Privatiseringen
#41
In de komende 10 dagen wordt het contract met Fraport - Skeltel Ltd getekend voor de concessie van volgende 14 regionale luchthavens: Aktio (Preveza), Chania, Kavala, Kefalonia, Corfu, Kos, Mytilene, Mykonos, Rhodes, Samos, Santorini, Skiathos, Thessaloniki and Zakinthos.
Quote
#42
VOOR DAPPERE PATRICK

"BEGGARS AND WINNERS".




[Afbeelding: addggn.jpg]
Quote
#43
Aleko,

Misschien moeten we deze er ook bijplaatsen


[Afbeelding: 2m7dm2r.jpg]
Quote
#44
@Patrick weet je ook wanneer die contracten daadwerkelijk in werking treden? Ik bedoel, wanneer ga je er als reiziger iets van merken (betaald parkeren bijvoorbeeld)?
Quote
#45
(09 December 2015, 10:43)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick weet je ook wanneer die contracten daadwerkelijk in werking treden? Ik bedoel, wanneer ga je er als reiziger iets van merken (betaald parkeren bijvoorbeeld)?

Daar heb ik echt geen idee van. Daarvoor zal het wachten zijn op communicatie / persmededelingen van Fraport denk ik.
Quote
#46
ik heb gehoord dat chania eerst door aannemer af gemaakt gaat worden ,en dan pas overgedragen gaat worden aan fraport
nogmaals heb ik gehoord
Quote
#47
Klopt. Aannemer was gestopt wegens achterstand in betalingen.
Quote
#48
(09 December 2015, 10:43)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick weet je ook wanneer die contracten daadwerkelijk in werking treden? Ik bedoel, wanneer ga je er als reiziger iets van merken (betaald parkeren bijvoorbeeld)?

Het contract werd vandaag getekend.

[Afbeelding: 2euspw4.jpg]

De operationele overname van de luchthavens door het Fraport - Copelouzos Consortium is voorzien in de herfst van 2016, simultaan met de betaling van 1.234.000.000 Euro.
Quote
#49
Hier nog meer info over het contract (helaas in het Engels):

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De website van Fraport:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En hier, in het Nederlands bij Parakalo:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#50
Okee, overdracht in de herfst dus. Wij parkeren de auto altijd op het vliegveld dus dan hoeven we ons voorlopig nog geen zorgen te maken.
Quote
#51
Na de overeenkomst met FRAPORT voor 14 luchthavens is de Griekse overheid nu ook akkoord met de overname van 67% van de aandelen in de "Piraeus Port Authority SA". M.a.w. de uitbating van de commerciële goederenhaven van Piraeus.

Er was slechts 1 gegadigde, de Chinese COSCO Groep, die ingegaan is op de aanbesteding die uitgeschreven was. Voor de 67% van de aandelen in PPA zal COSCO 368,5 miljoen Euro betalen.

COSCO staat voor China Ocean Shipping Company.
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 21e42hj.jpg]
Quote
#52
Nu ben ik geen strateeg, maar lijkt mij een gemiste kans voor Rotterdam en Antwerpen.
Een container kan van daar zo op de trein richting Oostenrijk en voormalg Yugoslavie.
Quote
#53
FRAPORT heeft een 4-jarig actieplan voorgesteld voor de investering van 330 miljoen Euro zoals voorzien was in het contract voor de overname van 14 luchthavens.  In hun actieplan komt volgende voor:

- Uitbouwen met 35.000 m² van de luchthaven van Thessaloniki waardoor de parkeerplaatsen voor vliegtuigen stijgen van 22 naar 28.
- Uitbreiding met 100.000 m² van de terminal in Thessaloniki
- Uitbreiding van de terminal op Corfu met 2.700 m² + modernizeringswerken
- Verlenging van de startbaan in Santorini + upgrade en uitbreiding (17.000 m²) van de terminal
- Verlenging van de startbaan, vernieuwing van de verlichting, uitbreiding en renovatie van de luchthavengebouwen in Mykonos
Quote
#54
Nou dat zal goed zijn voor Thessaloniki, het is een veel te klein vliegveldje voor zo'n grote en belangrijke stad
Quote
#55
Personen die zouden interesse hebben om te solliciteren voor een job op 1 van de 14 Griekse luchthavens die Fraport-Greece  in beheer heeft, kunnen dit via volgende link:

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dit zijn de domeinen waarin voor een job kan gesolliciteerd worden:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#56
Over Fraport gesproken....met de Griekse minister van transport is maar tegelijkertijd overeengekomen dat de geprivatiseerde luchthavens vanaf 2017 gedurende 4 jaar de tickets extra mogen belasten met €13 per vlucht. Daarna zal de extra tax € 18 euro zijn. En dat alles om het Duitse consortium in de gelegenheid te stellen de betreffende luchthavens te moderniseren.
Quote
#57
Ik denk toch,Dimitris, dat de tax naar de overheid gaat.En dat moderniseren wordt echt door Fraport opgehoest. Iets wat de griekse overheid nooit heeft gekund.
Quote
#58
Chris, ik betwijfel dat. De charge wordt geincasseerd door de airliners en al naar gelang het een reguliere (binnenlandse) vlucht is of een charter (internationaal) moet respectievelijk maandelijks en ad hoc worden afgedragen aan Fraport In het bid-book stond ook dat het een 'fee' was tbv de modernisering en ontwikkeling van de luchthavens. Overigens betaalt de passagier nu reeds 12 euro (indien reizend vanuit een Schengen-land) of 22 euro (indien reizend van buiten Schengen)
Quote
#59
Zolang iets tax wordt genoemd,gaat het naar de overheid. Overigens zijn de airport taken in Griekenland altijd al hoog geweest. Een fee is wat anders, uiteraard wil Fraport wat verdienen aan de lease van de vliegvelden.Griekenland is daar zeker niet aan tekort gekomen.Aan de andere kant mag de consument ook een betere behandeling verwachten op de airports.
Quote
#60
Ben benieuwd of die regels worden aan gehouden.
Ryanair is door dit soort regels al op verschillende luchthavens gewoon vertrokken, weg zijn de inkomsten en werk gelegenheid. Angry
Onlangs nog in Noorwegen en Italië,  trouwens Charleroi heeft het ook terug gedraaid. Huh
Een paar weken geleden melde de Italiëaanse regering dat de verhoging niet door gevoerd gaat worden, gelijk melde Ryanair dat het aantal vluchten
opgevoerd gaat worden met tig nieuwe bestemming en extra personeel gaat aan nemen. Big Grin
Het blijft koffiedik kijken Rolleyes
Quote
#61
(30 August 2016, 16:49)Dimitris schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Over Fraport gesproken....met de Griekse minister van transport is maar tegelijkertijd overeengekomen dat de geprivatiseerde luchthavens vanaf 2017 gedurende 4 jaar de tickets extra mogen belasten met €13 per vlucht. Daarna zal de extra tax € 18 euro zijn. En dat alles om het Duitse consortium in de gelegenheid te stellen de betreffende luchthavens te moderniseren.

Even een kleine correctie.
De taks op de tickets zal vanaf 2017 inderdaad 13 Euro zijn en dat voor 4 jaar. Het is evenwel niet zo dat dit een extra taks wordt want die bestaat nu al, de zogenaamde “modernization and development tax” (spatosimo), en bedraagt nu 12.70 Euro. Het betreft dus een verhoging van 'slechts' 30 cent.

Het is geen toeval dat de periode vastgesteld werd op 4 jaar omdat dit de periode is waarin Fraport, volgens de bepalingen in de overeenkomst met de Griekse autoriteiten voor de uitbating van die 14 luchthavens, verplicht is om 330 miljoen te investeren in de modernisering van die luchthavens.
Quote
#62
Onbegrijpelijk feitelijk dan de luchthaven van Heraklion niet door Fraport mee werd opgeëist. Daar zouden best wat investeringen kunnen gebruiken.
Quote
#63
(01 September 2016, 12:20)El Greco schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onbegrijpelijk feitelijk dan de luchthaven van Heraklion niet door Fraport mee werd opgeëist. Daar zouden best wat investeringen kunnen gebruiken.

Zou dat niet zijn omdat die mettertijd verdwijnt en er een nieuwe (Kastelli) zou komen ?
Quote
#64
De Griekse Raad van State heeft 6 ingediende bezwaren, tegen de overname, afgewezen. Daarmee lijkt het laatste obstakel genomen om de overgang te implementeren. Verwacht wordt dat de overname effectief van start gaat einde januari 2017.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#65
Nu alles rond is en de laatste contracten getekend zijn (met o.a. brandweer, politie) heeft Fraport zijn plannen bekend gemaakt voor veranderingen aan de luchthavens die zij gaan uitbaten. Het is de bedoeling dat dit alles tegen 2021 gerealiseerd is volgens het investeringsplan van Fraport.

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (PVK)



• Terminal expansion by 2,381 m2 and refurbishment
• HBS inline screening (= bagage screening)
• Reorganizing airport apron area
• Refurbishing airside pavement
• 75 percent increase in the number of check-in counters (from 8 to 14)
• 60 percent increase in the number of departure gates (from 5 to 8)
• Doubling the number of security-check lanes (from 2 to 4)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (CHQ) –
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







• Rearranging the terminal’s internal utilization
• Rearranging the departure gate lounge
• Expanding the security control area
• HBS (Hold Baggage Screening Systems) inline screening
• Expanding the waste water treatment plant or connection to municipal service
• Reorganizing the apron area
• Refurbishing the airside pavement
• 25 percent increase in the number of departure gates (from 8 to 10)
• Doubling the number of security-check lanes (from 4 to 8)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (CFU)


• New terminal
• Expanding terminal by 10,294 m2 and remodeling current terminal
• HBS (Hold Baggage Screening Systems) inline screening
• Refurbishing and upgrading the fire station
• Reorganizing airport apron area
• Refurbishing airside pavement
• 27 percent increase in the number of Check-in Stations (from 22 to 28)
• 33 percent increase in the number of departure gates (from 9 to 12)
• 33 percent increase in the number of security-check lanes (from 6 to 8)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (KVA)

• Terminal expansion by 2,029 m2
• Remodeling the current terminal
• HBS inline screening
• Refurbishing and expanding the fire station
• Expanding the waste water treatment plant or connection to municipal service
• Reorganizing the airport apron area
• Refurbishing the airside pavement
• 20 percent increase in the number of check-in counters (from 8 to 10)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (EFL)

• New terminal
• HBS (Hold Baggage Screening Systems) inline screening
• Relocating the waste water treatment plant
• Reorganizing the airport apron area
• Refurbishing airside pavement
• 71 percent increase in the number of check-in counters (from 7 to 12)
• 100 percent increase in the number of departure gates (from 3 to 6)
• Doubling the number of security-check lanes (from 2 to 4)


Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (KGS)

• New terminal
• New fire station
• Refurbishing/expanding the waste water treatment plant
• 201 percent increase in the total size of the airport at 24,000 m2
• 75 percent increase in the number of check-in counters (from 16 to 28)
• 125 percent increase in the number of security-check lanes (from 4 to 9)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (JMK)


• Expanding and remodeling the terminal – 50 percent increase in the total size of the terminal at 13,350 m2, with the construction of a new terminal area
• New fire station
• Reorganizing apron
• 13 percent increase in the number of check-in counters (from 12 to 16)
• 17 percent increase in the number of departure gates (from 6 to 7)
• 25 percent increase in the number of security-check lanes (from 4 to 5)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (MJT) –
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







• New terminal
• New fire station
• New waste water treatment plant
• New airport apron area
• 185 percent increase in the total size of the airport at 7,185 m2
• 29 percent increase in the number of check-in counters (from 7 to 9)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (RHO)


• Remodeling the current terminal
• Reorganizing the airport apron area
• New fire station
• 13 percent increase in the number of check-in counters (from 40 to 45)
• 13 percent increase in the number of departure gates (from 16 to 18)
• 71 percent in the number of security-check lanes (from 7 to 12)
• 25 percent increase in the number of baggage reclaim belts (from 4 to 5)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (SMI)



• Expanding and remodeling the current terminal
• New fire station
• Reorganizing the airport apron area
• 19 percent increase in the total size of the terminal at 9,605 m2
• 40 percent increase in the number of check-in counters (from 10 to 14)
• 25 percent increase in the number of departure gates (from 4 to 5)
• 50 percent increase in the number of security lanes (from 2 to 3)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (JTR)



• Expanding and remodeling the current terminal
• New fire station
• Reorganizing the airport apron area
• 236 percent increase in total terminal space at 15,640 m2, by replacing part of the current terminal and constructing a new terminal
• 113 percent increase in the number of check-in counters (from 8 to 17)
• Doubling the number of security-check lanes (from 1 to 2)
• 20 percent increase in the number of departure gates (from 5 to 6)
• 250 percent increase in the number of security-check lanes (from 2 to 7)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (JSI)



• Extending and remodeling the current terminal
• Reorganizing the airport apron area
• 39 percent increase in the total size of the airport at 9,511 m2 after an extension of the total size of the current buildings of the terminal
• 11 percent increase in the number of check-in counters (from 9 to 10)
• 33 percent increase in the number of departure gates (from 3 to 4)
• Doubling of security-check lanes (from 1 to 2)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (SKG)


• New terminal
• Terminal expansion by 30,998 m2 ,incl. new landside access
• Remodeling of existing Terminal
• HBS inline screening
• New fire station
• Expanding the waste water treatment plant or connection to municipal service
• Reorganizing the airport apron area
• Refurbishing airside pavement
• Terminal expansion by 31,380 m2
• 47 percent increase in the number of Check-in Stations (from 30 to 44)
• 75 percent increase in the number of security lanes (from 4 to 7)
• 50 percent increase in the number of departure gates (from 16 to 24)
• Doubling the number of security-check lanes (from 6 to 12)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Airport (ZTH)



• Refurbishing and remodeling current terminal
• HBS inline screening
• Refurbishing air traffic control tower
• New fire station
• Relocating power transformers and generators
• Reorganizing airport apron area
• Refurbishing airside pavement
• Reorganizing landside roads & parking
• New security guardhouse
• 33 percent increase in check-in counters (from 15 to 20)
• 150 percent increase in the number of security-check lanes (from 2 to 5)
Quote
#66
Nu de overname sinds gisteren een feit is, zijn van een aantal luchthavens ook de websites vernieuwd. En die bieden heel wat interessante informatie. Dit zijn er enkele:

Rhodos:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Chania:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Samos:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Skiathos:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Corfu:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Preveza-Aktion:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Lesbos:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook is er nu een algemene website van Fraport-Greece met o.a. inlichtingen over de luchthavens maar ook info over de plaatsen (eiland, stad,...)
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
@Patrick. In het midden gelaten dat veel onderdelen van de sites, althans die van Samos-airport, (nog) niet werken, lijkt de effectieve privatisering gepaard te gaan met het positioneren van de airports door ze een virtueel gezicht te geven. Lijkt mij persoonlijk voor dergelijke kleinschalige luchthavens niet nodig. De aankomst- en vertrekgegevens zullen de verhoogde aandacht hebben van de reiziger en die gegevens kan ie wel elders genereren. Wat werkelijk van belang is, wordt verzwegen namelijk dat met de ondertekening van het contract en de privatisering van de vliegvelden op 11 april jl. de belastingtarieven voor uitgaande reizigers een flinke 'plus' hebben gekregen.
Quote
#68
(13 April 2017, 07:17)Dimitris schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick. In het midden gelaten dat veel onderdelen van de sites, althans die van Samos-airport, (nog) niet werken, lijkt de effectieve privatisering gepaard te gaan met het positioneren van de airports door ze een virtueel gezicht te geven. Lijkt mij persoonlijk voor dergelijke kleinschalige luchthavens niet nodig. De aankomst- en vertrekgegevens zullen de verhoogde aandacht hebben van de reiziger en die gegevens kan ie wel elders genereren.

Wat men erop tegen hebben dat de kleinschalige luchthavens een moderner virtueel gezicht krijgen? Integendeel, zo komen ze misschien op een betere manier onder de aandacht en kan dit voor eilanden die het laatste jaren sterk te verduren kregen enkel positief werken. En dat gegevens die er te vinden zijn op meerdere manieren te bekomen zijn is positief, toch?

Dimitris schreef:Wat werkelijk van belang is, wordt verzwegen namelijk dat met de ondertekening van het contract en de privatisering van de vliegvelden op 11 april jl. de belastingtarieven voor uitgaande reizigers een flinke 'plus' hebben gekregen.

De taks op de tickets is nu inderdaad 13 Euro en dat voor 4 jaar. Het is evenwel niet zo dat dit een extra taks wordt want die bestond al, de zogenaamde “modernization and development tax” (spatosimo), en bedroeg 12.70 Euro. Het betreft dus een verhoging van 'slechts' 30 cent.
Quote
#69
@Patrick. Voor zover ik begrepen heb is de fee € 12 en wordt geheven per vertrekkende passagier. Dat gaat dan over reizen binnen Schengen. Overigens denk ik niet dat een virtueel vliegveld een injectie voor de promotie van eilanden zijn. De informatie zal toch met name en overwegend het vliegveld zelf betreffen. Laten we eerlijk zijn, de vliegvelden op de (kleine) eilanden zijn nou eenmaal niet de ultieme locatie waar je een paar uur wilt doorbrengen met kleine duty free shops, één koffiekiosk met dure broodjes, een paar toiletten en daarmee houdt het op. Een reële en effectieve promotie van een eiland zal op andere wijze moeten plaatsvinden. Ach, misschien kunnen ze via de website kortingsbonnen plaatsen die je kunt inleveren bij de enkele winkel op het vliegveld. Alsdan is de klant tevreden én Fraport.
Quote
#70
(13 April 2017, 11:32)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dimitris schreef:Wat werkelijk van belang is, wordt verzwegen namelijk dat met de ondertekening van het contract en de privatisering van de vliegvelden op 11 april jl. de belastingtarieven voor uitgaande reizigers een flinke 'plus' hebben gekregen.

De taks op de tickets is nu inderdaad 13 Euro en dat voor 4 jaar. Het is evenwel niet zo dat dit een extra taks wordt want die bestond al, de zogenaamde “modernization and development tax” (spatosimo), en bedroeg 12.70 Euro. Het betreft dus een verhoging van 'slechts' 30 cent.

Vanaf 11 april is het inderdaad 'iets' meer dan de 13 Euro zoals ik eerst vermeldde.

Voor de vliegvelden van Aktion, Zakynthos, Thessaloniki, Kavala, Corfu, Kefalonia, Kos, Mykonos, Rhodos, Samos, Santorini, Skiathos & Chania gelden nu volgende tarieven:

Voor PSO (gesubsidieerde) routes is de passagiers taks vanaf 11 april  16,74€ (12€ plus 1.5€ security charge plus 24% BTW)
Voor de andere routes is het nu 13.86€ ( 12€ plus 1.5€ security charge plus 24% BTW. De BTW is hier enkel op de security charge.

Astra Airlines heeft al aangekondigd dat voor alle tickets die voor 11 april verkocht werden, maar voor vluchten zijn na 11 april, zij de paar Euro meer niet zullen aanrekenen aan de passagiers.
Quote
#71
Een joint venture van Deutsche Invest Equity Partners (via hun dochteronderneming rederij CMA-CGM en diens dochtermaatschappij Terminal Link) en de Savvidis Group nemen voor een bedrag van 231.926.000 Euro 67% van de aandelen van Thessaloniki Port Authority SA over. Verder zijn ook nog investeringen van 180.000.000 Euro voorzien en krijgt de Griekse Staat 3,5% van de jaarlijkse omzet en behoudt men 7,2% van de aandelen. De concessie loopt tot 2051. Het bod van DIEP/Savvidis lag 10% hoger dan dat van de andere gegadigden, P&O en ICTS (International Container Terminal Services Inc).


De overname kadert in de voorwaarden van het 3de bailout programma.

Savvidis Group behoort toe aan Ivan Savvidis, een Griek-Rus die o.a. ook eigenaar is van PAOK Saloniki en het Macedonian Palace Hotel in Thessaloniki.
Quote
#72
Bron telegraaf

ATHENE - Griekse belastingrechercheurs ruilen in de grote toeristenoorden voortaan hun uniform met regelmaat in voor bermuda en zwembroek om financiële fraude op het spoor te komen. De actie richt zich op bars, nachtclubs, jachthavens en hotels met een grote omzet. Dat heeft nieuwssite To Proto Thema zondag bekendgemaakt, zich beroepend op informatie uit politiebronnen.

De ’stillen’ van de Griekse FIOD moeten zich als vakantieganger kleden en gedragen door bijvoorbeeld een drankje te bestellen. Doel is te controleren wat er met de rekening gebeurt en of er wel met kassabonnen wordt gewerkt. Voorts moeten ze hun ogen openhouden voor eventuele zwartwerkers onder het personeel. Speciale aandacht komt er voor de verhuur van strandbedden en ligstoelen. In deze ’gouden business’ worden kwitanties nog wel eens vergeten.
Quote
#73
Afgelopen zomer al volop gezien in Halkidiki gaan gewoon aan een tafeltje zitten en bestellen. Hetzelfde op het strand 2 jonge meiden die een zonbed nemen en zich later bekend maken.
De tijd dat iedereen wist wie van de belasting was is echt voorbij. Ook is er geen mogelijkheid meer om elkaar in te seinen omdat ze met veel verschillende mensen werken en op vele plaatsen te gelijk binnen komen
Quote
#74
Dit is echt niet nieuw. Toen ik begin haren negentig in Griekenland werkte,waren er ook al dit soort controles. Alles ondersteund door tv acties onder het motto "apodixi prepei". Het heeft echt geholpen.
Quote
#75
Varoufakis zijn plannetje in 2015 Dodgy

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.