Een vervelende ervaring met goede afloop
#1
Heerlijk warm was het die donderdagavond op 7 augustus 2014 in het pittoreske dorpje Stoupa in de provincie Mani op het voormalige schiereiland Peloponnesos. We gingen 's avonds laat naar bed en wilde op de bovenste verdieping van onze appartement geen airco aan zetten, dus lieten we alle deuren tegen over elkaar open staan. Alleen de hor en de gordijnen waren onze bescherming. De wind maakte het dat onze kamer ook koel en fris werd. Beneden, op de begane grond, waar onze zoon lag te slapen hebben we vanavond wel alles dicht gedaan en de airco aan. Behalve in de keuken, voor het kleine keuken raampje hebben we niet de luiken dicht gedaan, om zo toch nog een beetje licht naar binnen te krijgen anders is het zo donker.
[Afbeelding: jj2oex.jpg]
De volgende ochtend om 07:00 uur kwam onze zoon naar boven met de mededeling dat hij zijn tablet niet kon vinden. Een beetje geergerd zeiden we dat hij maar beter moest zoeken en was niet de eerste keer dat hij iets kwijt was. Een uur later kwam hij weer boven en zei: ik kan hem echt niet vinden. Nou je raadt het al, ik naar beneden om die tablet wel even aan te wijzen.
Maar toen ik beneden kwam zag ik het keuken raampje open staan en het gordeijntje was op zij geschroven. Heb jij dit gedaan vroeg ik nog en nee was zijn antwoord.
[Afbeelding: ej3td.jpg]
Oeps, slik, kuch
De voordeur open gedaan en daar zagen we modder voetstappen op ons terras, want er liep water van de airco over het terras, naar het keukenraampje.
Wat??? Het is toch niet waar, hier in Griekenland!!!
Hé, waar zijn mijn Birckenstocks gebleven; zei mijn zoon, die zijn ook weg. Onze zonnebrillen vonden we meteen terug, die waren namelijk lees zonnebrillen en daar hadden ze dus niets aan, maar wel verstopt onder onze handdoeken.
[Afbeelding: 29ut27s.jpg]
Het was dus echt gebeurt, hier in Griekenland, een insluiping terwijl we lagen te slapen.
Dit is maar eens melden aan onze hostess, nou die viel stijl achterover, want dit had zij nog niet mee gemaakt. Gelukkig nam ze meteen aktie om het hele politie apparaat van Griekeland aan het werk te zetten. De politie kwam zelf langs om naar de voetsporen te kijken en nam alles op. Maar ja we moesten wel even naar Kardamili komen om aangifte te doen.
[Afbeelding: t7egzr.jpg]
Wij waren dus niet de enige die aangifte kwamen doen, want er waren bij minimaal 5 andere appartementen insluipingen geweest. En het waren allemaal tablets, telefoons, laptops en cash geld.
Drie uur later stonden we weer buiten en de aangifte was gedaan, alles wilden ze weten tot de voornamen van mijn ouders aan toe.
Ook hier was onze hostess weer aanwezig, daar zij toch iets beter Grieks praat dan wij en enkele agenten ook kent. Maandag zouden wij het procesverbaal krijgen voor de verzekering, want ja wie denkt er nu nog dat dit wordt terug gevonden.......
[Afbeelding: 2m2ewpu.jpg]
Zondag 10 augustus waren we heerlijk met een fiets toer met weer de bekende hostess en waren net een oud kerkje aan het bezoeken toen zij werd gebeld door de politie met de mededeling dat de inbrekers waren gepakt en dat bijna alles was terug gevonden.
Dat geloof je toch niet!!!! Of we meteen langs willen komen om onze spullen op te halen. Het was een grote mierenhoop in het klein politie bureautje in Kardamili, van undercover agenten, de hoofdinspecteur, de slachtoffers en zelfs één van de inbrekers hebben we gezien. (Het waren geen Grieken, maar dat dachten we al)
's Middags zijn we dus langs gegaan en ja hoor daar lagen alle spullen op een tafel uitgestalt. Voor de politie was dit een grote vangst, want het bleek dat ze toch al een tijdje bezig waren in de buurt.
[Afbeelding: 17snpx.jpg]
De tablet was weer terug, maar de Birkenstocks zijn nooit gevonden.
Voor de politie en de hostess Marga Schaapman van Sunweb een grote pluim voor de goede hulp. Vandaag ook een positief antwoord gekregen van de reisverwekering dat de Birckenstocks volledig worden vergoed!
[Afbeelding: 2j4er7m.jpg]
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Jeetje, Eugène, dat verwacht je idd niet en al helemaal niet in Stoupa.
Marga is gewoon de beste en leukste hostess die ik ooit meegemaakt heb. Dikke pluim voor Marga en voor de plaatselijke politie!
Quote
#3
Helemaal leuk voor jullie dat het zo snel in orde kwam.

En ook een opsteker voor de Griekse 'ambtenaren' die niet onmiddellijk een goede naam hebben. Zo zie je dat ze dus toch wel degelijk hun best doen.

Zonder een bevolkingsgroep te willen stigmatiseren durf ik erom te wedden dat de daders uit een streek kwamen die aangeduid wordt als 'Oost-E...'
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Rondtrekkende dieven(bendes) is nu éénmaal overal een plaag aan het worden. Ook Griekenland blijft hiervan niet gespaard gezien ze een ideale doorsteek naar Oostblok en Noord-Afrika biedt.
Blijft de vraag of de daders ook effectief gaan opdraaien voor de feiten...
Door de toestroom vanuit allerhande landen die het niet zo nauw nemen met de wetgeving, zitten we opgescheept met deze plaag.
Een 2e bijkomend probleem is de drugstrafiek waarmee heel veel geld valt te rapen door dergelijke individuen.
Ik weet niet waar we naartoe gaan, maar het gaat alleszins niet in de de goede richting!Angry
Quote
#5
Helaas is het een illusie dat in Griekenland geen misdaad voor komt. Wie het Griekse nieuws een beetje volgt weet dat onze geliefde vakantiebestemming geen Teletubby land is waar alles koek en ei is. 3 weken geleden werden 2 twintigers vermoord om drugs in Karadamili. Deze week een ernstige mishandeling van twee homo 's in Gazi (Athene). Mishandelingen door XA. Inbraken in auto 's van rondreizende toeristen. Een paar dagen geleden reden we van Mirtos naar luchthaven Chania. Voor de lunch stopten we bij restaurant met zicht op onze auto. Daarin lag koffer op achterbank. Griekenland kent net als ons land criminaliteit. Helaas. Ook in ons land sluiten we deuren en leggen we waardevolle artikelen niet voor het wegnemen in het zicht. Waarom denkt menigeen dat dit in Griekenland niet nodig is? Huur een kluisje. Nooit tegelijk in zee terwijl camera en geld naast strandstoel achterblijft.

Overigens fijn dat op schoenen na alles goed gekomen is. Goede waarschuwing voor anderen.

Jammer dat vinger richting oost Europa wordt gewezen. De Griek is geen haar beter dan wijzelf. Ofschoon ik me absoluut veilig voel in Griekenland neem ik dezelfde voorzorgsmaatregelen als hier. Wie dat niet doet gelooft in Teletubbies.
Quote
#6
Niet normaal dat zoiets ook al in Greece gebeurd en nee het zijn niet de Grieken....ook daar komen steeds meer mensen het land binnen net zoals in NL.
En ja de aangifte bij de politie is erg leuk in Greece ook ooit eens een aangifte gedaan in het binnenland ...ze moesten zelfs de namen van mijn ouders weten die werden bij de aangiften ook vermeld terwijl hun al jaren dood zijn. Geweldig toch maar de reisverzekering heeft het ook allemaal vergoed en ze vonden dat briefje vd aangifte helemaal geweldig. Zo zie je maar weer EIND GOED AL GOED...
Fijn dat jullie ook de schoenen vergoed krijgen....
Quote
#7
Gelukkig voor jullie is het allemaal goed afgelopen. Nog voordat je de naam van hostess had genoemd wist ik al dat je Marga bedoelde, wat een topwijf is dat! Voor ons ook de beste die we ooit op een bestemming zijn tegengekomen duimpie
Quote
#8
(17 September 2014, 18:00)Els Cuijpers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En ja de aangifte bij de politie is erg leuk in Greece ook ooit eens een aangifte gedaan in het binnenland ...ze moesten zelfs de namen van mijn ouders weten die werden bij de aangiften ook vermeld terwijl hun al jaren dood zijn.

Is waarschijnlijk hun gewoonte om bij registratie van persoonsgegevens de (voor)namen van de ouders te vermelden. Ook in Zuid-Italië gebeurt dit veel. Reden hiervoor is dat er (bij hen) veel mensen zijn met dezelfde naam (Jan Jansen zeg maar). Daarom vermelden zij altijd 'Jan Huppeldepup', zoon van Jan en Fien.

@Erwin: Vind je het jammer dat met de vinger met Oost Europa gewezen wordt? Cijfers van politiediensten in alle West-Europese landen m.b.t rondtrekkende dadergroepen wijzen allemaal hetzelfde uit. Inderdaad, dat deel van Europa waar met de vinger naartoe gewezen wordt. Een algemeen gezegde onder politiemensen (stilzwijgend, want voor je het weet wordt je voor racist verweten) is dan ook: "Ze hadden de Muur beter een meter hoger gemaakt dan afgebroken".
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
@ Patrick:
Jammer dat blijft volharden in schuld Oost Europeanen zonder verantwoordelijkheid bij onszelf te zoeken. Uit berichtgeving blijkt geen oost Europese betrokkenheid. Wel dat een ieder van ons verantwoordelijk is voor dergelijke misdaden. Wie gelooft in feit dat Grieken geen misdaden plegen gelooft in Fabeltjeskrant.

Zonder hand boven hoofd noch vingertje in welke richting dan ook. Wie is deze bron?
Wie zaait deze haat? Op strand in Mirtos lagen diverse nationateiten. Ook Russen. Afschieten dus? Waar arnoede heerst ligt criminaliteit op de loer. Ik hou er niet van om mensen te beschuldigen om afkomst religie ed. Jij kennelijk wel?

Ps kom met betrouwbare ondersteunende gegevens. Waaruit blijkt wat? Wint Fabeltjeskrant het van werkelijkheid? Is dit onze toekomst? Ik blijf hopen op betere toekomst voor ieder en ben overtuigd van persoonlujke verantwoordelijkheid in deze.
Quote
#10
@ Erwin.

Misschien heb je mijn reactie niet helemaal begrepen.

Ik spreek uit dagdagelijkse ervaringen. Ik beschuldig ook niemand. Ik wijs er enkel op wat de cijfers, die ik bij mijn collega's zie, aantonen. Ik denk dat de Federale Politie een betrouwbare bron is, en geen Fabeltjeskrant. Als dat wel zo zou zijn, ben ik misschien wel Meindert het paard.

Zijn er dan geen goede Oost-Europeanen? jazeker. Ik heb er trouwens diverse in mijn vriendenkring. Maar zij zijn wel beschaamd om wat hun land- en streekgenoten uitrichten.

Wat ik eerder schreef heeft niets te maken met beschuldigingen omwille van afkomst, religie, armoede, huidskleur of wat dan ook, wat jij blijkbaar van mij denkt!!!!
Kortom, in jouw ogen ben ik dus een racist die mensen ver- of beoordeeld op die basissen.
Dank je wel.
Mag ik dan zo vrij zijn mij ook een oordeel over jou te vormen (wat ik hier niet publiceer) op basis van je schrijfsels op dit forum?

Misschien ook nog even het 1ste bericht in deze draad degelijk nalezen:
--Quote--
Het was een grote mierenhoop in het klein politie bureautje in Kardamili, van undercover agenten, de hoofdinspecteur, de slachtoffers en zelfs één van de inbrekers hebben we gezien. (Het waren geen Grieken, maar dat dachten we al)
--Unquote--

Oooooh, excuseer, het waren misschien Chinezen.

Einde discussie.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Precies Erwin, je kunt je kop er wel voor in het zand steken maar ook de cijfers in Nl wijzen op dezelfde criminaliteit. En feit is ook dat 25 jaar geleden er nauwelijks sprake was van criminaliteit in Griekenland. Lang leve de open grenzen, want ook toen woonden er al Grieken !!
Quote
#12
Mag je een brood stelen als je honger hebt? Nee
Is het te begrijpen? Ja
Wat zou je zelf doen ?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
(18 September 2014, 08:54)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mag je een brood stelen als je honger hebt? Nee
Is het te begrijpen? Ja
Wat zou je zelf doen ?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Sorry dat ik er even op terugkom, maar vorig jaar werden wij bestolen in de metro van Athene. Alhoewel we steeds attent zijn, werden we vakkundig beroofd (ik kan het niet anders noemen) door een bende van tenminste 3 mannen: 1 die mij aansprak, 1 die tegelijk mijn vrouw aansprak, 1 die op datzelfde moment onze koffer vastpakte om zogezegd te stelen. Het was hen intussen echter te doen om de portefeuille van mijn vrouw. Er was zeer veel volk op het metrostel, en 1 van de 3 drumde stevig tegen mijn vrouw aan, en trapte op haar voet. Het gebeurde allemaal vliegensvlug, en bij het openen van de metrodeuren aan halte Syntagma hebben we luttele seconden te laat beseft wat er gebeurd was. Mijn vrouw was haar portefeuille met geld, identiteitspapieren, rijbewijs, bankkaart, enzovoort kwijt. We waren amper een uurtje voordien in Athene geland. De diefstal was een shock voor ons, met langdurige gevolgen, dat kan ik jullie verzekeren. Meteen na de diefstal herinnerden we ons zelfs de 3 mannen (die als bij toverslag verdwenen waren). Ze zagen er helemaal niet hongerig of armoedig uit. Goed gekleed, sportief, dus zeker niet onderkomen. Ik kan ze niet anders noemen dan - sorry voor het taalgebruik - een bende smeerlappen.
We waren zodanig in shock dat we niets liever wilden dan onmiddellijk terug te keren naar huis.
Of het voor mij te begrijpen was dat ze ons bestolen hebben: NEEN.
Het ergste is dat mijn vrouw nog steeds haar vertrouwen kwijt is.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring airbnb thessaloniki kielaa 0 2.103 22 April 2015, 22:11
Laatste bericht: kielaa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)