Relatie Griekenland Turkije
#1
Het botert nooit zo tussen Griekenland en Turkije. Zoals iedereen hier wellicht weet ligt daar een hele (oude) geschiedenis aan ten grondslag.
Er vinden echter nog steeds pesterijen en provocaties plaats.
Op Karpathos staat een groot monument voor een Griekse piloot welke enkele jaren geleden omkwam toen hij een Turkse straaljager onderschepte welke het luchtruim van Griekenland ter hoogte van Karpathos schond. ( 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Ook dit jaar heeft Turkije weer meerdere malen het luchtruim van Griekenland in de Dodekanesos geschonden. (Een Griekse vriend wist zeker dat Turkije dit deed om de Grieken op kosten te jagen nu ze er financieel slecht voor staan.) 
Het verbaast mij dat je daar eigenlijk nooit iets over leest in onze media.
Nu hebben de Russen het luchtruim van Turkije geschonden en gaat de NAVO uitleg vragen. Deze situatie is natuurlijk op een totaal andere schaal maar toch.....
Quote
#2
Gaat prima zo blijkt gisteren. Tsipiras bezoekt Lesbos met de kanseler van Oostenrijk. De gang van boten vanuit Turkije wordt gestopt. Hoe kan dit? Zij zijn weg en de gehele nacht arriveren er boten. Lees het blog van Bruno Tersago
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#3
(07 October 2015, 07:37)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gaat prima zo blijkt gisteren. Tsipiras bezoekt Lesbos met de kanseler van Oostenrijk. De gang van boten vanuit Turkije wordt gestopt. Hoe kan dit? Zij zijn weg en de gehele nacht arriveren er boten. Lees het blog van Bruno Tersago
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Toch enkele bedenkingen bij de blog van Bruno Tersago.

- De gang van boten vanuit Turkije zal verder afnemen naarmate de weersomstandigheden verslechteren richting winter wat heel logisch is.
- Dat net nu vreemdelingen met 4 veerboten weggehaald worden is niet uitzonderlijk. Dat gebeurt al weken/maanden. De El. Venizelos en Terra Jet constant. De beide Blue Star ferry's varen nu eenmaal op een schema op de lijn via Lesbos. En Blue Star als commerciële onderneming zal geen 2 veerboten een dag stilleggen om ervoor te zorgen dat vreemdelingen kunnen "gepresenteerd" worden aan hoogwaardigheidsbekleders.
- Voor zover ik weet moeten de vluchtelingen niet meer de 65 Km stappen maar worden ze overgebracht naar de haven in Mytilini met bussen.
- Overal waar vluchtelingen samentroepen/aankomen ontstaan handeltjes van o.a. sim-kaarten en staan landgenoten/kennissen om ze te vervoeren. Of dat nu in Athene is of 'de jungle" van Calais of het Maximiliaanpark in Brussel. Dat maakt deel uit van de nevenactiviteiten van o.a. mensensmokkelaars. Even terzijde, door de politie van Athene werden tijdens het afgelopen weekend nog 34 vluchtelingen bevrijdt die opgesloten waren in een appartement en afgeperst werden door Afghaanse landgenoten.
- Victoria Square werd niet ontruimd wegens de verslechterende weersomstandigheden, maar vooral na protesten én betogingen door bewoners van Athene die ervoor zorgden dat de burgemeester tot die maatregel overging.

M.a.w. een artikel dat een beetje tendentieus lijkt. Wat me overigens verwonderd van Bruno Tersago.

En de Turken? Tja, in Brussel heeft men tijdens het bezoek van Erdogan de afgelopen 2 dagen kunnen kennismaken met hun arrogantie en respectloos gedrag.

- Eerste minister een uur laten wachten.
- De koning en koningin een uur laten wachten bij een officiële lunch
- Een winkelstraat een halve voormiddag laten afsluiten voor verkeer én voetgangers omdat Mevrouw Erdogan per sé een handtas wilde kopen.
- En 2 maal handgemeen tussen Belgische en Turkse veiligheidsagenten omdat de Turken dachten dat ze de baas konden spelen zoals ze dat in Istanboel doen.

En dan de provocaties tussen Griekenland en Turkije die er wederzijds zijn. Dat is een héél lang verhaal.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik vind Bruno Tersago al een hele poos tendentieus schrijven. 't Is allemaal de schuld van die gemene EU wat die die arme brave Grieken aandoet .... Zoiets (beetje scherp gesteld)
Quote
#5
persoonlijk heb ik een lichte afkeer van alles wat Turks is, maar niet getreurd, dat zal wel aan mij liggen. Ook hier in de stad waar ik woon bemerk je de minachting van de Turkse bewoners tov de lokalen, ons dus . Hun superioriteitsgevoel in een land waar ze te gast zijn tart alle verbeelding. Zo weigeren ze onze taal te spreken in hun handelszaken, merk je duidelijk dat ze je staan uit te lachen waar je bij staat. In navolging van hun grote leider Erdolan dus, die het ook niet aan zijn hart laat komen. Ik hoef niet naar Turkije op verlof, dan kan ik beter hier in mijn stad wat gaan lopen, ganse straten zijn Turks, 4 superettes in een straat van 150 mtr, je moet het maar doen, de ene konkureert de andere tot de dood, veel zaken gebeuren in het zwart, tot de verkoop van lamsvlees uit de autokoffer toe. Moet je als Belg maar eens riskeren ... Dat er zoveel vluchtelingen eerst uitgeperst worden door de Turkse mensensmokkelaars willen zij niet geweten hebben. Komt die Erdolan dan ook nog eens met veel tamtam naar Brussel, waar ze hem niet op de gebruikelijke wijze kunnen ontvangen omdat hij met een klein leger over komt. Hoezo een Koerdisch probleem ?, wie beweert dat, wij vechten toch samen tegen ISIS, ... Schijnheiligaard ja ... Hij komt hier voor de steun van hun Europese kandidatuur, wat mij betreft : nooit ! maar ja, dat zal wel aan mij liggen zeker ...
Quote
#6
Dat de Turken een vuil spel spelen in de vluchtelingencrisis is al lang geweten en nogal duidelijk. Een land duizend kilometer te voet doorkruisen als vluchteling om vervolgens te kunnen overzetten, lijkt mij nogal sterk. Waar komen plots al die bootjes vandaan? Waarom houden de Turken ze niet aan de grens tegen? Waar blijft de steun van andere Arabische (moslim-)landen? De ganse historie is georganiseerd en wordt oogluikend toegelaten door de Turkse overheid. Het paard van Troje is al lang binnen en de poorten staan wagewijd open!
Een toelating tot EU zou tot ECHTE catastrofes leiden en de ondergang betekenen! Geschiedenis spreekt voor zich...
Quote
#7
En dan wordt nog steeds het probleem Cyprus vergeten, dat nog steeds bezet is en waar steeds meer en meer Anatolische boeren in het noorden geïmporteerd worden, om zogenaamd sterker te staan bij onderhandelingen, als die er dan al zijn.....

Want geloof me vrij heel weinig toeristen staan stil bij dit probleem en nog minder politici, waar ook ter wereld.

Choreftis
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#8
(07 October 2015, 14:23)kritikaster schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




persoonlijk heb ik een lichte afkeer van alles wat Turks is, maar niet getreurd, dat zal wel aan mij liggen.  Ook hier in de stad waar ik woon bemerk je de minachting van de Turkse bewoners tov de lokalen, ons dus .  Hun superioriteitsgevoel in een land waar ze te gast zijn tart alle verbeelding.  Zo weigeren ze onze taal te spreken in hun handelszaken, merk je duidelijk dat ze je staan uit te lachen waar je bij staat.  In navolging van hun grote leider Erdolan dus, die het ook niet aan zijn hart laat komen.  Ik hoef niet naar Turkije op verlof, dan kan ik beter hier in mijn stad wat gaan lopen, ganse straten zijn Turks, 4 superettes in een straat van 150 mtr, je moet het maar doen, de ene konkureert de andere tot de dood, veel zaken gebeuren in het zwart, tot de verkoop van lamsvlees uit de autokoffer toe. Moet je als Belg maar eens riskeren ...  Dat er zoveel vluchtelingen eerst uitgeperst worden door de Turkse mensensmokkelaars willen zij niet geweten hebben. Komt die Erdolan dan ook nog eens met veel tamtam naar Brussel, waar ze hem niet op de gebruikelijke wijze kunnen ontvangen omdat hij met een klein leger over komt.  Hoezo een Koerdisch probleem ?, wie beweert dat, wij vechten toch samen tegen ISIS, ...  Schijnheiligaard ja ...  Hij komt hier voor de steun van hun Europese kandidatuur, wat mij betreft : nooit !  maar ja, dat zal wel aan mij liggen zeker ...

Kom kom, tot 15 jaar geleden zag ik regelmatig heel der varkens uit een MB-koffer halen om 05:00u 's morgens bij een Belgische beenhouwer in Knokke. Ik vond dat toen ook al een vreemde verschijning.  Dodgy
Quote
#9
Ik vind dit allemaal erg krasse taal van een aantal buitenlanders die te gast zijn op een Nederlands forum.
En deze opmerking is niet grappig bedoeld.
Quote
#10
Dit platform is er om iedereen die zich aangemeld heeft vrijelijk zijn mening te laten geven. Dat heeft niets met nationaliteit te maken, maar alles met wat je zoal kwijt wilt over een bepaald onderwerp. Dat het Turkse probleem kennelijk bij onze zuiderburen groter wordt ervaren dan bij ons in Nederland wil niet zeggen dat het in Nederland niet speelt. Niet originele Nederlandse ingezetenen flikken immers ook van alles wat niet in onze samenleving op prijs wordt gesteld. En door de inmiddels ingezette vluchtelingenstroom uit landen waarvan de bevolking er een compleet andere mentaliteit op na houden, zal het acceptatieprobleem ten aanzien van hun gedrag in de toekomst alleen maar toenemen. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar een serieuze waarschuwing lijkt mij hier wel op zijn plaats.
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#11
(07 October 2015, 18:45)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind dit allemaal erg krasse taal van een aantal buitenlanders die te gast zijn op een Nederlands forum.
En deze opmerking is niet grappig bedoeld.

Alhoewel de URL van dit forum op '.nl' eindigt zie ik dit forum absoluut niet als een "Nederlands" maar als een "Nederlandstalig" forum.
Op Oríste is iedereen van harte welkom en mag iedereen zijn of haar mening ventileren, ongeacht nationaliteit.
Dat moest ik -als in Antwerpen geboren Nederlander- toch even rechtzetten  Smile
Quote
#12
Natuurlijk mag iedereen hier zijn mening geven, vergeef me mijn cynisme, maar ik heb er wel degelijk problemen mee wanneer een hele bevolkingsgroep nogal op zijn nummer wordt gezet. Ze mogen vooral niet anders zijn, want ze zijn hier te "gast" ze zijn dat helemaal niet, het zijn inwoners van België , of je dat nu leuk vind of niet. Ze hebben dezelfde rechten, maar ook dezelfde plichten. En spreek ze daar vooral op aan, niks mis mee.
Quote
#13
Wij zagen maandag j.l.  dat de opvang in Kallonis vol van vluchtelingen was (09.30 uur) deze mensen zijn waarschijnlijk 's nachts aangekomen en gaan lopen van Molyvos en omgeving naar Kallonis, later zagen we dat ze met bussen naar Mytilini vertrokken.
Quote
#14
(07 October 2015, 20:41)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Natuurlijk mag iedereen hier zijn mening geven, vergeef me mijn cynisme, maar ik heb er wel degelijk problemen mee wanneer een hele bevolkingsgroep nogal op zijn nummer wordt gezet. Ze mogen vooral niet anders zijn, want ze zijn hier te "gast" ze zijn dat helemaal niet, het zijn inwoners van België , of je dat nu leuk vind of niet. Ze hebben dezelfde rechten, maar ook dezelfde plichten. En spreek ze daar vooral op aan, niks mis mee.

Het grootste probleem is dat er (te) veel zijn die dat regeltje van de plichten niet kennen (of willen kennen). En met ze er op aan te spreken is inderdaad niets mis. Weeral een probleem is dat ze dat niet nemen en je door de aangesprokene onmiddellijk verweten wordt racist te zijn.

En terug on topic: 1 maal zijn we voor 2 weken naar Turkije geweest. En die ene maal was voldoende. Enige positieve ervaring met de lokale bevolking was toen we met de trein van Selçuk naar Izmir (en terug) gingen. Voor het overige was het constant aanklampen, schelden omdat we geen 'genuine fake' wilden kopen, constant naar het bakje van de 'bakshish' wijzen, vragen om een uitnodiging voor een visum te krijgen, 3 x poging tot overval overleefd, ...

Neen dank u, geen Turkije meer. Velen zweren bij Turkije maar als je 2 weken in je 5* A.I. hotel aan het zwembad zit maak je weinig mee natuurlijk.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
(07 October 2015, 18:45)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind dit allemaal erg krasse taal van een aantal buitenlanders die te gast zijn op een Nederlands forum.
En deze opmerking is niet grappig bedoeld.

Verontschuldigt U mij aub als ik U gekrenkt heb.  Is dit forum alleen voor Nederlanders ?, oh sorry dat wist ik niet, ik heb mij laten misleiden door de taal.  Voor de rest kan ik de toestand in Nederland niet beoordelen want ik woon er niet.  Daarentegen weet ik er alles van in Vlaanderen, en dan vooral in de stad waar ik woon.  Ik heb niet gesproken over alle Turken, zoals ik ook niet spreek over alle Nederlanders, nog een geluk ook.  Deze reaktie is vooral grappig bedoeld, dus er mag rijkelijk gelachen worden.
Ik zou U de raad geven om enkele dagen hier te verblijven om de situatie ter plekke te evalueren, dan zal U wel anders piepen.  En nogmaals sorry als U niet alles begrijpt wat ik geschreven heb, dat heb je met die Vreemdelingen hé. Huh

Alleen trekpaarden met oogkleppen op lopen in een rechte lijn
Quote
#16
Door de Europese commissie werd aan Griekenland voorgesteld (gevraagd) om met Turkije gezamenlijke patrouilles te houden in de Egeïsche Zee. Wat denk je dat het antwoord was dat commissievoorzitter Juncker kreeg?

 [Afbeelding: el1iqa.png]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(via @NUnl)
Vreemd dat Turkije nog steeds vind dit zelf wel boven Griekenland te mogen doen........
Quote
#18
Na vandaag hebben de Turken er toch wel een probleem bij. Schieten ze een prima vliegend vliegtuig van meneer Poetin naar beneden.

In Nederland schenden Russische militaire vliegtuigen ook wel eens het luchtruim, maar de Turken zijn er na drie keer waarschuwen wel mee klaar. Hup, F16 de lucht in en voilá, daar gaat de Russische SU24 naar beneden. Eerdaags moet Erdogan maar weer eens thee gaan drinken met Poetin, is de kou zo weer uit de lucht.

Nu maar hopen dat die hele kermis in Syrië voor de kerst over is. Kunnen we allemaal weer rustig het nieuwe jaar in en gaan alle vluchtelingen weer terug naar huis. Na een winter in Nederland hebben ze het denk ik wel gezien.

Update: 06:30
Turkmeense troepen hebben in Syrië de piloten, bungelend aan hun parachutes, neergeschoten. De poep raakt nu echt de spreekwoordelijke ventilator.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#19
in het verdrag van Genève  is opgenomen dat  er onder geen
beding op weerloze parachutisten  geschoten mag worden
Quote
#20
moeten wij dat even doorgeven aan de Turkmenen.
Quote
#21
(07 October 2015, 19:59)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 October 2015, 18:45)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind dit allemaal erg krasse taal van een aantal buitenlanders die te gast zijn op een Nederlands forum.
En deze opmerking is niet grappig bedoeld.

Alhoewel de URL van dit forum op '.nl' eindigt zie ik dit forum absoluut niet als een "Nederlands" maar als een "Nederlandstalig" forum.
Op Oríste is iedereen van harte welkom en mag iedereen zijn of haar mening ventileren, ongeacht nationaliteit.
Dat moest ik -als in Antwerpen geboren Nederlander- toch even rechtzetten  Smile

Ik wil Ger danken voor zijn reactie. 
Los van het onderwerp over "de" Turken en de verschillende meningen daaromtrent, vind ik het een terechte opmerking dat dit een Nederlandstalig forum is, ongeacht de woonplaats waar die Nederlandstaligen ook mogen wonen. Hetzij in Nederland, in België, in Griekenland, en voor mijn part in Curacao of Zuid-Afrika.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#22
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
(25 November 2015, 14:38)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Volgens een Britse (ex-) diplomaat was de reden van het neerschieten niet de (kortstondige) aanwezigheid in het Turkse luchtruim, maar wel het feit dat geen stellingen van IS het doelwit waren maar wel de Turkmeense gemeenschap. Die vechten trouwens tegen Assam, wat niet in goede aarde valt bij de Russen gezien zij (Poetin) Assam steunen.

Uit de "radar plots" blijkt dat het Russische toestel (bij een snelheid van 900Km/uur) slechts 10 seconden boven Turks grondgebied was. De "radar plots" van het Russische toestel zijn op de foto de rode puntjes die verbonden zijn.

[Afbeelding: 2s165g1.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Als de griekse defensie ,iedere keer dat een turkse vliegtuig de griekse luchtruimte schonden naar beneden brachten, zou de turkse luchtmacht geen toestel over zou houden.
het is meer de relatie van Turkije met de wereld dan met griekenland.
Quote
#25
Na de Europees-Turkse top van vandaag, waar -ongelooflijk maar waar- ermee ingestemd is door de EU om 3 miljard Euro aan Turkije te geven voor betere opvang van de vluchtelingen, heeft Tsipras zich blijkbaar eens goed laten gaan met een boodschap - rechtstreeks gericht aan de Turkse premier - op Twitter:

To Prime Minister Davutoğlu: Fortunately our pilots are not as mercurial as yours against the Russians
What is happening in the Aegean is outrageous and unbelievable
We're spending billions on weapons. You--to violate our airspace, we--to intercept you
We have the most modern aerial weapons systems--and yet, on the ground, we can't catch traffickers who drown innocent people

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Een kennis beweerde dat Griekenland zich meer mijlen territoriale wateren toe eigende dan waar het werkelijk recht op heeft.
Weet iemand hier iets van?
Quote
#27
(30 November 2015, 00:58)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een kennis beweerde dat Griekenland zich meer mijlen territoriale wateren toe eigende dan waar het werkelijk recht op heeft.
Weet iemand hier iets van?

Het feit dat het Grieks grondgebied zo dicht bij de Turkse kust komt is een gevolg van de verdragen van Lausanne (1923) en Parijs (1947) waarin o.a. de "territoriale rechten" vastgelegd werden. Het Verdrag van Lausanne vloeit voor uit de perikelen met de uittocht van 1.300.000 Grieken uit Smyrna en 400.000 moslims die terug naar Turkije gingen. In 1923 werd ervoor gekozen om naar het verleden te kijken om te bepalen wie wat kreeg. En het gevolg was dat een groot aantal eilanden dicht bij de Turkse kust Grieks grondgebied waren gezien zij al in de Oudheid bij Griekenland hoorden (Lesbos, Chios, Samos, enz.) 

In september 1936 werd bij wet de territoriale zone van de Griekse wateren uitgebreid tot 6 nautische mijlen. Dat betekent dat 43,5 % van de Egeïsche Zee "Griekse wateren" zijn en slechts 7,5 % Turkse territoriale zone. Indien (zoals bij andere landen met een zeegrens) de grens van de territoriale wateren op 12 mijlen zou gebracht worden, zou 71% "Griekse water " worden. Dat zou ook betekenen dat slechts 19% van de Egeïsche Zee nog "vrij water" zou zijn. Indien echter zowel Griekenland als Turkije ook hun recht op de Exclusieve Economische Zone zouden uitoefenen (en dat kan gaan tot 200 mijl waarbij alle bodemschatten zoals bijvoorbeeld olie, gas, mineralen,... in wezen eigendom zijn van het land in wiens EEZ ze aangetroffen worden) zou dat betekenen dat het resterende stuk "vrij water" onder Grieks beheer zou vallen. 
En dat houdt natuurlijk complicaties in voor de vrije doorgang van de scheepvaart zoals voorzien in de Conventie van Montego Bay. Daarin wordt o.a. voorzien dat schepen van eender welk land het recht hebben op een vrije doorgang, ook in de territoriale wateren van een land. Dit recht bevat evenwel restricties voor militaire vaartuigen. Duikboten bijvoorbeeld zijn er aan gebonden om binnen territoriale wateren aan de oppervlakte te varen. En voor alle militaire vaartuigen geldt dat ze binnen de territoriale wateren gebonden zijn aan de regulaties opgelegd door het land wiens territoriale wateren ze doorvaren.
 
Indien bijvoorbeeld Griekenland zijn territoriale wateren zou uitbreiden to 12 mijl, betekent dat dat Turkse militaire schepen, in elk ander deel van de Egeïsche Zee dat buiten de Turkse territoriale water valt, zich zouden dienen te houden aan directieven van de Griekse overheid. M.a.w. De Griekse overheid zou bijvoorbeeld kunnen bepalen wààr of welke route Turkse militaire vaartuigen dienen te varen of kunnen varen.

Het hoeft geen betoog dat de Turken daar niet echt voorstander van zijn. In de zeventiger jaren leidde dat bijvoorbeeld ook tot spanningen tussen Turkije en Griekenland toen Turkije zones toewees aan hun eigen Staats oliemaatschappij om naar olie/gas te gaan zoeken. (Deze zones lagen tussen de eilanden Lesbos, Limnos en Skyros). Uiteraard was er heftig protest van Griekenland en die kregen het gelijk aan hun kant door een uitspraak van het Internationaal Gerechtshof. Een uitspraak die door Turkije nooit (ook nu nog niet) aanvaard is. Turkije is trouwens één van de weinige landen in de wereld die de Conventie van Montego Bay niet ondertekend heeft. Betreffende de territoriale wateren staat in die Conventie ook een artikel in dat bepaalt dat een eiland het recht heeft om zijn wetgeving toe te passen op hun Continentaal Plat én dat het Continentaal Plat tussen 2 landen dient bepaald volgens een mediaanlijn. Dat betekent dat bijvoorbeeld elk eiland in de Egeïsche Zee, maar ook Turkije een eigen Continentaal Plat heeft en dat de grens met Turkije in deze dient vastgesteld op basis van de mediaanlijn. In principe komt het hierop neer dat de grens tussen Turkije en bijvoorbeeld Lesbos ligt op de helft van de afstand tussen de Turkse kust en Lesbos.

Het blijft echter een feit dat Turkije (nog) altijd betwistingen heeft omtrent de territoriale grenzen, maar doordat zij o.a. de Conventie van Montego Bay niet willen ondertekenen hebben, zij bij ieder dispuut het juridisch onderspit delven.


Hopelijk geeft dit een beetje inzicht en uitleg bij de disputen over het territoriaal gebied. En projecteren naar het luchtruim is vrij simpel: gewoon de grens van de territoriale wateren loodrecht omhoog.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Compliment @Patrick! Heldere en duidelijke uitleg, bedankt.
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#29
Dank je Patrick.
Die komen er dus nooit niet uit samen.
Quote
#30
je trek niet zo een lijn omhoog waar de zee grenzen zijn om de lucht grenzen te bepalen, het is ingewikkeld ,een bron van ergernis en niet alleen, voor Turkije is een casus belli, en als ik mij niet vergis Turkije wil niet naar Den Haag om deze probleem op te lossen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
(01 December 2015, 00:46)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




je trek niet zo een lijn omhoog waar de zee grenzen zijn om de lucht grenzen te bepalen, het is ingewikkeld ,een bron van ergernis en niet alleen, voor Turkije is een casus belli, en als ik mij niet vergis Turkije wil niet naar Den Haag om deze probleem op te lossen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





"The national airspace is normally defined as the airspace covering a state's land territory and its adjacent territorial waters. National airspace gives the sovereign state a large degree of control over foreign air traffic. While civil aviation is normally allowed passage under international treaties, foreign military and other state aircraft (unlike military vessels in the territorial waters) do not have a right to free passage through another state's national airspace."

Bron: The Law and Policy of Air Space and Outer Space. Kluwer. p. 22
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
Erdogan laat weer eens van zich horen.

East Aegean Islands Belong to Turkey! klonk het vandaag. En ook nog: “I am giving a history lesson here. I spoke of the Lausanne Treaty and people were bothered. Why? The islands under our noses, I am shouting that these are our islands.” “I am yelling that these are our islands. At these islands we have our history, our monuments, our mosques. They are still bothered when we say it. Why?”

Het is al de 2de maal in 1 week tijd dat Erdogan claimt dat een deel van Griekenland bij Turkije hoort. Niettegenstaande de bepalingen in het Verdrag van Lausanne dat op 24 juli 1923 getekend werd. In dit verdrag werden de grenzen van het moderne Turkije vastgelegd na de Grieks-Turkse oorlog van 1921/1922 tussen Griekenland en het Turkije van Atatürk om West-Anatolië. Het verdrag betekende daarnaast ook een erkenning van de regering van Atatürk

Steeds maar weer opruiende taal dus van Erdogan die de relatie met Griekenland niet ten goede komt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Dan ik ook maar even over het gevaar Erdogan:

En die idoot gaat maar door en door.Maar dat wisten we natuurlijk al.

Het krankzinnigste van alles is natuurlijk dat de hele wereld toegeeft en niet durft op te treden, onder de totale "false assumtion" dat Erdogan — na zijn door zichzelf gestagede coup, of daarvoor — de sluizen van miljoenen emigranten/vluchtelingen naar Europa weer wijd open zal gaan zetten.Maar hij had nul,nul te maken met het opdrogen van die stroom eind 2015 begin 2016, dat waren hun eigen beslissingen en hadden alles te maken met de afsluiting van de Balkan-route.Hij hield en houdt niemand door actieve maatregelen tegen.Hij kan alleen nog maar de toevloed in beweging zitten door ze massaal gedwongen op honderde ferries te zetten die zen verspeid over het hele Middellandse zee gebied aan wal te dwingen.Met Griekenland natuurlijk als eerste keuze.Nou, dat valt wel tegen te houden.EU et al. laat die man je toch niet bang maken ten koste van god weet welke kankjoreme concessies hij nog meer gaat vragen.Laat je toch niet belazeren.

Dit waren zijn weekend-strapatsen:

Europe's Erdogan dilemma
By Alex Barker
October 31, 2016

Not even the clocks in Turkey can ignore the whims of Recep Tayyip Erdogan. This weekend Turkey’s imperious president decided to make it summertime all year. The decision to abandon daylight saving time moves Ankara an hour further from Europe, and into a timezone with Khartoum, Moscow and Riyadh. If only that were the end of it.
Mr Erdogan issued decrees to oust 10,158 public officials; expelled 1,267 academics from their posts; took charge of appointing university rectors; permitted prosecutors to record client-lawyer conversations; allowed judges to deny access to lawyers for up to three months; and shut down 15 (mainly Kurdish) media outlets. And that was just this weekend.

Don’t forget the more than 100,000 accused, sacked or detained in relation to the botched coup in July, or the internet blackout across swathes of majority Kurdish areas in the southeast, or the detention and arrest of the elected mayors of Diyarbakir.

Then there is matter of the death penalty. Since the attempted coup - a watershed moment for modern Turkey that FAZ calls the beginning of its second republic - Mr Erdogan’s rhetoric has swung from hot to lukewarm on whether to reinstate capital punishment, which was dropped in 2004 as part of Turkey’s EU membership bid. This weekend it turned red hot. Sporting a pair of black aviator sunglasses, Mr Erdogan bellowed these words on Saturday to a crowd chanting: “Execution! Execution!”

"Our government will take this proposal [on capital punishment] to parliament. I am sure parliament will approve it, and when it comes back to me, I will ratify it...Soon, soon, don't worry. It's happening soon, God willing. The West says this, the West says that. Excuse me, but what counts is not what the West says. What counts is what my people say."

What should Europe do? The Economist’s Charlemagne column recently gave an eloquent defence of continuing Turkey’s implausible EU membership bid (headline: two cheers for hypocrisy!). There are good reasons to avoid facing the reality of the situation. Both sides have too much at stake to risk being honest. Even so, it seems Mr Erdogan is doing his level best to bring the charade crashing down.

Officials in Brussels and Berlin mostly worry about the Turkey-EU migration deal collapsing and migrant flows to the Greek islands restarting. Under one scenario, Europe’s attempt at realpolitik would implode. Mr Erdogan would compromise, meet the EU’s conditions for visa free travel - basically complete his side the migration-deal bargain - only to find Europe’s politicians block the travel rights anyway. Mr Erdogan would cry foul and walk away and the Aegean migration route could reopen.

There is another scenario that is just as worrying. Mr Erdogan would not bend or ask Europe for favours on visas. He would just carry on accusing the EU of betrayal. Meanwhile he would flout every EU norm going, hollow out what is left of Turkey’s democracy and even perhaps reinstate the death penalty. Each step would expose the EU’s accession policy to ridicule. And each step would effectively dare the EU to act, knowing the bloc’s fear of migration is greater than its fear of him, or its faithfulness to democratic values. Whatever the clocks may say, these are hard times indeed

Al met al niet zo'n leuk vooruitzicht, maar die bluffer is gemakkelijk te pareren, als je maar lef hebt.
[url=https://www.facebook.com/martin.hopman1/posts/1495605460455979#][/url]
Quote
#34
het gek is dat wij hebben al nog wat griekse politici die het niveau clown zijn en nog zo gevaarlijk als die Turkse clown. wij hebben genoeg aan hun en wij zijn al overbelast. als hij wat wil hij kan dat aan zijn duitse vrienden vragen. misschien kan hij ook wat kopen .
Quote
#35
De Sultan is goe bezig
Quote
#36
Straffe taal Dodgy   Huh 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Het verval van een natie begint in het hoofd van de leiders, in dit geval in het hoofd van Erdogan.
De geschiedenis heeft ons hier genoeg voorbeelden voor geleverd.

Echter, de bevolking kan na een gegeven punt niet meer terug en en zal het verval ten volle moeten ondergaan.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#38
Volgens de Turkse zender NTV heeft de Griekse kustwacht het vuur geopend op een Turks cargoschip dat zijn lading niet wilde laten controleren.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
Het laait blijkbaar weer op.

Vorige nacht werd een Grieks marinevaartuig (blijkbaar bewust) geramd door een Turks militair vaartuig nabij Imia, een rotseilandje in de Egeïsche Zee tussen Kalymnos en Turkije.

Door het Turkse Ministerie van Buitenlandse Zaken werd een statement gemaakt: "De Griekse overheid desïnformeert zijn bevolking en zoals gewoonlijk verdraaien ze de waarheid. Kardak (zoals de Turken Imia noemen) is Turks grondgebied en er bevinden zich Griekse troepen op en in de nabijheid van het eiland."

Straf om te zeggen dat de Grieken de waarheid verdraaien gezien Imia Grieks grondgebied is zoals vastgelegd in het Verdrag van Lausanne toen de Turkse grenzen bepaald werden na de Grieks-Turkse oorlog van 1921-1922.

Een aantal dagen eerder werden ook al opmerkingen gemaakt door Turkse politici over Pserimos (gelegen tussen Kos en Kalymnos) en de vraag gesteld of dat geen Turks grondgebied is.

Ondertussen werd de Turkse ambassadeur in Athene al op het matje geroepen en kreeg de Turkse overheid van zowel de EU, de VN, de NATO als de USA te horen dat ze moeten stoppen met de provocaties.

Hopelijk gaan Erdogan en zijn kompanen nooit eens te ver gaan met tergen en het bloed van onder de Griekse nagels te halen zodat er geen bommetje gaat barsten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
Zie onderstaande link voor meer info over het incident bij Imia.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Relatie Griekenland - Rusland vlagreco 7 2.224 25 June 2022, 11:48
Laatste bericht: Buurman
  Daar gaat Turkije Griekenland achterna. Aleko 2 4.182 19 February 2014, 05:17
Laatste bericht: Fyfika

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 15 gast(en)