Grieksegids nieuws     
Toeristische tips Athene
#1
Ik zag deze pagina van de Griekse Gids vandaag langskomen, met veel tips over toeristische attracties in Athene:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Lijk me interessant voor toeristen die Athene willen gaan bezoeken en wel wat interessante tips kunnen gebruiken.
Wie weet er nog meer dingen die je echt moet gaan beleven wanneer je de hoofdstad gaat bezoeken?
Is Athene aan te bevelen als 'stedentrip'?
Quote
#2
Voor een kort verblijf van enkele dagen, of zelfs voor een tussenstop in Athene (in afwachting van het verder doorreizen naar de eilanden) baseer ik me dikwijls op de website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




van Matt Barrett.
Matt is een Amerikaan die telkens meer dan de helft van het jaar in Griekenland verblijft. Hij doet dat al vele jaren. Tijdens zijn lange verblijven in Griekenland heeft hij heel wat nuttige informatie verzameld en op zijn website geplaatst. de website biedt echt een enorme veelheid aan informatie, met o.a. nuttige links.
Matt was ook heel dikwijls voor langere perioden in Athene. Daarom heeft hij ook een vrij omvangrijke 'deel'-website over Athene gemaakt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





maar vooral zelfs een aparte website:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Je kan het zo gek niet bedenken, of Matt heeft een antwoord op alle mogelijke vragen over Athene.
Ik heb tevens al ondervonden dat hij regelmatig updates en correcties aanbrengt op zijn websites.
Een bijna onuitputtelijke bron van informatie.
Matt Barrett is trouwens ook heel actief op Facebook, en beantwoordt er ook allerhande vragen over reizen naar Griekenland (o.a. Athene).

Wat mezelf betreft: ik was al 4 of 5 keer in Athene, telkens voor een paar tot enkele dagen. Er is zeker veel te doen, te zien, te beleven. Drukke stad, maar zeker interessant. Elke Griekenlandliefhebber zou er toch ooit eens geweest moeten zijn... Omwille van de vele interessante archeologische sites, musea, maar ook de contrasten in de verschillende wijken, de vele restaurants,... Ook een bezoekje aan de haven van Piraeus spreekt tot de verbeelding: de grote ferries zien aanmeren en vertrekken, is een echte belevenis.

Athene: grote pluspunten. (Maar als aandachtspuntje geef ik de tip mee om uit te kijken voor zakenrollers in de metro. Ik weet er van mee te spreken. Als je daar echter goed attent op bent, zonder paranoïa te gaan doen, is echter alles oké!)
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#3
Thessaloniki kon me meer bekoren dan Athene.
- heel wervelende, dynamische stad
- minder toeristen(vallen)
- veel leuke originele bars in allerlei sferen ( van traditioneel over retro tot hypermodern)
- de stad met de meeste terrassen 
- als je wat uit de highlight-plaatsen blijft: erg goedkoop
- optimistische ondernemende sfeer
- veel studenten in stadsbeeld
- verschillende leuke dagelijkse en wekelijkse markten
Er is natuurlijk geen Akropolis, maar de stad wemelt van de kleine (en minder kleine)archeologische sites. 
Maar ja, misschien hebben anderen daar wel een andere mening over en andere ervaringen mee.
Quote
#4
De overdekte markt is een belevenis op zich. Ga ergens zitten en heel Griekenland trekt aan je voorbij.
Quote
#5
Ik vind het wel leuk om een 24 uur ticket voor het openbaar vervoer te kopen en dan op goed geluk zo door de stad te zwerven. Stukje bus of trolley, stukje wandelen, weer andere bus, enzovoort. Kom je in delen van de stad waar je anders als gewone toerist normalerwijs nooit komt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(17 October 2015, 10:04)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind het wel leuk om een 24 uur ticket voor het openbaar vervoer te kopen en dan op goed geluk zo door de stad te zwerven. Stukje bus of trolley, stukje wandelen, weer andere bus, enzovoort. Kom je in delen van de stad waar je anders als gewone toerist normalerwijs nooit komt.

Da's sowieso een goede tip Patrick. Als fanatieke stedenbezoekers proberen we altijd zo'n complete 'steden'-kaart te kopen; vaak zijn dat kaarten waar, behalve het vervoer, ook wat extra dingen zoals musea en tentoonstellingen mee zijn te bezoeken. Weet niet of ze dat ook in Athene hebben.
Athene staat (nog) niet op ons Griekenland-cv; zijn er (naast Vlagreco; bedankt voor je tips!) nog meer forumleden die de stad al eens als 'stedentrip' hebben bezocht? Ik denk dan aan een dag of drie, vier. Is dat te doen?
Quote
#7
Matt Barret heeft inderdaad een hele interessante site.
Jaarlijks voelen we de drang om voor een paar dagen in Athene te verblijven, gewoonlijk 4 of 5 nachten zoals in maart van dit jaar en volgende maand gaan we terug voor 1 week.  Dit zegt genoeg, denk ik, hoe graag wij in Athene verblijven.  Vooral de live-bouzoukimuziek heeft een grote aantrekkingskracht op ons, niet in de toeristische restaurants maar daar waar de Grieken zitten.  Pas heel laat uit eten gaan is een must natuurlijk.  's Nachts in 't hotel komen en wakker worden met zicht op de Acropolis.....dat is voor ons Athene.
Tot hiertoe nog nooit iets meegemaakt zoals diefstal of zo maar we nemen steeds de nodige voorzorgen. Wij wonen hier in een stad waar we ook voorzichtig zijn.
De allereerste keer was voor ons minder leuk dan nu omdat we niet goed wisten waar we eerst naar toe moesten. 
Misschien een tip:  neem een goed hotel, gelegen  in 't centrum zodanig dat je geen metro of bus moet nemen als je ergens naar toe wilt.
Viviane.
Quote
#8
Wij zij april 2014 van vrijdag tot maandag naar Athene geweest. Dat was uitstekend te doen, al hebben we vanwege de vele opties èn het mooie weer toen de musea overgeslagen. Goede reden om nog eens te gaan, het is een heerlijk tussendoortje. Overnacht in Athens Square Hotel schuin t/o de hier al genoemde overdekte markt. Dakterras met zicht op Acropolis (bar in april nog dicht maar eigen drankjes meenemen geen punt). En alles waar we naartoe wilden was te belopen.
Quote
#9
Zeer geode informatie allemaal voor mijn 7 daagse stedentrip in November. Ik ga daar naar een beurs van 12 tot 15 November de "Notos 2015" met meerdere PV-Griekenland leden. En ja het is een postzegelbeurs, een van de grootste van Zuid Europa. Kom daar al een dag eerder aan en blijf ook nog 2 dagen langer. Dus dat wordt een archelogische week met veel bezoeken aan musea's.
Ik heb al jullie tips van hierboven al genoteerd, dus de voorpret kan al beginnen!
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Als je enigszins van archeologie houdt, mag je volgens mij het nieuw Akropolis museum niet missen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het museum ligt aan het begin van de tamelijk nieuwe wandelweg Dionysiou Areopagitou, van waar je een mooi zicht hebt op de Akropolis. Vlakbij ligt trouwens ook het oude Dionysus theater.

Wat ik zeker ook de moeite vond: het indrukwekkend panorama over de immense stad, vanop de Lykavittos heuvel (Lycabettus).

Als je van live rembetiko (bouzouki) muziek houdt: op de meeste namiddagen spelen een paar liefhebbers (ik vermoed dat het telkens weer andere zijn) op een half overdekt terrasje schuin over het Kapnikarea kerkje aan Ermou Street. Het is een typisch oubollig terrasje van een cafeetje, niet echt 'hip', maar het straalt wel de sfeer van weleer uit. Je kan er rustig van de muziek genieten, en intussen van een drankje en/of hapje genieten. De muziek die ze er spelen is zachtjes, zelfs wat nostalgisch, los uit de pols, dus helemaal geen 'programma'. Kijk even:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je komt er helemaal tot rust in onvervalste Griekse sfeer, en je vergeet dat je in het centrum van een grootstad zit.
Ik mag er eigenlijk niet te veel reclame rond maken, want het plaatsje moet behouden kunnen blijven zonder een al te grote toeloop Smile maar ik wil het wel met jullie delen.
Als ik me niet vergis, noemt het cafeetje trouwens "Kapnikarea".
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Ger in Athene is heel veel te bekijken. Het hangt er van af waar je interesse ligt. Als je 3-4 dagen wilt blijven moet je een keus maken. Koop een goede reisgids om je voor te bereiden.
Quote
#12
(17 October 2015, 11:07)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als fanatieke stedenbezoekers proberen we altijd zo'n complete 'steden'-kaart te kopen; vaak zijn dat kaarten waar, behalve het vervoer, ook wat extra dingen zoals musea en tentoonstellingen mee zijn te bezoeken. Weet niet of ze dat ook in Athene hebben.

Vanaf april 2016 komt er een combi ticket dat toegang geeft tot diverse bezienswaardigheden in Athene zoals de Acropolis, Agora, Bibliotheek van Hadrianus, Agora Museum, Archeologisch museum, enz.

Prijs = 30 Euro
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Wij verblijven altijd een dag of 4 in Glyfada, voorstad van Athene voordat we naar huis vliegen. Heerlijke stranden en met het openbaar vervoer zit je zo in Pireus of Athene.
Quote
#14
Op het vliegveld van Athene Elefthérios Venizélos  zijn free-maps van de stad Athene te vinden die je mee kunt nemen, best wel uitgebreide kaart met tips over museums uitgaan, eten enz. Ook de Metro lijnen staan erop enig nadeel is de kaart is best wel groot. Voor de geocachers onder ons is Athene ook wel interessant je komt op plekjes waar de gewone toerist niet komt.
Quote
#15
"23 things to do in Athens"


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tips verblijf Athene IngridAmsterdam 25 18.063 18 April 2013, 12:13
Laatste bericht: Margo

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)