Fodelianakis olijfolie                 
Griekse lunch
#1
Ga binnenkort voor familie en vrienden een Griekse lunch organiseren. En probeer hem ook zo origineel mogelijk te maken.
Welke gerechten (naast de Griekse salade, Tzatziki, brood en olijven) kan ik dan opdienen.
Verder hoop ik dat Oristeleden die in Griekenland wonen me tips kunnen geven. Want als iemand het kan weten, dan zijn zij het toch. Wink
Quote
#2
Verzamelde recepten van hotel Porfyron in Ano Pedina, Zagoria. Rita Kirligitsis heeft in de loop der jaren tientallen recepten op de website van het hotel gepubliceerd. Sinds een jaar of 4 levert zij deze ook aan de website van onze vereniging, daarnaast is zij ook vaste columnist. Onlangs werd haar website vernieuwd en daardoor zijn een grrot aantal recepten niet meer op de webite te vinden. Echter: wel op de onze website. Een aantal vegetarische gerechten vind je in onderstaande link, kali orexi!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







[Afbeelding: rrqbn8.jpg]
Quote
#3
En waar zouden we zijn zonder Wendy van de Griekse Gids:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(19 March 2015, 14:00)Andrebeek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ga binnenkort voor familie en vrienden een Griekse lunch organiseren. En probeer hem ook zo origineel mogelijk te maken.
Welke gerechten (naast de Griekse salade, Tzatziki, brood en olijven) kan ik dan opdienen.
Verder hoop ik dat Oristeleden die in Griekenland wonen me tips kunnen geven. Want als iemand het kan weten, dan zijn zij het toch. Wink

Je zou het nog aan kunnen vullen met Tarama - tirisalata - Gigantes (wittebonen) - kleine sardientjes - gebakken obergine - gegrilde Octopus. Dan heb je een leuke Meze-tafel met Tsiporo - Ouzo of Retsina en dat kan heel gezellig zijn.
Overigens voor zover ik het meemaak is lunchen niet echt iets voor een Griek.

Kali oreksi

Dick
Quote
#5
Nog wat tips:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zelf maak ik soms voor een lunch met vrienden:

Feta saganaki
Tarama
Fava
Tzaziki
Gegrilde inktvis
Gevulde wijnbladeren
Geserveerd met een Griekse salade en pittabrood

Smakelijk!




Smakelijk!
Quote
#6
Hoi André,
Nog niemand heeft Keftedakia genoemd, kleine Griekse gehaktballetjes.
Verder doen Tiropitakia of Spanakopita (filodeegenvelopjes gevuld met feta en/of spinazie) het ook altijd goed. Als je een beetje handig in de keuken bent  Smile
Quote
#7
Soepje bij de lunch?    B.v. fasolada (bonensoep), ziehier de bereidingswijze:

             

           uitgeschreven recept: @https://ow.ly/EiuDv    

           
Quote
#8
Ik hoop voor je dat er voor dat je Griekse lunch plaatsvindt de Griekenland week bij de bekende Duitse super weer is geweest. Tenzij je echt alles zelf wilt maken natuurlijk. Veel gerechten kun je een dag van te voren maken zodat je zelf ook nog gezellig aan tafel kunt zitten. Laat eens weten voor welke gerechten je uiteindelijk hebt gekozen en hoe de lunch was geweest?
Quote
#9
Voor een Griekse lunch zullen het ook Griekse temperaturen moeten zijn vind ik. Kunnen we lekker buiten zitten. Dus nog even afwachten.
Denk wel al aan tonijnsalade (Ger) en aubergines met tomatensaus en kaas (Erwin) om erbij te serveren. Uiteraard ook ouzo en retsina (Dick).
En Erwin, als het even kan maak ik inderdaad alles zelf. Heb zo mijn adressen waar ik mijn producten koop.
Daar zit niet de bekende Duitse super bij. Wel Duitsland Smile .
Laat tzt weten wat het allemaal geworden is.
Quote
#10
Spinakopita! En de gehaktballetjes zijn altijd erg lekker.

De spinakopita kun je kant en klaar kopen bij de griekse winkel.

Verder; gevulde tomaten (rijst), gevulde paprika (feta) en omelet met courgette 
Quote
#11
Wij hebben nog onze eigen versie van tonijnsalade. Wij mengen de tonijn met Griekse yoghurt, oregano, ui, peper en zout en olijfolie.
Iets anders dan die van de Griekse Gids maar ook echt heerlijk!
Quote
#12
Vooral zelf maken, doen ze in Griekenland ook (als het goed is..). Je kunt je gerechten vaak ook invriezen en op de dag zelf in de oven of magnetron warmen.

Als ik het overzicht hier bekijk, mis ik nog een lekker visgerechtje, zelf vind ik garides (garnalen) in tomatensaus met feta heel erg lekker: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En ook deze preitaart is heerlijk als lunchgerecht: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes en smakelijk!
Quote
#13
Zijn er eindelijk griekse temperaturen, is (bijna) iedereen op vakantie! Dan maar de lunch uitstellen en wachten tot iedereen terug is. Als er zo lang op gewacht moet worden zal de lunch extra lekker smaken. Tongue
Quote
#14
Afgelopen zaterdag eindelijk een lunch kunnen organiseren. Naast Tzatziki, brood, griekse salade, olijven, Feta, ook aubergines met tomatensaus en kaas, tonijnsalade en courgettekoekjes op tafel gezet. De ouzo en wijn erbij maakten het helemaal af.
Had weer het griekenlandgevoel terug.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)