Grieksegids nieuws
Zwaluwen in Kalyves Kreta
#1
In Kalyves is op dit moment dagelijks een absoluut uniek natuurverschijnsel te aanschouwen.
Het betreft waarschiijnlijk de jaarlijkse trek van de zwaluwen vanuit Oost Europa naar Afrika, waarvan de route over Kreta gaat.
Sinds half augustus verzamelen de zwaluwen zich ’s-avonds in Kalyves op de electriciteits draden en telefoonkabels om te gaan slapen.
In het begin waren het er nog niet zo veel, maar de laatste dagen neemt hun aantal enorm toe.
Uit alle windstreken komen de zwaluwen aangevlogen en terwijl er al duizenden zwaluwen op de draden zitten, vliegen er nog wolken van zwaluwen die ook nog een plaatsje zoeken. Dit fenomeen begint bij het invallen van de duisternis, en het duurt ongeveer een half uur voor elke zwaluw zijn of haar plekje gevonden heeft.
Ook in de grote plataan op het pleintje van Kalyves is het vergeven van de zwaluwen.
Het bijzondere van het hele gebeuren is dat deze zwaluwen zich elk jaar verzamelen op het zelfde plekje in Kalyves, en wel in de hoofdstraat op een stukje van misschien 100 meter, tussen het pleintje en het dwarsstraatje dat vanaf de hoofdstraat naar de zee loopt.
Het is zo een bijzondere gebeurtenis dat zelfs de lokale Grieken die hier al jaren wonen en het verschijnsel vast wel kennen, hiervan onder de indruk zijn, en met open mond omhoog kijken naar de vogels die zich in lange rijen op de diverse draden verzameld hebben met elk hun eigen stukje draad van ongeveer 10 cm.
Vanavond ga ik weer kijken, want het kan zomaar gebeuren dat ze er morgen niet meer zijn, omdat zij hun tocht naar Afrika vanuit Kalyves zijn begonnen. En dan is het wachten op het volgende voorjaar tot ze weer terugkomen.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#2
Mooi en interessant verschijnsel!
Misschien vanavond nog (op de valreep), een foto nemen.....?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#3
Lijkt mij ook mooi en inderdaad, fototjeeeBig Grin
Quote
#4
Gisteravond heb ik geprobeerd wat foto's te maken, maar omdat het al donker was, zijn de foto's niet optimaal wat betreft belichting.
Toch ga ik er een plaatsen die er redelijk uitziet, om een indruk te krijgen. Hier was het nog niet volledig duister en dit was alleen de eerste groep, [Afbeelding: 351eusw.jpg]
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#5
Mooi sfeerbeeld, bedankt!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
goedgedaan
Quote
#7
Thx, Tipota.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#8
@Diamaatje
Ik kan raden waar je zat !
Quote
#9
Goede avond Diamaatje

Na je eerste posting heb ik het eens in de gaten gehouden, die morgen zaten de lijnen hier nog VOL.
Maar je had gelijk, het leek wel of dat zij ineens allemaal verdwenen waren..... tot......... vanmiddag, na het onweer wie waren er weer ??????
[Afbeelding: fmtoww.jpg]
Quote
#10
Wij weten tenminste waar de zwaluwen zich dit jaar verzamelden voor de grote oversteek naar Afrika. Twee jaar terug telden we er elke avond tientallen op de draden in Plakias. Dit jaar hebben we er maar af en toe een zien vliegen, die was vast op weg naar Kalives.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)