Grieksegids nieuws
To bee or not to bee
#1
[Afbeelding: F32EE1B9-19EB-475B-8B11-0695F42C381E.jpg]De overtocht van het zuiden naar het noorden bracht een kompleet ander Kythira in beeld.
In Pelaghia waren in tegenstelling tot in Kapsali alle brancards op het strand reeds geplaatst en ook nogeens bezet.
Men lag heerlijk opgebaard op zo een 30 centimeter van elkaar, af te bakken in een stralend zonnetje.
Bedrijvigheid alom op de boulevard en de bekende huurautootjes van Drakakis reden af en aan, zelfde kleur, zelfde merk, zelfde type.....het leek het oude polen wel.
Bij bar Zathea moesten wij ons even melden voor het appartement waar wij de laatste paar nachten verbleven.
Vader reed wel effe voor ons uit.
Waar ik dacht dat het was.....was het niet, we reden in noordelijke richting de boulevard af en sloegen na Filira Appartments rechts af, eerst omhoog en verhard, later omlaag en onverhard.
De weg liep dood achter ons appartement, toen we uitstapten had ik al gezien dat het uitzicht dat was, van een die Kapsali deed blozen.
Het appartement was nog indrukwekkender, het staat er nu 5 jaar maar als ik schrijf dat t gisteren opgeleverd is, zou dat zo maar kunnen.
Mooi, modern en van alle gemakken voorzien.
Het openslaan van de balkondeuren deed het hart even overslaan, Pelaghia. Limni en zelfs Diakofti waren richting het zuiden zichtbaar, wat een superplek.
Via een lange centrale trap waaraan steeds 2 appartementen of studio's gespiegeld waren kwam je uit bij de hoofdweg, stukje links en je stond op de boulevard.
Pelaghia is hetzelfde tafereeltje als anders, bijna niets veranderd en dus alsof je er nooit bent weggeweest.
Woensdag om 17.00 hadden wij de afspraak in Kokkinochorafa, bijenexcursie.[Afbeelding: 76C76582-78CE-41A0-8C2E-500F7A8EF807.jpg]
Tijd zat om dus nog even te genieten van de zon die zich de laatste tijd wat had verscholen achter de bewolking.
Het strand van Paleopoli leek ons daarvoor wel een uitstekende plek dus er werd vanuit Pelaghia koers gezet richting zuiden.
Gelijk even kijken waar we om 17.00 uur moesten afslaan, 1e onverharde afslag links, na het bruggetje, er staat een rode pijl op de weg.
Het zou uiteindelijk de derde zijn die wij herkende aan de rode pijl op het asfalt.

Op het langgerekte strand telde ik 4 koppen en 8 meeuwen, geen brancards 
maar wel een afkoelend windje en een uitnodigende heldere zee.
Zonnen zwemmen en gelijk maar een hapje eten bij Scandeia het restaurant met de vriendelijke eigenaresse.
16.45[Afbeelding: 8718A057-1926-4812-8EB9-A95FE635F92D.jpg]
Het was tijd om naar de bijenkorf te gaan maar niet om te winkelen.
Op de weg terug sloegen we rechts de onverharde weg in, voor ons zag ik nog net twee autootjes rijden, Babis de medewerker van Pyrgos House en waarschijnlijk de andere twee cursisten die zich hadden aangemeld.
De streek kwam ons bekend voor, ik herkende direct de omgeving.
Vanuit het zuiden hadden wij de verlaten streek met de ruïnes al eens eerder te voet bekeken.
Kokkinochorafa, wat rode grond of rood gebied betekend is verlaten.
Als we kennis hebben gemaakt met Yannis de imker en de overige personen valt mij direct de gelijkenis op met de eigenaar van het restaurant Scandeia, Babis verteld mij dat het broers zijn.
We gaan op stap, verkennen eerst de omgeving en terwijl Yannis verteld in het Grieks vertaald Babis het in het engels.
Het gaat over de omgeving, de huizen en hoe men hier vroeger leefde, de watervoorziening en waarvan men leefde, vaak met grote gezinnen in de te kleine huisjes, veeteelt, de bijen en ook de jacht kwam ter sprake.
Aloni's, waterstelsels, putten en oude kamara's met wat inbeelding ging je zo een paar honderd jaar terug in de tijd.
Ook een oude grot werd bezocht, de inwoners ervan waren echter niet zo blij met ons verschijnen, moeder en dochter geit konden niet weg.
Na de rondwandeling kwamen we aan bij een klein maar mooi gerestaureerd huisje, met een enorme sleutel werd de deur ontgrendelt die toegang gaf tot een liefelijk onderkomen.
Het huisje zelf was van 1930 maar gebouwd in oude stijl, dikke muren en een dak van olijftakken en stenen.
Yannis, deelde hier de beschermende kleding uit om naar de bijenkassen te gaan.[Afbeelding: AECAE66F-6AD4-4E46-A82C-8CC0C0C6388E.jpg]
Ineens stonden er 6 imkers klaar om het veld met de bijen te gaan bekijken.
De hoofd imker legde uit wat te doen en waar we wel en niet moesten gaan staan.
Een soort kan met daaraan een blaasbalgje werd gevuld met stro, aangestoken en zo was het rookpotje klaar wat diende om de bijen te versuffen.
Een voor een werden de bakken met daarin duizenden bijen ons getoond, kregen we uitleg over de bijen, wie wat deed en wat de functie was van de koningin.
Maar nogmaals, ik ga dat niet uitleggen, erbij zijn en het zelf meemaken is veel mooier.
We verlaten het bijenveld terwijl Babis een honingraat uit de kas meeneemt voor verdere uitleg.
We keren terug naar het imkerhuisje waar uitleg wordt gegeven over hoe men via een soort centrifuge de honing uit de raten slingert.
Vervolgens krijgt een ieder een stuk verse honing van een kwaliteit die niet te beschrijven is, de honing druipt letterlijk van je vingers.
Er wordt verder verteld over de bijen, de imker verteld honderd uit, de man is superenthousiast, bijen zijn ze leven.[Afbeelding: 4DFE67E8-F589-48BA-8DEB-461AA2D6552E.jpg]
Af en toe komt er een bij naar binnen om een kijkje te nemen, de imker verteld ons dat die gestuurd is om te kijken waar de honing gebleven is.
Bijen zijn zeer intelligent en hebben een zeer lang bestaan.
Dan pakt Yannis een zak Paksimadia, ik denk o nee he, de droge beschuiten!
Maar de man is even slim als zijn bijenvolk, pakt een bekertje water, dompelt daarin de droge beschuit en smeert er daarna honing op.[Afbeelding: 62EFDBAB-F3D5-43D4-A9FD-B7DDDBD66819_1.jpg]
Kijk en nu zijn we heerlijk!
We gaan naar buiten en krijgen nog uitleg over hoe men in vroeger tijden vogels in de val lokte, met behulp van een zware steen en wat takjes werd een val geprepareerd.
Het was 20.00 uur
Het waren drie uren om zeker bij te zijn.
Leuk om mee te maken en te boeken bij het Potamotisch reisbureau!
Pyrgos House.

[Afbeelding: 80F50156-2BF7-4C86-9AA6-80AA2F8F49A5_1.jpg]
Quote
#2
Wederom een prachtig reis/fotoverslag Japio.
Lijk me erg leuk om zoiets van zo dichtbij mee te maken. Veel plezier nog op Kythira!
En hopelijk komen er nog heel wat fotosmiley 's...........
Quote
#3
Leuk om te lezen. Over hetzelfde onderwerp en onder dezelfde titel heb ik ooit een column geschreven: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Het bijenprobleem is wereldwijd en levensgroot en verdient alle aandacht. Overigens scharrelen er al drie bijen rond de bloemen van mijn olijfboom. de vruchten worden helaas nooit rijp, maar dit miniscule plantje afkostig van een huishoudzaak doet het prima: inmiddels bijna 20 jaar oud en van nog geen 15 cm uitgegroeid naar 220cm. To bee...
Quote
#4
Wederom genoten van je/jullie reis/fotoverslag.
Als bezoeker van Kythira  (6 x) komt alles mij/ons heel bekend voor.
Zijn vrijdagavond j.l. terug gekomen uit West-Kreta, Agia Marina.  
Nog veel plezier op Kythira en tot ziens, Miriam en Xphstos.
En hopelijk komen er nog heel wat [Afbeelding: fotosmiley.gif] 's...........
Quote
#5
Rest ons nog de dag van morgen, terug naar athene en zaterdag door naar Nederland waar hopelijk de zomer ook eens gaat beginnen.
Quote
#6
Weer een leuk en ook leerzaam verhaal vergezeld van mooie foto's!
Nou Japio ze voorspellen hier "hot summer" eens kijken wat er van terecht komt!
Een leuke laatste dag voor jullie!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)