Lekker eten in...
#1
Wat mij opvalt is dat vaak forumleden informeren naar goede restaurants op hun vakantiebestemming. Persoonlijk vind ik het zelf uitproberen nog het beste. Smaken verschillen immers. Toch wil ik met dit topic een voorzetje geven om tot een overzicht te komen van gerecommendeerde restaurants in Griekenland. Niet verder vertellen maar dit zijn mijn favorieten:

- Hotel Porfyron in Ano Pedina: eten wat de pot schaft maar zo lekker! Recepten op website van hotel en wellicht binnenkort eigen kookboek. Puur en eerlijk voedsel in zeer gastvrij hotel.

- Secret Garden in Aghios Nicolaos Peloponissos. Gelegen aan gezellig haventje. Even verderop leuk cafeetje met gele luifel waar je in een quasi hippie sfeertje een aperatief kunt gaan drinken.

- Romantica in Chora op Skopelos: flinke wandeling. Eten wat pot schaft maar dagelijks leven lijkt hier stil te staan en zorgen ver weg.

- To Souli in Parga. Zelfs bij Grieken in Nederland een begrip. Fijne bediening. Onnodig te vermelden: in avond sprookjesachtig uitzicht op baai en Kastro.

- Le Grand Bleu in Mithymna op Mithylini. Gastvrij. Stratos en zijn staf lopen benen onder hun kont uit. Veel groenten uit moestuin van vader. Regelmatig bouzouki speler op terras.

- Hotel Nereidis in Patitiri op Alonissos. Ligt niet voor de hand om naar boven te lopen om te eten ipv aan de haven. Beperkte kaart maar erg smakelijk. Logeert u daar? Bespaar u de wandeling naar de haven beneden.

In bovengenoemde restaurants heb ik vaak gegeten. Kwaliteit en gastvrijheid zijn constant en kan ze dus aanbevelen al blijft het een persoonlijk iets. Kali orexi!
Quote
#2
Erwin, zelf proberen is het beste. The proof of the pudding is in the eating.
Wanneer het goed is, heeft niemand te klagen. Een jaar later staat er een andere kok in de keuken of is de toko van eigenaar gewisseld. Dat heb ik eens meegemaakt op het mooie Thassos. Geweldige stek, baas dood een paar eikels in de keuken. Afgelopen maand in Parga aan de boulevard heerlijk gegeten. Zomaar onderweg in een -5 sterren restaurant heerlijk eten, dat is verrassend en houdt de herinnering levend. ( keeping the summer alive-Beach Boys)
Quote
#3
Persoonlijk vertrouw ik ook liever op persoonlijke ervaringen. Maar voor forumleden die geen risiico willen of durven nemen terwijl daar kennelijk behoefte aan is.
Quote
#4
Ach, Erwin, als je op mij doelt: het is echt niet zo dat we zelf niet kunnen ontdekken waar je lekker kunt eten. Maar soms zijn er plekjes waar je zelf niet snel heen zou gaan maar wat een heel bijzonder plekje of een goed restaurant is. Zo zijn wij een tijdje geleden terecht gekomen bij een restaurant met fantastisch uitzicht en goed eten door een tip van de villa-eigenaar. Het was best een stukje rijden dus normaal gesproken zouden wij daar niet terecht zijn gekomen. En dat bedoelde ik met mijn vraag. Niets meer of minder. Sterker nog, het restaurant in Kala Nera wat hier op het forum hoge waarderingen krijgt, zijn wij met een grote boog omheen gelopen omdat het vol Nederlanders zat. Dus het is echt niet zo dat we als stomme schapen de meute achterna lopen.
Quote
#5
Zo werden wij aangenaam verrast tijdens het eilandhoppen
op het kleine eilandje Anti Paros, waar je ook ging eten het
was overal meer dan voortreffelijk !
Quote
#6
Nychteri in Istiaia op Evia.

Geen blabla, alles vers, dranken (wijn/raki) van hunzelf cq de buurman, in één woord fantastisch!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Smaken verschillen; wat wij lekker vinden is voor anderen "niet speciaal" en omgekeerd.
Het is als met tzatziki, elk restaurant heeft weer een "eigen" smaak.
Wat ik lekker vind is sterk persoonlijk.
Ga dus op je eigen smaakpapillen af en geniet van het eten in Griekenland.
Quote
#8
Het eten in "ons" Kokkari is wel heel erg lekker.
Maar onze favorieten zijn Olympic grill, La Casa en Primavera.
En dan daarna heerlijk uitbuiken in de luie stoelen van Andrea's Goalbar.

We vinden het ieder jaar weer moeilijk welk restaurant we de eerste en laatste avond zullen nemen zwaaivlag

Wordt 8 augustus a.s. dus ook weer een moeilijke keus.

Marcellos
Quote
#9
Op Lesvos eten wij gewoon de hele vakantie bij restaurant O Nikos in Petra. Het is gezellig en lekker en ik hoef ook geen keuze te maken (en evt spijt te hebbenBig Grin) Ik kan me nu alweer op verheugen over 3 weken!
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#10
Bij O Nikos op Lesbbos is eten idd heerlijk maar direct naast (rechts) O Nikos zit ook nog een heerlijk eettentje....fam. Restaurant Thalassa...stiekempjes weg vonden we het daar eigenlijk gezelliger en ook heerlijk eten ;) ietsje meer extra

En niet te vergeten fam. Restaurant Mahalas.het ligt eigenlijk achter ONikos ...iets dieper in het stadje ...
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(zie site) voor verdere info...
Quote
#11
Lekker eten en drinken vind je overal, daar waar oma s middags alles klaarmaakt voor de kookpot en moeder en dochter in de keuken staan, waar geen menu kaart is of alleen een voor als er controle is, wat erop staat hebben ze toch niet, waar je binnen in de keuken aanwijst wat je hebben wil en op is op, waar binnen bijna geen plaats meer is en als het drukker wordt de terrasstoeltjes gewoon buiten het trottoir worden gezet met een wit kleedje erop zonder poespas, waar 2 tv's en een radio aan staan en iedereen door elkaar praat, waar naast de taverna een slagerij is waar de eigenaar zelf het vlees klein hakt en jij mag zeggen hoe groot je lamb chops zijn, waar de wijn nog uit de barrel komt en je eigenlijk helemaal niet meer weg wilt, waar als je wilt betalen je nog een halve fruitboomgaard na krijgt en raki tot je niet meer kan lopen, waar de rekening gewoon op een los blaadje staat en je niet moet zeuren voor een kassabon.
Dat zijn de plaatsen waar je lekker kunt eten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(26 July 2014, 10:03)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lekker eten en drinken vind je overal, daar waar oma s middags alles klaarmaakt voor de kookpot en moeder en dochter in de keuken staan, waar geen menu kaart is of alleen een voor als er controle is, wat erop staat hebben ze toch niet, waar je binnen in de keuken aanwijst wat je hebben wil en op is op, waar binnen bijna geen plaats meer is en als het drukker wordt de terrasstoeltjes gewoon buiten het trottoir worden gezet met een wit kleedje erop zonder poespas, waar 2 tv's en een radio aan staan en iedereen door elkaar praat, waar naast de taverna een slagerij is waar de eigenaar zelf het vlees klein hakt en jij mag zeggen hoe groot je lamb chops zijn, waar de wijn nog uit de barrel komt en je eigenlijk helemaal niet meer weg wilt, waar als je wilt betalen je nog een halve fruitboomgaard na krijgt en raki tot je niet meer kan lopen, waar de rekening gewoon op een los blaadje staat en je niet moet zeuren voor een kassabon.
Dat zijn de plaatsen waar je lekker kunt eten.

Juist....!


[Afbeelding: 2zxwcxj.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#13
(26 July 2014, 10:03)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lekker eten en drinken vind je overal, daar waar oma s middags alles klaarmaakt voor de kookpot en moeder en dochter in de keuken staan, waar geen menu kaart is of alleen een voor als er controle is, wat erop staat hebben ze toch niet, waar je binnen in de keuken aanwijst wat je hebben wil en op is op, waar binnen bijna geen plaats meer is en als het drukker wordt de terrasstoeltjes gewoon buiten het trottoir worden gezet met een wit kleedje erop zonder poespas, waar 2 tv's en een radio aan staan en iedereen door elkaar praat, waar naast de taverna een slagerij is waar de eigenaar zelf het vlees klein hakt en jij mag zeggen hoe groot je lamb chops zijn, waar de wijn nog uit de barrel komt en je eigenlijk helemaal niet meer weg wilt, waar als je wilt betalen je nog een halve fruitboomgaard na krijgt en raki tot je niet meer kan lopen, waar de rekening gewoon op een los blaadje staat en je niet moet zeuren voor een kassabon.
Dat zijn de plaatsen waar je lekker kunt eten.

100% eens Arthur! duimpie
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
Ikaria en vooral Fournoi met kreeft blijven me bij. Maar zeker ook Karpathos το στέκι του Μάρκου in Arkasa, spotgoedkoop en keilekker
Quote
#15
Lekker eten is zeker persoonlijk.
Soms toch wel een restaurant dat ook een goede beoordeling verdiend.
Op Samos in Merathokampou een aantal keren heerlijk gegeten bij Restaurant Argos. Groente uit eigen tuin en het menu in overleg met eigenaar Marios zelf samen te stellen Was lekker en met het terrasje aan zeekant heerlijk zitten. Maar het blijft persoonlijk
Quote
#16
Als je op Rhodos bent dan zit bij appartementen Perla Marina in Trianda restaurant Chronis. Chronis is een echte meesterkok. Ik heb zelden zo lekker gegeten als hier.
Het zit aan de doorgaande weg van Trinda naar Rhodosstad tegenover de Carrefour.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het museum van de mineralen (een hobby van Chronis) is ook erg leuk om te bezoeken!
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#17
Dopio. Vast niet goed geschreven, maar wel erg belangrijk. Eten wat de streek biedt, wat het seizoen geeft en wat de buren ook eten. Maar dan met een professionele twist. Op Pilion ken ik een restaurant waar dat aan de orde van de dag is. In Promiri, weg van de stranden, midden in het dorp: Ondas Taverna. Waar het hele gezin, vader, moeder, zoon, dochter trots is op hun streekgerechten. (en waar wij morgen 80 gasten te eten krijgen ter ere van ons 25 jarig samenzijn, maar dat overigens geheel terzijde en buiten de orde)
Quote
#18
De lekkerste en meest bijzondere plek waar ik ooit in Griekenland heb gegeten was bij Maria in Logothetianika op Kythira.
Géén menukaarten, géén kassabonnen maar wél een heerlijk relaxte manier van tafelen. Ik ben trouwens benieuwd of het nog wel bestaat; was er enkele jaren geleden voor het laatst en Maria had toen al een respectabele leeftijd bereikt.......

@Frank; weet jij, zó dicht 'bij het vuur', misschien meer te vertellen over Maria en/of haar taverne?

@Jan Milina
Multiquote:(en waar wij morgen 80 gasten te eten krijgen ter ere van ons 25 jarig samenzijn, maar dat overigens geheel terzijde en buiten de orde)
Gefeliciteerd met deze mijlpaal, hoop dat jullie morgen een leuke dag hebben met z'n allen sirtaki sirtaki
Quote
#19
Erwin,

Dit is zo moeilijk. Lekker is nl subjectief. Wat de één lekker vindt, vindt de ander niks. Voor mij is het criterium vaak 'kwaliteit'. Wordt er gewerkt met verse producten, en heeft men verstand van koken. En uiteraard mag een goede fles wijn niet ontbreken.
Maar ja, zoveel hoofden, zoveel zinnen, dus ik denk dat dit een lastige wordt. Om toch wat te noemen:

Taverna Leventis, Stalos, Chania
Ta Kanioria, Lygia, Lefkas

Mvg
Martin
Quote
#20
Ger,
Zijn net een aantal weken terug uit Kythira, volgens mij bestaat Maria in Logothetianika niet meer, jammer genoeg.
Zelf heb ik er nooit gegeten, hadden Kythira toen nog niet ondekt.
Waar je ook geweldig lekker kunt eten is traverne Pierros te Livadi, gewoon de keuken in en uitzoeken, echt een aanrader.
Groeten.
Quote
#21
Inderdaad, verse producten met liefde gekweekt en kundig bereid, dan smaakt het altijd. Maakt dan eigenlijk niet uit waar je zit.
Quote
#22
@ ElsR: wel met wie!
Quote
#23
Vind ik niet Erwin, met wie je zit te eten heeft invloed op je gemoedstoestand, en evt gezelligheidsfactor, maar zegt niets over de kwaliteit van het eten.

In jouw optiek zou 'uit eten' dan emotie zijn. Dat is wel zo, maar dan kan één pita gyros op een bepaald moment ook lekker zijn.

Daar is niks mis mee, maar dan moet je m.i. een onderscheid maken tussen 'gezellig' en kwaliteit.

Mvg
Martin
Quote
#24
Een pita gyros kan anders kwalitatief ook goed zijn. Ook dat is eten.
Quote
#25
Meen je dat serieus Vito?

Een pita gyros is toch niet veel meer dan wat reepjes (vet) vlees, met een kwak tzatziki, wat stukjes tomaat en (vette) friet?

Mvg
Martin
Quote
#26
(28 July 2014, 13:58)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Meen je dat serieus Vito?

Een pita gyros is toch niet veel meer dan wat reepjes (vet) vlees, met een kwak tzatziki, wat stukjes tomaat en (vette) friet?

Mvg
Martin

Ja we eten niet allemaal in een zogenaamde luxe taverne lamskoteletjes die 4 maal te duur zijn vergezelt van een achterlijk dure fles wijn.

Maar ja iemand in zijn waarde laten is en vrij moeilijke zaak.
Quote
#27
Kom kom niet zo agressief.....

Een pita gyros is in mijn beleving gewoon een vette snack, net zoals kebab of shoarma. Vroeger bestond het in GR niet eens.

Mvg
Martin
Quote
#28
(28 July 2014, 14:10)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kom kom niet zo agressief.....

Een pita gyros is in mijn beleving gewoon een vette snack, net zoals kebab of shoarma. Vroeger bestond het in GR niet eens.

Mvg
Martin

Als ik je een beetje heb leren kennen op dit forum is iets te eten of drinken pas lekker als er een smak geld voor betaald moet worden.

Ik zou toch eens naar een taverne in een bergdorpje gaan en panchetta (speklapjes) met aardappeltjes uit de oven bestellen bij Het lokale Kafenion/taverne.

Een gok is dat je waarschijnlijk een uurtje moet wachten voordat ze bij je op tafel komen maar ondertussen drink je dan een lokale wijn van een euro de liter en krijg je diverse koude zelfgemaakte hapjes te eten.
En dat maakt het nu precies waard om op de vette lappen te wachten.

Maarja het is een vette hap in jouw ogen en het kost niet genoeg dus deugd het van geen kanten.

Maar gelukkig denken vele zoals jij en blijft het in de dorpjes heerlijk vertoeven.
Quote
#29
I rest my case Cornelius. Geniet jij van de dingen die jij lekker vindt, dat doe ik ook. Geen probleem toch? Ik val je er niet op aan, maar doe dat dan bij mij ook niet svp.

Mvg
Martin
Quote
#30
(28 July 2014, 14:10)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kom kom niet zo agressief.....

Een pita gyros is in mijn beleving gewoon een vette snack, net zoals kebab of shoarma. Vroeger bestond het in GR niet eens.

Mvg
Martin

Dan heb jij nog nooit een goede pita gyros gegeten Martin. Trouwens "vroeger" bestond Griekenland niet eens. Tongue
Laten we het daar dus maar niet over hebben.

Ik volg Cornelius in deze. Ik eet liever (en dat is mijn beleving) in goed en gezellig gezelschap een kebab aan een gammel tafeltje, dan teveel betalen voor vlees van hetzelfde beestje wat "opgeleukt" is.
Maar, ieder zijn eigen beleving natuurlijk. Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#31
Met je laatste opmerking ben ik het eens Johan.
Big Grin

Mvg
Martin
Quote
#32
Grappig...waar jullie een discussie van kunnen maken!!!
Quote
#33
(28 July 2014, 16:23)hilly schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grappig...waar jullie een discussie van kunnen maken!!!

Wij discussiëren over alles Big Grin
Dan ben je in gesprek toch? offtopic2 Zijn momenteel op deze aardkloot een aantal mensen aan te wijzen die daar nog heel wat wat van kunnen leren, helaas.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#34
Klopt, vroeger had je twee soorten pita. Er was een pita souvlaki en een pita bifteki. En die frieten er bij in is ook al geen traditie. Allemaal nieuwerwets gedoe om de xenos te behagen.
Quote
#35
Dat bedoel ik. Steeds meer ongezond eten. De Griekse kinderen zijn steeds vaker te dik, omdat ze te veel en te vaak van die ongezonde fast food eten, net als elders in de wereld, terwijl de Griekse keuken zoveel mooie verse producten kenmerkt.

Verse groente, vers fruit, verse vis enz. Dat is voor mij lekker eten, mits goed klaargemaakt.

Mvg
Martin

O ja, Cornelius, ik ben geen vleeseter, dus noch die fancy lamskotelet, noch die inlandse speklap ambieer ik.
Quote
#36
Toch vind ik gezelschap invloed hebben op diner als geheel. Als bediening dag niet heeft beinvloed dat onbewust mening over werk van kokkie. Waar je zit en bediening wordt zwaar meegewogen in beoordelingen. Je gezelschap niet. Dat is immers aan jou. Terug on topic: kom op. Waar blijven de geheime adresjes van Epiros tot Kreta en van Kerkyra tot Karpathos?
Quote
#37
Het is in mijn ogen de armoede van deze tijd. Of ik nu in Scheveningen, KOS, of Benidorm loop, overal word ik doodgegooid met toeristen voer. Een lap vet vlees, een kwak saus en wat cowlsla. Frietje van Pietje, broodje van Cootje, shoarma, kebab, gyros, moddervet, en veel te zout. En kijk om je heen, ik zie alleen maar steeds dikkere mensen om me heen. Rara, hoe komt dat toch?

Mvg
Martin
Quote
#38
(28 July 2014, 17:16)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is in mijn ogen de armoede van deze tijd. Of ik nu in Scheveningen, KOS, of Benidorm loop, overal word ik doodgegooid met toeristen voer. Een lap vet vlees, een kwak saus en wat cowlsla. Frietje van Pietje, broodje van Cootje, shoarma, kebab, gyros, moddervet, en veel te zout. En kijk om je heen, ik zie alleen maar steeds dikkere mensen om me heen. Rara, hoe komt dat toch?

Mvg
Martin

Als jij beste Martin dood gegooid wordt met toeristenvoer dan weet je nog na al die jaren niet die plekken te vinden waar dat niet gebeurd.

Ik zou toch eens de moeite nemen )als je niet bezig bent om overgewaardeerde zogenaamde top wijnen uit Griekenland te halen) eens het het echte Griekse leven op te zoeken want dan vind je geen toeristenvoedsel maar de open en eerlijke Griekse keuken.

Maar nogmaals het blijkt aan alle kanten in je antwoorden dat je die niet waardeert.

Even of topic als ik naar je foto kijk dan denk ik dat je zelf ook niet op het juiste gewicht.
Quote
#39
Cornelius nu ga je te ver. Nu ga je mij en ons bedrijf persoonlijk aanvallen, en dat is niet netjes. Ik kom al 27 jaar in Griekenland en geloof, ik weet de plekjes! Dus, svp, hou op met deze shit.

Mvg
Martin
Quote
#40
(28 July 2014, 17:41)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cornelius nu ga je te ver. Nu ga je mij en ons bedrijf persoonlijk aanvallen, en dat is niet netjes. Ik kom al 27 jaar in Griekenland en geloof, ik weet de plekjes! Dus, svp, hou op met deze ******.

Mvg
Martin

Dus het recht om mensen aan te vallen om hun mening is alleen aan jou toebedeeld maar inderdaad laat ik maar stoppen de pot verwijt de ketel weer eens.
Fijne avond verder.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lekker Grieks koken chris 3 1.968 12 February 2021, 10:46
Laatste bericht: AlexLangendijk
  Zooooo lekker: tomatenkeftedes Corry 4 2.976 30 April 2015, 20:49
Laatste bericht: JohanV
  Kant en klaar - maar ook lekker? Ger 12 11.739 20 July 2013, 13:03
Laatste bericht: Connie
  Zo mooi, zo lekker. martin 11 6.358 28 April 2012, 19:53
Laatste bericht: martin
  Papoutsakia - Errug lekker... Corry 1 3.398 16 October 2010, 09:06
Laatste bericht: Koukla

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)