In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia
#41
(27 January 2014, 22:52)tr-trauma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Andere "Pelion" geheimen houden we voor ons...nee, dat is niet waar, wie echt wil stuur gerust een email.

Hélène en Marc

Ten eerste wil ik zeggen wat een prachtig huis!

Waarom zou je "jouw Pilion geheimen" niet met ons de delen? Ik denk dat er meer mensen zijn die daar in geïnteresseerd zijn ;)
Quote
#42
Het restaurant naast Paris heet Medusa, de eigenaar Xari.En zoals over bijna alles wat met eten te maken heeft, zijn de meningen ook hierover verdeeld Wink De een zal het er leuk en lekker vinden, de ander vindt het er maar niks... In het algemeen kun je wat betreft lekker eten stellen dat het zeer wisselvallig is, maakt niet uit waar je naartoe gaat. Zo hebben we in Kato Gatzea de ouzeria To Balconi, die wat ons betreft de lekkerste mezedes voorbij Volos heeft. Maar als Apostoli niet goed geslapen heeft, of net ruzie heeft gehad met de belastingdienst of gewoon een slechte bui heeft, dan zijn de hapjes - en de bediening - niet wat ze behoren te zijn. That's life here in Pilion Wink Lekker zelf uitproberen allemaal en je eigen 'avonturenverhaal' schrijven. Dat is de beste tip die ik kan geven...
Quote
#43
Ik vind de west kust met bekende plaatsen nog best toeristisch al is de natuur er prachtig en kun je er heerlijk wandelen. Hou je van meer authenticiteit en overweldigende natuur ga dan eens de berg Pilion over, een prachtige tocht. Verrassend mooi, de route alleen al. Onderweg van Zagora naar Pouri kom je langs een unieke workshop, waar ze sieraden maken en verkopen en een pottenbakkerij is. Via Zagora kun je naar beneden naar de oostkust, het dorpje Chorefto. Zeer de moeite waard en een hele andere kant van de Pilion die nog niet veel mensen ontdekt hebben.
Quote
#44
Bedankt Wilma voor de naam van het restaurant, waren we vergeten. Toch durf ik aanraden om die paar stappen extra te zetten! Binnenkort staat er een ander deel van Griekenland in de spots en dan keert de rust weer over Pelion. Een Franse zanger zong ooit: "en Septembre mon pays revient le mien", vrij vertaald: "na het toeristen seizoen word onze streek weer van ons". Pelion is nu nog zo ongerept dat het zo moet blijven, de mensen die geld willen slaan uit toerisme hebben keuze te over, laat "de Pelion" van ons maar vooral van de vele Grieken die er wonen en komen. Wij zijn nederige gasten die proberen onopgemerkt mee te genieten.[Afbeelding: 2qd1qfl.jpg]
Quote
#45
Op de valreep nog een laatste tip: de website van Montis Ordo
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
De eigenaar van deze mountainbike verhuur-shop in Kato Gatzea, Alexandros Petroutsos, is een jonge enthousiaste Griek, die verliefd werd op Pilion. Dat is terug te vinden in de activiteiten die hij aanbiedt. Alex heeft afgelopen winter in de regio rond Kato Gatzea/Kala Nera eigenhandig en zonder enige betaling van wie dan ook, een aantal eeuwenoude kalderimis (ezelspaden) schoongemaakt, waardoor mountainbikers en wandelaars deze zomer kunnen genieten van een kilometerslang uniek wegennet. Je kunt ze op eigen gelegenheid lopen of fietsen, maar je kunt natuurlijk ook contact opnemen met Alex en hem je gids laten zijn. De liefde voor de natuur, voor alles wat Pilion biedt, straalt van zijn gezicht af. Hij spreekt ook nog eens vloeiend Engels, en heeft een grote dosis humor. Kortom, een echte aanrader en een heerlijke knul - om in je hart te sluiten Wink Juist voor degenen die aan de westkust verblijven, is dit een leuke tip voor een middag- of dagexcursie. Hij is ook bekend met de mooiste paden aan de oostkust van ons mooie schiereiland, dus wil je die regio eens bekijken, dan kan hij je ook heel goed op weg helpen.
Nog even een reactie op Mieks uitspraak dat de westkust aardig toeristisch is: dat hangt helemaal af van de periode waarin je hier bent. Juli en augustus zijn inderdaad relatief druk aan deze kant, maar april, mei, juni en september, oktober niet. Hou er wel goed rekening mee dat het seizoen aan de oostkant pas op 1 juni begint en al eind augustus eindigt. De voorzieningen aan die kant zijn een stuk 'lastiger' dan aan de westkant. Denk aan flinke hoogteverschillen, kleine dorpjes met weinig tavernes en supermarktjes of apotheken, weinig benzinestations en voor eerste hulp bij ongelukken ben je echt aangewezen op de grotere dorpen als Zagora, Argalasti en uiteraard de stad Volos. Pilion is maar klein. Zit je aan de westkust, dan ben je in een klein halfuur aan de 'andere kant'. Vanuit Kala Nera/Kato Gatzea/Afissos ben je in anderhalf uur zowel in het uiterste noorden als in het uiterste zuiden - als je aan één stuk doorrijdt. Mooie dagtochten dus, maar niets let je om tijdens je verblijf aan de westkust een twee of driedaags verblijf aan de oostkant in te lassen. Het is een fantastisch mooi gebied, maar heel wat ruiger dan de westkust. Mensen die slecht ter been zijn zullen bv. Damouchari alleen ver beneden hen kunnen zien liggen...
En Tr-Trauma: aangezien de meeste Grieken het zich niet meer kunnen veroorloven om op vakantie te gaan, ook niet naar Pilion, zijn buitenlandse gasten in Pilion zeer, zeer welkom. Vooral Hollanders en Belgen Wink Toerisme is hier een bron van bestaan en het zou fijn zijn als meer echte Griekenland-liefhebbers ons mooie Pilion zouden bezoeken. De massatoerist zal het hier afschuwelijk vinden, maar degenen die op zoek zijn naar het authentieke Griekenland en ook nog eens bereid zijn het Nederlandse knopje om te draaien, zullen het hier ongetwijfeld prima naar hun zin hebben.
Mochten er mensen zijn die persoonlijk advies willen, dan mag je me altijd via mijn website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




benaderen. Ik heb bijna dertig jaar in het toerisme gewerkt, dus ik denk dat ik wel een beetje begrijp wat een vakantieganger verwacht LOL Bovendien ben ik van geboorte een Vlaardingse, wat garant staat voor een recht-door-zee antwoord Wink
Kortom, wie na het bestuderen van al deze tips in the spotlights het Pilion-virus voelt kriebelen, is van harte welkom in Pilion!
Hartelijke groet uit Kato Gatzea,
Wilma
Quote
#46
(31 January 2014, 18:20)WilmaHollander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op de valreep nog een laatste tip:

Ook ná deze maand blijft de topic gewoon bestaan én geopend; er kunnen dus op een later tijdstip nog steeds leuke tips, anekdotes en/of vragen in worden geplaatst :)
Quote
#47
Yeah!!!! Geboekt. We gaan weer naar Kala Nera. Dit keer niet met Ross. We hebben alles rechtstreeks geboekt. Nu niet naar huize Takos maar naar de overkant naar hotel Ainareti. Van de zelfde eigenaar.

Zin in!!!!!!
Quote
#48
Weliswaar een oude(re) 'In de spotlights' maar voor mij actueel en vol leuke Pilion-info. De weersvooruitzichten voor de komende weken in de Lage Landen zijn belabberd dus hebben we maar gauw een extra weekje Kala Nera geboekt. Blijft voor ons toch één van de mooiste plekjes van Griekenland........
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights januari 2015: Winters Griekenland Ger 31 27.703 25 January 2015, 16:14
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.109 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.899 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.531 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.590 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.070 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.578 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.042 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights juni 2014: Thassos Ger 6 6.808 21 June 2014, 13:53
Laatste bericht: Sophia
  In de spotlights mei 2014: Zagoria Ger 9 8.750 28 May 2014, 16:32
Laatste bericht: Cynthia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)