Griekenland: hoe nu verder?
(04 July 2015, 09:39)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grappig hoor, zodra er iets of iemand tegen de werkwijze van de Griekse regering is wordt dat meteen als onzin, dom of niet op de hoogte van de situatie is afgedaan.

Door het IMF werd donderdag een rapport gepubliceerd met een analyse over de Griekse crisis. Hun conclusies zijn:

- Om de schuldenlast van Griekenland draaglijk te maken, zou het land de komende drie jaar nog zeker 36 miljard euro nodig hebben.
- Ook zou het land geholpen zijn met minder strenge voorwaarden voor uitstaande leningen
- Moet voor 30% van het Griekse bruto nationaal product (bnp) aan staatsschuld worden kwijtgescholden.

En dan blijkt ook, volgens ingewijden, dat tijdens de laatste vergadering vòòr de publicatie van het rapport de vertegenwoordigers van de Eurolanden alles geprobeerd hebben om een publicatie te voorkomen. Waarom zou dat nu zijn???

Héé, laten dat nu net de zaken zijn die Tsipras als argumenten gebruikt om zijn beslissing om een steunpakket van de schuldeisers te weigeren als er geen schuldenverlichting komt, te rechtvaardigen.

Heeft ie het dus toch al de hele tijd bij het rechte eind???
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(04 July 2015, 11:02)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gewoon een vraag aan jullie.
Stel dat de schuld helemaal of gedeeltelijk wordt kwijt gescholden aan Griekenland. Dan denk ik dat het geld toch ergens vandaan moet komen. Wat denken jullie nog meer bezuinigingen hier. Neem bv de zorg, het wordt hier al uitgekleed. Ik persoonlijk klaag niet, ik kan met weinig toe en nog wat sparen voor onze Griekenlandvakantie. Dat kan niet iedereen in Nederland zeggen.
Het blijft complex..

Dat bedoel ik Goedas, mooi geschreven. Verkoop dit maar eens aan al die bezoekers van voedselbanken in ons land.
Het is goed en genoeg geweest!
Quote
De Eurolanden hebben geprobeerd om het IMF rapport tegen te houden (gisteren in de Telegraaf). Geeft te denken.
@Pa Rakalo : je denk kennelijk nog steeds dat de gezondheids zorg in Nederland wordt uitgekleed omdat er geld aan Griekenland is geleend. Informeer je toch eens beter ! Maar ja als jij de Bildzeitung serieus neemt...
Quote
(04 July 2015, 12:42)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar ja als jij de Bildzeitung serieus neemt...

Ik neem in principe alles serieuzer dan die twee jokers Tsipras en Varoufakis Big Grin .
Quote
(03 July 2015, 21:42)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Multiquote:Maak je geen zorgen Tsipras heeft zijn eigen ERT zenders waar hij bijna ieder uur zijn verhaal doet, over indoctrinatie gesproken.

Beems

Nee Beems, dat is geen indoctrinatie. Misschien ben je vergeten dat Tsipras MP is, democratisch gekozen. ERT is de publieke zender.
Van zowel de NAI als de OXI demonstratie werd uitgebreid verslag gedaan op die ERT. Terwijl ik dit schrijf is bv. Samaras  te zien met een tv toespraak die hij eerder vandaag hield.
@Edwin  : je kunt Theodorakis en Rouvas toch niet met elkaar vergelijken, who cares wat Rouvas gaat stemmen Wink))))
@ Beems, het gaat hier niet om de kwaliteiten van de genoemde artiesten, beiden zijn bijzonder invloedrijk en hebben hun eigen doelgroep die ze proberen te bereiken met hun stemadvies.
Quote
Suzan ik ben niet zo naïef om te denken als het wordt kwijtgescholden aan Griekenland dat ze het wegstrepen. Waarom denk je dat Nederland bezuinigd, als er wordt uitgegeven wat het ook is, mislukte trein, bonussen enz dan moet het toch ergens weer aangevuld worden.
Quote
Voor de website van de Griekse Vereniging Eindhoven heb ik enkele biografiën van de hoofdrolspelers in het Griekse drama geschreven. Bij het schrijven van de biografie over Uiannis Varoufakis kwam ik iets opmerkelijks tegen:

Yiannis Varoufakis (politieke partij: onafhankelijk / Syriza):

Yiannis Varoufakis werd geboren op 24 maart 1961 in Athene, Griekenland. In 1981 behaalde hij aan de Universiteit van Essex (Verenigd Koninkrijk) zijn bachelor Wiskundige Economie. Hierna behaalde hij aan de Universiteit van Birmingham een MSc Wiskundige Statistiek en een PhD Economie. Opmerkelijk: Yiannis Varoufakis schreef diverse boeken over de zogenaamde “Spel Theorie”:
 
De "Spel Theorie":


[Afbeelding: schaakstukken-685x420.jpg]Griekse schaakstukken

De “Spel Theorie”is een tak van de wiskunde waarin het nemen van beslissingen centraal staat. De speltheorie is ontstaan uit de analyse van beslissingen die worden genomen bij het spelen van bordspellen, maar niet beperkt tot het spel in de zin van een vrijetijdsbesteding. Met toepassingen in de economie, sociologie en biologie is het een zich snel ontwikkelend onderdeel van de wetenschap. De speltheorie biedt een raamwerk waarbinnen strategische interactie tussen 'spelers' bestudeerd wordt. Met behulp van modellen wordt geprobeerd de onderliggende interactie van 'spelers' die beslissingen nemen te begrijpen. (bronvermelding: Wikipedia)

 
Yiannis Varoufakis staat bekend als tegenstander van de zogenaamde “bezuinigingspolitiek” en treedt als onafhankelijk politicus en als lid van de parlementaire fractie van Syriza op 27 januari 2015 als minister van Economische Zaken van Griekenland aan.
 
Voor meer informatie over Yiannis Varoufakis: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor de gehele column: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Dat ie gek is op macabere spelletjes en theorieën wisten we toch al? Ook liegen kan ie supergoed. Daarnaast heeft ie een bloeiende fantasie en is ie niet echt tactvol. Nu beticht ie z'n eigen geldschieters welke hij nu zo hard nodig heeft weer als 'terroristen'.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dat schept een lekker fundament voor verdere onderhandelingen. Wat een dwaas zeg. Weg met die vent.
Quote
Als - ALS - het neen-kamp wint, met wie zal Varoufakis dan moeten onderhandelen?
Ongeacht de manier waarop hij de woorden uitsprak "De kredietverleners zijn terroristen", of wat hij misschien écht bedoelde, toch zal er van zijn uitspraak bij de kredietverleners een en ander blijven 'plakken'.
Het lijken mij bijzonder moeilijke onderhandelingen te gaan worden. Als het nog met Varoufakis zal zijn. Met een andere minister misschien ook...
Moeilijk!!!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(04 July 2015, 18:32)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als - ALS - het neen-kamp wint, met wie zal Varoufakis dan moeten onderhandelen?
Ongeacht de manier waarop hij de woorden uitsprak "De kredietverleners zijn terroristen", of wat hij misschien écht bedoelde, toch zal er van zijn uitspraak bij de kredietverleners een en ander blijven 'plakken'.
Het lijken mij bijzonder moeilijke onderhandelingen te gaan worden. Als het nog met Varoufakis zal zijn. Met een andere minister misschien ook...
Moeilijk!!!

Terrorisme is zaaien van angst , met welke middelen dan ook. Als de buitenlandse media zich inlaat met het zaaien van angst met als doel de zaak om te buigen naar een JA kan je spreken van terrorisme. Met het uitlekken van een niet zo positief rapport van IMF steken beide partijen een tandje bij.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Wanneer komt de uitslag van het referendum?
Quote
(05 July 2015, 11:14)John67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wanneer komt de uitslag van het referendum?

Stembureaus zijn open tot 19 uur vanavond. Dus nog even wachten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Men verwacht dat er om 21 uur een adequate voorspelling kan maken.
Quote
OXI  - OXI  -  OXI.
Quote
Het stemmen is bijna gedaan en de dag is vrij vlot en rustig verlopen zonder noemenswaardige problemen. Volgens een trits contacten in Epirus, Kreta en Athene leeft het gevoel dat "neen" het zou halen, maar ja ,een gevoel.... Hoe dan ook morgen moet men verder met dit resultaat. Hopelijk gooit men in ieder geval een levenslijn opdat er een einde kan komen aan dit verhaal van uithongering en a-sociaal beleid die de mensen zeer angstig maakt.
ik hoop voor het beste en vrees gelijk voor het ergste...
Quote
Het referendum is volgens de Griekse wet inmiddels rechtsgeldig: hiervor moet tenminste 40 % van de stemgerechtigden komen stemmen. Dat zijn overigens maar ruim 3 miljoen mensen. De uitslag wordt inmidels niet om 21.00 plaatselijke tijd maar mogelijk zelfs pas om middernacht verwacht. Detail: kosten van het referendum: 25 miljoen Euro!
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




:{}}
Quote
Volgens de eerste resultaten lijkt het erop dat het "Nee" wordt. Zakynthos bijvoorbeeld was 70 % "Nee" nadat 1/4de geteld was. In vele andere plaatsen tussen 55 en 60% "Nee" nadat 10% geteld was.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Melding op ZDF. 60 procent neen. 40 dus ja
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Indien het nee word hebben ze hun eigen graf gegraven alleen beseffen ze dat blijkbaar niet . Ik zit er heel erg aan te denken om mijn vakantie om te boeken voor dit jaar . Ik heb geen zin in scheve gezichten omdat ik euro's op zak heb behoudens dat niemand weet hoe het dagelijkse leven eruit ziet de komende tijd voor de Grieken en dus ook voor de toeristen .
Quote
ik denk niet dat ze een scheef gezicht zullen trekken naar ons Voor onze euros, ik denk eerder dat ze zullen blij zijn als we met onze euro's komen.
net zoals ze vroeger liever duitse mark of belgishe franken zagen dan hun eigen drachme.
Quote
(05 July 2015, 21:34)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik denk niet dat ze een scheef gezicht zullen trekken naar ons Voor onze euros, ik denk eerder dat ze zullen blij zijn als we met onze euro's komen.
net zoals ze vroeger liever duitse mark of belgishe franken zagen dan hun eigen drachme.
Jij hebt een wel erg romantische kijk op het verhaal vrees ik .
Binnenkort zijn er mensen daar die geen geld meer hebben . Lees je het goed ? GEEN geld . Er zijn individuen daar die voor minder je kop inslaan als ze weten dat je euro's op zak hebt .
Begrijp me goed , ik ben een halve Griek , ik kom er al vanaf 1969 en op Chios vanaf 1973 . Weet je hoe pijn mij dit doet om dit te schrijven .
Quote
Als gevolg van de uitslag van het referendum stapt Samaras op als voorzitter van ND.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik ben benieuwd naar het vervolg ......... Frankrijk wil geen Grexit, komende week weer een Europese top.
Quote
[Afbeelding: nx2seb.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
[Afbeelding: 2dubigw.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Resultaten van "brille": 61% OXI.
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Varoufakis heeft ontslag genomen, een volgende stap iñ deze psychologische oorlog.
Quote
(06 July 2015, 07:50)Achilles schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Varoufakis heeft ontslag genomen, een volgende stap iñ deze psychologische oorlog.

Dit is dus de knieval die Tsipras moet doen: Varoufakis eruit sturen.

Tja, vele (zeg maar bijna alle) politici kunnen het niet hebben dat er iemand bij is die onomwonden zegt waar het op staat en hoe hij over die zaken denkt. Dat is namelijk niet "diplomatisch". Ik haat dat woord.
Mag het niet meer: zeggen waar het werkelijk op staat? Blijkbaar niet want dat is iets wat ik in mijn carrière geleerd heb. Luister niet naar wat ze zeggen maar probeer te ontdekken wat ze niet gezegd hebben. Dat is meestal wat ze bedoelen en willen uitvoeren. Jammer, heel jammer want zeggen waar het werkelijk op staat en dat doen in niet-omfloerste woorden is ook een vorm van eerlijkheid. Maar politici en eerlijkheid zijn, mijns inziens, 2 woorden die niet samen in 1 zin passen.

Het lijkt me duidelijk dat er deze nacht al duidelijk aan Athene gecommuniceerd werd: "Varoufakis eruit of we praten helemaal niet meer." Dat werd trouwens gisterenavond, toen de resultaten doorkwamen, al duidelijk door de dreigende taal van (vooral Duitse) enkelen.

Het was eigenlijk wel verfrissend in de politiek: iemand die eens geen blad voor de mond nam, maar gewoon zijn gedacht zei. Maar zoals gezegd, dat kan/mag niet meer dus het resultaat daarvan is:
[Afbeelding: 2ugyx6h.jpg]

De opvolger van Varoufakis wordt mogelijks Euclyd Tsakalotos, professor Economie aan de universiteit van Athene en.....geboren in Rotterdam. Kan met Dijsselbloem misschien een boompje opzetten in het Nederlands Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Patrick, zou het niet een 'slimme schaakzet" kunnen zijn om Varoufakis te laten vertrekken? Goeie wil laten zien zeg maar van Tsipras zn kant?
Quote
Lijkt mij inderdaad eerder een slimme zet. Achter de schermen zal hij toch nog meespelen. Opruimen van zoveel mogelijk obstakels opdat de eurogroup geen reden heeft zich weg te steken achter personen en/of hun zogenoemd arrogant gedrag. Iedereen die de Grieken gewoon is weet dat dit larie is, zij zijn zeer expressief en praten honderduit mogelijke gaan ze zelfs even uit de bocht.... Hier in het noorden voelen ze zich dan zeer onzeker en menen ze dat er geen touw aan vast te knopen is....niets is minder waar...?
Quote
(06 July 2015, 12:08)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick, zou het niet een 'slimme schaakzet" kunnen zijn om Varoufakis te laten vertrekken? Goeie wil laten zien zeg maar van Tsipras zn kant?

Ja, zou best kunnen. Maar zoals Varoufakis het laat uitschijnen in zijn verklaring vind ik het toch nog altijd een beetje uitzien als een knieval.

Maar Tsakalotos, de mogelijke nieuwe Minister van Financiën, is wel een goede vriend van Varoufakis.

Nu, door wat hij deze morgen in zijn blog schrijft, is hij alleen maar populairder geworden op sociale media en zo. Vooral door dit stuk: “Soon after the announcement of the referendum results, I was made aware of a certain preference by some Eurogroup partners, and assorted ‘partners’, for my… ‘absence’ from its meetings; an idea that the Prime Minister judged to be potentially helpful to him in reaching an agreement,”
“For this reason I am leaving the Ministry of Finance today. And I shall wear the creditors’ loathing with pride.”

Ik heb het wel voor Varoufakis' stijl. Recht erdoor en gewoon zeggen waarop het staat. En als je denkt dat "ze" zich als terroristen gedragen dat gewoon ook zeggen. Niet dat 37 keer rond de pot draaien om tenslotte niets te zeggen, zoals zowat alle politici doen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ja ik denk ook dat Varoufakis gewoon verder 'schaakt' achter de schermen. Met alle tegenwwerking die Tsipras deze week kreeg via de media, en alle opinipeilingen die ja voorspelden,  banken die dicht gingen etc etc en dan toch nog 62 % 'oxi' behalen lijkt het me duidelijk wat 'de griek' wil. Dit alles is flink in de schijnwerpers gebeurt,  echt de hele wereld heeft dit meegekregen. Daarbij laten we zien dat we als regering echt wel  willen meewerken, dus als jullie als Europatop niet door een deur kunnen met Varoufakis, dan zetten we die gewoon aan de kant.
Quote
Ik zou zeggen": Varoufakis 10 points!
Quote
De liefde voor Griekenland voor velen van jullie maakt jullie ook wel blind tegelijkertijd. Iemand die Varoufakis een held vindt heeft wel heel erge last van misplaatste emotie. Clichés zoals 'gewoon zeggen wat je denkt en vindt ' gaan natuurlijk helemaal nergens over. Als elke politicus zegt wat hij denkt dan word het natuurlijk één grote rotzooi. Zei meneer Varoufakis ook niet VOOR het referendum dat de banken gewoon open gingen op maandag ? Varoufakis is nou typisch iemand die eerst roept en dan denkt. In zijn geval was dat z'n reden van z'n terugtrekking. Hopelijk doet z'n opvolger het beter, dit kan bijna niet anders. Een zegen voor Griekenland dat hij weg is.
Quote
Bank regime blijft tot woensdag het zelfde. Merkel is bij Hollands op de koffie en Obama is van oordeel dat er dringend een oplossing moet komen voor Gr binnen de eurozone. Nationaal voorstel van Tsipraz aán EU.Heel wat om te volgen... Welke richting het zal uitgaan zal van het voorstel afhangen, we zien wel zeker....
Quote
Beetje onzin om te vinden dat alles met de liefde voor het land af te doen. Varoufakis vind ik een echte anti politicus en samen met Tsipras hebben ze het spel (politieke spel, dat dan wel weer) goed gespeeld. Zijn opvolger is net zo goed als Varoufakis, waarschijnlijk wel iets genuanceerder, wat ook bij het spel hoort. Door massaal oxi te stemmen heeft de eu voor het blok gezet. Ben er bijna van overtuigd dat de EU Griekenland niet laat gaan, dus zullen ze water bij de wijn moeten doen. Hoe dan ook, alle respect voor Tsipras, Varaoufakis en de Griekse bevolking.
Quote
We zullen zien hoe de onderhandelingen aflopen en hoe snel de banken weer opengaan . Betalen Tsipras en Varoufakis voor alle Grieken hun eten de komende tijd ?
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)