Thema vd maand nov 2013: De Griekse taal
#1
Deze maand is (wederom op verzoek) het thema van de maand:

De Griekse taal

Spreek/versta jij Grieks? Hoe/waar heb je dat geleerd?
Is de Griekse taal gemakkelijk onder de knie te krijgen? Zijn er typische verschillen t.o.v. andere talen? Heb jij tips of handigheidjes om de taal gemakkelijker te kunnen leren?
Kortom, alles dat met de Griekse taal te maken heeft kan in dit "thema van de maand" besproken worden.


NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.
Quote
#2
Ik spreek een klein beetje grieks. Ik heb inmiddels 5 jaren les gehad. Ik heb eerst thuis een cursus gedaan van Petra Mens-Omtzigt (dat is grieks voor mij). Hiermee kon ik me vrij goed behelpen. Maar op een gegeven moment loop je toch vast. Daarna ben ik begonnen op de Volksuniversiteit te Heerlen (Ger!!!!). Hier heb ik 1 jaar les gehad. Hierna heb ik van dezelfde lerares ca 4 jaren prive-les gehad. Maar helaas door privé-omstandigheden van de lerares liggen de lessen sinds februari al stop. En betwijfel of de lessen nog ooit opgestart zullen worden. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een nieuw adres om de Griekse taal verder te leren. Dus als iemand een tip heeft!!!! (Zuid-limburg of Belgisch-Limburg). Ik vind de Griekse taal een ontzettend moeilijke, maar mooie taal om te leren, vooral omdat je eigenlijk alleen op vakantie een beetje Grieks kunt oefenen. Maar de waardering van de Grieken is mooi en de complimenten voor mijn uitspraak maakt me toch een beetje trots. Ik denk dat je een tijdje in Griekenland moet gaan wonen, daar een cursus gaan volgen om zo de taal sneller onder de knie te krijgen.
Maar in het algemeen ben ik trots dat ik grieks kan lezen, een beetje kan spreken en ook een beetje kan verstaan. (tenminste als de grieken langzaam spreken...)
Quote
#3
Vier jaar avondschool in Antwerpen bij de Griekse gemeenschap, daar is het mee begonnen, samen met mijn beste vriend Mark(os). De lessen werden zeer goed gegeven (dank u Nicki
en Robbie). Maar lessen alleen volstaan niet. Je moet zelf blijven oefenen wat gemakkelijker gaat als dit met twe kan doen.
Tijdens mijn verblijf in Griekenland met de locals Grieks spreken is dan ook een must. Maak je een foutje, geen probleem, ze verbeteren je en je hebt weer iets bijgeleerd. Verder intens naar Griekse muziek luisteren, boeken in het Grieks lezen alsook af en toe een Griese film met Griekse ondertitelingzien, alle beetjes helpen. Beheers ik de taal perfect? Belange niet, maar we gaan erop vooruit, stap voor stap. Wat ik wel weet is dat er heel wat deuren en harten open gaan als men merkt dat je moeite doet. Het beste wat me ooit overkomen is.
Quote
#4
Ook ik was enthousiast :) en ben in 2011 bij de VU in Papendrecht een cursus Grieks voor beginners gaan volgen. Ik dacht; leuk en had er veel zin in. Helaas, de cursus was voor een beginner veels te hoog gegrepen en werd voor mij op een gegeven moment niet leuk meer Angry . Ik voelde mij niet op mijn gemak tijdens de cursus. Jammer! Ik moest er mee stoppen omdat ik de snelheid en het niveau niet bij kon houden. Was niet echt een cursus voor beginners en dat was erg jammer. Geld weg, motivatie weg! Griekofiel gebleven.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#5
mijn man is griek ....en dat maakt t leren en onderhouden van de taal een stuk makkelijker, eerste prio was dat hij de Nederlandse taal ging spreken want we wonen tenslotte hier in Nederland..... oke Grieks is niet eenvoudig maar na 10 jaar spreek ik toch aardig Grieks.. al is het verstaan makkelijker dan praten..verder luister ik ook heel veel Griekse muziek, Griekse tv(er zijn echt een aantal leuke series)Big Grin en radio...greeksmiley1
Quote
#6
@Frank65: kan nu pas reageren want ik had wat trouble inloggen.
Wij (mijn man en ik, NL) hebben 4-5 jaar Griekse les gevolgd bij het Provinciaal Centrum Volwassenen Onderwijs afdeling Moderne Talen in Hasselt. Wij waren hier zeer tevreden over. De eerste 2 jaar hadden wij les van Joke Husson en de laatste 2 jaar van Koen de Keersemaker. Koen heeft ons heel veel verteld over de muziek en de herkomst van woorden. Hij geeft er geen les meer, Joke nog wel. Wat ik het fijne vond is dat het niet duur was (120 euro voor een heel jaar inclusief examens en culturele uitstap; exclusief boeken; vanaf 60 jaar senioren-korting) en dat je een hechte groep vormt zo samen. Ook het feit dat je examen moet doen om naar het volgende jaar te kunnen vond ik een goede stok achter de deur. De examens zijn trouwens goed te maken; bijna iedereen slaagde.
De lessen zijn van 18.15 - 21.30 u met 20 minuten pauze. Ze beginnen in september en het examen is begin juni (niet tijdens de Vlaamse schoolvakanties). Daarna is er een feestelijke diploma-uitreiking met een hapje en een drankje.
Kortom, ik kan het zeer aanbevelen. Kijk eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en bezoek de open dag eens. Succes ermee!
Quote
#7
(03 November 2013, 17:23)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Frank65: kan nu pas reageren want ik had wat trouble inloggen.
Wij (mijn man en ik, NL) hebben 4-5 jaar Griekse les gevolgd bij het Provinciaal Centrum Volwassenen Onderwijs afdeling Moderne Talen in Hasselt. Wij waren hier zeer tevreden over. De eerste 2 jaar hadden wij les van Joke Husson en de laatste 2 jaar van Koen de Keersemaker. Koen heeft ons heel veel verteld over de muziek en de herkomst van woorden. Hij geeft er geen les meer, Joke nog wel. Wat ik het fijne vond is dat het niet duur was (120 euro voor een heel jaar inclusief examens en culturele uitstap; exclusief boeken; vanaf 60 jaar senioren-korting) en dat je een hechte groep vormt zo samen. Ook het feit dat je examen moet doen om naar het volgende jaar te kunnen vond ik een goede stok achter de deur. De examens zijn trouwens goed te maken; bijna iedereen slaagde.
De lessen zijn van 18.15 - 21.30 u met 20 minuten pauze. Ze beginnen in september en het examen is begin juni (niet tijdens de Vlaamse schoolvakanties). Daarna is er een feestelijke diploma-uitreiking met een hapje en een drankje.
Kortom, ik kan het zeer aanbevelen. Kijk eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en bezoek de open dag eens. Succes ermee!

Els, elke keer dat je naar Hasselt bent gereden om les te volgen was op zich al een culturele uitstap. Wink
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Het is een prachtige taal, die mij nog steeds prettig verrast af en toe.
Quote
#9
@ElsR: Ik weet dat er in Hasselt een cursus Grieks gegeven wordt, alleen is de afstand voor mij net iets te groot. Maar toch bedankt voor de tip!!
Quote
#10
Wat een leuk thema deze maand! Ik ben 20 jaar getrouwd met een Griek en heb 11 jaar in Griekenland gewoond. Daar gaf ik les op een engelse school. Soms moest de grammatika in het Grieks uitgelegd worden en werd ik door de kinderen in de klas verbeterd, echt de beste leerschool, want kinderen nemen geen blad voor hun mond! Ik heb in het begin heel wat hilarische fouten gemaakt die je niet snel vergeet (“Wat is uw zetpil?”, ipv “Wat is uw achternaam?” dus ipotheto ipv epitheto) bijvoorbeeld... en nog steeds maak ik fouten en leer bij.
Ik geef sinds een tijdje conversatiegrieks aan een paar volwassenen en dat vind ik nog steeds erg leuk.
In 2005 het certificaatsexamen Nieuwgrieks op niveau D gedaan, dat is nu inmiddels veranderd naar niveau E geloof ik, daarna het tolk/vertaalexamen gedaan maar net niet geslaagd, helaas kan ik het niet over doen want het is jammergenoeg afgeschaft.
Quote
#11
(01 November 2013, 14:34)frank65 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik spreek een klein beetje grieks. Ik heb inmiddels 5 jaren les gehad. Ik heb eerst thuis een cursus gedaan van Petra Mens-Omtzigt (dat is grieks voor mij). Hiermee kon ik me vrij goed behelpen. Maar op een gegeven moment loop je toch vast. Daarna ben ik begonnen op de Volksuniversiteit te Heerlen (Ger!!!!). Hier heb ik 1 jaar les gehad. Hierna heb ik van dezelfde lerares ca 4 jaren prive-les gehad. Maar helaas door privé-omstandigheden van de lerares liggen de lessen sinds februari al stop. En betwijfel of de lessen nog ooit opgestart zullen worden. Dus eigenlijk ben ik op zoek naar een nieuw adres om de Griekse taal verder te leren. Dus als iemand een tip heeft!!!! (Zuid-limburg of Belgisch-Limburg). Ik vind de Griekse taal een ontzettend moeilijke, maar mooie taal om te leren, vooral omdat je eigenlijk alleen op vakantie een beetje Grieks kunt oefenen. Maar de waardering van de Grieken is mooi en de complimenten voor mijn uitspraak maakt me toch een beetje trots. Ik denk dat je een tijdje in Griekenland moet gaan wonen, daar een cursus gaan volgen om zo de taal sneller onder de knie te krijgen.
Maar in het algemeen ben ik trots dat ik grieks kan lezen, een beetje kan spreken en ook een beetje kan verstaan. (tenminste als de grieken langzaam spreken...)

Hier weet ik alles van Frank, wij hebben jaren geleden ook les van Afrodite Schils gehad en ook privé les, pittige tante alleen jammer dat het met haar man zo slecht gaat/ging.
Hoelang is dat geleden bij jou?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
Hoi Arthur,

Ik heb van september 2008 t/m februari 2013 les gehad van Aphrodite. Hierna zijn de lessen (voorlopig??) gestopt ivm de ziekte van haar man. Volgens mij moest hij uit huis geplaatst worden, omdat hij thuis niet meer verzorgd kon worden. Zij is hierna door alle spanningen en de vele zorg voor haar man een beetje in elkaar geklapt. Hoe het nu gaat, weet ik niet.
Er was sprake dat haar dochter les zou gaan geven, maar ook daar is niets van terecht gekomen.
Maar het waren bijna 5 leuke, inspannende jaren door een inderdaad pittige, maar leuke 'tante'. Alleen afspraken maken was soms moeilijk, we stonden regelmatig voor de deur, waarbij ze weer eens vergeten was dat wij die middag les zouden hebben. (hahaha, ze is een echte Griekse..)
Quote
#13
Ik heb inmiddels een aantal jaar les van Petra Mens-Omtzigt, een enthousiaste en bevlogen docente waarvan ik niet mag praten over "lesjaren", omdat we 24 weken per jaar anderhalf uur les hebben en je dan net aan een volle werkweek komt ;).
Inmiddels ook het A1 Certificaat Grieks voor anderstaligen gehaald en nu op naar A2 en of B1. Wat voor mij lastig is en blijft is dat ik té goed wil spreken, zodat ik teveel nadenk of het grammaticaal wel klopt wat ik zeg. Wat ik ook merk is dat als je je Griekse vrienden wat beter kent het lastiger wordt om Grieks met ze te spreken. De gesprekken gaan dan toch iets dieper dan een praatje over het weer of over de kinderen en dan is mijn woordenschat nog te beperkt en val ik toch snel terug op het Engels. Maar ik ga vrolijk (over het algemeen) verder. En mocht er iemand zijn in de buurt van Den Haag die Griekse privé conversatieles geeft dan hoor ik het graag.
Quote
#14
Is dit off-topic ?
Maar nu het hier toch over de Griekse taal gaat, misschien weet iemand van de Oriste-leden wel een dag- of avondschool of privé-lesgever aan de Westkust. Wij wonen in St-Idesbald / Koksijde en hier vind ik niemand waar ik les zou kunnen volgen.
Ik heb vroeger les gehad in St Niklaas en nadien in Antwerpen maar wou dat graag hier terug opnemen. Een taal die je niet geregeld hoort of spreekt gaat de kennis zo verloren en dat is spijtig. Ik vind het nog altijd een mooie taal, om nog maar te zwijgen van het trotse gevoel dat je hebt als je je verstaanbaar kan maken in Griekenland.

Lesboeken heb ik nog maar de discipline om aan zelfstudie te doen ontbreekt mij Blush, ik heb nog andere hobby's die dan altijd wel "voorrang" hebben.

Iemand?
Quote
#15
@Prasoudi: Misschien een hele stomme vraag, maar kun je niet verder in St.Niklaas of Antwerpen?
Quote
#16
Neen ElsR, dat is zo'n 150km hier vandaan. Toen ik daar les volgde woonden we in de streek tussen St Niklaas en Antwerpen, nu wonen we aan zee.
Er wordt ook Griekse les gegeven in Brugge (momenteel hier het dichtste bij dat ik weet) maar dat is ook nog 65 km en dat vind ik te ver.
Quote
#17
Ik heb echt bewondering voor jullie! Ik spreek na al die jaren die ik er graag kom nauwelijks Grieks. Ben wel heel blij met mijn paar jaar gymnasium vroeger die het makkelijker maken hardop te lezen en inmiddels wat meer te begrijpen dan in het begin. Maar dat is het dan. Het is ook gewoon echt een bijzondere taal. Het is hier overigens wel mogelijk een cursus Grieks te volgen. Wie weet begin ik er ooit nog aan. Voorlopig vind ik het te lastig combineren met een drukke baan en andere bezigheden.
Ik kom per jaar minder in Italië dan in Griekenland, maar daar kan ik me toch echt een stuk beter behelpen.
Quote
#18
(18 November 2013, 23:38)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb echt bewondering voor jullie! Ik spreek na al die jaren die ik er graag kom nauwelijks Grieks. Ben wel heel blij met mijn paar jaar gymnasium vroeger die het makkelijker maken hardop te lezen en inmiddels wat meer te begrijpen dan in het begin. Maar dat is het dan. Het is ook gewoon echt een bijzondere taal. Het is hier overigens wel mogelijk een cursus Grieks te volgen. Wie weet begin ik er ooit nog aan. Voorlopig vind ik het te lastig combineren met een drukke baan en andere bezigheden.
Ik kom per jaar minder in Italië dan in Griekenland, maar daar kan ik me toch echt een stuk beter behelpen.

Hoi Amsterdamse Ingrid Wink,
Het valt inderdaad niet altijd mee. Ook ik heb een druk sociaal leven en werk 5 dagen in de week, maar ik haal er ook weer energie uit. Amsterdam heeft een aantal leuke en goede leraressen heb ik van vriendinnen die in Amsterdam les hebben begrepen. Wie weet neem je de stap nog een keer; het wordt zo gewaardeerd als je een beetje Grieks spreekt.
Ik ben me nu aan het voorbereiden op het A2 of B1 examen in mei, maar besluit pas begin volgend jaar of ik me op ga geven. Weet niet of ik voldoende tijd heb om me er goed op voor te bereiden. Is naast mijn reguliere cursus (mét huiswerk) ook veel zelfstudie voor nodig, dus even afwachten hoe ver ik kom. Naast Griekse les heb ik ook Griekse dansles, zo kom ik de koude en natte winters hier wel door ...
Quote
#19
Het begon als een probeersel en samen met Rhodos hebben we avondschool aangevat in het Grieks huis te Antwerpen om uiteindellijk vier jaar later nog op de schoolbanken te zitten met heel wat theoretische bagage.
Vervolgens in de praktijk veel omgaan met Griekse vrienden in België en de lokale bevolking van Lesvos waar ik een woning heb; weliswaar met veel Grieks dialect.
De grammatica en woordenschat onder de knie krijgen vraagt in het begin heel wat moeite en tijd maar werpt zijn vruchten af als je omgaat met de (lokale) bevolking. Ik ben er trots op om dit te hebben verwezenlijkt.
Quote
#20
(19 November 2013, 10:59)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het begon als een probeersel en samen met Rhodos hebben we avondschool aangevat in het Grieks huis te Antwerpen om uiteindellijk vier jaar later nog op de schoolbanken te zitten met heel wat theoretische bagage.
Vervolgens in de praktijk veel omgaan met Griekse vrienden in België en de lokale bevolking van Lesvos waar ik een woning heb; weliswaar met veel Grieks dialect.
De grammatica en woordenschat onder de knie krijgen vraagt in het begin heel wat moeite en tijd maar werpt zijn vruchten af als je omgaat met de (lokale) bevolking. Ik ben er trots op om dit te hebben verwezenlijkt.

Tsja Markos, dat Lesvosser dialect weet ik alles van Wink. En je leert het inderdaad het beste als je er al dan niet tijdelijk woont. Je mag met recht trots op jezelf zijn!
Quote
#21
Tja, beginnen met les is één ding, doorgaan is twee. En blijven onderhouden weer een uitdaging...! Ik heb vele jaren les gehad, tussendoor ook vele jaren niet, een jaar of vijf geleden niveau B gehaald van het certificaatsexamen maar daarna toch weer weinig actief geweest. Gelukkig komt het snel terug als je een paar weken in het land bent. En ja, lezen en luisteren is stukken makkelijker dan praten.
Helaas hebben we in Zeeland sinds een half jaar geen Griekse TV meer op de kabel, het was leuk en handig om dat af en toe te kijken. Wat rest is Griekse muziek, boekjes, tijdschriften (die ik altijd weer meeneem) en via Twitter volg ik paar Griekse accounts zodat ik dan ook regelmatig stukjes lees. Ook leuk.
En natuurlijk regelmatig op vakantie Tongue
Quote
#22
Γεια σας,

Ik ben ooit heel lang geleden begonnen met Assimil Grieks voor beginners en dat heeft mij heel goed geholpen voor een goede basis van het Grieks, in de auto draaide ik de cassetjes tot ze begonnen te tsirpen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
Ik heb in Nederland bij de Volksuniversiteit 3 winters griekse les gehad en had dus een behoorlijke basis toen in 4 jaar geleden naar Kreta verhuisde… maar dan begint het pas echt: de mensen hier plakken alle woorden aan elkaar vast (je weet niet waar het ene woord ophoudt en waar het volgende begint), ze proberen ook nog zo snel mogelijk te spreken en dan heb je ook nog het Kretenzer dialect ( of is het taal). Ik had het gevoel dat ik helemaal opnieuw moest beginnen. Gelukkig heb ik hele geduldige griekse collega's, vrienden en kennissen en was mijn kennis vlot bijgespijkerd. Maar omdat je nooit te oud bent om te leren heb ik dit voorjaar een korte cursus Grieks gedaan om er achter te komen wat ik nu precies wil leren en welke manier het beste bij mij zou passen en in december starten de griekse lessen voor buitenlanders en ga ik weer de basis herhalen en hopenlijk ook veel nieuws leren.
Ik heb wel ontdekt dat je in het land zelf de taal sneller leert: je hoort het elke dag om jeheen en in de winterperiode, met alleen lokale bevolking die allen grieks spreekt, moet je wel en dan lukt het ook!
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Barbaraki,
het is inderdaad een feit dat het vlotter gaat als je tussen de Grieken vertoeft. Ik moet dit ook steeds ervaren dat als ik terugkeer van mijn huisje op Lesvos. Na enkele weekjes vertoeven tussen de lokale bevolking, moet ik mijn woorden niet zo afwegen en komt alles er vlotter uit.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.580 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 50.698 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.749 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 51.610 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren Ger 15 10.429 29 July 2016, 22:28
Laatste bericht: rohanbouman
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 25.896 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.294 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.358 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.282 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.322 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)