclame gemaakt kan worden voor bijv. de Grieks week bij Lidl.

Begrijp me goed, Lidl is geen concurrent van ons, wij opereren in een andere markt, en ik vind het prima dat er aandacht is voor Griekse produkten, maar als ik iets over Griekse wijnen in het algemeen vertel, zonder daarbij mijn bedrijf te noemen, is daar commentaar op.

Dat kan ik niet helemaal rijmen. Kijk, het is niet moeilijk om iemand "in te huren" die voortdurend reclame gaat maken voor ons bedrijf, zodat ik buiten schot blijf. Een beetje de IENS methode zullen we maar zeggen.

Ja, wij zijn wijnimporteur, en wij verkopen aan de (Nederlandse) horeca, tussenhandel en particulieren via internet, ja, dat klopt,en dat weet bijna iedereen hier wel denk ik.

Zo dat moest er even uit.

Ik schenk mezelf maar eens een lekker glas wijn in.

Stin-i-yamas!

Mvg
Martin
Quote
#8
(06 August 2013, 18:50)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit is een tip van Martin, en geen reclame, wij drinken ook heel graag wijn en vinden dit soort tips erg fijn :)

Ik zie helemaal geen probleem in deze topic, er wordt over bepaalde van oorsprong Griekse* wijnen gesproken die volgens mij (ik ben géén kenner op wijngebied) op meerdere plekken te verkrijgen zijn. Ik zie verder ook geen links of andere oproepen om de genoemde wijnen uitgerekend bij Martin te kopen. Dus wat mij betreft valt dit onder informatie en niet onder reklame. Ik kan me goed voorstellen dat andere Grieksewijnliefhebbers hier iets aan hebben zonder meteen bij Martin te gaan kopen.

*Lijkt me relevant op een Griekenland-gerelateerd forum
Quote
#9
Hi Martin,

We kijken al een tijdje mee op het form. We hebben niet altijd de behoefte om te reageren of te vragen. Soms zijn er echter onderwerpen waarvan wij denken dat het voor ons en nieuwkomers interessante informatie is. Vandaar onze volgende vraag aan jou.
Waarom is een zelfde Griekse wijn in januari veel lekkerder van smaak dan zeg maar in juni? Als wij het aan de Grieken zelf vragen krijgen we verschillende antwoorden. Bijv. de wijn wordt niet goed bewaard of men gooit de lekkere jonge wijn gewoon bij de oude wijn.

mvgr
Conny en Ben
Quote
#10
Oei, dat is een lastige. Mengen van verschillende jaargangen gebeurt in principe alleen bij coöperaties, of bij wijnhuizen die te grote voorraden hebben. Bij moderne kwaliteitshuizen mag en zal het zelden of nooit voorkomen.

Gebeurt het toch, dan is de wijn simpelweg ongeschikt, want een terugloop in kwaliteit in enkele maanden duidt op een inferieure kwaliteit druiven. Heel aromatisch direct na botteling, maar snel vervliegend.

Vaak zijn het wijnen van lokale druiven, of instabiele druiven zoals Roditis of Savatiano, die hoofdzakelijk gebruikt worden voor retsina of imiglykos. Versterkte wijnen omdat ze anders te snel wegvallen.

Mvg
Martin
Quote
#11
Kijk, dat is informatie van Martin waar we wat aan hebben. En ik persoonlijk vindt het altijd wel prettig om te lezen welke Griekse wijnsoorten lekker zijn. Hoewel ik zelf meestal de voorkeur geef aan Mythos ( da's dus geen wijn, ik weet het ) mag ik tijdens het eten graag een Griekse wijn proberen en op deze manier leren we weer verschillende wijnen kennen. Dus Martin, ondanks wat andere er van vinden, gewoon doorgaan.
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#12
Tijdens een warme dag is een ijskoude Mythos, Alpha of Fix ook niet te versmadenBig Grin

En na een lekkere maaltijd, een Metaxa, Tsipouro of Raki ook niet, maar tijdens een mooie verse vis of (stoof-)vleesgerecht gaat er wat mij betreft toch niks boven een mooi glas wijn.

Mvg
Martin
Quote
#13
Dat Martin over wijnen praat vind ik nog niet zo erg, maar wel irritant vind ik de neerbuigende toon richting mensen die wel van een lekker glas lokale huiswijn genieten.
Dat hij dat niets vindt is zijn goed recht, maar dat hoeft niet in ieder bericht naar voren te komen.
Sorry, offtopic maar dat moest me even van het hart.
Quote
#14
Waar lees je dat Vito?

Mvg
Martin
Quote
#15
oké dat van die snelle terugloop is begrepen, wel jammer. Kunnen we zelf proberen wat meer in te kopen en deze dan in een stalenvat (olijvenvat met kraan) te bewaren? Misschien nog even een toelichting op de vraag. We zien hier op Kreta de plaatselijke boeren hard werken. En volgens ons vinden ze het fijn dat we plaatselijke producten kopen, maar om nou wijn te kopen die we niet lekker vinden.....

mvgr
Conny en Ben
Quote
#16
Veel witte wijn op Kreta wordt gemaakt van de Vilana druif. Een instabiele druif, die het ene jaar heel behoorlijke wijnen geeft, het andere jaar weer niet. Beste zijn die van Michalakis, Douloufakis, en Lyrarakis. Topwijnen zijn die van Nostos Bon Chania, en ook heel behoorlijk is de coöperatie Mediterra bij Peza.

Mvg
Martin
Quote
#17
Maar hoe nu verder? Hoe zetten we de Griekse wijnen op de kaart? Hoe zorgen we ervoor dat Griekse wijnen een begrip worden in onze contreien? En, moeten we dat wel willen? Het lijkt me in ieder geval een hele klus als ik de uitslag van die enquete in je andere topic lees.
Ik kan me uit het verleden nog herinneren dat wijnen uit Afrika en Australië in de lage landen werden geïntoduceerd. Dat ging toch ook met een behoorlijke dosis scepsis, onbegrip en gewenning gepaard?
Volgens mij -nogmaals ik ben absoluut géén kenner- zijn deze wijnen inmiddels helemaal geaccepteerd, toch?
Maar nogmaals, hoe nu verder? Moet het initiatief komen vanuit de Griekse wijnbranche of toch vanuit het land van bestemming Huh
Quote
#18
Ik doe al erg mijn best om de Griekse wijn te promoten. Alle visite die hier komt zet ik een Grieks wijntje voor en ben derhalve een vaste klant van Martin. Iedereen is zeer te spreken over de Griekse wijn. Alleen jammer dat het hier (Zutphen) nergens te koop is.
gradusn's signatuur efxaristo

Quote
#19
Ondanks de positieve geluiden van o.a. Martin, hou ik het bij Franse en Chileense wijn thuis. Wat ik op de website zag, leek de Griekse wijn nogal prijzig. Voor een wijntje bij het eten of gezellig 's avonds geef ik ongeveer 6,50 uit, voordat bedrag ben ik geen Griekse wijn tegen gekomen.
Quote
#20
(07 August 2013, 11:48)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ondanks de positieve geluiden van o.a. Martin, hou ik het bij Franse en Chileense wijn thuis. Wat ik op de website zag, leek de Griekse wijn nogal prijzig. Voor een wijntje bij het eten of gezellig 's avonds geef ik ongeveer 6,50 uit, voordat bedrag ben ik geen Griekse wijn tegen gekomen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&wgruppe_offen=26&sid=f1b840b4b616e83b19615d43248aefce&PHPSESSID=f1b840b4b616e83b19615d43248aefce

en:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Klopt wel een beetje Connie, goedkope Griekse wijnen die aan onze kwaliteitsnorm voldoen zijn duurder dan gemiddeld. Daarentegen zijn de duurdere Griekse wijnen veel goedkoper.

Wijnen uit Chili vind ik eenheidsworst. Alles smaakt hetzelfde.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Om een goed oordeel te kunnen geven over Griekse wijnen moet je ze eerst proeven, dan pas kun je oordelen. Om op voorhand al de wijnen o.b.v. prijs te veroordelen vind ik niet juist.

Maar goed, ieder zijn of haar ding.

Mvg
Martin
Quote
#22
Niet alle wijnen uit Chili zijn hetzelfde. Heb een heerlijke merlot en een witte wijn gevonden, geef toe dat het even zoeken was.

Ik veroordeel de Griekse wijnen niet, alleen denk ik, dat de wijn die ik graag drink aardig aan de prijs is.
Zou graag een keer Griekse wijnen willen proeven, misschien als ik weer in Griekenland ben.

In the mean time hou ik het bij mijn Chileense wijn, voorraadje ligt in mijn wijnkelderWink
Quote
#23
@Ger

Het heeft te maken met verschillende aspecten:

* weinig publiciteit in het land van herkomst
* moeilijke namen van druivenrassen
* te duur voor de supermarkten in NL
* geen budget om in bijv Nederland een grootscheepse reclamecampagne op te zetten

Daar waar landen als Chili, Zuid-Afrika e.a. dat wel hebben gedaan. Hoewel ik geen liefhebber ben van Chileense wijnen, hebben ze 1 ding heel goed gedaan, en dat is constante kwaliteit voor een heel breed publiek tegen een scherpe prijs aan te bieden. De hausse van Zuid-Afrikaanse wijnen is een beetje voorbij. Daar speelden de ludieke namen ook een rol zoals "Goedgevonden, Kaapse Draai en Kaapse Pracht ".

Dan komt Griekenland met "onuitspreekbare" namen van druivenrassen als Xinomavro, Agiorgitiko, Assyrtiko of Malagousia, terwijl wij in Nederland zijn opgevoed met Cabernet Sauvignon, Merlot, Syrah en Chardonnay.

Wijnen van deze rassen heeft Griekenland ook, maar zijn t.o.v. eerder genoemde landen (te) duur voor de Nederlandse markt.

Oplossingen om Griekse wijnen buiten Griekenland populairder te krijgen zijn:

* meer promotie in eigen land, en dan vooral in de toeristencentra
* betere marketing, betere uitstraling van etiketten, en een scherpere prijsstelling
* wellicht sommige wijnen "commercieler" maken, zodat een breder publiek ze kan waarderen

Mvg
Martin
Quote
#24
4 berichten verwijderd. Redenen:

Off-topic
Onnodig kwetsend
Persoonlijke berichten graag in het vervolg via PB
Klachten graag via "rapporteren"-knop.

Hou de topics schoon en overzichtelijk.
Quote
#25
Er zijn drie draadjes gestart over Griekse wijn door DE " wijnimporteur" . Blijkbaar is men van mening dat de Kretenzer kliek weer toeslaat, en afwijkt van het item.
Over kleuren en smaken kan je niet twisten, en Martin laat zich nogal laatdunkend uit over de doorsnee Griekse wijn. Franse wijnen zijn nu eenmaal te duur voor wat het is, daar kom je niet om heen.
En als de Griekse wijnen te duur zijn voor de Nederlandse supermarkten, zal men eens moeten gaan zoeken waar ergens in de keten het meeste geld blijft plakken. En dat is zo voor vele andere producten, de producent krijgt maar een klein stukje van de koek.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Beste Jef,

Prijs is een relatief begrip. Het is maar wat je gewend bent. Ik vind idd veel doorsnee Griekse wijn, vooral de lokale vaak niet te nassen. Dat is mijn mening en die mag ik m.i. uiten. Als jij dat niet vindt, vind ik dat prima, ieder zijn/haar ding.

Ik spreek onder persoonlijke titel, val niemand persoonlijk aan, maar heb het over de wijn, zoals ik het zie.

Misschien even wat uitleg voor je om het te begrijpen;

Veel van de supermarktwijnen worden helemaal niet in het land van oorsprong gebotteld, maar komen in megagrote tanks naar Nederland om vervolgens hier gebotteld te worden. Omdat supermarkten megagroot inkopen, kunnen ze een super scherpe prijs bedingen. Zover is GR nog niet, zij kunnen dit soort hoeveelheden met een constante kwaliteit niet leveren, enkele uitzonderingen daargelaten. De prijs per fles gaat daarmee dus omhoog.

Nu (aan jou) de vraag:

Wijnproducent X verkoopt een wijn vanaf de kelders a € 2,50 ex btw per fles.

1. Hoeveel kost het om de fles, excl btw, bijvoorbeeld bij ons in de loods te krijgen, m.a.w. hoeveel kosten komen erbij, zonder dat wij er nog iets aan verdiend hebben.

2. Wat zou een redelijke consumentenprijs zijn INCL. btw voor deze wijn. (en waarom?)

Ik ben benieuwd naar je/jullie reacties.

Mvg
Martin
Quote
#27
Niet zo heel veel hoor martin een pallet naar Nederland vervoeren kost je rond de 250 euro op die pallet kunnen 45 dozen met 12 flessen van 750 ml zijn 540 flessen.

1 doos weegt rond de 16,5 kg totaal gewicht van de pallet is dus 742,5 kg het maximale gewicht van een pallet naar Nederland mag maximaal 750 kg zijn.
Dus per fles kost dat 46 eurocent.
De accijns is 53 eurocent per fles,
BTW wordt niet verrekend tussen de lidstaten.
Dus dat flesje van 2,50 kost maximaal 3,49 euro om hem legaal naar Nederland te brengen.
Waarschijnlijk gaar hij in Nederland 3 tot 4 maal over de kop.

Dit flesje kan met gemak aan een particulier verkocht worden voor een 5 tot 6 euro incl btw maar dat gebeurd dus ff niet.

Ik weet er het nodige van beste Martin ben er erg veel mee bezig alleen L.... ik er niet de hele dag over. hier op het forum.

Ik weet dus plekken waar dit wel kan

PS.
Ik vergat nog te vermelden Martin dat je tussen de 2 en 4 euro per fles van 750 ml verdomd leuke en goede wijn kunt kopen bij de kleinere wijnhuizen hier op Kreta.
Quote
#28
Beste Cornelius,

Dat gebeurt dus wel.

De 4 a 5 keer over de kop geld voor prijzen IN de horeca. Dus als wij een fles wijn aan een restaurant verkopen voor € 6,- ex btw kun je ervan uit gaan dat deze voor pakweg € 24,95 verkocht wordt.

Bij huiswijnen is die marge nog erger. Veel Griekse restaurants maken gebruik van 2-liter flessen, die ze inkopen voor ongeveer € 6,- ex btw de fles. Er worden glazen geschonken van 0,15 liter dus ongeveer 14 glazen per fles. Wat kost een glas huiswijn? Ongeveer € 3,-. Dus 14 x € 3,- is € 42,- ofwel 7 x over de kop..........

Consumentenprijzen liggen normaliter op 1,5 - 1,8 x de inkoopsprijs ex btw.

Transport voor een europallet kost (ons) ongeveer € 0,22 per fles. Komt omdat wij groot inkopen.

Mvg
Martin

@Cornelius

Ik heb heel wat wijnhuizen op Kreta bezocht, maar ben niet veel wijnhuizen tegengekomen met dit soort prijzen, maar goed, jij woont er, dus zul je meer kleinere en lokale wijnboeren kennen dan ik.

En ja, ALS je al een kans wilt maken bij supermarkten in NL dan mag de wijn voor hun als inkoop niet meer kosten dan max € 3,- ex btw. Men hanteert op drank standaard 40% marge, dus reken maar uit, dat kan NOOIT uit.

Mvg
Martin
Quote
#29
Ik had het niet alleen over de marges in de horeca beste Martin.

Geef mij eens het adres van die transporteur want dan moet je meer als 10 pallets per keer vervoeren en dan kom je nog niet aan de 22 eurocent per fles want prijzen van 118 euro per pallet sorry dat geloof ik ff niet.
Quote
#30
Mail me ff buiten dit forum om Cornelius.

Mvg
Martin
Quote
#31
Mailen mag altijd Martin, allen ik heb hem op slot staan hier er zijn mensen die het nodig vinden om veel onzin te verzenden vandaar, ik zal je mijn prive mail sturen in een pm
Quote
#32
Griekse wijnen willen verkopen in Nederland/België
is ongeveer hetzelfde als een Trappisten of Duvel willen
verkopen in Griekenland ;)
Quote
#33
(07 August 2013, 19:12)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekse wijnen willen verkopen in Nederland/België
is ongeveer hetzelfde als een Trappisten of Duvel willen
verkopen in Griekenland ;)

Maar die Belgische bieren vindt je daar wel in supermarkten. Griekse wijnen in Belgische supermarkten daarentegen Confused
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
Het is natuurlijk erg offtopic2 @Metaxa, maar het Hollands Restaurant in Agios Nikolaos heeft nieuwe uitbaters, (1 ervan is een Belg) en heeft diverse Belgische bieren op de kaart staan zoals, Duvel, Leffe, Hoeigaarden, Stella Artois en nog een paar andere en om bij de topic te blijven ook Griekse wijnen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#35
(07 August 2013, 19:12)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekse wijnen willen verkopen in Nederland/België
is ongeveer hetzelfde als een Trappisten of Duvel willen
verkopen in Griekenland ;)

Inderdaad moeilijk maar dat wil niet zeggen onmogelijk ;)
Quote
#36
Cornelius,
Wij zijn begin volgend jaar in Pitsidia.
Kun je ons een goed klein wijnhuis in de omgeving aanbevelen ?
Mag ook via pb
Dank bij voorbaat
Edgard
Quote
#37
Ik ben benieuwd naar de plaats welke de Griekse wijnen momenteel innemen in de wereldproductie. Ik bedoel dus de omzet per land in de wereld. Ik weet dat zij een 10 à 15 jaar geleden op de 14° plaats stonden, doch sindsdien is er veel veranderd in het wijnlandschap.
Kan er mij iemand daar meer info over geven ? Al bedankt bij voorbaat.
Quote
#38
Nostos (Manousakis) is wat mij het eerste te binnen schiet. Denk, dat Martin je daar alles over vertellen kan.
Quote
#39
Dat kan, mail me maar even.

Info@grieksewijnen.com


Mvg
Martin
Quote
#40
(17 August 2014, 16:19)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat kan, mail me maar even.
Info@grieksewijnen.com

Jammer Martin, waarom niet op het forum? Ik zou daar ook wel wat meer over willen weten. Zelf heb ik de indruk dat de Griekse wijnen langzaam maar zeker een grotere rol/marktaandeel aan het opeisen zijn, klopt dat? Goede zaak overigens :)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)