Grieksegids nieuws     
Manousakia
#1
Vandaag Manousakia geplukt. Een narcis-achtig bloempje die op "geheime" plekken groeit. Bijna niemand wil je vertellen waar ze groeien. Heb je ze eenmaal gevonden, blijken ze met duizenden tegelijk te bloeien, prachtig gezicht.
Ze ruiken fantastisch, bijna bedwelmend.

[Afbeelding: 15mih5k.jpg]
Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





mooi lied over deze bloem
Quote
#3
Het is geen narcis-achtige, het is werkelijk een narcis. Heel merkwaardig dat die nu bloeit, de bollen hebben een periode van relatief koel weer nodig, als het dan in het voorjaar warm wordt gaat hij bloeien.
Quote
#4
Op de foto zie ik de Narcissus tazetta , dat is een voorjaars- bloeier, in het najaar bloeit de Narcissus serotinus . De Narcissus tazetta bloeit hier op kreta in de buurt van Spilli met duizenden .
De mensen komen ze daar snijden en ze worden overal in cafenions en op markten te koop aangeboden in het voorjaar.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
De bloei is iets eerder dan normaal, maar altijd rond de kerst.
Quote
#6
Ik heb nog even gezocht en de geplaatste foto komt van het internet. Chris, heb je ook een eigen foto?
Quote
#7
Het is mogelijk dat de bloem op de foto toch iets anders is dan de geplukte. Ik zal een foto maken in de loop van de dag.
Quote
#8
@Jef Dockx Ik dacht ook meteen aan de Narcissus tazetta. Op Samos bloeit er een bosje vlak achter ons huis hoog tegen een rots op. In december als het zacht weer is.
Quote
#9
OP[Afbeelding: ev5a1e.jpg]
Quote
#10
Nou, ik ben benieuwd welke bloem het nu is.
Quote
#11
(07 December 2015, 11:30)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, ik ben benieuwd welke bloem het nu is.

Narcissus tazetta, maar wel minder fotogeniek !!!  Wink
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
De bloemen op de eerste foto zijn geen verse, want ze zijn van 9 februari 2011... Big Grin
Quote
#13
Je weet toch dat Kreta fantasy Island wordt genoemd?
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)