Griekenland: hoe nu verder?
#41
Ben het hartgrondig met bovenstaande eens. Wanneer drietal hervormd wordt op diverse terreinen is het beter om het goed te verbranden. Dan hebben we drong wat warmte van.
Quote
#42
Een cultuur verander je niet in een paar jaar. Na het eten het bedrag met een potloodje op het papieren tafelkleedje, dat vinden wij tocht zo echt Grieks?
Om mij mogen ze het blijven doen, maar de schatkist wordt er niet mee gevuld.
Gelukkig blijven wij Griekenland trouw en zien we uit naar onze reis naar Parga...
Quote
#43
Tegenover Geert Poels kan je een hele reeks economen zetten die wel voor kwijtschelding pleiten. Poels speelt -zoals wel vaker- handig in op onderbuiksentimenten maar staat daarin behoorlijk alleen. Vandaag op Radio 1 hoorde ik zelfs voormalig president van de Nederlandse Bank Noud Welling toegeven dat de voorgeschreven bezuinigingen desastreus hebben uitgepakt in Griekenland. Volgens hem had niemand dat voorzien, dat is flauwekul, maar goed: dat zo iemand toegeeft dat er flinke inschattingsfouten zijn gemaakt is al heel wat. Ook Ben Bod - ook niet bepaald een linkse jongen- zei dat de Griekse bevolking enorme offers heeft gebracht. Beide heren sloegen een opvallend milde toon aan.
Overigens verbaast het mij dat mensen hier nog steeds beweren dat er miljarden in Griekenland worden gepompt. Het overgrote deel van die steunpaketten gaat linea recta naar de -voornamelijk Westeuropese- banken die destijds enorme risico's hebben genomen met onverantwoorde leningen en die daarvoor zelf geen enkele verantwoording hoeven te nemen. Over meten met twee maten gesproken..... .
Quote
#44
Maja schreef:

Overigens verbaast het mij dat mensen hier nog steeds beweren dat er miljarden in Griekenland worden gepompt. Het overgrote deel van die zogenaamde steunpakketten gaat linea recta naar de -voornamelijk Westeuropese- banken die destijds enorme risico's hebben genomen met onverantwoorde risico's maar vooral daarvoor zelf geen enkele verantwoording hoeven te nemen. Over meten met twee maten gesproken..... .

Ben het hartgrondig met bovenstaand eens @Maja!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#45
@Maja, ja zo werkt ons systeem. Mijn hypotheekrente betaal ik ook niet aan de aannemer, maar aan de bank.

!Let op! Geld lenen kost geld.
Quote
#46
(16 June 2015, 17:01)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Maja, ja zo werkt ons systeem. Mijn hypotheekrente betaal ik ook niet aan de aannemer, maar aan de bank.

!Let op! Geld lenen kost geld.

Elke vergelijking tussen een simpele hypotheek en de complexe Griekenlandleningen gaat uiteraard mank, en als het gaat om Nederlandse 'slachtoffers' van bijvoorbeeld Icesave of  woekerpolissen geldt er blijkbaar een ander systeem, maar goed: degene die -om in de termen te blijven- nu de hypotheek afbetalen zijn niet degenen die 'm hebben afgesloten. Sterker nog: degene die de hypotheek hebben afgesloten blijven buiten schot. Degenen die de hypotheek niet hebben afgesloten moeten niet alleen de hypotheek afbetalen maar krijgen als resultaat van die afbetalingen (danwel het wanbeleid van zowel vorige Grieks regeringen als de EU als de Trojka) te maken met een ineengestorte economie, enorme werkloosheid, armoede, amper gezondheidszorg etcetera. Degenen die de hypotheek hebben afgesloten hebben daar geen last want die hebben allang hun schaapjes op het droge (lees: hun geld gestald in belastingparadijzen zoals Nederland). Dat afdoen met 'zo werkt nu eenmaal ons systeem' is  een dooddoener. Dat systeem is geen natuurverschijnsel maar door mensen bedacht en kan ook door mensen worden aangepast. Tenzij je het allemaal wel prima vindt zo.
Quote
#47
Eens, dat bedoel ik met zo werkt ons systeem.
Quote
#48
laatste nieuws (knippen - plakken)

'Neem extra cash mee naar Griekenland'

Toeristen die op vakantie gaan naar Griekenland, doen er verstandig aan wat extra contant geld mee te nemen. Dit advies geeft reisbrancheorganisatie ANVR dinsdag naar aanleiding van de oplopende spanning rond de Griekse schuldenkwestie.

„Ga vooral naar Griekenland op vakantie”, stelt ANVR-directeur Frank Oostdam voorop. „Maar het is wel verstandig wat meer cash op zak te hebben.” Op die manier komen reizigers niet voor een verrassing te staan, voor het geval er geen geld meer uit Griekse geldautomaten komt.
Ook een goede reis- en annuleringsverzekering is aan te raden, stelt de ANVR. Mocht het bijvoorbeeld op enig moment tot stakingen komen in Griekenland, dan is een annuleringsverzekering wel noodzakelijk om eventuele schade te kunnen claimen, aldus de woordvoerder.
Quote
#49
Zag net zowel het RTL als het NOS nieuws waar ze beiden een stukje lieten zien. Extra pinnen was idd het devies. Wat me opviel is dat als je hotel sluit omdat het het personeel niet meer kan betalen er geen verzekering voor bestaat, dan heb je dikke pech als toerist.
Quote
#50
(16 June 2015, 17:51)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eens, dat bedoel ik met zo werkt ons systeem.

En vindt jij dat normaal ?

Als de Nederlandse staat leningen zou aangaan die ze niet meer kunnen terugbetalen, enkele jaren later tegen jou zeggen: "En vanaf nu ga jij eensklaps 40% minder verdienen, maar wel meer betalen voor alles, omdat wij onze leningen niet kunnen terugbetalen."

En het is toch ook niet zo omdat "het systeem" nu zo is dat dit algemeen maar moet aanvaard worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#51
Tja, ook wij mogen meer belasting e.d. betalen omdat 'onze' banken gered moesten worden door verkeerde investeringen. Dus dat is ook gebeurd. Kon de Nederlandse burger ook voor opdraaien en hadden 'we' ook niet om gevraagd.
Quote
#52
(16 June 2015, 22:57)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, ook wij mogen meer belasting e.d. betalen omdat 'onze' banken gered moesten worden door verkeerde investeringen. Dus dat is ook gebeurd. Kon de Nederlandse burger ook voor opdraaien en hadden 'we' ook niet om gevraagd.

Niet alleen in Nederland.

Wat me eigenlijk verwonderd is dat zo weinig mensen daar tegen reageren. Iedereen klaagt, maar niemand laat zijn stem horen.
Misschien klink ik nu wel ouderwets revolutionair, maar ik heb het er toch wel moeilijk mee. Soms lijkt het wel een kudde schapen die zich gedwee naar de slachtbank laat leiden.

Probleem voor de Europese instellingen is waarschijnlijk dat ze nu opeens geconfronteerd worden met Grieken die niet gedwee jaknikken, zoals in het verleden wel gebeurde, en redelijk voet bij stuk houden.
2de probleem is dat nu ondertussen wel genoegzaam bewezen is dat de draconische maatregelen die al jaren opgelegd werden door de Europese instellingen, Troïka, ECB, IMF e tutti quanti, in feite niks opgeleverd hebben. In tegendeel. Tja, en om politici te laten toegeven dat ze in feite al die jaren verkeerd bezig waren .....

Langzamerhand wordt het misschien voor meerderen toch duidelijk dat het hele EU gedoe een zinloze, geld verspillende machine is die leven werd ingeblazen door megalomane politici. Een zandkasteel opgebouwd uit korrels die niet eens aan elkaar kleven, waardoor het hele gedoe ooit als een pudding in elkaar zakt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#53
@ Patrick, nee ik vind dat verre van normaal. Ook ik sta machteloos te kijken hoe mijn vakbond en mijn regering samen met de banken mijn pensioen en spaarcentjes laten verdampen. Persoonlijk heb ik geen klagen en kan nog genieten van mijn Griekse vakantie, maar ik zie in de buurt waar ik woon, dat er kinderen niet mee op schoolreisje kunnen en ouders naar de voedselbank moeten. Dat is het Nederland waar onze ouders en grootouders na de oorlog voor geploeterd hebben.
Quote
#54
(16 June 2015, 23:35)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 June 2015, 22:57)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, ook wij mogen meer belasting e.d. betalen omdat 'onze' banken gered moesten worden door verkeerde investeringen. Dus dat is ook gebeurd. Kon de Nederlandse burger ook voor opdraaien en hadden 'we' ook niet om gevraagd.

Niet alleen in Nederland.

Wat me eigenlijk verwonderd is dat zo weinig mensen daar tegen reageren. Iedereen klaagt, maar niemand laat zijn stem horen.
Misschien klink ik nu wel ouderwets revolutionair, maar ik heb het er toch wel moeilijk mee. Soms lijkt het wel een kudde schapen die zich gedwee naar de slachtbank laat leiden.

Probleem voor de Europese instellingen is waarschijnlijk dat ze nu opeens geconfronteerd worden met Grieken die niet gedwee jaknikken, zoals in het verleden wel gebeurde, en redelijk voet bij stuk houden.
2de probleem is dat nu ondertussen wel genoegzaam bewezen is dat de draconische maatregelen die al jaren opgelegd werden door de Europese instellingen, Troïka, ECB, IMF e tutti quanti, in feite niks opgeleverd hebben. In tegendeel. Tja, en om politici te laten toegeven dat ze in feite al die jaren verkeerd bezig waren .....

Langzamerhand wordt het misschien voor meerderen toch duidelijk dat het hele EU gedoe een zinloze, geld verspillende machine is die leven werd ingeblazen door megalomane politici. Een zandkasteel opgebouwd uit korrels die niet eens aan elkaar kleven, waardoor het hele gedoe ooit als een pudding in elkaar zakt.

Wat in de politieke geschiedenis schering & inslag was herhaalt zich ook nu op europees niveau. 
Laten we al eens beginnen om de gemiddelde forfetaire onkostenvergoedingen voor onze parlementariërs van € 24000 naar een meer aanvaardbaar en realistisch bedrag te brengen. We spreken dan nog niet over de verslindende Euro-politici die gigantische bedragen mogen verdienen. En de gewone werkende mens.....hij ploeterde verder...

(17 June 2015, 05:51)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Patrick, nee ik vind dat verre van normaal. Ook ik sta machteloos te kijken hoe mijn vakbond en mijn regering samen met de banken mijn pensioen en spaarcentjes laten verdampen. Persoonlijk heb ik geen klagen en kan nog genieten van mijn Griekse vakantie, maar ik zie in de buurt waar ik woon, dat er kinderen niet mee op schoolreisje kunnen en ouders naar de voedselbank moeten. Dat is het Nederland waar onze ouders en grootouders na de oorlog voor geploeterd hebben.

En het zal er niet op beteren. Het groepje werkende mensen wordt steeds maar kleiner en kleiner. Ik sta er elke dag van versteld hoeveel mensen er dagdagelijks gewoon doelloos rondwandelen in een grootstad. Moeten deze dan allemaal niet werken?
Quote
#55
Spannende dag deze donderdag, misschien wordt het wel de alom verwachte/gevreesde 'D'-day voor Griekenland?

Laten we met z'n allen hopen en duimen dat het gezonde verstand uiteindelijk zal zegevieren van de trots en halsstarrigheid van individuen én instanties . Wat de uitkomst ook zal zijn en wie/wat er concessies doet/doen maakt me eerlijk gezegd niets uit, zolang het Griekse volk maar weer een fatsoenlijk perspectief geboden krijgt.
Quote
#56
Toch wel opmerkelijke (maar te korte) reportages gisteravond op ons journaal:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en ook nog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik denk ook wel dat het vanavond, in Luxemburg, erop of eronder zou kunnen worden. Meestal denk ik dat er een compromis mogelijk is, maar ditmaal liggen de standpunten zodanig ver uit mekaar, dat het wel eens een merkwaardige datum in de historiek van Griekenland zou kunnen worden.
We hopen op het beste... voor het Griekse volk.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#57
D-day vandaag? Ik ben bang dat hierna weer een volgende D-day komt.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#58
(18 June 2015, 11:22)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




D-day vandaag? Ik ben bang dat hierna weer een volgende D-day komt.

Je zou wel eens groot gelijk kunnen krijgen. 
Volgens de allerlaatste berichten, daarnet op het tv-journaal, zou een volgende bijeenkomst gepland worden. Met de nadruk op "zou", maar ook met sombere vooruitzichten.
Er is vandaag blijkbaar wel bijzonder veel gebeurd, zowel activiteiten in de schijnwerpers als achterhoedegevechten:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Intussen vandaag ook nog volgende reportages:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Straks kijken naar 'Terzake'. Daarin een speciale bijdrage over de Griekse situatie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#59
Kan iemand me vertellen of er op dit moment iets van de politieke situatie vwb het toerisme is te merken in Griekenland?

Wat zou de toerist daarvan mee krijgen behalve dat de pin automaten geen geld meer geven? Het lijkt me dat de toeristische sector in dat geval juist blij is met geld in contanten. Of zouden restaurants en ander vertier hun deuren sluiten?
Quote
#60
@vlagreco bedankt voor de links naar de reportages ben iig weer op de hoogte, wordt wel spannend nu allemaal vermoed dat een ontknoping naderbij is
Quote
#61
Zoals eerder vandaag gezegd: een beschouwing in het programma "Terzake":
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en daarin ook een gesprek met Miltiadis Gkouzouris, ondernemer in Athene:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en nog volgend artikel vanavond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een reactie die ik vandaag van enkele kennissen in mijn omgeving hoorde: waarom toch gaat Tsipras net vandaag naar Rusland, terwijl zijn Griekenland NU valt of staat met de onderhandelingen met de 'instellingen'?

@ John67: de toerist hoeft volgens mij helemaal niets te vrezen. Zelfs indien er maatregelen genomen zouden worden zoals destijds op Cyprus, dan nog kan men per bezoek aan de pinautomaat nog steeds 300 euro ineens van zijn bankrekening afhalen. Dus veel meer dan wat een doorsnee toerist op zijn vakantiedag nodig heeft.
John67, kijk zeker nog naar eenzelfde antwoord in die zin op een reportage van gisteren:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maak je daar vooralsnog dus geen zorgen over.
De grote zorg voor vele Grieken is dat ze niet gemakkelijk meer aan hun spaargeld zouden kunnen ALS (als!) de onderhandelingen finaal slecht aflopen en ALS (als!) er beslist zou worden om een complete 'run on the bank' tegen te gaan.
De run on the bank is trouwens al bezig, maar voor zover ik weet nog niet in die mate dat een toerist geen geld meer zou kunnen pinnen. Er wordt wel aangeraden om wat (meer) cash geld mee te nemen op vakantie naar Griekenland. let er dan wel op dat je het cash geld zeer veilig opbergt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#62
Wow, zouden dergelijke argumenten ook meespelen? 
"Tsipras: ‘Mijn vrouw verlaat me als ik me overgeef aan Europa’"
Artikel in "De Standaard", gekend als kwaliteitskrant en zeker niet als roddelkrant:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





"Broodje aap" verhaal, of toch niet? Waar komt zoiets vandaan?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#63
(18 June 2015, 20:56)John67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan iemand me vertellen of er op dit moment iets van de politieke situatie vwb het toerisme is te merken in Griekenland?

Wat zou de toerist daarvan mee krijgen behalve dat de pin automaten geen geld meer geven? Het lijkt me dat de toeristische sector in dat geval juist blij is met geld in contanten. Of zouden restaurants en ander vertier hun deuren sluiten?

De vorige weken was daar in Rhodos, Kos en nog een paar kleinere eilanden waar we waren absoluut niets van te merken. Eergisteren nog netjes 600 Euro uit de muur gehaald. Overal hoor je wel dat er minder toeristen zijn dan vorig jaar, en velen geven hiervan de schuld van de (vooral Britse en Duitse) media die absurde verhalen op de voorpagina zetten over automaten waar geen geld meer uitkomt of eilanden waar je constant lastig gevallen wordt door bootvluchtelingen. Absoluut onwaar dus, maar ja, vele mensen geloven blijkbaar nog altijd alles wat gedrukt staat.
Het lijkt me ook dat vele mensen (vooral op de kleinere eilanden) zich weinig aantrekken van het hele politieke gedoe. Het gewone leven gaat zijn gangetje, zeg maar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#64
(18 June 2015, 22:47)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 June 2015, 20:56)John67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan iemand me vertellen of er op dit moment iets van de politieke situatie vwb het toerisme is te merken in Griekenland?

Wat zou de toerist daarvan mee krijgen behalve dat de pin automaten geen geld meer geven? Het lijkt me dat de toeristische sector in dat geval juist blij is met geld in contanten. Of zouden restaurants en ander vertier hun deuren sluiten?

De vorige weken was daar in Rhodos, Kos en nog een paar kleinere eilanden waar we waren absoluut niets van te merken. Eergisteren nog netjes 600 Euro uit de muur gehaald. Overal hoor je wel dat er minder toeristen zijn dan vorig jaar, en velen geven hiervan de schuld van de (vooral Britse en Duitse) media die absurde verhalen op de voorpagina zetten over automaten waar geen geld meer uitkomt of eilanden waar je constant lastig gevallen wordt door bootvluchtelingen. Absoluut onwaar dus, maar ja, vele mensen geloven blijkbaar nog altijd alles wat gedrukt staat.
Het lijkt me ook dat vele mensen (vooral op de kleinere eilanden) zich weinig aantrekken van het hele politieke gedoe. Het gewone leven gaat zijn gangetje, zeg maar.

Dan zijn gelukkig voor de Grieken de Engelsen en de Duitsers slimmer dan hun media, want hier op Rhodos kan je absoluut niet om ze heen. Undecided  Vandaag is volgens mij het hoofdseizoen begonnen, want het is nu eindelijk echt druk geworden. Gelukkig voor de Grieken, want afgelopen week was het hier in Faliraki gewoon uitgestorven. Geld komt nog bij bosjes tegelijk uit de flappentap, wat maar weer bewijst dat de media zichzelf voor de honderdduizendste keer weer volledig belachelijk maakt.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#65
Wat ik naast het verhaal van de pinautomaten bedoel (ik ben me ervan bewust dat ik voldoende contant geld mee moet nemen) is of ik in augustus iets zal gaan merken van gesloten restaurantjes, barretjes of anders.
Quote
#66
Ik snap best dat er af en toe kritisch naar de media wordt gekeken maar we moeten wel reëel blijven. Door de ANVR wordt geadviseerd om wat extra contant geld voor het geval de geldautomaten het niet meer doen. Dit is helemaal geen rare suggestie. De laatste dagen wordt er heel veel geld van Griekse bankrekeningen gehaald en het zou zomaar kunnen zijn dat de Griekse banken zonder geld komen te zitten (als de ECB ook stopt met het verstrekken van leningen aan de banken) en dan kunnen de banken geen geld meer via de automaten uitgeven.

Ook een krant als de Telegraaf heeft het advies van de ANVR correct weergegeven:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
Ik nam altijd contant geld mee en een credit card. De automaat in het dorp was vaak kapot of leeg. De familie wilde ook graag dat ik contant betaalde. Nu lijkt het me niet onverstandig contant geld mee te nemen, voor het geval dat.
Quote
#68
Hoorde net op de (Duitse) radio dat "de geruchten zich verdichten, dat volgende week - dus vanaf 22 juni - de Griekse banken voor het publiek gesloten worden" (automaten dus ook wel).
Johannes
Quote
#69
Johan V ik hoop dat je dat volgende week nog zegt over de Media.
Quote
#70
Ik merk dat veel Griekenland-liefhebbers zich op fora en social-media ergeren aan de tips die momenteel in de media worden gegeven. Het zal immers wel niet zo'n vaart lopen allemaal......

Ikzelf denk echter dat we natuurlijk geen onnodige paniek moeten zaaien, maar ook dat we de situatie zéker niet moeten blijven bagatelliseren; wat er allemaal kan cq gaat gebeuren in de komende tijd weet niemand precies. Het is ook niet iets dat elk jaar wel in één of ander land voorkomt waardoor je zou kunnen voorspellen wat er allemaal zou kunnen gaan spelen.

Dus extra voorzorgsmaatregelen zoals wat extra geld meenemen om de eerste dagen door te komen, een credit-card ter beschikking hebben en vooral het actuele nieuws nauwlettend in de gaten houden lijken mij geen overbodige luxe. Stel (stel!) dat de banken sluiten/ flappentappers niet meer worden bijgevuld, dan wordt dat écht niet een week vantevoren aangekondigd hoor.

Als ik met een paar kleine en simpele voorzorgsmaatregelen zoals hierboven omschreven al een groot percentage van de mogelijk te lopen risico's zou kunnen elimineren, zou ik dat zéker doen.
Quote
#71
Je hebt helemaal gelijk Ger. Vooral als je ziet hoeveel contant geld er hier wordt opgenomen, kan het niet heel lang meer duren voor er schaarste aan cash gaat ontstaan.
Quote
#72
Ik neem de berichten iig wel serieus[Afbeelding: star.gif], ik neem wat extra cash mee en de cc.. dat is alles denk ik wat mogelijk is... we gaan het zien, ik vind het voor de bevolking van Griekenland afschuwelijk allemaal wat er nu gebeurt...
ik hoop van harte dat ze er op eurotop niveau toch nog uit gaan komen, daar [Afbeelding: thumbsup.gif][Afbeelding: thumbsup.gif] ik voor!
Petra Sanders's signatuur Vr. gr.

Petra Sanders
Quote
#73
(19 June 2015, 14:26)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan V ik hoop dat je dat volgende week nog zegt over de Media.

Goedas, dat zeg ik al een halve eeuw en dat zal ik blijven zeggen. In de media draait alles om links geld en dat brengt nooit iets goeds.  Angry
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#74
Hoe we het draaien of keren, we kunnen er niet omheen dat het nu zeer belangrijke dagen in de Griekse geschiedenis zijn.
Neen, we hoeven niet àlles te geloven wat er in de media geschreven en gezegd wordt. Maar wat we wél weten, is dat er voorlopig geen compromis is tussen Griekenland en de 'instellingen'.
Neen, we hoeven geen stelling te nemen ten voordele van deze of gene partij, om te zien dat Yannis-met-de-pet (en dan bedoel ik niet Yanis Varoufakis) zich ferm bezorgd maakt om wat eventueel op til is. Meer en meer doemt het 'Cyprus-spook' op, namelijk dat er vanaf begin komende week wel eens een beperking zou kunnen komen op afhalingen aan de geldautomaten. Het is een serieus teken aan de wand dat er per dag 1 miljard aan (spaar)geld afgehaald wordt aan de 'flappentappers', en vandaag zelfs meer dan 1,2 miljard.
Kijk eens naar wat ongeruste Griekse burgers hier zelf over zeggen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Misschien een voorbarige gedachte, maar toch precair: wat als het zo verder gaat, en er Griekse banken zouden kunnen wankelen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Nog meer voorbarig, maar toch al goed om eens te bekijken: wat bij een eventuele Grexit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Donald Tusk waarschuwt ook voor de grote gevolgen, en roept op tot verstandig zijn:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Intussen is Tsipras nog steeds in Rusland:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Hoe dan ook, ons tv-journaal en kranten staan er vol van. Het is niet niks...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#75
Ondanks het eerste voorlopig rapport van de commissie van de waarheid blijven de media hardnekkig rondstrooien met halve waarheden en halve waarheden zijn ook leugens.
Van de media zijn we dat stilaan wel gewoon. Daarstraks heb ik op BVN de minister president van Nederland , Mr Rutte , bezig gezien en gehoord. Die blijft ook nog steeds op de zelfde spijker hameren " de Grieken zullen moeten bijdraaien  want zij zijn de schuld aan heel die toestand". Ik denk niet dat alle Nederlanders hoog op lopen met wat hij verteld maar hij voedt toch de aversie tegen Griekenland, uiteraard zijn de Belgische politici in het zelfde bedje ziek. De reacties van de lezers op de artikels van de online kranten in België en Nederland spreken voor zich , een bloemenlezing van onwetendheid en idiote uitlatingen.
Dan met dat flappen tappen, wel vandaag vrijdag 19 juni op Kreta in Moires kwamen er nog flappen uit de muur, het waren er wel van 20€. Maar goed dat er geen 1€ flappen bestaan.... Smile
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#76
(19 June 2015, 22:55)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ondanks het eerste voorlopig rapport van de commissie van de waarheid blijven de media hardnekkig rondstrooien met halve waarheden en halve waarheden zijn ook leugens.
Van de media zijn we dat stilaan wel gewoon. Daarstraks heb ik op BVN de minister president van Nederland , Mr Rutte , bezig gezien en gehoord. Die blijft ook nog steeds op de zelfde spijker hameren " de Grieken zullen moeten bijdraaien  want zij zijn de schuld aan heel die toestand". Ik denk niet dat alle Nederlanders hoog op lopen met wat hij verteld maar hij voedt toch de aversie tegen Griekenland, uiteraard zijn de Belgische politici in het zelfde bedje ziek. De reacties van de lezers op de artikels van de online kranten in België en Nederland spreken voor zich , een bloemenlezing van onwetendheid en idiote uitlatingen.
Dan met dat flappen tappen, wel vandaag vrijdag 19 juni op Kreta in Moires kwamen er nog flappen uit de muur, het waren er wel van 20€. Maar goed dat er geen 1€ flappen bestaan.... Smile

duimpie
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#77
(19 June 2015, 20:01)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is een serieus teken aan de wand dat er per dag 1 miljard aan (spaar)geld afgehaald wordt aan de 'flappentappers', en vandaag zelfs meer dan 1,2 miljard.

Het totaal dat afgehaald werd in Griekenland de laatste 3 dagen bedroeg 200€ per inwoner.

Hoeveel zou er in België/Nederland per dag uit de muur gehaald worden?

De bijdragen van de VRT worden nog altijd gemaakt door dezelfde journalist (?) die 2 jaar terug de Peloponessos "een eiland" noemde. Iemand met een grondige kennis van Griekenland blijkbaar.  Dodgy
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#78
@ Patrick: bedoel je MVD?
Intussen is er toch ook (nog steeds) Bruno Tersago die regelmatig berichtgeving doet over de Griekse situatie, en die al 14 jaar in Griekenland woont? By the way, één van deze dagen komt zijn boek uit. Ben benieuwd om te mogen lezen hoe hij de Griekse situatie zal beschrijven vanuit de 'buik' van de Griekse samenleving. Alleen jammer dat zijn boek iets te vroeg komt, en dat dus de laatste weken er niet in beschreven zullen staan.

De reacties van die Griekse burgers
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, die geld afhaalden, kunnen er toch niet om liegen? Ze zeggen duidelijk dat ze zeer sterk bezorgd zijn. Ze halen dat geld niet af omdat ze opeens nieuwe schoenen willen kopen. Denk ik toch. Ik zou het sterk (en erg) vinden indien MVD zeer bewust alleen maar dié burgers zou interviewen.

Vorige maand waren wij in Griekenland. We hebben er (uiteraard) over de situatie gesproken, met goede kennissen op Skyros, maar ook op het vasteland. Op beide plaatsen vertelden ze ons dan al dat de run on the bank bezig was. Niet zo uitgesproken wellicht als nu de laatste dagen, maar toch.

Voortbouwend op jouw stelling: als elke Griek van de pakweg 11 miljoen Griekse inwoners een bedrag van 200 euro afgehaald heeft tijdens de laatste 3 dagen, dan nog komen we op 2,2 miljard euro op die 3 dagen tijd. Lijkt me niet niks. Het zou me ook verwonderen dat élke Griek van de 11 miljoen tijdens die 3 dagen geld afgehaald heeft. Ik wil maar zeggen: per afhaalbeurt zal het wel meer dan 200 euro geweest zijn.
Nu ja, om het even hoeveel euro per Griek, het lijkt me waarschijnlijk dat er iets aan 't bewegen is aan de bankautomaten in Griekenland... En ik zeg eerlijk: indien ik Griek zou zijn en geld op een Griekse bank zou hebben, dan zou ik daar nu toch ook wel eventjes aan een bankautomaat passeren. En zelfs meer dan één keertje...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#79
@ Vlagreco

Ik bedoel inderdaad MVD. Toevallig ken ik nu wel iemand (een Grieks/Belgische) die vroeger reportages maakte voor de VRT en ik vraag me af waarom zo iemand die duiding niet kan/mag doen.
Ik heb ook persoonlijk meegemaakt hoe interviews geknipt en gemonteerd worden waardoor hetgeen je gezegd hebt volledig uit de context getrokken wordt en/of totaal anders weergegeven wordt. Dus ik stel me daar (terecht of onterecht) allemaal vragen bij. Ik heb de reportages (nog) niet bekeken, maar waren daar ook mensen bij die anders reageerden. het zou me toch wel een groot toeval lijken dat iedereen die ze geïnterviewd hebben dezelfde mening zou toegedaan zijn. 

Het afgehaalde geld is inderdaad het bedrag dat hier vernoemd werd. Gemiddeld zo'n 200 Euro per Griek. Ik vraag me af hoe ze nu het onderscheid maken wie wat afhaalt aan een geldautomaat. Per slot van rekening, ik heb hier de afgelopen weken ook al zo'n 2000 Euro "uit de muur gehaald". En met mij vele toeristen.

Ik heb hier nog steeds de indruk dat hoe verder van Athene hoe minder druk men zich erover maakt. Daarnet zei me trouwens nog een Griek: "Athens is Athens and next to it there is that other Greece."
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#80
Patrick,

Om aan te haken bij de laatste zin: wij zeggen eigenlijk al jaren:wat zal men zich druk maken om wat men in Athene
doet of wil,wij (de Griek dus)leven hier en laat ze het daar in Athene maar uitzoeken! Was het maar zo makkelijk !
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)