Zondag
#1
Het is zondag, de tweede en laatste van deze vakantie.
Vandaag geen markt in Potamos, ja nee die is er natuurlijk wel maar wij niet.
Terwijl iedereen gespannen wacht op de nieuwe voorstellen van de nieuwe Griekse volksheld zie ik het somber in.
De anders zo moderne badplaats Kapsali straalt de crisis uit.
De boulevard is zo goed als leeg, de eigenaren wachten geduldig op de toeristen die hopelijk volgende maand komen.
Wij zitten trouw elke morgen te ontbijten en in de avonduren te eten in de restaurantjes maar we zitten daar vaak alleen of met weinig mensen en dat is triest.
Het app.complex waar wij zitten zit vol maar er zijn er slechts weinig die hun geld uit geven en dus gewoon koken in hun verblijf.[Afbeelding: F985DE2D-4051-42AE-9C93-271E9546B31B.jpg]
Het zal toch niet zo zijn dat we straks weer aan de drachme moeten?
Kythira zal echter ons vakantie eiland blijven en daar kan geen enkele crisis iets aan doen.
We gaan maar gewoon op stap vandaag, lekker aan de wandel.
Ik bedoel de zon schijnt en de wind waait, ideaal wandelweer, crisis of niet!
Wat de vuurtoren tocht in het noorden is, is Steno Avlaki in het zuiden.
Oké het mist een vuurtoren maar het intieme kleine strandje kan zich zeker meten met zijn noorderbuur.
Kun je in het noorden er voorzichtig met de auto komen, kun je dat in het zuiden wel vergeten.
Het enige probleem voor ons is, is dat we de tocht al menig maal gelopen hebben, goed hij blijft mooi maar toch zoek ik naar andere mogelijkheden en ik denk dat dat goedgekomen is vandaag!
We lopen de tocht gewoon andersom, het wandelboekje achterste voren lezen!
Nee dat is onzin want dan wordt het niks maar we beginnen wel met de terug route zoals die in het boekje beschreven is.[Afbeelding: 44257B1F-4BE3-4BC8-B2DA-18816324D64B.jpg]
Vanuit Kalamos lopen we het brede pad wat direct richting Vroulea Beach gaat.
Het pad is breed maar onverhard, met de auto kun je hier voorzichtig gebruik van maken, het strand Vroulea stelt niet veel voor, is wel mooi gelegen maar klein.
We gaan dus op pad en dalen en later stijgen we weer, bij de afslag naar links naar Steno Avlaki gaan we voor het eerst eens rechtdoor, lopen door een klein dennenbos en volgen de weg, vervolgens gaan we rechtdoor waar de brede weg naar links afbuigt, staat niet op de kaart, wel op de gps!
Een manpad, achter elkaar tussen de dennenbomen door, schitterend!
Even later komt het manpad uit bij een groot veld en sluit weer aan op de eerder verlaten weg.
Verderop slaan we er weer rechts van af en volgen een karrespoor richting de ruige kust in het zuid westen.
We passeren Vroulea wat links in de diepte zichtbaar is.
Het pad stopt bij de zee, ruige rots formaties beschermen hier de kust en ik zie zowaar een klein zwembad tussen de rotsen, leeg weliswaar, maar je kunt het zo vullen.
We nemen een korte pauze waarna we dezelfde weg terug moeten, ik kijk nog wel of we naar Vroulea kunnen klauteren maar dat wordt niets.
Even terug en dan de dalende weg naar het strand van Vroulea.
Mooi maar leeg en verlaten en de gedachte dat Steno Avlaki daar achter de heuvel naast ligt en mooier is, doet ons besluiten te klimmen.
We klauteren vrij simpel vanaf het strand omhoog, het pad aan de andere zijde blijkt echter moeilijk te vinden, het was de vorige keer dat ik vanuit Steno Avlaki omhoog klom al sterk overgroeit maar nu zijn van bovenaf de contouren niet te zien.
Geconcentreerd zoek ik naar een aanwijzing en uiteindelijk vindt ik t pad dat inderdaad bijna volgroeit is.
Het laatste stuk naar het strand is bijna niet te doen, de struiken komen tot borst hoogte!
Het strand is zo als wij dat kennen, paradijselijk!
Kleren uit, duikbril op en op zoek naar de eerder gevonden Duitse Juncker, de schatten van Barbarossa en een gezonken schip met marmer.
Haha, niets van dit alles slechts een paar vissen die onder me langs zwemmen.
Wel de moeite om even vast te leggen, ik heb een onderwatercamera dus dat gaat goed komen.
Ja me hoela........batterij leeg!
Zwemmen, zonnen, zwemmen een zaaie bezigheid, zeker als t zo vervelend rustig is!
Om drie uur maar de andere kant van het gesteente opklimmen richting Kalamos.
Vanaf de lange rechte weg slaan we links af en lopen dood tegen een onoverbrugbare kloof, te dicht begroeit, het mooie pad gaat aan de andere kant mooi slingerend omhoog, helaas onbereikbaar.
Terug naar het brede pad, verderop nog eens links en al slingerend  door het weiland komen we uit bij de asfaltweg.
Verderop staat de auto.
Iets meer dan 10 kilometer, mooi en ontspannen voor de zondag.
[Afbeelding: F7D1B7BE-6092-43BD-A0DE-7E026603248F.jpg]
Quote
#2
Japio,
Alweer zo'n mooi/leuk verhaal,zoals je het beschrijft en dan neem ik aan dat jullie geen mens tegenkomen?
Maar iets anders:je schrijft dat de app.waar jullie zitten bezet zijn is dat met Grieken of toeristen?
Het is wel triest dat er niemand/weinig mensen bij de restaurantjes eten,de uitbaters wachten ja op wie dan?
Moeilijk soms, anderen laten hier weten dat het best wel druk is daar waar ze verblijven.
Maar we houden de moed erin!
Groet
Quote
#3
(21 June 2015, 23:23)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Japio,
Alweer zo'n mooi/leuk verhaal,zoals je het beschrijft en dan neem ik aan dat jullie geen mens tegenkomen?
Maar iets anders:je schrijft dat de app.waar jullie zitten bezet zijn is dat met Grieken of toeristen?
Het is wel triest dat er niemand/weinig mensen bij de restaurantjes eten,de uitbaters wachten ja op wie dan?
Moeilijk soms, anderen laten hier weten dat het best wel druk is daar waar ze verblijven.
Maar we houden de moed erin!
Groet

Hoi Marianne,

Het complex zit hier vol, italianen grieken en nederlanders.
M.u.v de nederlanders kookt iedereen in het app. 
Ze komen niet naar de boulevard om te eten.
Hier op kythira moeten ze het hebben van juli en augustus, van de grieken zelf die van het vaste land komen, ik vrees het ergste.
Normaal waren er 4 tentjes open voor ontbijt maar als er smorgens geen mensen komen, blijven ze dicht
Quote
#4
(22 June 2015, 07:55)Japio schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 June 2015, 23:23)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Japio,
Alweer zo'n mooi/leuk verhaal,zoals je het beschrijft en dan neem ik aan dat jullie geen mens tegenkomen?
Maar iets anders:je schrijft dat de app.waar jullie zitten bezet zijn is dat met Grieken of toeristen?
Het is wel triest dat er niemand/weinig mensen bij de restaurantjes eten,de uitbaters wachten ja op wie dan?
Moeilijk soms, anderen laten hier weten dat het best wel druk is daar waar ze verblijven.
Maar we houden de moed erin!
Groet

Hoi Marianne,

Het complex zit hier vol, italianen grieken en nederlanders.
M.u.v de nederlanders kookt iedereen in het app. 
Ze komen niet naar de boulevard om te eten.
Hier op kythira moeten ze het hebben van juli en augustus, van de grieken zelf die van het vaste land komen, ik vrees het ergste.
Normaal waren er 4 tentjes open voor ontbijt maar als er smorgens geen mensen komen, blijven ze dicht
Quote
#5
(22 June 2015, 12:22)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 June 2015, 07:55)Japio schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(21 June 2015, 23:23)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Japio,
Alweer zo'n mooi/leuk verhaal,zoals je het beschrijft en dan neem ik aan dat jullie geen mens tegenkomen?
Maar iets anders:je schrijft dat de app.waar jullie zitten bezet zijn is dat met Grieken of toeristen?
Het is wel triest dat er niemand/weinig mensen bij de restaurantjes eten,de uitbaters wachten ja op wie dan?
Moeilijk soms, anderen laten hier weten dat het best wel druk is daar waar ze verblijven.
Maar we houden de moed erin!
Groet

Hoi Marianne,

Het complex zit hier vol, italianen grieken en nederlanders.
M.u.v de nederlanders kookt iedereen in het app. 
Ze komen niet naar de boulevard om te eten.
Hier op kythira moeten ze het hebben van juli en augustus, van de grieken zelf die van het vaste land komen, ik vrees het ergste.
Normaal waren er 4 tentjes open voor ontbijt maar als er smorgens geen mensen komen, blijven ze dicht
Op Samos zaten we ook weleens alleen in een restaurant, maar dat kwam omdat er nog niet veel toeristen waren. Het was immers nog vroeg in het jaar. Gingen we echter naar een grotere plaats, dan waren de restaurants goed bezet. Ik kan me niet voorstellen dat mensen thuis eten. Immers, het koken in een appartement in Griekenland lijkt me niet echt geweldig. Meestal heb je maar 2,5 kookplaat en 1,5 pan. Bovendien zijn de prijzen in de restaurants al een paar jaar niet gestegen, dus je eet voor een prikje. Als je dat alles in de supermarkt koopt ben je bekant duurder uit. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die dat toch doen, maar dat was ook voorgaande jaren al zo.

Je verhalen en foto's van jullie wandelingen zijn prachtig, Japio!
Quote
#6
(22 June 2015, 12:29)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 June 2015, 12:22)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 June 2015, 07:55)Japio schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Marianne,

Het complex zit hier vol, italianen grieken en nederlanders.
M.u.v de nederlanders kookt iedereen in het app. 
Ze komen niet naar de boulevard om te eten.
Hier op kythira moeten ze het hebben van juli en augustus, van de grieken zelf die van het vaste land komen, ik vrees het ergste.
Normaal waren er 4 tentjes open voor ontbijt maar als er smorgens geen mensen komen, blijven ze dicht
Op Samos zaten we ook weleens alleen in een restaurant, maar dat kwam omdat er nog niet veel toeristen waren. Het was immers nog vroeg in het jaar. Gingen we echter naar een grotere plaats, dan waren de restaurants goed bezet. Ik kan me niet voorstellen dat mensen thuis eten. Immers, het koken in een appartement in Griekenland lijkt me niet echt geweldig. Meestal heb je maar 2,5 kookplaat en 1,5 pan. Bovendien zijn de prijzen in de restaurants al een paar jaar niet gestegen, dus je eet voor een prikje. Als je dat alles in de supermarkt koopt ben je bekant duurder uit. Natuurlijk zijn er altijd wel mensen die dat toch doen, maar dat was ook voorgaande jaren al zo.

Je verhalen en foto's van jullie wandelingen zijn prachtig, Japio!

Kapsali.....is the place to be voor alles wat betreft de nederlanders dus ik heb het over alle toeristen behalve the dutch, die zitten samen met de denen in Pelaghia en die zullen inderdaad niet aan het koken slaan maar hier is het toch echt anders en ruikt het complex heerlijk naar de spaghetti en ander voedsel maar goed wij gaan zo weer nasr beneden om wel ons geld uit te geven.
Ik moet je gelijk geven voor nog geen 30 euro zitten we heerlijk te eten en te drinken daar komt ook nog eens bij dat ik een hekel heb aan de afwas, zeker in de vakantie!
Quote
#7
Hier in West-Kreta zitten de betere zaken ook vol. Gisteren in Agia Marina gegeten bij Manolis. Toptent en er werden mensen weggestuurd omdat er geen tafel meer vrij was.
Quote
#8
@Wim  A,  Ik zei het je vorige week  toch al Wink  Leuk dat je Manolis  ook hebt gevonden....
Quote
#9
Goed nieuws, wij zijn uit Kapsali vetrokken, niet dat dat het goede nieuws is maar de toeristenstroom komt langzaam op gang, men is het strand aan het egaliseren en plaatst de parasols, de kythirianen hebben er ondanks de crisis vertrouwen in.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 Zondag Japio 2 1.289 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  Zondag Japio 6 2.995 26 June 2017, 15:15
Laatste bericht: jacq1970
  Zondag Japio 4 3.085 09 November 2016, 09:07
Laatste bericht: Japio
  Zondag Japio 6 3.541 31 October 2016, 19:04
Laatste bericht: lucy
  Zondag Japio 1 2.456 14 June 2016, 13:11
Laatste bericht: Marianne
  Zondag Japio 3 3.238 09 September 2015, 12:01
Laatste bericht: Marianne

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)