In de spotlights februari 2014: Skyros
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand staat Sporadeneiland Skyros in de Oríste!-spotlights.

Alhoewel ik er zelf (nog) nooit ben geweest lees ik er vrijwel alleen positieve ervaringen over. Een eventueel nadeel zou de bereikbaarheid kunnen zijn.

Misschien dat er leden zijn die iets over het eiland kunnen vertellen zoals:

Arrow Waarom op vakantie naar Skyros?
Arrow Hoe is het eiland het best te bereiken?
Arrow Wat moet ik er absoluut gaan zien?
Arrow Wat zijn de leukste plekjes?
Arrow Heb je leuke tips v.w.b. accommodaties/touroperators?
Arrow Heb je mooie foto's uit Skyros? Deel ze hier (*)
Arrow En verder natuurlijk alles dat met het eiland te maken heeft.

Zoals gezegd ben ik er nog nooit geweest en kan er dus niets over vertellen. Daarnaast denk ik dat ik dat ook beter kan overlaten aan 'onze' Roos, die al jaren ter plekke woont. Als iemand het eiland kent is zij het wel :)

Veel léés en -schrijfplezier in de februari-Skyros maand up


(*) Plaats je foto's op Oríste, zorg dan dat ze niet groter zijn dan 800x600 pixels. Als er namelijk veel grote foto's in een topic staan kan het laden van zo'n pagina (te) lang duren wat zeker voor mensen met een langzamere internetaansluiting vervelend is. Hoe je foto's het best kunt plaatsen staat
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




beschreven.


Eedere 'In de spotlights':
Januari 2014
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
wij verbleven op Skyros 2004 via Ross Holiday in deze tot appartement omgebouwde molen, prachtig gerestaureerd met veel
antiek en een prachtig uitzicht .
Is naar enkele jaren weggeweest te zijn nu weer te boeken bij Ross.

[Afbeelding: am7eyg.jpg]

[Afbeelding: 14b87kn.jpg]

een werkelijk schitterende accommodatie

[Afbeelding: 120mcs5.jpg]
de schaapherder kwam elke dag even langs voor een ouzoTongue
Quote
#3
[Afbeelding: 2qbzta9.jpg]

Moeilijk een foto toevoegen via tinypic. Alle begin is moeilijk.
Maar vooruit één nu gelukt.
Quote
#4
He dat is toch het eiland waar Roosmarijn woont? Prima kans om het hotel te promoten zou ik zeggen Smile)
Quote
#5
Leuk Ger, dat 'mijn' eilandje in de picture staat. En ja, @Els, inderdaad een mooie kans Wink)

Ik zal eerst even de link naar ons hotel doorgeven, want er staan best veel foto's op die pagina.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Op de website staat ook een link naar onze facebook pagina, maar hier de directe link daarnaartoe. Er staan meerdere foto-albums op met prachtige foto's, zodat jullie een mooie indruk van Skyros krijgen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hier alvast een tweetal fotootjes van een paar van mijn favortiete stekjes:

De eerste is een foto genomen vanaf een prachtig cafe met uitzicht op het haventje (genaamd Linaria) van Skyros

[Afbeelding: 2gv4ltf.jpg]

Deze tweede is een foto van een van mijn favoriete kerkjes.

[Afbeelding: idwtbn.jpg]

Morgen zal ik nog wat andere foto's plaatsen en een paar vragen van Ger beantwoorden. Nu eerst even eten Wink)
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#6
Wat een schitterend hotel Roos; ziet er allemaal erg verzorgd en uitnodigend uit. Ook leuk die extraatjes zoals de wandeling naar de stallen van je (schoon)broer. Fijn dat je op de site ook uitgebreid beschrijft hoe men het beste op Skyros terecht komt; dat blijkt gelukkig eenvoudiger dan dat ik eerst dacht.
Misschien kan je hier - in het teken van 'Skyros in de spotlights'- wat meer informatie over zowel het eiland, het plaatsje Aspous en de directe omgeving ervan én natuurlijk jullie mooie hotel schrijven? Wellicht kan je een aantal 'Oristianen' daardoor overhalen om dit jaar voor jullie mooie stekje te kiezen :)
Quote
#7
Ger, dankjewel voor de complimenten en de kans om ons hotel te noemen. Ik zal eerst even een paar van de vragen beantwoorden over Skyros zelf.

Ja, waarom op vakantie naar Skyros? Dat is best lastig te zeggen, aangezien heel Griekenland vol is van prachtige plekken die de moeite van het bezoeken waard zijn, en waar mensen aan verknocht zijn geraakt. Toch ga ik een poging wagen Wink)

Het is een zeer authentiek eiland dat op geen enkele manier aangetast is door het massa-toerisme. Dat bestaat hier gewoon niet Wink Zelfs niet in het hoogseizoen; dan is het gewoon gezellig druk! Dat maakt het eiland bijzonder geschikt voor de rustzoeker. De meeste restaurantjes en cafeetjes van het eiland zijn echter nog open tot half (sommigen eind) september, wanneer de scholen weer beginnen. Daarna blijven de tentjes en winkeltjes in het stadje wel gewoon open (gedurende het hele jaar) en een aantal restaurants buiten Skyros-Chorio, veelal gevuld met locals en een handjevol toeristen.

[Afbeelding: 316axdl.jpg]


Hierdoor zal men echt het Griekse gevoel beleven. Het is niet te vergelijken met Mikonos, Kos, of een ander toeristisch eiland, maar er is zeker nog genoeg levendigheid in de nazomerperiode.

Skyros heeft een zeer diverse natuur. Het heeft een rotsachtig en dor landschap in het zuiden, dat in groot contrast staat met het bosrijke noorden waar vele verstopte baaitjes aan grenzen. Ik heb veel van Griekenland gezien –het grootste gedeelte van het vasteland, maar ook flink wat eilandjes- en ik moet zeggen dat dit mij het meeste opviel aan Skyros. Het leent zich uitstekend voor wandelen (waar het voorjaar vanwege de ‘groenheidsfactor’ natuurlijk bij uitstek de tijd voor is), maar ook de zonaanbidder komt hier aan zijn/haar trekken, zonder dat men hutje mutje naast elkaar op het strand ligt. In veel gevallen heb je strandjes (buiten agustus om) zelfs vrijwel voor jezelf alleen. Houd je wel van wat drukte dan zijn de badplaatsjes Molos en Magazia gezellig druk, maar ook hier geen massa-toerisme. Verder zijn het veelal Grieken, zodat het Griekse gevoel hoe dan ook behouden blijft.

Wat betreft de reis hiernaartoe… de bereikbaarheid is inderdaad een punt, hoewel wij hoop blijven houden dat hier in de toekomst ooit verandering in komt. Voorlopig is het te bereiken via een binnenlandse vlucht vanaf Athene met Aegean (vaak voordelig) en vanuit Thessaloniki met Sky-express. Veel gasten huurden echter een auto en reden (in ongeveer een kleine drie uur) vanaf de luchthaven van Athene naar het schiereiland Evia, om vanaf het haventje van Kimi met de boot in ongeveer anderhalf uur naar ons toe te varen. Zie ook onze website, kopje reisinformatie.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ross biedt inmiddels weer reizen aan naar Skyros, zij het echter niet met een chartervlucht, maar met bovenstaande reismogelijkheden. Dit geldt ook voor Prinosreizen die ons hotel ook in haar programma heeft opgenomen.

Voor leuke plekjes en bezienswaardigheden kom ik nog een keertje bij jullie terug Wink), gespekt met wat mooie foto’s. Ook zal ik ons hotel nog even in de picture zetten; deze kans kunnen we natuurlijk niet laten liggen Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#8
Hoi Roos
Ik heb je een mail gestuurd, naar je hotel
Quote
#9
In de loop van de voorgaande jaren hadden wij al heel veel Griekse bestemmingen bezocht, zowel op het vasteland als de eilanden. Wij vinden in Griekenland namelijk een zodanig grote verscheidenheid, dat we zo goed als elk jaar een andere bestemming kozen. We hadden dan ook al een vrij ruim beeld van wat Griekse bestemmingen te bieden hebben, en kennen dan ook tamelijk goed de (vooral) pluspunten en de (kleine) minpunten. Naar de meeste bestemmingen zouden we graag nog eens terug gaan, voor een paar bestemmingen zouden we liever passen.

Tot vóór vorige zomer kenden we Skyros niet. Op het eerste zicht zegde het ons ook niet zo enorm veel, vooral omdat je er weinig van hoorde. Maar onze aandacht werd gaandeweg gewekt door het verhaal van Roos. Hoe zij op Skyros verzeild geraakt was, en hoe ze samen met Nikos een nieuwe toekomst opgebouwd heeft. Haar beschrijvingen over de impact van de Griekse crisis op de samenleving maakten ons nog meer benieuwd naar Skyros, niet in het minst door de twee boeken die ze geschreven heeft.

Dus werd Skyros in de zomer van 2013 ons reisdoel. Inderdaad, je komt er niet in een handomdraai. Wij hadden gekozen voor het traject met een huurauto, van op de luchthaven van Athene, en via het eiland Evia. Vervolgens hebben we de ferry naar Skyros genomen. Enerzijds was het een hele weg, maar anderzijds maakte die weg deel uit van het onthaasten. Bij het binnenvaren van het haventje van Linaria op Skyros, werd ik bijna lyrisch van de schoonheid. De schoonheid in alle facetten, met de eenvoud van weleer. Geen schreeuwerige toeristische toestanden, maar enkele leuke terrasjes en restaurantjes leken ons zeer uitnodigend. Vervolgens nog enkele minuutjes rijden tot Aspous, waar Roos en Nikos ons zeer hartelijk onthaalden. Hun onthaal kwam voor ons als een gezellig thuiskomen (jawel, van de eerste keer dat we hen zagen); hun vriendelijkheid voelde voor ons des te sterker aan omdat we enkele dagen voordien net een bijzonder onaangename ervaring hadden meegemaakt en waar we nog dagen moesten van bekomen.
Hun hotel is rustig gelegen (de 'hoofdweg' vormt geen probleem voor lawaai, want slechts wat plaatselijk verkeer), en getuigt van eerlijke en functionele schoonheid in een Grieks kader. Bovendien ligt het zowat middenin tussen Linaria en Skyros-stad, de twee aantrekkingspolen van het eiland. Op een paar minuutjes stappen van het hotel ligt het rustig strand van Aspous.

Waarom op vakantie naar Skyros? Ik zou zeggen: omwille van de eerlijke eenvoud, en een verblijf midden het echte Grieks leven. Je vindt er wel restaurants en winkeltjes, maar het is niet toeristisch opgeklopt. Het is niet zo dat je er alleen loopt als toerist, helemaal niet, maar je wordt bijvoorbeeld niet naar binnen geroepen met schreeuwerige reclame (wat op sommige zeer toeristische eilanden al eens het geval kan zijn). Je ziet er nog gewone cafeetjes waar de bewoners zelf eens rustig nagenieten van de voorbije dag. Als toerist heb je alles wat je nodig hebt, maar je wordt niet overladen. Zo zullen er bijvoorbeeld geen verkopers of massagedames op het strand langskomen.
Een grote 'must-see' is Skyros-stad 's avonds. Zowel de toeristen als de plaatselijke bevolking zakken dan af naar het stadje. Of beter gezegd: doen de klim naar het stadje. Vooral in de hoofdstraat en de aanpalende smalle steegjes is het dan heel gezellig. Op het dorpsplein kan er al eens een optreden van een volksdansgroep zijn. Het is heerlijk toeven op een trapje of bankje, met een lekker ijsje. Het stadje baadt 's avonds in een beperkte toeristische sfeer, en is feeëriek verlicht, maar overdag is het er zodanig kalm dat je haast niet kan geloven dat het de hoofdstad van een eiland is.

De leukste plekjes van Skyros? Er zijn er zo veel. Ik zou aanraden dat je een huurauto hebt, zodat je eens rondom het eiland kan rijden. Op een zeer traag tempo kan je bijvoorbeeld een dag de noordwestzijde van het eiland verkennen, en eens stoppen aan de vele mooie baaien en prachtige vergezichten in de bergen. Een andere dag kan je langs de zuidoostzijde van het eiland rijden, waar het minder groen is maar echt compleet ongerept. Het is er zodanig stil, en je hebt er zodanig mooie vergezichten, dat je er innerlijk zelf heel stil en rustig van wordt.

Ook heel leuk is om eens een avond in het haventje van Linaria te zijn. Eerst een hapje eten op het terras van een restaurantje, en dan de korte klim naar het kerkje maken om heel mooi de ferry uit Kymi (Evia) te zien binnenvaren. Een ware belevenis om de korte drukte van het aanmeren gade te slaan. Ook van op het terras van Café Kavos is dit een prachtig schouwspel.

Hieronder alvast enkele foto's die ik er nam. Die zullen veel meer 'zeggen' dan wat ik schrijf.


[Afbeelding: 5eefps.jpg]

[Afbeelding: mkzxmq.jpg]

[Afbeelding: 2s8si7b.jpg]

[Afbeelding: 5zjwrb.jpg]

[Afbeelding: 2qn13k8.jpg]

[Afbeelding: 2dtc4sy.jpg]

[Afbeelding: 34xkdwn.jpg]

[Afbeelding: htz1x5.jpg]

[Afbeelding: 4ju6ms.jpg]

[Afbeelding: 33mwkll.jpg]
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
Dankzij de kunstzinnige hand van Roos vonden wij de weg naar het strand van Aspous:

[Afbeelding: 14o976d.jpg]
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Hihi, @Vlagreco, ik heb inderdaad wat afgeschilderd in huis en tuin, maar dit bordje is niet van mij Wink)
Bedankt voor jouw verhaal en de foto's!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#12
(03 February 2014, 22:16)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hihi, @Vlagreco, ik heb inderdaad wat afgeschilderd in huis en tuin, maar dit bordje is niet van mij Wink)
Bedankt voor jouw verhaal en de foto's!

Uhhh??? dizzy En ik maar de hele vakantie denken oops dat dit bordje geschilderd was door Roos, naar analogie van haar borden in de tuin van hun hotel... Wink
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Hierbij de link van een diashow Skyros.

De foto's zijn gemaakt tijdens mijn vakantie (september 2010).

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een zeer leuk eiland evt. in combinatie met Evia of een citytrip Athene.
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#14
@Vlagreco, prachtige foto's zeg! Ik heb nu helemaal zin om Skyros ook eens te bezoeken. Bedankt voor het delen!
Quote
#15
Vlagreco
Een prachtige beschrijving van jou over Skyros. Zo hebben wij het ook ervaren enkele jaren geleden.

In juni gaan we weer. Wat betreft de reis, die hebben we goed kunnen regelen en wel, eerst met Transavia naar Athene, en twee uur later naar Skyros met Aegean Airlines. Dan zij we rond drie uur op Skyros. De terugreis weer naar Athene en daar vier wachten op vliegtuig naar Amsterdam. Heel goed te doen dus.

Vaak heb je met touroperators hele lange transfertijden, b.v. Als je naar Ithaki wil of Lesbos, Molivos, dat was wel twee uur in een bus hobbelen.

Gr Maria[/font]
Quote
#16
Voor de Oríste-leden die de ferry zouden verkiezen boven een binnenlandse vlucht: de "Achilleas" vaart meerdere keren per week, en is telkens vrij stipt in de vooraf goed consulteerbare uurregeling. Deze ferry is trouwens niet stakingsgevoelig. Hij vaart wél, als vele andere ferries in Griekenland aan de ketting liggen op een stakingsdag. De "Achilleas" is namelijk eigendom van het eiland Skyros, en heeft dus andere beheerders. Zo zagen wij hem 's avonds binnenvaren:
[Afbeelding: 14bi8zt.jpg]

Nog dit: op het eiland Skyros zie je soms ongewone taferelen, die je niet gemakkelijk op andere bestemmingen zal zien. Zoals deze ongewone strandganger:

[Afbeelding: xm28hg.jpg]

Wat ik ook nog nooit gezien had, is dat rechtover een huis - aan het rustig strand van Kalamitsa - hun vlag in het water geplant stond:

[Afbeelding: znsmmp.jpg]

@ Maria: ... 'k ben een beetje jaloers Wink
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
Handig voor mensen die willen wandelen op Skyros.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#18
Zoals beloofd nog een paar mooie foto's en tips. @ Berendw, bedankt voor de wandeltip, want daar leent dit eiland zich heen goed voor. Oke, soms houden paadjes ineens te bestaan, en een twee-splitsing op een wandelkaart wil in het echt weleens een kruising zijn, maar... dat houdt het avontuurlijk en is ook wel een beetje Grieks. Toch Wink

[Afbeelding: 35moys1.jpg]

Onze prachtige strandjes zijn hier meer dan de moeite waard. Wij hebben zelfs strandjes, waaronder deze op de foto, die je bijna altijd helemaal voor jezelf alleen hebt. De enige die er heel soms heengaan zijn ik en Nikos en dat gebeurt ook zelden in de zomer, aangezien wij een hotel hebben Wink)

[Afbeelding: dcj8n.jpg]

Het is een wandeling van een kwartiertje via een weggetje naar beneden, maar wie niet vies is van een wandeling mag op deze plek genieten van de rust en het natuurschoon waarmee het strand omringd is.

Verder is onze stadje (Skyros-chorio) een perfecte plek om heerlijk in te verdwalen. Echt een aanrader.

[Afbeelding: 1129xc9.jpg]


De Skyriaanse paardjes zijn ook erg leuk om te bezichtigen (deze zijn toevallig van mijn zwager)

[Afbeelding: 2jdicjo.jpg]

Of neem eens een kijkje hoe er nog op traditionele wijze kaas wordt gemaakt (hier in het midden mijn zwager in actie bij het melken).

[Afbeelding: wi3sw1.jpg]

En ook dit cafe, hoog tegen de rotsen nabij het haventje, is meer dan de moeite waard om eens een koude koffie te nuttigen.

[Afbeelding: 24bogzt.jpg]

Of anders op ons pleintje, uitkijkend op het kasteel en klooster hoog bovenop de berg.

[Afbeelding: 33a7zia.jpg]
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#19
Prachtig Roos! Als ik ooit eens de kans krijg om er even tussenuit te knijpen dan kom ik zeker eens langs bij jou!! Moet dan wel een oplossing vinden voor al het beestenspul hahaha, wie weet!
Quote
#20
Wanneer je op zoek bent naar een heerlijk rustig en nog echt grieks eiland is Skyros "the place to be". Ooit waren wij hier in 1991 met een rugzak en weinig geld. Het was heerlijk: een eenvoudige kamer, heerlijke stranden, een prachtig hoofdstadje Skyros stad en veel rust. In 1993 teruggekomen en weer genoten. Vanaf die tijd veel van Griekenland gezien met Kalymnos als grote (jaarlijkse) favoriet. In 2012 Roos "ontmoet" via dit forum en al snel kwamen de kriebels voor Skyros terug.
Een ticket Athene gekocht en in maart (ja, in maart..) 2013 met een vriendin naar Skyros gegaan en natuurlijk gelogeerd in het hotel van Roos en Nikos. Heen met bus en boot en terug met vliegtuig, prima te doen. We hebben het weer heerlijk gehad. Prima tijd om te wandelen en te onthaasten. Een staartje carnaval meegemaakt en een nationale feestdag. Eenmaal terug in Nederland was al snel duidelijk dat we aan het eind van onze eilandhop-vakantie met het gezin ook Skyros zouden aan doen. Dus in augustus 2013 terug gegaan naar Skyros voor een dag of 6. Opnieuw fantastisch bij Roos gehad en hopelijk was dit niet ons laatste bezoek. Of het er dit jaar weer in zit weet ik nog niet, maar ooit (en hopelijk snel) komen we terug!
[Afbeelding: 2encoj4.jpg]
Skyros van west naar oost: Kalamitsa baai en in de verte Achili baai maart 2013

[Afbeelding: 30dii5f.jpg]
Een staartje van het carnaval van Skyros maart 2013

[Afbeelding: 1z1u2r5.jpg]
Vistaverna Asimenos tegenover Hotel Axilleion maart 2013

[Afbeelding: 1zebaxw.jpg]
Eeuwenoud kerkje Agios Dimitrios ten zuidwesten van Skyros stad maart 2013

[Afbeelding: 23li13o.jpg]
Uitzicht richting Pefkos baai vanaf Agios Pandeleimon augustus 2013

[Afbeelding: 9gkdux.jpg]
Onderweg richting de westkust augustus 2013

[Afbeelding: 2h8a548.jpg]
Graf Rupert Brooke nabij Tris Boukes baai in het zuiden augustus 2013

[Afbeelding: vildsw.jpg]
Het ongerepte zuiden van Skyros augustus 2013

[Afbeelding: rarjft.jpg]
Uitzicht vanuit Skyros stad richting Molos / Magazia augustus 2013

[Afbeelding: 2hxc19s.jpg]
Kerkje Agios Dimitrios augustus 2013 (een prachtig 'suikertaartje' in het landschap)


Ik kan nog wel veel meer foto's laten zien. Skyros is echt prachtig! Je kan er heerlijk wandelen (Anavasi Topo Islands kaart en Terrain kaart zijn handig). Je vindt er rust, het echte Griekenland en prachtige stranden. Het strand van Aspous bijvoorbeeld op loopafstand van het hotel van Roos is een heel fijn strand. Skyros stad is hartstikke leuk. Rustig en van de Grieken buiten het seizoen en een klein beetje gezellig toeristisch in de zomer. Linaria, waar de boot aankomt, is een klein havenplaatsje met prima taverna's.
Skyros is prima te bereiken met het vliegtuig vanaf Athene of met bus of huurauto van Athene naar Kymi en dan met de boot over.
Kortom, Skyros is zeker een bezoek waard!!

Groeten, Marieke
Quote
#21
Allemaal hartelijk dank voor het delen van dit moois. Onze bestemming voor 2014 stond al vast, maar dit is zeker inspirerend voor een volgende keer!
Quote
#22
Een eiland naar ons hart zo te lezen en te zien.
Skyros staat dan ook als toekomstige vakantiebestemming op ons verlanglijstje.
Quote
#23
Wij zijn verslaafd geraakt aan Samos.
Gaan dit jaar voor de 7de keer.
Sinds ik Roos heb leren kennen op dit forum heb ik wel het idee ooit een keer naar haar hotel op Skyros te willen.
Nu ik alle mooie foto's en enthousiaste verhalen zie denk ik toch dat we Samos maar een keer over moeten slaan.......
Dit jaar echter al geboekt voor Samos.
Maar voor volgend jaar? Wie weet!!
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#24
Harma en Roos.

Wij zijn verslaafd geraakt aan Samos.
Sinds ik Roos heb leren kennen op dit forum heb ik wel het idee ooit een keer naar haar hotel op Skyros te willen.

Voor mij geldt hetzelfde zoals Harma hierboven beschrijft.
Als ik eind van dit jaar stop met werken ben dan 65 jaar, overweeg ik ook om volgend jaar een keer extra naar Griekenland te gaan en dan Skyros en Roos en haar familie te bezoeken.en zoals ik al jaren weet,ook alleen gaan is vaak een leuk voordeel,je ontmoet snel andere mensen, dat moet op Skyros ook lukken.
Ondanks alles gewoon plannen blijven maken,a.s. mei en september naar ons pareltje Samos,genieten van elk moment.
Groeten vanuit vandaag veel regen en stormachtig Fryslan.
Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#25
Wat zou het leuk zijn om alle bovenstaande Oriste-leden eens in het echie te ontmoeten Wink) Ik begrijp hoe verknocht je kunt raken aan een bepaalde plek in Griekenland. Mijn ouders hadden dat vroeger met Kardamilli op de Peloponnesos en als kinderen waren wij er ook gek op. Toch hoop ik dat sommigen van jullie ooit eens hier een kijkje komen nemen; wellicht in combinatie met het schiereiland Evia.

@Marieke, bedankt voor het delen van de leuke foto's van jullie vakantie hier op Skyros! Was ook zo leuk onze kinderen samen te zien spelen, al zaten er wat jaartjes tussen! Hopelijk komt het er nog eens van!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#26
Via mijn freelance werk voor de radio kwam ik een paar jaar geleden in contact met Roos op Skyros. Ik ging logeren in het Achelleion. Dat bezoek beviel erg goed. Sindsdien is Skyros een van mijn favoriete eilanden, waar ik in het voor- en najaar graag enige tijd doorbreng. In Aspous, in het hotel van Roos en Nikos, omdat dat voor mij ideaal is gelegen. Rust, gelegenheid tot wandelen, hartelijke, gastvrije mensen, een zeer prettig hotel en een fraai strand. Dat laatste is niet aan mij besteed, maar ik vermeld het toch maar even. Op mijn weblog heb ik een aantal bijdragen geschreven die over Skyros gaan. Ik zet de link naar een stukje hieronder. Als je 'Skyros' intikt in de zoekfunctie, vind je de rest vanzelf. Als alles loopt zoals bedoeld, ben ik na Pasen weer in Aspous te vinden, waarschijnlijk in gezelschap van enige Griekse vrienden. Het is maar 35 minuten vliegen vanuit Thessaloniki, vanuit Athene is het nog iets korter.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
Goeiemorgen uit Rotterdam

Even een vraagje? Wat kost het,Hoe heet is het in de zomer?
Lopen daar de mieren op het strand net als in Samos?
Ik hou van een wijntje en zou graag willen weten wat het kost?
Ik ben zelf nooit op Skyros geweest, en ik kan wel een onthaasting-
cursus gebruiken.

Groeten uit Rotterdam JVW (bewolkt en geen zon( shit)

PS. kunnen er ook cruiseboten langskomen?
Quote
#28
Goedemorgen dashboot2005,

Wat het kost is geheel afhankelijk van de periode dat je er bent en waar je verblijft (en dat is weer afhankelijk van welke wensen je hebt). Uitgaand van een verblijfje bij ons in het hotel (Wink)), kun je onze tarieven op onze website bekijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben (muv de periode 1 tm 20 augustus) een aanbieding waarbij je bij meer dan 8 overnachtingen, 1 overnachting gratis krijgt. Bij meer dan 14 overnachtingen zelfs 2 gratis overnachtingen. In mei komt dat neer op 280 euro voor 8 nachten in ons hotel. In juni tm 10 juli komt het neer op ongeveer 540 euro voor 14 overnachtingen (de gratis overnachtingen zijn al in rekening gebracht). Maar, stuur gerust een mailtje als je meer informatie wilt over ons hotel.

[Afbeelding: 25rgsc6.jpg]

Wat betreft het weer: overal in Griekenland is het natuurlijk goed toeven vanaf de maand mei (al kan die tot half mei nog iets wisselvallig zijn), maar het voordeel van Skyros (vind ik zelf als iemand die snel een rode toet krijgt van de hitte -ik smeer mij wel goed in, dus ik bedoel niet verkleuring van de zon Wink)- is het heerlijke briesje dat hier vrijwel zonder uitzondering waait. Heerlijk voor diegenen onder ons die iets minder tegen de hoge temperaturen kunnen.

Een wijntje, tja, ik ben daar niet zo'n expert in als Martin van dit forum, maar van horen zeggen weet ik dat er een heel leuk wijntentje in het plaatsje Skyros Chorio is waar heel veel wijnen te proeven zijn. De rest valt denk ik allemaal onder de noemer tafelwijntjes.

Groeten vanuit een lente-achtig Skyros

Ps Doe de groeten aan Rotterdam; ik ben er geboren en getogen Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#29
(10 February 2014, 12:44)dashboot2005 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goeiemorgen uit Rotterdam

Even een vraagje? Wat kost het,Hoe heet is het in de zomer?
Lopen daar de mieren op het strand net als in Samos?
Ik hou van een wijntje en zou graag willen weten wat het kost?
Ik ben zelf nooit op Skyros geweest, en ik kan wel een onthaasting-
cursus gebruiken.

Groeten uit Rotterdam JVW (bewolkt en geen zon( ******)

PS. kunnen er ook cruiseboten langskomen?

Wij waren er vorig jaar in volle zomer (tweede helft juli). Alhoewel wij niet bepaald strandliggers zijn, en ook niet echt goed tegen vlakke zon kunnen, konden wij de warmte toch relatief goed verdragen. Oké, soms was het wel puffen en zweten, maar in de vroege ochtend of late namiddag konden we toch wel wat op het strand uitrusten. Aan het strand van Aspous heb je trouwens ook een (beperkte) schaduwstrook, mee schuivend naar gelang het uur.
En neen, we hebben er geen mieren gezien.

Aangezien het eiland geen 'heavy' toerisme ontvangt, komen er ook geen cruiseboten langs. Maar op de meeste avonden kan je in het haventje van Linaria wel genieten van de ferryboot die aanmeert. Een leuk schouwspel.

Wat de prijzen betreft: wij zijn al op eilanden geweest waar de prijzen op sommige terrasjes en in restaurantjes wel eens schandalig hoog kunnen uitvallen. Welnu, op Skyros hebben we nooit dat gevoel gehad. Zelfs niet 's avonds in Skyros-Chora waar toch relatief 'veel' toeristen rondliepen. We hebben ons nooit bekocht gevoeld... en dat was voor ons zelfs al een hele tijd geleden. Hoe graag we ook op verschillende bestemmingen in Griekenland komen, telkens is er toch wel een plekje waarvan we achteraf zegden "ze hebben ons zien komen". Op Skyros niet.

En wat het onthaasten betreft: ja, op Skyros zit je goed. Met de nadruk op 'zit' Smile
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#30
Aan Roos,goeiemorgen uit een bewolkt Rotterdam

Om een langverhaal kort te maken,ik sliep in de tachtiger jaren
op het strand van Samos lekker op het strand in mn eentje.
Smorgens allemaal mieren om me heen-beestje-beestjes om heen.
Hebben sommige mensen nog een tophit van gehad.
Ik moet zeggen ik ben niet door ze gebeten,maar het was even schrikken.
Als je misschien geinterreseerd ben in de oude Rotterdammer
moet je me maar een seintje geven,ze worden hier met bosjes
bij AH bij mij op de neergelegd.
Ik heb geen idee wat de verzendkosten zijn maar misschien
zijn er meer mensen in geinterreseerd.

Groetjes JVW
Quote
#31
Jammer dat dit topic al na 11 dagen lijkt doodgebloed; niemand meer die iets over Skyros weet te vertellen? Kan ik me niet voorstellen met zoveel expertise op dit forum Confused
Quote
#32
Ger, ik heb het topic over 'mijn' eiland ook helemaal verwaarloosd Wink) Op het moment ben ik onder andere bezig met het schrijven van een nieuw boek, na een lange impasse. Daarnaast heb ik natuurlijk de meisjes en een hele dierenbende om te verzorgen waardoor er andere zaken soms bij in schieten.

Toch denk ik dat er al best veel over Skyros al verteld is, al zijn er altijd nieuwe dingen te ontdekken, zelfs voor mij.

Ik plaats wel nog even de link naar onze facebookpagina waar ik pas hele mooie luchtfoto's op had geplaatst, waaronder deze van de opgravingsplaats (genaamd Palamari) op dit eiland.

[Afbeelding: imijc7.jpg]

En het strand daar nabij:

[Afbeelding: fbx2zp.jpg]

En een aantal dagen terug foto's van een aantal mooie en/of bijzondere kerkjes hier op Skyros. Waaronder het kerkje Agios Nikolaos, waar zowel Lara als Olivia gedoopt zijn, met een adembenemend uitzicht op Evia:

[Afbeelding: 315kfba.jpg]

En verder zijn er een heleboel prachtige en afgelegen strandjes de moeite van het bezoeken waard.

[Afbeelding: 2a8env9.jpg]

Of andere mooie en idyllische plekjes:

[Afbeelding: 2j1wpyd.jpg]

En ook de prachtige dennenbossen zijn een wandeling meer dan waard!

[Afbeelding: 2zxz05z.jpg]


En hierbij nogmaals onze facebookpagina waar ik geregeld nieuwe foto's plaats:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#33
Wat een mooie foto's. Bijzonder om het opgravingsterrein zo uit de lucht te zien.
Quote
#34
Ik zag zojuist nog een leuke FB pagina met vele mooie foto's en filmpjes over Skiros...
Ook daar vierde zij Carnaval Wink

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
@Wilma, ja dat is hier ook een groot feest. De beelden spreken voor zich Wink
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#36
Roosmarijn valt er nog wat te melden??? You know ...
Of heb ik iets gemist?
Quote
#37
@Els, ik word ik ook steedsnieuwsgieriger.
Quote
#38
In de spotlights februari 2014:Skyros ! Weet iemand al wat er Roosmarijn te wachten staat/stond?Het laatste dat er te lezen viel was dat iedereen erg nieuwsgierig begon te worden maar daarna viel er een grote stilte.Of zijn er PB's verstuurd,kan ook natuurlijk!? Wie weet er het antwoord? Of heb ik iets gemist?
Quote
#39
(13 April 2014, 02:01)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de spotlights februari 2014:Skyros ! Weet iemand al wat er Roosmarijn te wachten staat/stond?Het laatste dat er te lezen viel was dat iedereen erg nieuwsgierig begon te worden maar daarna viel er een grote stilte.Of zijn er PB's verstuurd,kan ook natuurlijk!? Wie weet er het antwoord? Of heb ik iets gemist?

Die nieuwsgierigheid wordt alleen maar groter nu blijkt dat alle berichten mbt de aangekondigde te openbaren verrassing in dit issue zijn verwijderd.
Quote
#40
(18 April 2014, 07:57)Dimitris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die nieuwsgierigheid wordt alleen maar groter nu blijkt dat alle berichten mbt de aangekondigde te openbaren verrassing in dit issue zijn verwijderd.

Ik begrijp niet wat je bedoelt Dimitris; er is namelijk helemaal niets verwijderd. De berichten waar jij op doelt stonden volgens mij in een andere topic.......
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.156 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.005 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights februari 2016: Symi Ger 7 5.838 05 February 2016, 00:39
Laatste bericht: JohanV
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.048 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.824 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.500 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.544 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.024 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.552 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.024 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)