verkeersveiligheid
#1
Op de wegen van Kreta wordt het niet veiliger, de laatste 15 jaar waren er 1640 verkeersdoden te betreuren, tendens stijgend.
bron Creta.Live.GR
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Ik denk dat dit niet alleen op Kreta zo is Arthur; in tegenstelling tot veel andere EU-landen waar het aantal slachtoffers in het verkeer de afgelopen jaren enorm daalde blijft Griekenland hoog in de top staan Confused 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Vasteland Griekenland is dit jar gedaald, daarentegen is het aantal dodelijke ongevallen op Kreta gestegen.
Quote
#4
zeker de helft van de automobilisten op Kreta zit
te telefoneren tijdens het autorijden en niet  handsfree,
werkt niet direct mee aan de verkeersveiligheid
Quote
#5
Verbaast me niets.
Afgelopen 12 dagen nog eens kunnen vaststellen dat ze het op "ons" eiland niet zo nauw nemen met de verkeersveiligheid.
Heb er eentje tussen Agios Nicolaos en Pachia Amos langs de oude baan weten inhalen & racen dat het een lieve lust was. Mensen die dit stukje een beetje kennen weten dat er daar tientallen dodehoek bochten inzitten.
Niet handsfree bellen is in Griekenland een klassieker, honderden heb ik er gespot tijdens onze laatste vakantie.
NB: ook België doet het helemaal niet goed hoor, ik rij veel liever op Nederlandse wegen dan hier in België.
Quote
#6
verkeer op vaste land is veel minder ,dus de aantal slachtoffers daalde maar ze blijven als gek rijden.
België is inderdaad anders dan Nederland, mijn zoon woont niet zo lang daar en het valt hem op dat ze iets gevaarlijker zijn dan in Nederland.
Quote
#7
auto rijden op Kreta is gekkenwerk. Over de witte middenlijn rijden, geen probleem. Voorbijsteken tot op 10 cm van de voorligger, so what ? 120 km/u waar een bord van 70 staat, mag het effe ? Zelf meegemaakt met een taxirit, bij aankomst op eindbestemming vroeg de vrouw des huizes of ik mij soms niet goed voelde, zo bleek zag ik er uit, helemaal doorweekt van het angstzweet. En dat terwijl die goede man de ene na de andere sigaret opstak en ik dus verplicht was om mee te roken. WAANZIN. Om de haverklap tegen die snelheid aan zijn radio zitten prutsen omdat er niks uit kwam, man, man, man ... Leve het machogedrag, doe daar nog de Raki bij die ze om de haverklap zitten te drinken en je weet wel waarom er zoveel doden vallen. Ach wat zei die man, ik heb al 450.000 km op de teller van mijn Mercedes die ik zelf in Duitsland ben gaan halen en nog nooit 1 ongeval gehad ... Waarschijnlijk 1 goede engelbewaarder, maar ook die vergist zich nog wel eens ...
Quote
#8
Geen rijbewijs, te hoge snelheden, door rood rijden, geen helm, geen veiligheidsriemen, geen Kteo controle, slecht verlichte autos/scooters/fietsen, met drank op achter t stuur, met mobiele in de hand rijden noem maar op je komt hier ook allemaal tegen. 

Daarbij slecht wegdek, strepen op de weg die verstleten bijna onzichtbaar zijn, slechte verlichting van de straten, verkeerd geparkeerde autos.

En dan nog het feit dat er bijna geen controle is en dus ook geen boetes worden uitgedeeld, m.a.w iedereen doet maar wat.  Het optelsommetje van deze 3 punten is niet zo moeilijk, helaas maar waar.

Inderdad zoals al opgemerkt gldt dit niet alleen voor Kreta.
Quote
#9
Deze topic is alweer bijna 2 jaar oud maar de Grieken geven toch weinig om hun leven, maar ook om andere levens zoals een steekproef weer laat zien, ik wil niet zeggen dat ze in noord Europa lieverdjes zijn maar dit blijft gewoon doorgaan.
De laatste drie dagen van de tests uitgevoerd op voertuigen 5,585 en 1,911 Bevestigd inbreuken

Laatste update: 11 september 2017, 00:16
Onder gerichte acties en acties om verkeersongevallen en veilige verkeer van voertuigen en mensen, in de periode 08-10 Septemvriou 2017 trochonomikoi controles in de regio van Kreta te voorkomen. Met deze controle is om het niveau van verkeersveiligheid politon.Sygkekrimena verbeteren, werden 145 inspecties geassembleerd garages en uitgebreide trochonomikoi tests op voertuigen op verschillende gebieden van Kreta, indien getest in total (5,585) voertuigen en bevestigd (1911) inbreuken zoals volgt:

te hard rijden 3 83
Heeft een veiligheidshelm niet dragen 282
Het niet dragen van de veiligheidsgordel 141
Rijden onder invloed van alcohol 92
mobiele telefoon 81
Beweging in de tegengestelde richting 2 7
illegale inhalen 85
abnormale manoeuvres 60
Rood licht overtreding 21
andere inbreuken 739
Totaal misdrijven 1.911

Bedenk dat de correcte afhandeling van de weggebruikers en de handhaving van de verkeersregels zijn essentiële voorwaarden om veilig verkeer te garanderen en om het verkeer ongelukken te voorkomen.

We moeten niet vergeten dat de verkeersveiligheid is een zaak van iedereen.

Rij veilig betekent:

Leer en het verkeer toe te passen
Ik weet niet rijden als dronken.
Ik respecteer de snelheidsbeperkingen.
Ik weet niet onjuist inhalen.
Niet in strijd met het rode licht.
Ik stop bij STOP en prioriteit te geven.
Geef voorrang aan voetgangers en personen met een handicap.
Ik respecteer aanwijzingen en instructies van verkeersregelaars.
Draag altijd een veiligheidsgordel.
Ik heb de kinderen op de achterbank van de auto en het dragen van een autogordel.
Als ik rijden of passagier op de motor draag altijd een helm.
Voordat ik begin te struikelen controleren uw auto.
Voor meer handige tips bij het voorkomen van verkeersongevallen en de verkeersveiligheid, kan het publiek terecht op de website van de Griekse politie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

De verkeersveiligheid gaat ons allemaal

H creëren, attitudes veranderen, het veranderen van de cultuur en ons onderwijs is meer dan nodig is om eindelijk een «stop» verkeersongevallen

Laat dit de boodschap en onze manier van denken, om te stoppen met rouwen om slachtoffers van het asfalt
Bron Anatoli.com vertaald door google.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Tja echt veel controle is er wel niet natuurlijk. Vroeger zag ik ze al eens met een speedgun staan net buiten Ierapetra richting Koutsounari of in Ferma maar denk dat hun pistool de geest gegeven heeft.
Quote
#11
Een hoog percentage onder de dodelijke ongevallen zijn motorrijders die ZONDER helm op de motor zitten . En dan gewoon langs een politieauto rijden die er niks aan doet. Huh
Quote
#12
Na twee weken rond gereden te hebben in West en Zuid Kreta zijn mij Drie
dingen opgevallen ,ten eerste de prachtige wegen waar je bijna niemand
tegenkomt ,ten tweede het lijkt er soms wel op dat veel  Grieken wachten
tot er een bocht komt om je voorbij te steken. ten derde zie je bijna geen
vrouwen rijden zonder telefoon in hun hand
Quote
#13
Dat je bijna niemand tegenkomt komt doordat we gewaarschuwd zijn dat je er aan komt. Degenen die je ziet telefoneren waarschuwen de rest van de bevolking.??.

Vanochtend las ik dat het 42e dodelijk slachtoffer van dit jaar is geregistreerd.(Kreta)
Quote
#14
Eerder deze maand was Mitsotakis, de leider van Nea Dimokratia, in Heraklion. De partij heeft een plan om verkeersveiligheid te verbeteren. Ook in nationale nieuwszendingen was Kreta te zien vanwege hoge aantal ongevallen en dodelijke slachtoffers. 

In Heraklion zie ik het dagelijks. Heel gebruikelijk dat motoren tegen 1-richtingsverkeer in rijden of door rood licht rijden. Zie ook wel eens motorrijders al bellend en zonder helm door rood licht rijden.

Is overigens niet alleen op de weg. Was pas op nieuws dat dodelijke arbeidsongevallen ook flink stijgen un Griekenland. In 2 maanden waren er bijvoorbeeld 7 gemeenteambtenaren verongelukt. Moest er nog aan denken toen ik de dag erna vanaf mijn balkon iemand het bovenste stuk van een boom zag afzagen met een kettingzaag waarbij zijn ene voet op een muurtje stond en zijn andere voet tegen het onderste stuk van de boom.

Cors
Quote
#15
Wij zijn afgelopen zondag teruggekomen vanuit Kreta.
Hier hebben we 3 weken op de motor rondgetoerd en zo'n beetje iedere weg tussen Agios Nikolaos en Heraklion wel gereden.
Het zal wel aan ons liggen maar wij vonden het allemaal erg meevallen in het verkeer.
En in vergelijking met andere door ons bezochte eilanden rustig werd gereden.
Wat niet wegneemt dat het altijd heel erg opletten blijft en wij niet in het donker gaan rijden, wat ook een dot ellende scheelt.
Quote
#16
(12 September 2017, 07:46)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat je bijna niemand tegenkomt komt doordat we gewaarschuwd zijn dat je er aan komt. Degenen die je ziet telefoneren waarschuwen de rest van de bevolking.??.

Vanochtend las ik dat het 42e dodelijk slachtoffer van dit jaar is geregistreerd.(Kreta)
Ik ben wel diverse keren moeten stoppen voor overstekende geiten en zelfs
nog een schildpad die midden op de weg zat, misschien die  in het vervolg ook
maar waarschuwen als ik er aan kom Tongue
Quote
#17
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
De Griekse kinderen worden verwend tot op het bot, maar veiligheid ho maar.
Die ouders zijn het helemaal niet waard om kinderen te krijgen.
Als dit zie en al die anderen kleine kinderen die met of zonder helm op een scooter staan of gewoon los achterop zitten lopen me de rillingen langs de rug, als je er wat over zegt komt dat domme antwoord, ik kijk toch uit.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
(11 September 2017, 19:45)Kosta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een hoog percentage onder de dodelijke ongevallen zijn motorrijders die ZONDER helm op de motor zitten . En dan gewoon langs een politieauto rijden die er niks aan doet.  Huh

Dat was/is dit jaar op o.a Zakynthos niet aan de orde. Zowel toeristen als lokale bewoners: 265 Euro boete voor rijden zonder helm. En dan de (vooral Britse) toeristen achteraf maar klagen: ze hadden het bij de verhuurder niet gezegd dat dit niet mocht. Hallo?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Moet eerlijk zeggen dat ik ook jaren zonder helm gereden heb op de scooter, maar dat was op eilanden als Ithaki, Andros en Alonissos en Kythira.. de laatste 3 jaar op grotere eilanden geweest als Samos en lefkas en daar dus wel een helm gedragen, en ik zal ook niet meer zonder helm gaan rijden.
Toen ik 18 of 19 was reden we ook op santorini en Corfu zonder helm dus ik wist eigenlijk niet beter om zonder te rijden maar ben in nederland een paar jaar geleden gevallen en toen gevoeld hoe hard je neerkomt ook al rij je maar 25 of 30 km .. dus de helm gaat gewoon op, zo een leuk klein potje mee in de koffer of handbagage, geen probleem.
Quote
#21
Of het helpt, ik denk het niet, dat de notoire drinker zijn auto laat staan met alle gevolgen van dien.

Notoire drankrijders riskeren levenslang rijverbod
20 september 2017
Wie voor de tweede keer een ongeluk veroorzaakt terwijl er te veel alcohol in het spel is, riskeert een levenslang rijverbod. Het Griekse ministerie van Justitie wil strengere sancties gaan opleggen voor fatale verkeersongevallen veroorzaakt door automobilisten die dronken zijn of doorrijden na een ongeluk.

Justitie-minister Stavros Kontonis zei dat op een bijeenkomst met moeders van verkeersslachtoffers. Volgens Kontonis moeten automobilisten die een dodelijk ongeval veroorzaken omdat ze dronken achter het stuur zitten of veel te hard rijden veel zwaarder gestraft worden.

Van een automobilist die de voor de eerste keer een ongeluk veroorzaakt terwijl hij te veel heeft gedronken zal het rijbewijs voor een langere periode worden ingetrokken. Nu is dat maximaal 180 dagen, afhankelijk van het gemeten alcoholpromillage. Wie daarna nog eens de fout ingaat, moet zijn rijbewijs voorgoed inleveren als het aan de minister ligt.

Ook moeten er strengere sancties komen voor een ongeval met vluchtmisdrijf en moet het boetesysteem voor verkeersovertredingen worden herzien.

Het aantal verkeersongelukken in Griekenland behoort tot het hoogste van Europa. Vorig jaar waren 5000 mensen betrokken bij een verkeersongeval. In een jaar tijd vielen er 1800 doden in het Griekse verkeer, dat zijn er 5 per dag.

In februari van dit jaar zorgde een gruwelijk auto-ongeluk waarbij vier mensen omkwamen voor grote verontwaardiging in Griekenland. Een Porsche reed met een snelheid van zo’n 200 kilometer per uur in op een andere auto bij een parkeerplaats langs de snelweg tussen Athene en Lamia.

In februari 2016 kwam de populaire Griekse zanger Pantelis Pantelis om bij een verkeersongeluk in Athene. Hij reed veel te hard en er werden grote hoeveelheden alcohol in zijn bloed aangetroffen.

27 Simple Rules of Survival on the Greek Roads

bron
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
(21 September 2017, 10:42)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Of het helpt, ik denk het niet, dat de notoire drinker zijn auto laat staan met alle gevolgen van dien.

Notoire drankrijders riskeren levenslang rijverbod
20 september 2017
Wie voor de tweede keer een ongeluk veroorzaakt terwijl er te veel alcohol in het spel is, riskeert een levenslang rijverbod. Het Griekse ministerie van Justitie wil strengere sancties gaan opleggen voor fatale verkeersongevallen veroorzaakt door automobilisten die dronken zijn of doorrijden na een ongeluk.

Justitie-minister Stavros Kontonis zei dat op een bijeenkomst met moeders van verkeersslachtoffers. Volgens Kontonis moeten automobilisten die een dodelijk ongeval veroorzaken omdat ze dronken achter het stuur zitten of veel te hard rijden veel zwaarder gestraft worden.

Van een automobilist die de voor de eerste keer een ongeluk veroorzaakt terwijl hij te veel heeft gedronken zal het rijbewijs voor een langere periode worden ingetrokken. Nu is dat maximaal 180 dagen, afhankelijk van het gemeten alcoholpromillage. Wie daarna nog eens de fout ingaat, moet zijn rijbewijs voorgoed inleveren als het aan de minister ligt.

Ook moeten er strengere sancties komen voor een ongeval met vluchtmisdrijf en moet het boetesysteem voor verkeersovertredingen worden herzien.

Het aantal verkeersongelukken in Griekenland behoort tot het hoogste van Europa. Vorig jaar waren 5000 mensen betrokken bij een verkeersongeval. In een jaar tijd vielen er 1800 doden in het Griekse verkeer, dat zijn er 5 per dag.

In februari van dit jaar zorgde een gruwelijk auto-ongeluk waarbij vier mensen omkwamen voor grote verontwaardiging in Griekenland. Een Porsche reed met een snelheid van zo’n 200 kilometer per uur in op een andere auto bij een parkeerplaats langs de snelweg tussen Athene en Lamia.

In februari 2016 kwam de populaire Griekse zanger Pantelis Pantelis om bij een verkeersongeluk in Athene. Hij reed veel te hard en er werden grote hoeveelheden alcohol in zijn bloed aangetroffen.

27 Simple Rules of Survival on the Greek Roads

bron
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Kan ik alleen maar toejuichen. Veel te laks wordt daar nog mee omgesprongen. Zouden ze gelijk in een Europese wetgeving mogen gieten.
Quote
#23
Deze morgen nabij de haven van Kissamos, bochtje gemist en 10 meter lager op zijn dak op de rotsen geëindigd.

[Afbeelding: 14sijno.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Het hoge ongevallen percentage in het verkeer, is het zichtbare element van het in ernstige mate ontbreken van elke vorm van discipline door alle geledingen van de samenleving.
Regel en wetgeving kunnen we soms niet als wenselijk ervaren, maar die is er voor ons allen en niet alleen voor onze veiligheid.

Zodra een grote groep van de bevolking zijn eigen interpretatie heeft op de invulling van deze regel en wetgeving wordt het vervelend en bij vlagen gevaarlijk. Zeker op de wegen. Ook andere zaken worden met hetzelfde gemak volgens eigen interpretatie ingevuld. Zolang het maar voor mij werkt!!

Zolang deze instelling algemeen wordt gehanteerd zal er weinig veranderen.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)