Zonnepanelen.
#1
Hi,

ik zie wel zonnecollectoren voor warm water op de daken, maar in het zonnige Greece, zie ik geen zonnepanelen om electriciteit op te wekken?
(ik hoorde dat dat wettelijk verboden zou zijn? dit omdat de elecriciteit zwaar belast is (circa 50%) en de overheid zo deze inkomsten (met het verbod op zonne energie/electriciteit) wenst te handhaven.

Weet iemand hoe dit zit?

Dank,

Dorius.
Quote
#2
Nou Dorius toch maar eens goed kijken want er liggen vele daken vol met zonnepanelen, en er worden zelfs warandakappen gebouwd speciaal voor deze panelen. Dat de stroom extra belast zou zijn is ook niet waar.
De subsidie die eerder gegeven werd is terug gebracht dus minder aantrekkelijk om te investeren en banken hebben zo wie zo geen geld meer.
Eerder hadden de banken een constructie die verdacht veel op de praktijken van de sponsor van AZ leek, geld lenen met een verzekering erbij die je mee moet financieren. Ook hier dus boeven van de bovenste plank.

Kali nigta,

Dick
Quote
#3
(08 November 2014, 00:45)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Dorius toch maar eens goed kijken want er liggen vele daken vol met zonnepanelen, en er worden zelfs warandakappen gebouwd speciaal voor deze panelen. Dat de stroom extra belast zou zijn is ook niet waar.
De subsidie die eerder gegeven werd is terug gebracht dus minder aantrekkelijk om te investeren en banken hebben zo wie zo geen geld meer.
Eerder hadden de banken een constructie die verdacht veel op de praktijken van de sponsor van AZ leek, geld lenen met een verzekering erbij die je mee moet financieren. Ook hier dus boeven van de bovenste plank.

Kali nigta,

Dick

Mmmm in Athens daken vol met zonnepanelen Dick?, laat even waar ?
Betreft de belastingen op electriciteit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Multiquote:Only 53% of the amount on the bill refers to energy cost.

18% are the network charges
12% charges for Renewable Energy Sources
13% Value Added Tax

a fee of €3 for the state TV NERIT
en
Multiquote:New price hikes are foreseen as of October. 7.5 million consumers will be asked to pay additional fees for so-called “services for the general interest.”

Ik schrijf dat de zonnepanelen verboden zouden zijn, dit omdat anders de overheid de belasting op stroom misloopt (net-stroom).

Kali nichta.
Quote
#4
Twee van onze buren op Samos hebben zonnepanelen voor de stroom. Je moet wel een beetje technisch zijn ervoor. Ook is het een flinke investering. En vergeet niet, magnetron/microgolfoven, strijkijzer, broodbakmachine, warm wassen, elektrisch koken en bakken enz. gaat niet ermee. Dwz alle apparaten die veel Watts tegelijkertijd verbruiken. Eén buurman heeft daarvoor apart een losse generator, de ander schakelt over op netstroom.
Wij hebben om die redenen alleen netstroom en een gasfornuis. Ook een accu voor de tv en koelkast en veel lampen op zonnecellen voor als de stroom weer eens uitvalt.
Dat de overheid deze zonnepanelen verbiedt is een broodje aap-verhaal. Ze moet het van de EU juist stimuleren.
Quote
#5
(08 November 2014, 08:55)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook een accu voor de tv en koelkast en veel lampen op zonnecellen voor als de stroom weer eens uitvalt.

Leg eens uit ElsR, wat voor accu? Wat kost dat in aanschaf? Hoe werkt dat?
En lampen binnenshuis op zonnecellen?
Quote
#6
(08 November 2014, 01:31)Dorius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mmmm in Athens daken vol met zonnepanelen Dick?, laat even waar ?
Betreft de belastingen op electriciteit:




Multiquote: 

Ik schrijf dat de zonnepanelen verboden zouden zijn, dit omdat anders de overheid de belasting op stroom misloopt (net-stroom).

Kali nichta.

Griekenland is groter dan Athene en bestaat niet alleen uit eilanden zoals vaak gedacht wordt. Er wordt zelfs zeer goede grond, tussen de boomgaarden, ingeruild voor grote zonne-installaties.  De rekening van DEH bestaat niet alleen uit verbruikte elektra ook betaald iedereen mee aan de elektra-verzorging op de eilanden. 
Van een verbod op zonnepanelen is geen sprake wel zijn er bouwvoorschriften zoals ook in de rest van Europa gelden.
Energie rechtstreeks van de accus betrekken is niet aan te bevelen omdat de panelen gelijkstroom leveren. Een installatie met een omzetter naar wisselstroom verdient de voorkeur.
Misschien een idee voor Ger, in een maand foto's van zonnepaneelinstallaties Big Grin.

Kali mera,

Dick
Quote
#7
zo als Beems dat vertelt, inderdaad zeer kostbare goede grond gaat verloren door de vorige situatie . ik weet niet meer of rendabel is om zonnepanelen te gebruiken. ik had last heel snel even een discussie over want mijn neef heeft nogal wat, maar zo enthousiast zijn ze niet meer in griekenland er over.
voor de grote steden, stel op zo een flat gebouw met 20 eigenaren van flats wie en hoe veel oppervlakte mag gebruiken om zonnepanelen te installeren. een goed idee zou zijn als collectief van de eigenaren van de flats in zo een gebouw zo een investering te doen en zo de kosten Koinochrista of de kosten voor de verwarming te steunen. maar voor dat moet nog al wat samenwerking nodig zijn en daar zijn wij niet goed en de geld is op.
Quote
#8
@Sophia: de accu hebben we via de lokale witgoedhandel aangeschaft. Ik meen dat die zo'n 75 euro kost. Die laadt op op het lichtnet en op het moment dat de stroom uitvalt moet je even een knopje omzetten. Dan heb je enige tijd stroom voor de koelkast en/of die film op tv. Overigens als je de koelkast zo min mogelijk open doet als er geen stroom is kun je nog redelijk lang de boel koel danwel bevroren houden. Let wel: als de stroom terug komt krijgt de apparatuur soms een optater. Om die reden hebben wij een extra stekker met een soort zekering tussen computer/koelkast en stopcontact zitten.
De zonnelampen zijn van de Ikea; die hebben ze meestal in het tuinassortiment (ieder jaar vanaf april tot het op is). Je laadt de lampen op door ze gewoon overdag in de zon te zetten.
Quote
#9
(08 November 2014, 12:43)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Sophia: de accu hebben we via de lokale witgoedhandel aangeschaft. Ik meen dat die zo'n 75 euro kost. Die laadt op op het lichtnet en op het moment dat de stroom uitvalt moet je even een knopje omzetten. Dan heb je enige tijd stroom voor de koelkast en/of die film op tv. Overigens als je de koelkast zo min mogelijk open doet als er geen stroom is kun je nog redelijk lang de boel koel danwel bevroren houden. Let wel: als de stroom terug komt krijgt de apparatuur soms een optater. Om die reden hebben wij een extra stekker met een soort zekering tussen computer/koelkast en stopcontact zitten.
De zonnelampen zijn van de Ikea; die hebben ze meestal in het tuinassortiment (ieder jaar vanaf april tot het op is). Je laadt de lampen op door ze gewoon overdag in de zon te zetten.

Bedankt dat is duidelijk ElsR, maar dan moet je dus elke dag die lampen buiten opladen in de zon en elke avond binnen halen? Extra stekkerdozen die je apparatuur beschermen hebben wij ook bij de pc en tv enz.
Deze lampen heb ik voor stroomuitval, laad zichzelf op, zitten ledlampjes in. zodra de stroom uitvalt gaan de lampen aan.

[Afbeelding: 104exzb.jpg]
Quote
#10
(08 November 2014, 12:43)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Sophia: de accu hebben we via de lokale witgoedhandel aangeschaft. Ik meen dat die zo'n 75 euro kost. Die laadt op op het lichtnet en op het moment dat de stroom uitvalt moet je even een knopje omzetten. Dan heb je enige tijd stroom voor de koelkast en/of die film op tv. Overigens als je de koelkast zo min mogelijk open doet als er geen stroom is kun je nog redelijk lang de boel koel danwel bevroren houden. Let wel: als de stroom terug komt krijgt de apparatuur soms een optater. Om die reden hebben wij een extra stekker met een soort zekering tussen computer/koelkast en stopcontact zitten.
De zonnelampen zijn van de Ikea; die hebben ze meestal in het tuinassortiment (ieder jaar vanaf april tot het op is). Je laadt de lampen op door ze gewoon overdag in de zon te zetten.

Ik heb al jaren eentje van APC, ook heb ik 4000Wp  op het dak even als een zonneboiler. Er is ook een inverter van SMA waar je de panelen en accu`s direct op kunt aan sluiten panelen en accu`s  blijven gelijk stroom en uitgang zelf schakelend op 230 volt en ook piekstroom beveiligd.
Alle lampen heb dus Led. en een warmtepomp lucht/lucht (Daikin) verwarming
Ik betaal alleen het vastrecht, haast geen verbruik.
APC en SMA worden wereldwijd verkocht.


Henk
Quote
#11
(09 November 2014, 12:59)Henkd schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb al jaren eentje van APC, ook heb ik 4000Wp  op het dak even als een zonneboiler. Er is ook een inverter van SMA waar je de panelen en accu`s direct op kunt aan sluiten panelen en accu`s  blijven gelijk stroom en uitgang zelf schakelend op 230 volt en ook piekstroom beveiligd.
Alle lampen heb dus Led. en een warmtepomp lucht/lucht (Daikin) verwarming
Ik betaal alleen het vastrecht, haast geen verbruik.
APC en SMA worden wereldwijd verkocht.


Henk

Kijk dit is dan weer abracadabra voor mij  Blush
Quote
#12
De Ikea lampen hoef je maar 2x in de week op te laden als je ze normaal gebruikt en de oplaadbare batterij erin nog goed is
Quote
#13
Hallo sophia
Ben je echt geinterresseerd om jouw huis op zonne-energie om te zetten?
In Nederland bij Metdezon kan je informatie inwinnen over prijzen in NL  etc.
In Griekenland is in Volos een goede installateur die zonnepanelen en accu's levert.

Om te beginnen moet je een energiebalans opstellen. Je schrijft dus op welke apparaten je hebt en het vermogen van het apparaat. Op het plaatje van het apparaat staat die info.
Noteer ook wanneer die apparaten in gebruik worden genomen.
Met die informatie kan de installateur bepalen hoe groot de installatie moet worden.

De installatie zal moeten bestaan uit: zonnepanelen , Accu's , Laadregelaar, Omvormer, zekeringenkast , automatische omschakelaar van netvoeding naar zonne energie.

Nu is de Omvormer (inverter) meestal al voorzien van een omschakelautomaat.
Een 12 volt installatie is voor een huis geen optie.
Een zonnepaneel levert meestal een spanning van 22 -36 V af. Dus worden er zonnepanelen in serie geschakeld totdat de inverter er een goede 230V wisselspanning van kan maken.
Een goede indicatie om te weten hoeveel vermogen (watt) je verbruik is de kwh meter. Je houdt de tellerstand per dag in de gaten en noteerd dit.
Je kan dan je gemiddelde uitrekenen.
Je hoeft geen angst te hebben wanneer je eens boven het gemiddelde uit komt want de inverter zorgt er voor dat het meer verbruik uit het elektriciteisnet wordt gehaald. tot het max van de hoofdzekering.
Op de jaarafrekening staat ook het jaarverbruik in kWh.
Gebruik je minder dan geeft de inverter de energie terug aan het elektriciteitsnet. Als de meter hiervoor geschikt is dan gaat die ook nog eens terug draaien.
Dus 's zomers zou het wel kunnen voorkomen dat je energie levert aan de staat. Je meter draait lekker terug.
's winters heb je meer elektra nodig voor verwarming, dan neem je meer energie af dan dat je zelf kan opwekken en dan loopt je meter wat harder. Echter hij is zover terug gedraaid dat het verschil wel eens in jouw voordeel kan uitvallen.
Mijn advies is dus: Als je er het geld voor over hebt om €5000 a € 6000 te investeren in zonnepanelen dan zou ik het zeker doen om dat je bij een jaarverbruik van 4500kWh de terug verdien tijd ongeveer 5 jaar is.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wil je meer weten schrijf gerust. In mei 2015 ben ik weer in Griekenland.

Rene
Quote
#14
@ digiwalker, waar lees je dan dat ik dat zou willen? ik vroeg alleen aan ElsR over de accu en lampen  Wink
Quote
#15
Hoi Sophia

Dan heb ik deze regel verkeerd geintrepeteerd: Leg eens uit ElsR, wat voor accu? Wat kost dat in aanschaf? Hoe werkt dat?
En lampen binnenshuis op zonnecellen?

so sorry i will mind my own busuyness

Groetjes
Rene
Quote
#16
Je kan bij de witgoedwinkels in Griekenland een soort accu kopen die je tussen de tv (bijvoorbeeld) en het stopcontact in steekt. Dus hij zit aan de ene kant op het stroomnet -de revma- en het snoer van de tv steek je in de accu. Bij ons is dat een zwart kastje van ca. 40 x 25 x 15 cm. Dat laat je gewoon zo zitten. De tv speelt en de accu wordt opgeladen. Op het moment dat de stroom uitvalt klinkt er een piep en moet je de stekker van de tv in de uitvoer van de accu stoppen. Dan heb je nog een poosje stroom voor de tv. Je kan dit ook met de koelkast doen. Of je zet via een contactdoos er meer apparaten op. Hij kostte ca. 75 euro. Het hangt er van af hoeveel stroom je apparaat verbruikt. Hoe minder stroom hoe langer de accu nog werkt. Tv 1 uur, koelkast langer. Maar die laatste zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat je ook zonder reservestroom een poosje vooruit kan als je de boel gesloten houdt.
De zonnelampen zijn gewoon uit het tuinassortiment van de Ikea. Overdag een uurtje of 4 buiten in de zon zetten, 's avonds gebruiken.
Quote
#17
Ik ben een wijsneus Wink dus lever ik weer commentaar, sorry.
zo'n kastje heet op z'n hollands een ups. Uninterruptable power supply.
Die zijn bedoeld om bij spanningsuitval de computer nog net dat beetje stroom te leveren zodat je die normaal kan afsluiten en zodoende voorkomt dat de harde schijf niet crasht.
Meestal leveren die maar een half uurtje het vermogen wat op de sticker staat = ongeveer 200 watt. (voor € 75)
Een koelkast met compressor zal dit apparaat binnen een seconde verwoesten i.v.m. de hoge aanloopstroom van de motor.

Het is maar dat je het weet.

Groetjes
Rene
Quote
#18
Rene best wel een waardevolle tip denk ik. Wij laten de koelkast dan gewoon ook dicht bij een stroomstoring. Wel hebben we een stekker met zekering ertussen - net als de computers overigens - want bij het heropstarten van de stroom krijgt hij wel een optater. De computers zijn laptops dus die hebben hun eigen accu.
Quote
#19
Iemand ervaring met een zg. Plug-in zonnepaneel? Dit type plaats je eenvoudig en hij levert dan stroom via een geaarde wandcontactdoos. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen op Kreta cq. Griekenland.
Quote
#20
Je kan ze in NL bij de Gamma kopen tegenwoordig. Als je de kleine lettertjes leest blijkt het wel voor apparatuur te zijn die weinig Watt verbruikt (lampen, klein koelkastje). Wat betreft lampen kun je beter lampen aanschaffen met hun eigen zonnecel volgens mij (bv zomercollectie Ikea).
Onze buren hebben zonne-energie (veel onderhoud aan de "natte" accu's) maar moeten voor strijkijzer, magnetron, broodbakmachine enz. een aparte voorziening treffen.
Dus er zitten nog al wat haken en ogen aan.
Quote
#21
Apparatuur die ik bedoel,levert eigenlijk de stroom in je eigen huisnetwerk.het kan dus voorkomen dat de meter terugdraait.
Quote
#22
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ziet er wel aardig uit. Geen accu maar geen zon geen stroom.
Als besparing, zeker op het zonzekere Kreta misschien een optie.
Quote
#23
Ja Wim, die had ik gevonden, maar werkt zo'n systeem op Kreta. Kunnen de griekse meters bijv. Terugdraaien ?
Quote
#24
Chris ik weet niets van Griekse meters. Hier kunnen meters het wel.
Hoor graag van je hoe dit afloopt. Hier in Nederland zou ik er terughoudend mee zijn. Voor je het weet ziet de overheid je als energieleverancier en ligt er een blauwe brief op de mat.
Quote
#25
(18 August 2016, 10:21)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Chris ik weet niets van Griekse meters. Hier kunnen meters het wel.
Hoor graag van je hoe dit afloopt. Hier in Nederland zou ik er terughoudend mee zijn. Voor je het weet ziet de overheid je als energieleverancier en ligt er een blauwe brief op de mat.

In Nederland   is de saldering nog altijd tot 2020 van kracht. En als je geen btw terug vraagt  van de installatie ben je ook niet btw plichtig.

Na 2020 zal het anders worden.
Quote
#26
Wij gaan in 2017 een huis bouwen in Sparto en daar permanent te wonen we willen graag investeren in zon energie middels panelen op de verharde ondergrond want het terrein is groot genoeg. We zouden ook ons huis met vloerverwarming voor de winter willen verwarmen. Uiteraard dus een aansluiting op het vaste energienet. Wie heeft er tips over welke leveranciers wel energie terugnemen.
Quote
#27
(10 October 2016, 10:43)Irida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij gaan in 2017 een huis bouwen in Sparto en daar permanent te wonen we willen graag investeren in zon energie middels panelen op de verharde ondergrond want het terrein is groot genoeg. We zouden ook ons huis met vloerverwarming voor de winter willen verwarmen. Uiteraard dus een aansluiting op het vaste energienet. Wie heeft er tips over welke leveranciers wel energie terugnemen.

In Griekenland kun je je leverancier niet kiezen, DEH is de elektro leverancier. Of je terug kan leveren aan het E-Net als particulier kan ik je niet zeggen.
Voor de vloerverwarming heb je mooie zonnesystemen, daarmee verwarm je het CV water in een groot vat, ± 400 liter. In het vat zit een zgn serpentine waar de cv leiding op wordt aangesloten en verwarmt zo de vloer of  radiatoren. Op een tweede serpentine in het vat wordt de CV ketel aangesloten zodat ook bij dagen zonder zon het CV water verwarmt kan worden. Als variant is er ook een vat waarin nog ruimte is voor warm water voor douchen en keuken.
Als CV ketel is een pellet-brander aan te raden daarin kun je zelfs de pitten van de olijven als brandstof nemen. In pellet ketels heb je ook een variant waarin je alles kunt verbranden.  

Veel succes met de voorbreidingen.

Dick
Quote
#28
Hallo

Weet iemand van jullie waar ik zonnepanelen kan kopen en hoe duur ze ongeveer in Griekenland zijn?
Quote
#29
(10 October 2016, 14:19)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(10 October 2016, 10:43)Irida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij gaan in 2017 een huis bouwen in Sparto en daar permanent te wonen we willen graag investeren in zon energie middels panelen op de verharde ondergrond want het terrein is groot genoeg. We zouden ook ons huis met vloerverwarming voor de winter willen verwarmen. Uiteraard dus een aansluiting op het vaste energienet. Wie heeft er tips over welke leveranciers wel energie terugnemen.

In Griekenland kun je je leverancier niet kiezen, DEH is de elektro leverancier. Of je terug kan leveren aan het E-Net als particulier kan ik je niet zeggen.
Voor de vloerverwarming heb je mooie zonnesystemen, daarmee verwarm je het CV water in een groot vat, ± 400 liter. In het vat zit een zgn serpentine waar de cv leiding op wordt aangesloten en verwarmt zo de vloer of  radiatoren. Op een tweede serpentine in het vat wordt de CV ketel aangesloten zodat ook bij dagen zonder zon het CV water verwarmt kan worden. Als variant is er ook een vat waarin nog ruimte is voor warm water voor douchen en keuken.
Als CV ketel is een pellet-brander aan te raden daarin kun je zelfs de pitten van de olijven als brandstof nemen. In pellet ketels heb je ook een variant waarin je alles kunt verbranden.  

Veel succes met de voorbreidingen.

Dick

In Griekenland kun je dus wel je energie leverancier zelf kiezen. De markt is ook daar geliberaliseerd.
Quote
#30
(20 October 2017, 21:05)Lili schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo

Weet iemand van jullie waar ik zonnepanelen kan kopen en hoe duur ze ongeveer in Griekenland zijn?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




   Wink Smile
Quote
#31
Hallo allemaal.

Ben er even tussenuit geweest.

Maar op de vraag waar je in Griekenland zonnepanelen kan kopen? Kijk maar eens hier:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Big Grin 
Rene
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





[url=https://www.enfsolar.com/directory/installer/Greece][/url]
digiwalker's signatuur Deze luxe 5***** hotelkamer op verplaatsbare locatie met keuken, toilet, douche, 2x2 persoons-bed compleet met eigen parkeerplaats en privé strand op zeer zonnige locatie is dus onze Rimor Sailor 748 op een Mercedes Sprinter 416 CDI chassis. Hypocrite
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)