Minister dreigt met onteigenen Duitse bezittingen
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: qxki1u.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
De financiële nasleep van WO II is in vele gevallen onvoldoende gebleken: ook Nederland heeft nog goud in Zwitserse kluizen liggen waarop het maken van een aanspraak inmiddels verlopen is. Griekenalnd heeft net als Nederland zwaar geleden onder de Duitse bezetting: de Duitsers hebbeb zwaar huisgehouden in het land. Deze anti Duitse stemming is het gevolg van onprofessionele uitspraak van een onervaren minister. Opnieuw olie op het vuur bij de wanhopige Griek. De partij zou er goed aan doen een media deskundige in de arm te nemen voordat de situatie verder uit de hand loopt. Zo zou de belangrijke toeristische sector opnieuw klappen kunnen oplopen als de Duitsers massaal voor een andere bestemming zouden kiezen. Maar ook de geringe export zou onder anti Europese stemming schade kunnen oplopen. Ik ben beslist geen deskundige, maar iedereen kan weten dat de bezuinigingen de economische groei tot stilstand heeft gebracht en meer kwaad dan goed doet. Een herziening van de maatregelen en wellicht het uitstellen van aflossingen zou een mogelijkheid zijn om de bevolking wat meer lucht te geven. Overigens denk ik dat de in beslag name van Duitse bezittingen zo 'n vaart niet zal lopoen: ik zie het meer als een uitspraak van een minister die de wanhoop van het volk uitspreekt. Daarmee overigens opnieuw vals hoop biedt, nog afgezien van verkiezingsbeloften waarvan Syriza op voorhand wist dat het deze niet n azou kunnen komen. Hopelijk speelt dit de Gouden Dageraad niet in de kaart: als er nieuwe verkiezingen zouden komen, en die geruchten gaan: houd ik pas echt mijn hart vast.
Quote
#4
(11 March 2015, 12:56)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben beslist geen deskundige, maar iedereen kan weten dat de bezuinigingen de economische groei tot stilstand heeft gebracht en meer kwaad dan goed doet. Een herziening van de maatregelen en wellicht het uitstellen van aflossingen zou een mogelijkheid zijn om de bevolking wat meer lucht te geven.

Laat dat nu net zijn wat door Griekenland voorgesteld wordt/werd, maar door de EC niet aanvaard wordt/werd.

In het Belgische weekblad Knack staat vandaag een interview met de Franse econoom Thomas Piketty - Professor aan de Ecole d'economie de Paris en auteur van het boek "kapitaal in de 21ste Eeuw".
Enkele citaten daaruit waar hij het over de Griekse crisis heeft:

"... Het is gewoon rampzalig hoe Europa zich in deze crisis gedragen heeft...."

"... In zijn eentje kan Griekenland niets bewegen. Het IMF heeft al 3 jaar geleden toegegeven dat het in zijn besparingsbeleid te ver is gegaan. De betrokken landen (Griekenland, Spanje, Italië) moesten in veel te korte tijd hun begrotingstekorten reduceren en dat had een nefaste invloed op de (economische)groei..."

"... We hebben een gemeenschappelijke munt maar ieder land heeft een ander belastingsysteem. Bovendien werd het financiële beleid in Europa nooit geharmoniseerd. Dat kan niet functioneren. Met de Eurozone hebben we een monster gecreëerd. Toen er nog geen gemeenschappelijke munt was, konden de landen gewoon hun munt devalueren om weer concurrentieel te worden. Dat concept was vroeger even gebruikelijk als beproefd. Maar Griekenland kon dit nu niet toepassen omdat het lid van de Eurozone is..."

"...Ik probeer alleen maar de situatie te analyseren. En daaruit blijkt slechts dat staten hun tekorten niet kunnen reduceren als hun economie niet groeit. Je mag niet vergeten dat Duitsland en Frankrijk, die in 1945 tot over hun oren in de schulden zaten, die schulden ook nooit helemaal hebben terugbetaald.  Desondanks zeggen die 2 landen juist nu tegen de Zuid-Europeanen dat ze hun schulden tot op de laatste Euro moeten terugbetalen. Dat is een vorm van historisch geheugenverlies. Maar met desastreuze gevolgen...."

"...We moeten nu aan de jonge generaties Europeanen denken. Velen onder hen slagen er nauwelijks in werk te vinden. Moeten we hen zeggen: "Sorry, maar dat is allemaal de schuld van jullie ouders en grootouders"? Ambiëren we werkelijk een Europees model waarin verschillende generaties collectief bestraft worden? Zo'n nationalistisch gemotiveerd egoïsme verontrust me meer dan wat ook..." 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De reaktie hierop op mijn pc is   FORBIDDEN


???
Quote
#6
(11 March 2015, 16:57)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De reaktie hierop op mijn pc is   FORBIDDEN


???

Klopt Fyfika. Enkel toegankelijk voor abbo's. Had ik even niet aan gedacht. Daarom heb ik mijn post aangepast en enkele citaten uit het interview overgenomen.

PS. Je was wel héél snel want ik had de link binnen de 30 seconden al verwijderd. Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
"... We hebben een gemeenschappelijke munt maar ieder land heeft een ander belastingsysteem. Bovendien werd het financiële beleid in Europa nooit geharmoniseerd. Dat kan niet functioneren. Met de Eurozone hebben we een monster gecreëerd. Toen er nog geen gemeenschappelijke munt was, konden de landen gewoon hun munt devalueren om weer concurrentieel te worden. Dat concept was vroeger even gebruikelijk als beproefd. Maar Griekenland kon dit nu niet toepassen omdat het lid van de Eurozone is..."


Kan dus geconcludeerd worden @Patrick dat onze Europese bestuurders al 'n tijdje aan een dood paard staan te trekken.......?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#8
Wat stelt die minister zich voor bij het onteigenen van Duits bezit?

Griekse vakantiehuisjes van Duitsers onteigenen? Duitse ondernemingen in Griekenland naasten en die onder leiding van Griekse ambtenaren binnen korte tijd naar de filistijnen helpen?
Quote
#9
Het zal de Lidl worden, die was is vergeten.
Quote
#10
Luchthaven Athene? Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Of Siemens ;)
Quote
#12
Ik heb van een Griekse vriendin weleens begrepen dat Siemens op de één of andere manier het alleenrecht had tot leveren van keukenapparatuur. Zij had geen keuze volgens haar. Als dat zo zou zijn is dat ook niet echt fris.
Quote
#13
Van Siemens gesproken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Daarom zei ik het ook. Dacht dat het Siemens schandaal wel bekend was onder de Oriste-mensen ;)
Quote
#15
Valt het stulpje van Willem Alexander   daar ook onder??? Hij is tenslotte van duitse  makelij  Big Grin
Quote
#16
Het zorgt wel voor een omslag van de meningen in peilingen bij de Duitse bevolking.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
41% van de Duitsers wil de Grieken niet langer in de Eurozone
Slechts 11% vindt dat de nieuwe Griekse regering serieus genomen dient te worden
En maar liefst 80% ziet in de Griekse regering geen serieuze gesprekspartner.
Syriza heeft dus in recordtijd alle credits verspeeld in Duitsland, uitgerekend het land dat verreweg het meeste heeft bijgedragen Confused 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zijn er voor Nederland en België ook al cijfers bekend over dit onderwerp? Als ik de reacties in kranten lees ben ik bang dat daar nauwelijks verschil te zien zal zijn Blush
Quote
#18
(13 March 2015, 18:35)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




41% van de Duitsers wil de Grieken niet langer in de Eurozone
Slechts 11% vindt dat de nieuwe Griekse regering serieus genomen dient te worden
En maar liefst 80% ziet in de Griekse regering geen serieuze gesprekspartner.
Syriza heeft dus in recordtijd alle credits verspeeld in Duitsland, uitgerekend het land dat verreweg het meeste heeft bijgedragen Confused 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zijn er voor Nederland en België ook al cijfers bekend over dit onderwerp? Als ik de reacties in kranten lees ben ik bang dat daar nauwelijks verschil te zien zal zijn Blush

Wat is eigenlijk het nut van dergelijke cijfers?
En de reacties die gegeven worden op dergelijke artikels, zowel in de Telegraaf in Nederland als Het Laatste Nieuws in België geven meestal al duidelijk aan welk publiek erop reageert.Spel- en taalfouten zijn legio en van onderbouwde reacties zullen we maar helemaal niet spreken. Beide kranten zijn nu ook niet bepaald gekend als kwaliteitskranten. 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
"Zijn er voor Nederland en België ook al cijfers bekend over dit onderwerp? Als ik de reacties in kranten lees ben ik bang dat daar nauwelijks verschil te zien zal zijn"


Ben jij daar echt bang voor @Pa Rakalo..........? 
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#20
Nou Pa Rakalo, ben geen doemdenker of zoals de meesten op dit forum "Griekenlandkenner" maar ik zie dit als opmaat naar een nieuw kolonelsregime.
Hoop voor de Grieken, dat dit niet gaat gebeuren, maar als tourist merk je er niets van. Dit is geen wetenschap, maar ervaring uit 1973/74.
Laten we er voor iedereen het beste van hopen, want dat is, denk ik, niet de oplossing.
Quote
#21
(13 March 2015, 18:55)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben jij daar echt bang voor @Pa Rakalo..........? 
Leg eens uit Bart, wat bedoel je daarmee? Misschien moeten we sommige kranten weliswaar met een flinke korrel zout nemen maar dat neemt niet weg dat men in de lage landen nou niet bepaald staat te springen om de Grieken nog langer te steunen na het belabberende optreden van de nieuwe en inmiddels onbetrouwbaar gebleken regering. Ik zou daar wel eens de uitkomst van een representatieve en betrouwbare peiling over willen zien.
Quote
#22
Misschien is hier wat te halen voor Varoufakis Wink

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  
Quote
#23
Ik zal proberen het uit te leggen @PaRakalo, jouw uitspraak geeft hierin eigenlijk al duidelijkheid:

"het belabberende optreden van de nieuwe en inmiddels onbetrouwbaar gebleken regering"

De vele decennia van wanbeheer door vorige Griekse regeringen zijn inmiddels bekend en erkend. Hoeveel weken @PaRakalo, staat de nieuwe regering "Tsipras" nu eigenlijk aan 't gammele Griekse roer? Maar jij hebt kennelijk met 't oordeel: 'belabberd en onbetrouwbaar' de mening al gevormd. Zoals velen met jou trouwens in de Nederlandse Telegraaf en het Belgische Laatste Nieuws.....  
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#24
Laat maar zitten Bart, jij hoort duidelijk tot die andere 20% Big Grin
Waarschijnlijk geloof je ook nog in de paashaas Tongue
Quote
#25
Sorry @PaRakalo dat ik je teleurstel......!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#26
(13 March 2015, 20:02)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry @PaRakalo dat ik je teleurstel......!

No hard feelings hoor Bart Wink
Misschien brengt dit meer duidelijkheid
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(maar dat zal ook wel weer een 'slechte' krant zijn omdat men het niet met de griekse aanpak eens is)
Quote
#27
(13 March 2015, 20:07)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 March 2015, 20:02)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry @PaRakalo dat ik je teleurstel......!

No hard feelings hoor Bart Wink
Misschien brengt dit meer duidelijkheid
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(maar dat zal ook wel weer een 'slechte' krant zijn omdat men het niet met de griekse aanpak eens is)

Of ze het nou met de Griekse aanpak eens zijn of niet, de 2 kranten die ik vernoemde vallen volgens mij niet onder het label 'kwaliteitskrant'. Als beide kranten dat volgens sommigen wel zouden zijn kan je met een beetje overdrijving 'The Sun' in Engeland dan ook kwaliteit noemen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
(13 March 2015, 19:48)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Laat maar zitten Bart, jij hoort duidelijk tot die andere 20% Big Grin
Waarschijnlijk geloof je ook nog in de paashaas Tongue

Tja, omkleed met emoticons werd door @PaRakalo vastgesteld dat ik kennelijk nog in de Paashaas geloofde.  En ja, ik mag hem hier elk jaar weer met plezier zien komen......!

[Afbeelding: vosiuc.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#29
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
Intussen in het hart van datzelfde Duitsland, vandaag:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





(en kijk vooral ook even naar de voor zichzelf sprekende foto's...)

Eén van de demonstranten zei het treffend (in een reportage op het tv-nieuws): "Athene is naar Frankfurt gekomen!".
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#31
@ Patrick: helaas is de teruggave van Nazi - gelden geen structurele oplossing voor een diepgeworteld probleem. Indien de Grieken juridisch gezien in het gelijk worden gesteld en aanspraak kunnen maken op de terugbetaling van de "lening"inclusief rente, is het hek van de dam. Ook Nederland heeft nog een en ander te vorderen. Helaas is onze regering niet zo actief om dat oorlogsgeld terug te vorderen. Afgezien van het feit dat het een druppel op de gloeiende plaat is, is het geen structurele investering in de Griekse economie, noch worden de onderliggende problemen als bijvoorbeeld corruptie en belastingontduiking aangepakt.

In plaats van het ECB zouden de scheepsmagnaten eens moeten worden aangepakt. Tot dusver blijven zij buiten schot, ook onder Syriza. Eeen vriendin mailde mij laatst dat een scheepsmagnaat de juridische kosten van het Londense advocatenkantoor dat zich bezighoudt met de Elgin marbles, wil vergoeden. Volgens mij een laaghartige publiciteitsstunt: als deze scheepsmagnaten normaal hun belastingen zouden hebben afgedragen dan stond het land er beduidend anders voor. 

@ Vlagreco: mooi dat er sympatisanten zijn die het opnemen voor de landen die onder de crisis zo genadeloos hard worden getroffen waaronder Griekenland. Ik vraag me echter af of het beeldmateriaal de grieken wel recht doet. Volgens mij niet dus. In ieder vreedzaam protest, hoe welgemeend ook, schuilt het gevaar dat relzoekers zich aansluiten en het protest hierdoor in discrediet brengen. Vandalisme hoort niet bij een betoging. Normaliter ben ik het met je eens: nu vind ik dat de beelden niet voor zich spreken maar een zweem van anarchisme hebben: een trekje overigens dat ook in Griekenland hardnekkig de kop op steekt. Ik vraag me af wat een Duitse protestant die een politieauto in brand steekt door deze actie denkt te bereiken voor de Grieken, afgezien van een negatieve beeldvorming. Ik vraag me af of men in Athene of op een toeristisch eiland zit te wachten op dit soort beeldvorming.

Als Griekenland liefhebber ben ik van mening dat we niet zonder meer alles wat anti Troijka is moeten verheerlijken. Er moet een nieuw fundament onder de Griekse economie komen. Met een aflossing van de schuldenlast die bijdraagt aan het herstel van de economie, maar ook aan het welzijn van de bevolking. We hadden het eerder over de zogenaamde lening aan Nazi - Duitsland. Welnu: een ieder weet waarom Duitsland WO II is begonnen: de herstelbetalingen van WO I waren niet op te brengen. Armoede en uitzichtloosheid zijn een voedingsbodem voor radicalen en anarchisten. Laten we de resultaten van hun "inzet" niet verheffen tot bewijsmateriaal dat Europa achter de Grieken staat. Ten eerste is dit nog maar zeer de vraag, ten tweede schaden de beelden meer dan dat zij goed doen. 
Quote
#32
@Erwin. Mee eens. Als Duitsland aan Griekenland geld zou gaan betalen zal dat binnen korte tijd opgesoupeerd zijn en de
aanpak van de onderliggende problemen zou wederom uit- en afgesteld worden. Bovendien zijn ze dan de zondebok kwijt en moet er een nieuwe gevonden worden, het liefst met geld. En de Duitsers die voor alles en nog wat zijn uitgemaakt, willen die nog op vakantie naar Griekenland? Op de eilanden houden ze hun hart vast want die zien de bui al hangen.

Grieken zelf zijn de grootste plunderaars van de Griekse staat; verspilling, corruptie, belastingontduiking. Alles welbekend. Solidariteit tussen haves en havenots is vrijwel onbekend. Er zijn tientallen EU (dus veel Duitse) miljarden naar Griekenland gegaan de afgelopen 30 jaar voor allerlei projecten: wegenbouw, landbouw en wat al niet meer. Soms goed besteed maar vaak ook verspild of gewoon verdwenen.

Verder wordt het tijd dat ijdeltuit Varoufakis het hem toegedichte genie aan het werk zet en resultaten laat zien. Tot nu toe ging het merendeel van zijn tijd zitten in de tientallen interviews die hij heeft gegeven. Hij moet de tijd van zijn leven hebben met zoveel belangstelling. Dat is nog eens wat anders dan voor een collegezaal met studenten te staan.
Quote
#33
Duits echtpaar lost het zo op:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






@Erwin. Ik ben het volledig met je eens dat dergelijke teruggave geen structurele oplossing is. Waar het mij om ging bij het plaatsen van de link naar dat artikel was tweeërlei:
1. Het feit dat Merkel in eigen land van collega politici hierop gewezen wordt.
2. Het belachelijke excuus dat gegeven wordt, nl. dat Griekenland heeft zich niet laten horen bij het herenigingsverdrag. Ten eerste waren ze daar niet op uitgenodigd. Ten tweede  waren er bij de schuldenconferentie in 1953 2 voorwaarden. De 2de voorwaarde is inmiddels al vervuld sedert 1990. Saillant detail is dat er, om een of andere duistere reden, nooit geen vervolg meer gekomen is op de conferentie van 1953 (niettegenstaande de daar gemaakte afspraken hierover) en de daar afgesproken zaken dus nooit bekrachtigd zijn.
Wat betreft het excuus dat ze (Griekenland) zich nooit laten horen hebben. Stel: Jij hebt me ooit 10.000 Euro geleend en je komt die vandaag terugvragen. Ik antwoord dat je daar maar eerder om had moeten vragen en dat terugbetaling niet meer aan de orde is. Zou jij met dat antwoord tevreden zijn?

Wat betreft de scheepsmagnaten zit de angel (gedeeltelijk) in de Griekse wetgeving. Die (de Griekse rederijen) zijn namelijk per wet vrijgesteld van belastingen. Die wet werd indertijd ingevoerd toen rederijen over de hele wereld hun schepen gingen 'uitvlaggen' om de loonkosten te verminderen en (voornamelijk) minder belastingen te moeten betalen. In het belang van de Griekse economie en de tewerkstelling (van Griekse zeelui) werd die wet toen ingevoerd. Dit heeft een (groot) aantal scheepsmagnaten echter niet belet om alsnog uit wijken naar Liberia, Panama, St. Vincent en dergelijke. Maar laat me duidelijk zijn dat ik ook van mening ben dat zij zeer zeker ook hun steentje zouden mogen bijdragen.

@ oPetros. Niet alleen naar Griekenland zijn de afgelopen 30 jaren miljarden Europese subsidies gegaan die verspild werden of verdwenen zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Italië waar (honderden) miljarden - bestemd voor de landbouw, wegenbouw en aanleg van havens - verdwenen zijn in de kassa van de Maffia.
En laten we wel wezen, een deel van die subsidies werden in Griekenland ook goed aangewend. De Attica Odos of de - super klantvriendelijke - luchthaven in Spata bijvoorbeeld.  
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
(18 March 2015, 22:59)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Vlagreco: mooi dat er sympatisanten zijn die het opnemen voor de landen die onder de crisis zo genadeloos hard worden getroffen waaronder Griekenland. Ik vraag me echter af of het beeldmateriaal de grieken wel recht doet. Volgens mij niet dus. In ieder vreedzaam protest, hoe welgemeend ook, schuilt het gevaar dat relzoekers zich aansluiten en het protest hierdoor in discrediet brengen. Vandalisme hoort niet bij een betoging. Normaliter ben ik het met je eens: nu vind ik dat de beelden niet voor zich spreken maar een zweem van anarchisme hebben: een trekje overigens dat ook in Griekenland hardnekkig de kop op steekt. Ik vraag me af wat een Duitse protestant die een politieauto in brand steekt door deze actie denkt te bereiken voor de Grieken, afgezien van een negatieve beeldvorming. Ik vraag me af of men in Athene of op een toeristisch eiland zit te wachten op dit soort beeldvorming.

@ Erwin: het enige wat die relschoppers in Frankfurt bereikt hebben, is dat het 'thema Griekenland' op die manier wat meer kans maakte om in de (o.a. Duitse) media te komen. Maar ik verfoei evenzeer als jij het gebruik van geweld. En ik geef jou helemaal gelijk dat met de uitspraak "Athene is nu ook in Duitsland" aan de publieke opinie het negatief beeld geactiveerd wordt van "dé Griek is een relschopper/anarchist". een negatieve connotatie dus. 
Hoe men in Athene naar de beelden van de rellen in Frankfurt kijkt, vraag ik me trouwens ook af. Voor de 'poperheid' mocht de Griekse regering daar eigenlijk ook wel eens een korte reactie op gegeven hebben, met name dat ze niet achter dat soort acties staat. Iets in de zin van "not in our name". Het was echter... stil aan de overkant. Jammer.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#35
Het protest in Frankfurt gisteren had niet enkel met Griekenland te maken maar was eerder een uiting van protest tegen het algemeen beleid. Om het enkel onder de noemer "Griekenland" op te hangen lijkt me een beetje een brug te ver.

Bron: Knack.be

Blockupy, een koepel van verschillende politieke partijen, vakbonden en protestbewegingen, riep op tot de betoging. De organisatoren verwachten minstens 10.000 deelnemers en 60 bussen uit 39 Europese steden zouden koers hebben gezet naar het financiële hart van Duitsland.


De Volkskrant.nl

Langs de rivier Main wordt gedemonstreerd door een internationaal gezelschap vakbondsleden, autonomen, maar ook gewone burgers die boos zijn over de rentebesluiten van de ECB. Het protest richt zich vooral op het 'bezuinigingsbeleid in Europa' waarvoor de ECB medeverantwoordelijk wordt geacht. Rolf Bos: 'Ik zie overal rode vlaggen. Maar het gaat ook om de NATO, Amerika en wat al niet. 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#36
@Patrick Omdat ook in Italië subsidies zijn verdwenen mag je het Griekenland niet kwalijk nemen? Dit soort redenaties snap ik nooit. En dat een deel wel goed is aangewend staat al in mijn post.
Quote
#37
Greek Reporter bericht:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Of dit wenselijk is dat mensen hun persoonlijke vermogen aanspreken?
Quote
#38
(19 March 2015, 15:09)oPetros schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick Omdat ook in Italië subsidies zijn verdwenen mag je het Griekenland niet kwalijk nemen? Dit soort redenaties snap ik nooit. En dat een deel wel goed is aangewend staat al in mijn post.

Dat zeg ik ook niet. Ik verwijs er alleen naar dat Griekenland niet de enige is. Jij sprak alleen over Griekenland zonder vergelijking met anderen. Laten we zeggen dat ik het wat meer in perspectief geplaatst heb. Of is dat ook een verkeerde redenatie die niet te vatten is?
En door je woordkeuze lijkt het alsof de goede zaken die met de subsidies gebeurd zijn minimalistisch waren. Maar dat heb ik dan waarschijnlijk verkeerd geïnterpreteerd.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
(19 March 2015, 15:31)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Greek Reporter bericht:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Of dit wenselijk is dat mensen hun persoonlijke vermogen aanspreken?

Tja, die mensen doen met hun geld wat zij willen toch? En als zij daarmee een symbolische daad van sympathie willen ten toon spreiden ? Wie zijn wij om daarover te oordelen.

Een link naar een verslag in de Belgische media over dit feit had ik hoger ook al geplaatst.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
Cover van "Der Spiegel" deze week

[Afbeelding: 1z5utsg.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekse Minister BuZa neemt ontslag cors 2 3.522 18 October 2018, 19:41
Laatste bericht: cors
  'Athene dreigt Europa met IS-terroristen' iakovos 38 25.481 11 March 2015, 13:37
Laatste bericht: Xander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)