Griekenland toen en nu
#1
Ik ben nog niet zolang lid, maar wat ik nu volg lees ik al een paar keer dat Griekenland niet als Griekenland voorheen is, vooral na de crisis.
Ik ben benieuwd wat jullie zo anders vinden, of misschien niet. Dus eigenlijk Griekenland van nu en van jaren terug.
Quote
#2
Daar ben ik ook benieuwd naar omdat ik de verschillen nog niet heb gemerkt. Wij gaan al jaren naar Griekenland zowel voor als tijdens de crisis( want na is nog niet aan de orde) , maar ik zie geen verschillen. Het land is nog steeds net zo chaotisch, huizen zijn niet afgebouwd maar dat was voor de crisis niet anders. Imo zijn de mensen nog steeds even vriendelijk dus ik ben ook benieuwd waar de verschillen in zitten.
Quote
#3
Ik mis de "parea 's" de groepjes Grieken die gezellig met elkaar uit eten gaan en ruziën wie de rekening mag betalen. Van een Griekse uit Thessaloniki heb ik begrepen dat veel restaurants in de stad maar matig bezet waren. Zij noemde het letterlijk: "deprimerend" (december 2013/januari 2014) Van vrienden die dit jaar hun vakantie op Evvia doorbrachten, een bestemming die veel door Grieken wordt bezocht, heb ik gehoord dat meerdere hotels helemaal leeg staan. (begin september 2014)

Op het platteland en de eilanden is de crisis en de gevolgen daarvan minder te merken, in de steden des te meer: gaarkeukens en vele dak- en thuislozen.

Afgezien hiervan vind ik de veerkracht van het Griekse volk opmerkelijk: zij blijven vriendelijk en behulpzaam.
Quote
#4
Tja, en ook die groepjes heb ik nog steeds gezien, zowel op Kefalonia, de Peloponessos en de Pilion waar wij de laatste jaren verbleven. Misschien dat het idd in de steden anders is.
Quote
#5
Wat ons de laatste jaren is opgevallen:
Natuurlijk de grotere leegstand in het MKB-segment.
Grieken die bij stoplichten de ruiten van je auto komen wassen, op Kreta meerdere malen meegemaakt.
Griekse meisjes die op het strand langskomen om een massage aan te bieden, terwijl dat eerst altijd het "monopolie" van de Aziatische dames en heren was.

Dit alles op de eilanden. Verhalen hoor je natuurlijk altijd, verschilt per persoon die je spreekt. Rolleyes

Ik kan er geen conclusies aan verbinden, maar dit zijn de belangrijkste verschillen van de laatste 4 jaar die ons zijn opgevallen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Niks aan de hand toch? Alles kits!
Quote
#7
Zeg Aleko, kom je zelf nog wel eens in Griekenland?
Quote
#8
Volgens mij las ik pas in een bericht van Aleko dat hij er al jaren niet meer geweest is. Dus tja ... Dan lees je alles op internet. Nu ben ik ook niet representatief met per jaar 2 Griekenlandvakanties maar ik meld hier ook alleen mijn eigen ervaringen. En ik heb nog geen verschil gemerkt. Natuurlijk hoor je de mensen wel klagen maar het maakt ze niet minder vriendelijk. En het leven in een toeristenplaats is ook ongetwijfeld anders dan in Piraeus of Thessaloniki.
Quote
#9
Hier op het eilandje Aegina spreken ze over70 tot 80% minder bezoekers uit Athene
die hier vroeger hun vakantie en de weekenden verbleven, alleen de allerrijksten
uit Athene die hier hun zomerverblijf of luxe jacht hebben, kunnen zich dat nog veroorloven. Vorige week op Agistri de zelfde geluiden!
Quote
#10
het enige wat je steeds meer ziet is dat er veel te koop staat, resorts die perfect kunnen dienen als paintball speelgrond omdat ze volledig verlaten erbij liggen. ook veel bouw projecten die niet of nooit meer afgemaakt zullen worden.
qua bevolking tot nu toe nog altijd even vriendelijk!
Quote
#11
Het is net zoals met indertijd de apartheid in Zuid-Afrika. Je kunt beter oordelen en waarnemen over een situatie door er juist níét ter plaatse te zijn. Kleine feitjes en miniscule verbeteringen worden maar al te vaak persoonlijk gekleurd tot en een algemeen geldend beeld uitvergroot. Gewoon bijziendheid dus die 'verbeteringen'.
Quote
#12
(04 October 2014, 19:31)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is net zoals met indertijd de apartheid in Zuid-Afrika. Je kunt beter oordelen en waarnemen over een situatie door er juist níét ter plaatse te zijn. Kleine feitjes en miniscule verbeteringen worden maar al te vaak persoonlijk gekleurd tot en een algemeen geldend beeld uitvergroot. Gewoon bijziendheid dus die 'verbeteringen'.

Dus door niet naar Griekenland te gaan kun je er beter over oordelenHuhHuh
Is dat niet een beetje zoals "de beste stuurlui ....." ?
Quote
#13
Ja, inderdaad breder en objectiever. Een overall-view; een bird's eye view' als het ware.
Quote
#14
(04 October 2014, 19:31)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is net zoals met indertijd de apartheid in Zuid-Afrika. Je kunt beter oordelen en waarnemen over een situatie door er juist níét ter plaatse te zijn. Kleine feitjes en miniscule verbeteringen worden maar al te vaak persoonlijk gekleurd tot en een algemeen geldend beeld uitvergroot. Gewoon bijziendheid dus die 'verbeteringen'.
(04 October 2014, 19:31)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, inderdaad breder en objectiever. Een overall-view; een bird's eye view' als het ware.

ConfusedHuhUndecided Nou moe. hmmm
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Natuurlijk is Griekenland nog steeds het gastvrije en cultuurrijke land. In de dorpjes nog steeds de eenvoudige Griek die je laat meegenieten van bv de olijven, de raki.
Helaas hebben wij deze vakantie veel onprettige situaties gehad die veroorzaakt werden door onbeschofte en luidruchtige Russen. Je merkt dat de Grieken dit ook niet prettig vinden, maar zij zien uiteraard graag geld in het laatje.
In ons hotel waren vaak Russchise vrouwen aanwezig, die op de versiertoer waren.
Wij blijven Griekenland trouw en proberen dit zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Gia sou Ellada!!
Quote
#16
Ik heb enkele Griekse vrienden naar Canada en de VS zien vertrekken omdat er geen of te weinig werk voor hen was. Ook enkele decennia geleden verdienden veel van deze vrienden hun geld in het buitenland, dus helemaal nieuw is dit niet.
Er is inderdaad meer leegstand in het MKB te zien. Opvallend is dat er in veel vrijgekomen panden supermarkten komen, blijkbaar is daarmee nog iets te verdienen.
Wat ik echt heel knap vind is dat je niks hoeft te merken van de crisis. De Grieken klagen niet in je bijzijn, blijven vriendelijk en werken keihard om het je naar je zin te maken.
Ik kom niet in grote steden en kan me voorstellen dat de situatie daar heel anders is.
Quote
#17
Ja, als je van schijn, zich groot houden en toneelstukjes houd, dan is er voor de toerist inderdaad weinig aan de hand.

Maar de echte, feitelijke, algemene situatie is:

The EU/IMF trojka will be leaving Greece with more debt, a broken economy, 27 percent unemployment, wages down by 24 percent, disposable income reduced by a quarter, household expenditure shrunk by 27 percent and 34.6 percent of the population at risk of poverty and social exclusion.

De schulden-klok van Griekenland stond zojuist op 372 miljard euro bij een GPD van slechts 176 miljard.De staatsschuld bedraagt dus 210% van de jaarlijkse totale economische omvang.Dat is absoluut onhoudbaar.

Voor de komende generaties Grieken(jeugdwerkeloosheid 64%) kan het gewoon niet beter gaan, behoudens misschien wat individuele gevalletjes in een paar sectoren.

Echt: je ziet niet wat je ziet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Volgens mij was de vraag niet of er een crisis was, maar of er veel veranderd is ten opzichte van de tijd voor de crisis. En daarvoor moet je toch echt wel een poosje hier zijn. De nu juist afgelopen zomer was hier, op Pilion, weer een beetje een zomer zoals we hem kenden. Terrasjes vol, vrienden groepen die elkaar weer terug zagen en levendige dorpsfeesten. Het verschil wordt vooral door de ondernemers gemerkt. Lagere omzetten, er wordt minder gegeten en gedronken. En fastfood en goedkoop loopt beter dan traditioneel en iets duurder. Er wordt wel wat meer gefeest dan de vorige jaren. Overigens was ik deze week in Volos en zag dat een nieuwe H&M bijna de poorten opende en dat er ook een Tiger store was. Gerenommeerde ondernemingen die toch niet onbezonnen winkels openen. Misschien is het grootse verschil nog wel de bedrijvigheid. Die is ten opzichte van de werkhouding van voor de crisis veranderd. Er wordt harder gewerkt, men is oplettender, behulpzamer. En natuurlijk weet ik dat ik nu wat generaliseer.
Quote
#19
(05 October 2014, 01:57)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, als je van schijn, zich groot houden en toneelstukjes houd, dan is er voor de toerist inderdaad weinig aan de hand.

Maar de echte, feitelijke, algemene situatie is:

The EU/IMF trojka will be leaving Greece with more debt, a broken economy, 27 percent unemployment, wages down by 24 percent, disposable income reduced by a quarter, household expenditure shrunk by 27 percent and 34.6 percent of the population at risk of poverty and social exclusion.

De schulden-klok van Griekenland stond zojuist op 372 miljard euro bij een GPD van slechts 176 miljard.De staatsschuld bedraagt dus 210% van de jaarlijkse totale economische omvang.Dat is absoluut onhoudbaar.

Voor de komende generaties Grieken(jeugdwerkeloosheid 64%) kan het gewoon niet beter gaan, behoudens misschien wat individuele gevalletjes in een paar sectoren.

Echt: je ziet niet wat je ziet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





U vergeet dat deze cijfers vooral betrekking hebben op de grote urbanisatie's.
In een groot gedeelte van Griekenland is het anders omdat de toeristen, landbouw of visserij voor brood op de plank zorgen.
De ervaring van vele welke er komen zullen hetzelfde zijn en die is dat het zeker niet zo "zwart" zoals u steeds omschrijft.
U schrikt met uw 'theoretische bevindingen op afstand' steeds onterecht mensen af.
Natuurlijk is er voor alle Grieken iets verandert maar de vraag was of dit voor ons te merken was en daarop is mijn antwoord:"nauwelijks".
Quote
#20
Als het in 'een groot deel van Griekenland' dan zoveel beter is, betekent dat dat de door mij geschetste situatie in het meer urbane Griekenland nog weer veel catastrophaler is dan op grond van de door mij geciteerde cijfers aangenomen mag worden.

Overigens is de titel van dit topic 'Griekenland toen en nu'.Ik discusieer dus volledig in de draad. Ik geef de realiteit van het land aan; bovenstaand lees ik veel van de roze toeristen zomerervaring.
Quote
#21
Wat jammer dat de discussie wat gekaapt is door Aleko. De vraag was toch echt of er een verschil is tussen Griekenland voor de crisis en nu. Dat de titel van de topic de lading niet geheel dekt, ok, maar we kunnen toch wel een paar zinnen verder lezen? Om die vraag te kunnen beantwoorden moet je er voor de crisis zijn geweest, en nu dus ook. Als toerist, of zoals ik als inwoner. En dan merk je dat de verschillen die er waren, wat minder worden. JJohn heeft dat goed gezien. Eerlijk gezegd hoop ik dat we de goede zaken die de crisis heeft gebracht vasthouden. En natuurlijk wil ik meer werk, meer welvaart, minder belasting en meer zon :)
Quote
#22
Eerlijk gezegd hoop ik dat we de goede zaken die de crisis heeft gebracht vasthouden.

Noem dan eens één verifieerbare en quantificeerbare 'goede zaak' geldend voor 'Griekenland nu'. Let wel voor Griekenland. En dan niet dat minuscuul kleine overschot op het bbp. Dat is een voor de pr gemanipuleerd getal, dat in één maand weer negatief kan zijn.
Quote
#23
Pfff... Aleko,ik word nu echt moe van je. Je kunt er niet over oordelen, je leest alleen maar wat er in blogs geschreven staat.
Er wordt gevraagd naar de verschillen ' toen en nu'. Toen kun je wat over zeggen, nu weet je niets anders dan het geschreven woord.
Volgens mij vraagt TS om ervaring en helaas, die heb je niet, je bent immers niet zelf meer in Griekenland geweest. En dan op belerende toon spreken tegen de mensen die er wél geweest zijn? Beetje de omgekeerde wereld, denk je niet?
Quote
#24
@Vito.Mijn visie deel ik met een flink aantal echte in Griekenland wonende en werkende mensen waar ik regelmatig persoonlijk mee mail. Niks alleen maar blog-kennis. Vraag ook @Tzimis maar eens naar zijn mening.

Schluss gemacht , OK, we stoppen er hier mee. Ik betuig mijn respect voor jouw kijk op de situatie. Maar om van jouw kant mijn persoonlijke omstandigheden bij herhaling als een ondergraving van mijn inzicht te gebruiken vind ik nogal onzuiver. En conform de normen en waarden hier, volgens mij, 'not done'.
Quote
#25
ik zeg niks. de situatie is enkel bekend bij sommigen , en ook al ben je daar als je inkomsten niet daar worden verdiend ,leef je in een andere griekenland die bij ons is bekend. toevallig was ik van de zomer in Volos, en van de week spraak ik ook een vriend die daar woont, ja je heb winkels in de centrum , en ja je heb mensen die nog steeds koffie drinken maar wat zeg dat?? ik heb hier ook vrienden met een eigen huis en 2 auto's maar wat voor een verhaal zit er daar achter ??
verder dan de paar blokken van de centrum in Volos is niks anders dan in welke stad in griekenland , en dat is leegstand en triest.
ik kan alleen kort zegen dat ik mee eens ben met Aleko, griekenland is niet meer de griekenland van toen. maar aan de andere kant is niet alleen de crisis dat daar aan schuldig is. als ik wist 25 jaren geleden hoe nederland zou worden, vaak twijfel ik nu of ik hier zou willen wonen.
Quote
#26
ik moet ook zeggen de berichtgeving op Nos is belachelijk, ik kijk al lang niet meer. wil je het volgen kijk naar de Belgen ,ik begrijp niet hoe het kan maar ze doen het beter.
Quote
#27
Ongemerkt is er meer veranderd in Griekenland dan je denkt. In de dorpjes op het platteland wonen naar verhouding veel oudere weduwen. Door de crisis en de belasting die via de elektriciteit werd geïnd, zijn veel van deze dames noodgedwongen bij hun kinderen ingetrokken, vaak in de steden. De handwerkende dames, gezellig met elkaar het nieuws van de dag besprekend, die elke namiddag aan de straatkant zaten, zijn er niet meer. Het is maar een klein voorbeeld maar laat zien dat er in het gewone leven veel veranderd is.
Quote
#28
Heel veel mensen op dit forum zien Griekenland door een roze bril. Het ideaal beeld. Omdat ze het graag zo willen zien. De realiteit die vaak anders is past niet in dat roze beeld dus wordt dat gewist. Ik kom nu 26 jaar in Griekenland,  eerst als toerist en sinds 7 jaar ook meerdere malen per jaar zakelijk en geloof me,  er is veel veranderd.  Maar voor de "roze" toeristen valt dat vaak niet op omdat ze niet verder kijken of luisteren. 

Dat zal ook wel nooit veranderen denk ik.

Mvg
Martin
Quote
#29
Eigenlijk weet ik niet of we die roze toeristen zoals jij ze noemt Martin die bril af moeten nemen.....Ik snap wat je bedoelt en ben het ook wel met je eens. Aan de andere kant willen we toch ook dat het toerisme, het enige zo ongeveer in Griekenland wat nog een beetje de boel laat lopen, steunen. En of het dan goed is om die roze bril af te zetten? Ik weet het niet.

Op Kos deze week een heel trieste gebeurtenis. Een kindje van 18 maanden werd op vrijdagmiddag ziek, koorts en ademhalingsproblemen, gaat naar t ziekenhuis, volgende morgen doorgestuurd naar Athene. Het ziekenhuis heeft geen kinderarts.............al 4 jaar niet........zo is er ook geen cardioloog sinds het voorjaar. Onderweg naar het ziekenhuis is het kind overleden. Volgens onderzoeken overleden door een bloeding in de longen (ik hoop dat ik t juist vertaald heb, aimoragia stis pnevmones). Ik weet niet of dit kindje gered had kunnen worden, maar het lijkt mij dat een eiland met ongeveer 30.000 inwoners en dan heb ik de toeristen niet meegeteld wel een kinderarts in het ziekenhuis hoort te hebben. Zo ook een cardioloog. Voordat de crisis begon was dit duidelijk anders.
Quote
#30
Ach, ook voor de crisis zaten er geen capabele artsen op de eilanden. Helaas heb ik dat zelf mogen ervaren. Triest is het zeker, maar de gezondheidszorg voor de crisis was nu ook niet bepaald goed te noemen.
Quote
#31
(10 October 2014, 06:36)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach, ook voor de crisis zaten er geen capabele artsen op de eilanden. Helaas heb ik dat zelf mogen ervaren. Triest is het zeker, maar de gezondheidszorg voor de crisis was nu ook niet bepaald goed te noemen.



Opmerking Moderator: geen tekst aangetroffen, waarschijnlijk gebruikt de verzender een versie van browser Internet Explorer waarbij een bug is vastgesteld.
Zie hier voor een oplossing:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
[Afbeelding: 250s0ox.jpg]     NU!
Quote
#33
Wij waren in 2010, in 2012 en in 2014 in het westen en zuiden van Kreta.

In 2012 zagen wij een duidelijk effect van de crisis die toen in alle heftigheid aan het toeslaan was. We zagen in Chania en Rethymnon leegstand waar die er in 2010 nog niet was. Maar dit jaar zag ik een aantal positieve ontwikkelingen. In Chania minder leegstand van winkelpanden in de straten achter de hoofdstraten. Duidelijk nieuwe initiatieven van jonge Grieken, kleine orginele bedrijfjes. De leegstand was zeker niet voorbij maar ik vond de sfeer er beter dan in 2012.

In Plakias waren in de laatste twee jaar meerdere nieuwe winkels en horecagelegenheden geopend. Dit vonden we echt een positieve verrassing. Er wordt ook her en der weer nieuw gebouwd en opgeleverd (en dus verkocht of verhuurd, want waar dat nog niet lukt wacht men duidelijk nog met de laatste bouwfase).

Maar zeker gaat nog niet alles goed. De ondernemers die je spreekt beklagen zich over de hoge belastingen en merken niet waar dat geld naar toe gaat. Ondanks dat ze het wel redden dankzij hun harde werken, en het toerisme dat er niet is teruggelopen (ook niet in 2012 toen men dat in andere gebieden wel merkte). We zagen jonge mensen die met wel erg velen in een familiebedrijf werken, dat zie ik toch wel als verborgen werkloosheid want het bezoek is er niet naar om ze allemaal een echt salaris te kunnen betalen. Jonge mensen die voor een fooi komen dansen in een restaurant, duidelijk niet helemaal blij met waar ze mee bezig zijn. Dat zijn signalen dat het allemaal nog lang niet goed gaat.

Tot zover mijn observaties. Zo min mogelijk met roze bril. Want daar schiet niemand wat mee op.
Quote
#34
Hoi allen,
Vorige week teruggekomen van 4 heerlijke weken Samos.
Ik schrok van de verhalen van de lokale Grieken over heel veel zelfdodingen in Griekenland.
Deze aantallen halen zelfs de kranten e.d. niet meer, te veel.
Ook op ons geliefde Samos veel jonge mensen die niet verder kunnen en willen leven.
Het greep me erg aan,vroeg hun hierover door en ja natuurlijk ook voor de crisis kwam dit net als bij ons wel eens voor.
Ook dit is een verschrikkelijk gevolg van voor en na de crisis.
En natuurlijk als toerist merk je hier niets van,je ziet wat lege winkels e.d. en iedereen blijft vriendelijk en je voelt je erg welkom.
Maar dit verhaal achter hun van nature vriendelijk en gastvrije aard heeft me wel erg aan het denken gezet,vandaar deze niet zo vrolijke reactie op deze draad.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#35
Vanavond in ons tv-journaal:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Weer een reportage (alhoewel vrij kort) die naar de keel grijpt...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#36
Volgens mij zijn er binnenkort verkiezingen,ik ben benieuwd wie er wint.
De grootste uitgave van Griekenland is de defensie,en daar verdienen nogal
wat mensen aan.

Groeten uit een mooi en rustig Rotterdam.

PS de nieuwe markthal mag er zijn.1 kilo tomaten voor 4 euro.Waarschijnlijk voor onze (vorstin).
Quote
#37
In het Griekenland van toen zal het fenomeen, zoals in de volgende reportage blijkt, niet van die grootte geweest zijn als in het Griekenland van nu.
In ons tv-journaal vanavond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#38
Idd Vlagreco een groot probleem, ook Kos kan aan het rijtje eilanden toegevoegd worden waar vele vluchtelingen aan komen. Een paar weken geleden waren er hier 400. 
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)