Op zoek naar typische Griekse kruiden
#1
Ik ben me een beetje in de Griekse keuken aan het verdiepen en zie dat ze veel specifieke kruiden gebruiken. Die kan je daar ook in overvloed kopen en dat doe ik dan ook op elke vakentie.
Ik zou graag enkele van die kruiden in m'n eigen tuin willen laten groeien. Kan iemand me vertellen welke kruiden in onze streek te telen zijn en welke absoluut niet?
Ik zet deze vraag maar hier in het kafeneion omdat ik zie dat er in dit forum geen culinaire rubriek zit. Waarom eigenlijk niet? Kan dat er niet worden toegevoegd of is er geen vraag naar?
Fleurootje's signatuur Bij vlagen ben ik geniaal maar helaas is het vrijwel altijd windstil......
Quote
#2
In mijn tuin groeit oregano, salie, tijm, rozemarijn en in een pot (want slakken) basilicum. Heb nu voor het eerst dille gezet, ben benieuwd. De kruiden heb ik van de winter beschermd met bubbelfolie tegen de erge vorst. Basilicum zet ik steeds weer opnieuw in een pot, plant leeft niet de hele zomer (is dan op..). De salie sterft in de winter altijd geheel af maar komt weer opnieuw op (meestal enkele jaren, dan is het op en zet ik ergens anders een nieuwe plant). Rozemarijn is inmiddels redelijk grote struik geworden. En ik heb inmiddels een behoorlijk grote laurierboom, staat er al een jaar of 10 want groeit langzaam. De voet heb ik ook beschermd tegen de hevige vorst, maar deze boom kan heel veel hebben en hoeft echt niet in pot naar binnen zoals je meestal leest. Staat gewoon in de tuin, weliswaar in een wat beschermde hoek, dus niet vol op de wind en zoveel mogelijk in de zon.

Kortom gaat eigenlijk heel goed met deze kruiden in Nederlandse tuinen! En is ook altijd weer genieten als je dat zo even in je tuin kunt plukken..
Quote
#3
(14 June 2010, 21:43)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In mijn tuin groeit oregano, salie, tijm, rozemarijn en in een pot (want slakken) basilicum.

Corry, oregano, salie, tijm en basilicum heb ik al maar ook peterselie en bieslook. Ik meen me te herinneren dat er in Griekenland nog een stuk of 5 andere kruiden tot de traditionele keuken behoren. Weet jij misschien welke dat zouden kunnen zijn? En of ze hier te houden zijn?

Groetjes, Fleur
Fleurootje's signatuur Bij vlagen ben ik geniaal maar helaas is het vrijwel altijd windstil......
Quote
#4
Munt, kaneel en kamille worden ook veel gebruikt in Griekenland.

Munt groeit hier ook heel goed, moet wel in toom gehouden worden want het overwoekert alles.

Kaneel wordt ingevoerd.

Kamille groeit hier als onkruid. Heb ik de eerste keer kennis mee gemaakt in Griekenland als ontsmettingsmiddel voor een ontstoken oog. Ik heb er geen weet van dat het in de keuken gebruikt wordt.
Quote
#5
Ook ik mag graag in de keuken vertoeven en gebruik er vaak de typische Griekse kruiden. Ik moet wel bekennen dat ik ze niet in'm'n tuin teel maar uit Griekenland of Italië meeneem.
Op deze website vindt je meer van dit soort specerijen met de Griekse benaming erbij.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Kalo orexi!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kruiden AlexLangendijk 20 5.909 02 June 2023, 07:15
Laatste bericht: Karidiès
  Op zoek naar een BABS of vergelijkbaars in Athene Fotini 1 1.440 05 January 2018, 17:52
Laatste bericht: chris
  Kruiden in de tuin Markos 19 16.494 10 June 2013, 11:38
Laatste bericht: Cor Nieuw Vennep

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)