Privatiseringen
#1
Een van de punten in de overeenkomst met de EU was 'privatiseringen'. Daarin werd vandaag het 1ste besluit getekend: 14 luchthavens worden geprivatiseerd en worden overgenomen (en in de toekomst uitgebaat) door FRAPORT (uitbater van de luchthaven van Frankfurt).

De 14 luchthavens zijn die van Aktion (Preveza), Chania, Corfu, Kavala, Kefalonia, Kos, Mytilene, Mykonos, Rhodes, Samos, Santorini, Skiathos, Thessaloniki en Zakynthos.

De overnameprijs bedraagt ongeveer 1,3 miljard Euro. Jaarlijks betaalt FRAPORT bijkomend nog eens 22,9 miljoen Euro.
Quote
#2
Hoppa, daar gaan de opbrengsten van die luchthavens naar het buitenland. Ben geen econoom, maar dit lijkt me niet verstandig.
Quote
#3
Fraport = zie Wikipedia

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(18 August 2015, 15:57)connie schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoppa, daar gaan de opbrengsten van die luchthavens naar het buitenland. Ben geen econoom, maar dit lijkt me niet verstandig.

Ik hoop dat de luchthavens veel geld in het laatje brengen dan moet er ook veel inkomstenbelasting betaald worden.
En de Griekse staat hoeft zich niet in de schulden te steken om het broodnodige onderhoud plus personeel te betalen.

Dus hoezo niet verstandig?

Kalo Vradi

Dick
Quote
#5
Hoop niet dat op de GR luchthavens nu de Frankfortse "sfeer" ingebracht wordt: dat is 1 van de onvriendelijkste ter wereld.
Johannes (nog 1 weekje)
Quote
#6
(18 August 2015, 19:35)Beems schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 August 2015, 15:57)connie schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoppa, daar gaan de opbrengsten van die luchthavens naar het buitenland. Ben geen econoom, maar dit lijkt me niet verstandig.

Ik hoop dat de luchthavens veel geld in het laatje brengen dan moet er ook veel inkomstenbelasting betaald worden.
En de Griekse staat hoeft zich niet in de schulden te steken om het broodnodige onderhoud plus personeel te betalen.

Dus hoezo niet verstandig?

Kalo Vradi

Dick

Als ze net zo een slechte betalers zijn als de Firma " Hochtief " die de luchthaven in Athene uitbaat zal er niet veel geld in het laatje van Griekenland komen. Die sluizen al de opbrengsten naar het buitenland en weigeren sociale lasten te betalen aan de Griekse schatkist.
Jef Dockx's signature " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Heb zo'n vermoeden dat dan de net verlaagde prijzen voor eten en drinken weer de LUCHT in gaan  Angry
En de huren en pachtsommen via een brievenbus constructie ergens in een belasting vriendelijk land betaald moeten worden Huh

Ongetwijfeld gaan de luchthaven belastingen voor de toeristen dan mondjesmaat ook omhoog en dat kost op den duur weer inkomsten wanneer die minder gaan komen Angry
Dit land is en blijft altijd een stuk duurder voor vluchten als wanneer je naar Spanje wilt vliegen, waarom  Huh te weinig concurrentie.... of toch verboden prijs afspraken  Huh
De tijd zal het leren, afwachten maar Confused
Quote
#8
Je kan het ook positief bekijken .... Als er betaald parketen komt laten eij de auto niet de heke winter voor het vliegveld sttan. Dan nemen we een taxi van Giorgos heen en weer. Dat is weer goed voor de lokale economie.
Quote
#9
Achter Fraport en de overname van die vliegvelden zit ook een Grieks consortium COPELOUZOS GROUP  , echt niet verwonderlijk.
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signature " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Het zijn wel allemaal luchthavens waar de helft van het jaar weinig of geen bedrijvigheid is ,
dus het geld moet wel op korte tijd verdiend worden.
Quote
#11
(19 August 2015, 10:29)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Achter Fraport en de overname van die vliegvelden zit ook een Grieks consortium COPELOUZOS GROUP  , echt niet verwonderlijk.
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Die echter een minderheidsbelang zullen hebben.

FRAPORT  is overigens voor 51% in handen van de Duitse overheid (31% Deelstaat Hessen en 20 % Stad Frankfurt). Ook Lufhansa heeft een aandeel van 8% in FRAPORT.

Metaxa schreef:Het zijn wel allemaal luchthavens waar de helft van het jaar weinig of geen bedrijvigheid is ,

dus het geld moet wel op korte tijd verdiend worden.

Thessaloniki en in mindere mate Chania ook ?
Quote
#12
(18 August 2015, 21:02)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ze net zo een slechte betalers zijn als de Firma " Hochtief " die de luchthaven in Athene uitbaat zal er niet veel geld in het laatje van Griekenland komen. Die sluizen al de opbrengsten naar het buitenland en weigeren sociale lasten te betalen aan de Griekse schatkist.

@Jef Dockx: De Fa HochTief is de bouwer van de luchthaven Athene en niet de uitbater want die is eigendom van de Griekse staat.

Overigens wat is er mis met een Duitse Firma die wil investeren in Griekenland komt er eindelijk beweging.
Dat Schiphol, voor een groot deel eigenaar de Nederlandse staat, belang heeft in JFK Luchthaven en nog enkele andere luchthavens is toch ook geen probleem?

Kali Mera

Dick
Quote
#13
(19 August 2015, 11:32)Beems schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 August 2015, 21:02)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ze net zo een slechte betalers zijn als de Firma " Hochtief " die de luchthaven in Athene uitbaat zal er niet veel geld in het laatje van Griekenland komen. Die sluizen al de opbrengsten naar het buitenland en weigeren sociale lasten te betalen aan de Griekse schatkist.

@Jef Dockx: De Fa HochTief is de bouwer van de luchthaven Athene en niet de uitbater want die is eigendom van de Griekse staat.

Kali Mera

Dick
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signature " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Het gaat dus over niet betaalde BTW en niet over niet betaalde sociale lasten.

Maar goed, dat maakt het gegeven dat niet aan verplichtingen wordt voldaan er niet minder om.
Quote
#15
Xander , dit specifiek artikel handelt inderdaad over BTW. Er  zijn nog meer artikels verschenen in Griekse kranten maar die vind ik niet direct terug. Ik wou maar aangeven dat Hochtief wel degelijk die luchthaven uitbaat en niet alleen gebouwd zoals Beems beweert. Die buitenlandse firma's komen niet in Griekenland omdat de Griekse vrouwen mooie ogen hebben , infesteren betekent zoveel mogelijk geld er uiten halen , geld vloeit altijd naar daar waar geld zit.
Jef Dockx's signature " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
O ja,  nog zo iets Idea

Hoe zal het Ryanair vergaan, die had de intentie om het hier erg te gaan uitbreiden maar als een ander het voor het zeggen krijgt
op de 2 belangrijkste luchthavens die zij als HUB willen gebruiken.... hoe lang nog  Huh
Was het vorig jaar dat Charleroi ineens extra belastingen wilde gaan heffen,  toen schrapte zij gelijk een tig aantal vluchten  Angry
Quote
#17
(19 August 2015, 12:09)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die buitenlandse firma's komen niet in Griekenland omdat de Griekse vrouwen mooie ogen hebben , infesteren betekent zoveel mogelijk geld er uiten halen , geld vloeit altijd naar daar waar geld zit.

Beste Jef: HochTief is inderdaad ook de operator van de luchthaven hierin zat ik fout.

Investeren omdat de vrouwen mooie ogen hebben zou u ook niet doen en wil je zo veel als mogelijk rendement uit je investering halen daar is volgens mij niets mis mee. 

Kalo messimeri

Dick
Quote
#18
(19 August 2015, 12:39)Beems schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 August 2015, 12:09)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die buitenlandse firma's komen niet in Griekenland omdat de Griekse vrouwen mooie ogen hebben , infesteren betekent zoveel mogelijk geld er uiten halen , geld vloeit altijd naar daar waar geld zit.

Beste Jef: HochTief is inderdaad ook de operator van de luchthaven hierin zat ik fout.

Investeren omdat de vrouwen mooie ogen hebben zou u ook niet doen en wil je zo veel als mogelijk rendement uit je investering halen daar is volgens mij niets mis mee. 

Kalo messimeri

Dick
Geen probleem Dick, met die overvloed aan berichtgeving raakt men wel eens het spoor bijster.

Jef
Jef Dockx's signature " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
(19 August 2015, 12:39)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




O ja,  nog zo iets Idea

Hoe zal het Ryanair vergaan, die had de intentie om het hier erg te gaan uitbreiden maar als een ander het voor het zeggen krijgt
op de 2 belangrijkste luchthavens die zij als HUB willen gebruiken.... hoe lang nog  Huh
Was het vorig jaar dat Charleroi ineens extra belastingen wilde gaan heffen,  toen schrapte zij gelijk een tig aantal vluchten  Angry

In Charleroi is (was) het niet de uitbater van de luchthaven die extra belastingen wilde gaan heffen, maar wel de Waalse regering. Ik denk dat het in Griekenland net hetzelfde is. Niet de uitbater beslist over nieuwe heffingen.

Wat Ryanair betreft hoorde ik op Kos het volgende verhaal:

Zij wilden van Kos een soort hub maken maar stelden daar wel een paar eisen bovenop. Aan de andere zijde van de luchthaven wilden zij een aparte terminal voor exclusief gebruik. Nu staat daar wel een gebouw dat ietwat verkommerd is, maar dat diende dus bijvoorbeeld helemaal opgeknapt en ook dienden de nodige nieuwe faciliteiten gebouwd en/of te worden aangebracht. Maar dat betalen wilden ze dan wel niet, dat was voor de lokale overheid. Die (misschien wijselijk) besloot daar niet in mee te gaan. Ryanair heeft ook nu diverse vluchten op Kos, maar toch in beperkte mate.
Quote
#20
(18 August 2015, 15:57)connie schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoppa, daar gaan de opbrengsten van die luchthavens naar het buitenland. Ben geen econoom, maar dit lijkt me niet verstandig.

Vestzak > Broekzak-systeem, maar dan x 2 voor de Duitsers.  Confused
Quote
#21
Gaat het nog wel door?

FRAPORT is niet tevreden over de prijs die ze moeten betalen (terwijl ze die zelf onderhandeld hebben) en zou de deal die deze week door het parlement getekend werd willen afblazen.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
(23 August 2015, 15:38)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gaat het nog wel door?

FRAPORT is niet tevreden over de prijs die ze moeten betalen (terwijl ze die zelf onderhandeld hebben) en zou de deal die deze week door het parlement getekend werd willen afblazen.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Daar heb ik ook een en ander over gelezen in Griekse kranten. Hoe de vork juist aan de steel is niet echt duidelijk, ze zijn in staat om een bod te doen van een symbolische €. Ik hoop dat Griekenland het been stijf houdt !!!!
Jef Dockx's signature " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
Hier nog een bericht uit het Financieel Dagblad dat voor enige opheldering kan zorgen.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Kalo Vradi,

Dick
Quote
#24
(23 August 2015, 17:04)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 August 2015, 15:38)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gaat het nog wel door?

FRAPORT is niet tevreden over de prijs die ze moeten betalen (terwijl ze die zelf onderhandeld hebben) en zou de deal die deze week door het parlement getekend werd willen afblazen.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Daar heb ik ook een en ander over gelezen in Griekse kranten. Hoe de vork juist aan de steel is niet echt duidelijk, ze zijn in staat om een bod te doen van een symbolische €. Ik hoop dat Griekenland het been stijf houdt !!!!

Voor zover ik het begrepen heb zouden ze de financiering (lees lening) niet rond krijgen wegens  "de financiële onzekerheden in Griekenland". En zou het wel eens eind november kunnen zijn vooraleer er enige duidelijkheid is. De deal die deze week getekend werd door het parlement spreekt wel over een volledige afhandeling voor het einde van het jaar.

En inderdaad, been stijf houden zou ik ook zeggen. Maar wat zijn getekende overeenkomsten tegenwoordig nog waard?
Quote
#25
Aldi, de grote investeerder, wilde een paar jaren geleden ook, zoals Lidl, zich in GR vestigen. Het is bij een plan gebleven, was wel te veel risico
aan verbonden. Daardoor is natuurlijk voor Lidl, zonder de concurrent, GR "Freiwild" en zijn de Lidl-prijzen veel hoger dan in NL of D.
Een voorbeeldje: hoorde vandaag bijv. dat de melk bij de Lidl-GR ca. 89 Cent is, in D 51 Cent.  
Johannes
Quote
#26
(23 August 2015, 22:47)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aldi, de grote investeerder, wilde een paar jaren geleden ook, zoals Lidl, zich in GR vestigen. Het is bij een plan gebleven, was wel te veel risico
aan verbonden. Daardoor is natuurlijk voor Lidl, zonder de concurrent, GR "Freiwild" en zijn de Lidl-prijzen veel hoger dan in NL of D.
Een voorbeeldje: hoorde vandaag bijv. dat de melk bij de Lidl-GR ca. 89 Cent is, in D 51 Cent.  
Johannes

Aldi heeft zich medio 2010 terug getrokken uit Griekenland zoals zoveel niet Griekse bedrijven.
Dat de Lidl prijzen hoger zijn als in Duitsland is nogal logisch, alleen al het BTW verschil en de vervoerskosten. Overigens is € 0,89 voor een liter melk in Griekenland zeer goedkoop.

Kali Nigta

Dick
Quote
#27
(23 August 2015, 22:47)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aldi, de grote investeerder, wilde een paar jaren geleden ook, zoals Lidl, zich in GR vestigen. Het is bij een plan gebleven, was wel te veel risico
aan verbonden. Daardoor is natuurlijk voor Lidl, zonder de concurrent, GR "Freiwild" en zijn de Lidl-prijzen veel hoger dan in NL of D.
Een voorbeeldje: hoorde vandaag bijv. dat de melk bij de Lidl-GR ca. 89 Cent is, in D 51 Cent.  
Johannes

offtopic2  Klopt, kijk maar eens in de online-folder van Lidl Gr. Veel artikelen duurder dan hier. Dat tikt dus nog veel zwaarder aan, aangezien de inkomens vele malen lager liggen in Gr.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signature Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints. [Afbeelding: iwrggi.png]



Quote
#28
Terwijl tuin artikelen, gereedschappen en kleding bijna het zelfde in prijs zijn.
Quote
#29
(23 August 2015, 23:32)JohanV schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




offtopic2  Klopt, kijk maar eens in de online-folder van Lidl Gr. Veel artikelen duurder dan hier. Dat tikt dus nog veel zwaarder aan, aangezien de inkomens vele malen lager liggen in Gr.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heb je ook de prijzen vergeleken met de Griekse aanbieders zoal bijvoorbeeld Masoutis, AB enz. Het leven in Griekenland is duur en dat is niet van de laatste jaren maar al sinds de invoering van de Euro. Uit eten gaan is vaak goedkoper dan zelf klaar maken.

Kalo messimeri

Dick
Quote
#30
(24 August 2015, 11:24)Beems schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 August 2015, 23:32)JohanV schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




offtopic2  Klopt, kijk maar eens in de online-folder van Lidl Gr. Veel artikelen duurder dan hier. Dat tikt dus nog veel zwaarder aan, aangezien de inkomens vele malen lager liggen in Gr.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heb je ook de prijzen vergeleken met de Griekse aanbieders zoal bijvoorbeeld Masoutis, AB enz. Het leven in Griekenland is duur en dat is niet van de laatste jaren maar al sinds de invoering van de Euro. Uit eten gaan is vaak goedkoper dan zelf klaar maken.

Kalo messimeri

Dick

Neen, niet gedaan Dick.  Dit jaar wel zelf enkele malen bij de AB en één keer bij de Masoutis geweest. Kan me voorstellen dat de Griek daar niet blij wordt van de prijzen. Wij ook niet Confused . Waar het mij om gaat is dat de levensmiddelen in het algemeen duurder zijn dan hier en dat die dus een veel hogere last op het inkomen leggen dan hier in NL.
Even over het uit eten gaan, hoofdgerecht kostte ons dit jaar tussen de 8 en 12 euro. (Laagste bedrag voor een simpele souvlaki en hoogste voor een visje). Dus voor 2 personen 16-24 euro. Dan een drankje erbij is 5 euro. Minimaal dus 21 euro. Ik denk dat je voor twee personen boodschappen voor de warme maaltijd toch wel minder kwijt bent dan 21 euro? Het is duur in de supermarkt, maar niet zodanig dat het meer kost dan uit eten gaan? Zag deze week aanbieding kipfilet 5,49 per kg. Zijn toch minimaal 5-6 porties.
JohanV's signature Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints. [Afbeelding: iwrggi.png]



Quote
#31
Ik denk dat Dick bedoelt het uit eten gaan voor een toerist. Voor iemand die hier woont is het goedkoper om zelf iets klaar te maken. Maar een toerist die 10 dagen bijvoorbeeld hier is en van zout en peper tot olijfolie etc moet kopen, en wellicht die potjes niet opmaakt en niet mee terugneemt is het te overwegen of het niet goedkoper, makkelijker etc is om uit eten te gaan.
Quote
#32
(24 August 2015, 12:52)Nanny schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk dat Dick bedoelt het uit eten gaan voor een toerist. Voor iemand die hier woont is het goedkoper om zelf iets klaar te maken. Maar een toerist die 10 dagen bijvoorbeeld hier is en van zout en peper tot olijfolie etc moet kopen, en wellicht die potjes niet opmaakt en niet mee terugneemt is het te overwegen of het niet goedkoper, makkelijker etc is om uit eten te gaan.
Neen Nanny, zo lees ik dat niet. We hebben het over de situatie van de Griek, niet over die van de toerist. Als dat wel zo is, zal Dick wel reageren.
JohanV's signature Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints. [Afbeelding: iwrggi.png]



Quote
#33
@Nanny - Johan

Ik schrijf niet als toerist -
Het leven in een dorp met eigen tuin is goedkoper als voor de mensen in de stad en eten bij een taverne in de stad hoeft niet duur te zijn. De prijzen in de toeristencentra zijn zeker aangepast aan de toerist, de uitbater wil in drie tot vijf maanden een groot deel van zijn jaaromzet halen. In de steden daar in tegen kun je dus nog voor redelijke prijzen uit eten gaan zeker zoals de Griek dat over het algemeen doet eten van alles wat en met meerdere personen.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#34
Dank voor je reactie Dick. Voor ons, als toerist is 8 tot 12 euro natuurlijk spotgoedkoop. Gaat eigenlijk nergens meer over, zo'n laag bedrag. Hier in NL betaal je voor een stifado gewoon 18 tot 20 euro. Voor een biefstukkie met gemak 24 tot 26 euro. Maar, zoals jij zegt, betaalt de Griek dus nog minder dan die 8 tot 12 euro die wij betalen.  Ik geloof je op je woord.
Maar, even hypothetisch, stel dat de Griek 5 euro kwijt is voor zijn maal. (Inclusief drank? Kan het me gewoon niet voorstellen). Als je met zijn vieren bent (vader, moeder, 2 kinderen), dus 20 euro. Ik kan de plank volledig mis slaan natuurlijk, maar zelfs hier in NL kost een thuisgemaakte warme maaltijd met vlees voor 4 personen nog niet de helft? Maar ook in Griekenland lukt dat voor minder, als ik de prijzen zo zie?
JohanV's signature Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints. [Afbeelding: iwrggi.png]



Quote
#35
Ligt er idd misschien aan waar je woont, ik zie in Joannina ook van die bedrijfjes die afhaalmaaltijden vekopen, met het oog op de studenten die daar veel zijn. En idd heb je dan spotgoedkoop een portie pastitio waar je met gemak 2 dagen van eet voor echt leuke prijzen.Maar voor een gezin, lijkt mij dat t bijna niet goedkoper kan dan zelf koken. Linzensoep, fasolada dat soort gerechten zijn toch heel goedkoop?


We zijn trouwens aardig off topic geraakt, sorry!
Quote
#36
Staar je vooral niet blind op de prijsverschillen tussen Nederland en Griekenland. De grootste kostenpost is huur, personeel, allerlei belastingen etc. Waar je hier lekker Grieks op een gammel stoeltje zit in een zaak met toiletten die rechtstreeks uitkomen op de keuken, haal je het niet in je hoofd om dat in Nederland te doen.
Quote
#37
Chris nou moet je geen verkeerd beeld schetsen he. Wij eten voor een relatief klein bedrag in restaurants waar de keukens en de toiletten blinkend schoon zijn.
Quote
#38
(18 August 2015, 13:56)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een van de punten in de overeenkomst met de EU was 'privatiseringen'. Daarin werd vandaag het 1ste besluit getekend: 14 luchthavens worden geprivatiseerd en worden overgenomen (en in de toekomst uitgebaat) door FRAPORT (uitbater van de luchthaven van Frankfurt).

De 14 luchthavens zijn die van Aktion (Preveza), Chania, Corfu, Kavala, Kefalonia, Kos, Mytilene, Mykonos, Rhodes, Samos, Santorini, Skiathos, Thessaloniki en Zakynthos.

De overnameprijs bedraagt ongeveer 1,3 miljard Euro. Jaarlijks betaalt FRAPORT bijkomend nog eens 22,9 miljoen Euro.

Het akkoord met Fraport werd blijkbaar onlangs getekend en verscheen afgelopen dinsdag in het Griekse 'Staatsblad'.
Quote
#39
@Patrick misschien heb ik iets gemist maar wanneer wordt het geëffectueerd? Ik bedoel: wanneer gaan de arriverende/vertrekkende passagiers het zien?
Quote
#40
(05 November 2015, 08:38)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick misschien heb ik iets gemist maar wanneer wordt het geëffectueerd? Ik bedoel: wanneer gaan de arriverende/vertrekkende passagiers het zien?

Wanneer het akkoord precies ingaat heb ik eigenlijk ook geen idee van. Ik vermoed dat het per direct is of per 1 januari 2016.

Maar blijkbaar zou Fraport in deze ook een Griekse partner hebben, Copelouzos Group, die al betrokken is/was bij de infrastructuur van de luchthavens van Athene en St. Petersburg.
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het gaat dus om een 40-jarig (tot 2055) "leasecontract" waarbij initieel (nu dus) een vaste som van 1,2 miljard Euro betaald wordt. Daar komt ook bij dat jaarlijks 23 miljoen Euro zal betaald worden en dat 1,3 miljard Euro geïnvesteerd wordt in o.a. onderhoud, uitbreiding en modernisering van de luchthavens.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.