Grieken het meest gastvrij; Nederlander 2e
#1
Uit onderzoek is gebleken dat Nederlanders de Grieken het aardigst vinden op vakantie. Nederlanders waarderen de Grieken het meest als het gaat om hun vriendelijkheid en gastvrijheid.

Ook Duitsers en Oostenrijkers zijn volgens de Nederlandse toerist erg vriendelijk. Fransen, Zwitsers en Egyptenaren zijn niet zo populair bij de Nederlanders. Andersom zijn de Europese toeristen ook te spreken over de gastvrijheid van de Nederlanders. Internationaal zijn we dan ook geëindigd op een tweede plaats, achter de Grieken.

Nederlanders vinden zichzelf ook erg gastvrij. Precies 22% van de Nederlanders is er zeker van het meest vriendelijk te zijn voor toeristen. Oostenrijkers zijn helemaal enthousiast over zichzelf, daar zegt namelijk 53% het meest vriendelijk te zijn voor de toeristen. Een vakantie in eigen land zou dus eigenlijk perfect zijn. Engelsen zijn het meest positief over de Nederlanders, hiervan zegt namelijk 23% dat we de meest gasvrije bevolking van Europa zijn.


Bron: zoover - datum: 3 september 2014

Link naar het artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen als ik zie hoe je hier in Nederland in de horeca behandeld wordt. Zijn ze zeker alleen aardig tegen toeristen.
Maar dit gaat zeker alleen over Europa?
Quote
#3
Natuurlijk vinden ze de Grieken vriendelijk op vakantie, overal waar je komt ben je hun best friend en krijg je altijd the best price, totdat je weg bent en de volgende komt die ook weer hun best friend is, ik moet er wel bij schrijven uitzonderingen daargelaten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Heel goed opgemerkt Arthur.
Quote
#5
(05 September 2014, 17:15)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk vinden ze de Grieken vriendelijk op vakantie, overal waar je komt ben je hun best friend en krijg je altijd the best price, totdat je weg bent en de volgende komt die ook weer hun best friend is, ik moet er wel bij schrijven uitzonderingen daargelaten.

mishien waar, maar liever dit dan een een pint drinken op een belgish terras zonder een goede dag of vriendelijk dank u te krijgen, laat staan dat ze hier in belgie (het land van het bier) nog de moeite doen om een nootje te geven bij een trappist van 4 a 5 € Confused
Quote
#6
Precies, roefke. Liever dat ze iedereen best friend noemen en je een hartelijk gevoel geven dan dat je bijna weggekeken wordt.
Quote
#7
Dan wil ik bij deze Themos van restaurant Akrogiali in Balos op Samos nomineren voor de meest gastvrije Griek!!
Quote
#8
Het blijkt wel weer, wie je tegen komt in je vakantieland. Wij hebben dit jaar maar weer ondervonden dat een Griek op b.v. Kreta een hele andere Griek is dan die op de Peloponnesos. Ik neem aan dat jullie als Griekenlandliefhebbers dat ook wel kunnen beamen. Zonder uit tewijden wie nou vriendelijker is, is natuurlijk ook je eigen benadering naar het personeel/eigenaar.
Vaak proberen wij in kontakt te komen met de eigenaar, daar wij gek zijn van de lokale wijnen en vooral de retsina's. Met deze vraag is vaak het ijs gebroken en genieten wij van onze middag/avond in het resturant met een heerlijke Kratsi Aspro!
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Weet niet hoe ze aan die cijfers komen, maar wie eens in Zuid Afrika geweest is, weet wat echte gastvrijheid is. (Zelfs in Johannesburg)
Vorige week een Z-Afrikaan te eten gehad die, een jaar in Haarlem gewoond heeft en smakelijk over Hollanders vertellen kan. Vooral het met de koektrommel rondgaan en daarna de deksel er op tot het volgende bakkie.
Quote
#10
Over gastvrijheid gesproken: Toen we gisteren met de ferry aankwamen in Poros en we te voet (met bagage) naar ons verblijf trokken, stopte er een Griek die zijn zoon afgehaald had en bood ons spontaan een lift aan naar ons verblijf. 'Filoxenia' duimpie
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Geef mij maar de lokale Grieken in de buurt van mijn stekkie. Zeer vriendelijk, gastvrij en sociaal.
De zuiderse mentaliteit en ingesteldheid is anders en "warmer" dan deze van de koelere noorderlingen.
Het sociale leven in België gaat met rasse schreden achteruit. De horeca in België is naar de boem. Prijzen om u tegen te zeggen, geen achtergrondmuziek meer op de terrassen wegens de ingevoerde taksen, kelners met een azijnsmoel en een verzuurd cliënteel die niets meer kan verdragen.
Het rookverbod heeft de volkscafés in de stad doen sluiten en alle caféspelen zijn uit het beeld verdwenen door te hoge taksen.
Iedereen zondert zich af zonder sociaal contact en verzuurt verder.
De jeugd van tegenwoordig kent alleen nog facebook en een smartphone en wordt met de dag wereldvreemder.
Quote
#12
Wat mij het meest opvalt en waaravan ik enorm geniet, is dat in Griekenland en vooral op Lesbos waar ik de laatste jaren regelmatig vertoef, iedereen ook al kennen ze u niet persoonlijk een "Καλήμερα, γεια σου enz...." zegt. Veelal gevolgd door een ongedwongen gesprek over van alles en nog wat.
Hier in Vlaanderen is de gezelligheid ver zoek (Markos ik volg je volledig). Het Bourgondische heeft plaats gemaakt voor muliculturele indigestie waarbij een goedemorgen zelden nog een antwoord krijgt en waar "wa is oe problem" de bovenhand haalt. Vooral na een verblijf in Griekenland valt dit des te meer op en doet dit ook meer en meer pijn. Dan spreek ik nog niet over de aan de gang zijnde evolutie van onze maatschappij....berg afwaarts jammer genoeg
Quote
#13
Gastvrijheid is een groot goed. En dan kun je nog onderscheid maken tussen echte en gespeelde gastvrijheid. De laatste prik je m.i. snel genoeg doorheen.

Anderzijds wil ik ook opmerken dat ik ook signaleer dat gasten zich vaak niet gedragen zoals het hoort. De klant is koning, maar alleen als hij zich ook koninklijk gedraagt.

Als in in toeristencentra bijvoorbeeld zie hoor mensen zich soms kleden, of beter gezegd, niet kleden, stinken naar zweet of zonnebrandcreme, dan vraag ik me ook wel eens af wat hun bezielt.

Goede gastvrijheid is m.i. het aanvoelen wat je klant verwacht en wenst. Dus geen amicale gesprekken als de klant dat niet wilt, en juist wel een gezellige babbel, met eventueel nog een extra drankje ( van het huis ) als de klant hier in voor is. Dat is aanvoelen.

Mvg
Martin
Quote
#14
hier in Vlaanderen zijn wij ook enorm gastvrij ! Spijtig genoeg krijg je van 90% van de nieuwe Belgen alleen maar een snabbe, en dan wel in hun eigen taal wel te verstaan. Enige tijd geleden zei een nieuwe buurvrouw uit Kinshasa dat ze enorm ontgoocheld was dat wij niet hun taal spraken en ze vond dat wij dat MOESTEN doen voor respect te tonen tov hen ... , en ze vertelde dat dan ook nog eens smalend in het Frans, terwijl wij hier normaal gezien toch Nederlands dienen te spreken. Integratie zei U ? ......
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Niet naar Griekenland, wat mis ik het meest? Ger 31 6.915 08 April 2020, 16:32
Laatste bericht: vlagreco
  Reisgraag.nl: Griekenland meest gastvrij Ger 0 1.337 21 January 2016, 18:11
Laatste bericht: Ger
  Verschillen tussen de Griek en de Nederlander Bouboulina 13 7.523 29 November 2015, 13:32
Laatste bericht: jjohn
  Grieken werken (bijna) het langst Ger 2 2.807 06 August 2013, 20:49
Laatste bericht: ElsR
  Grieken ook bijna onderweg naar het EK Corry 5 4.379 30 May 2012, 10:14
Laatste bericht: Zorbathagreek
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.018 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick
  Gaan rokende Grieken het land redden? Ger 3 4.392 01 October 2011, 17:57
Laatste bericht: Markos
  Zullen de Grieken het dan toch weer doen? Alepoύ 3 4.184 11 March 2011, 09:00
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)