Smaken van de Griekse Zagori
#1
Onlangs is er een nieuw kookboek verschenen: Smaken van de Griekse Zagori


Geschreven door o.a. Rita Berends en Yiannis Kirligitsis, uitbaters van het hotel
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




in Ano Pedina (Zagori)
Velen zullen dit stel nog wel kennen uit een aflevering van het TV-programma  "Herrie in het hotel" met Herman den Blijker en Willem Reimers.

Meer informatie over het boek:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Bedankt voor de tip. Ga het gelijk bestellen.
Is dit het eerste boek?
Quote
#3
Mooie omslag! Ben benieuwd, ik heb alleen al (te?) veel Griekse kookboeken, dus ga het (nog) niet bestellen. Ik zal ns kijken of het ook in de boekhandel komt.
Quote
#4
Voor meer info zie de bijbehorende flyer:

Foto: een korte impressie van 'Smaken van de Griekse Zagori'
Quote
#5
Zojuist bij de boekhandel hier besteld. Als de uitgever zijn best doet, eind januari leverbaar. Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Tongue 
Je vindt ook al veel recepten op hun website
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heb ooit de alefropita geprobeerd. Dat was geen succes. Te veel boter hahaha! Maar het boek ziet er mooi uit en aangezien ik gek ben op Griekse kookboeken kom ik misschien toch in de verleiding...... Tongue
Quote
#7
deze smaken zijn ook van Zagori
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Heb het binnen! Eerste indruk is goed, mooie verdeling recepten en verhalen. Natuurlijk staan er ook bekende recepten in, maar toch weer met een eigen draai vanuit die regio/ de schrijfster. Ga hier zeker mee aan de slag! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Op 18 februari zijn Rita en Yiannis uitgenodigd om bij Omroep Max het kookboek te presenteren!
Tijd voor Max
Vanaf 17.30 op NPO2.

Porfyron nieuwsbrief schreef:Verder willen we u er nogmaals op attent maken dat u nog steeds van harte welkom bent op onze open dagen waar we met heel veel trots het kookboek zullen presenteren.

Mocht u dit weekend toevallig op Texel zijn, zien we u graag a.s zaterdag om 15.00 uur bij boekhandel Nauta in Den Burg.

De Porfyron-dagen zullen plaatsvinden op:
Zaterdag 30 januari vanaf 14.00 uur Camping de Goldberg, Larenseweg 1, 7251 JL Vorden
Zaterdag 06 februari vanaf 14.00 uur ’t Proathuus, Lindeseweg 23, 7251NJ Vorden

Yiannis gaat, net als de vorige keren, weer lekker voor u koken.
Als u in de gelegenheid bent om te komen en u heeft een voorkeur voor zaterdag 30 januari of zaterdag 6 februari laat het ons weten, porfyron.hotel@gmail.com  

woensdag 17 febrari is er de mogelijkheid om bij restaurant Staal in Haarlem onze gerechten te proeven en ons kookboek  te kopen.Het adres is: Gedempte Oude Gracht 46, 2011GS. Reseveren kunt u op telefoonnummer: 06-55740685 of info@staalhaarlem.nl

Ook gaan we op 18 februari naar de Griekse ambassade in Den Haag waar de ambassadeur ons kookboek in ontvangst zal nemen.
Quote
#10
Dank je Ger! Heb het in de agenda gezet. Zondag het eerste recept hieruit maken, ik ben benieuwd!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Als je in de buurt van Haarlem woont, reserveer dan vooral voor 17 februari bij restaurant Staal in Haarlem. Het is het restaurant van mijn schoonzus en er wordt altijd heerlijk en vernieuwend gekookt. Eerlijk, puur en ambachtelijk en ze koken voornamelijk volgens de keuken(s) van de Middellandse Zee. De keuze om een avond uit dit kookboek te koken ligt dan ook voor de hand! Er wordt die avond ook een aantal van de kookboeken verloot! Onlangs is de nieuwe oogst biologische olijfolie uit Lesbos weer gearriveerd. Die wordt daar uiteraard gebruikt, maar die kan je daar ook kopen.
Quote
#12
Deze week lag het boek op de mat. Nieuwsgierig als ik ben heb ik het meteen uitgepakt om een eerste indruk kunnen krijgen.
Wat me als eerste opviel is dat het een erg mooi boek is, zowel optisch als inhoudelijk. Een handig formaat met een zeer aantrekkelijke en pakkende omslag. 'Eventjes doorkijken' zat er helaas niet in, voordat ik het wist was het 40 minuten later. Enorm veel leuke weetjes over zowel de Zagori-streek als ook de Griekse keuken passeerden in korte tijd de revue. De zeer professioneel ogende foto's zorgen voor een k(l)eurig evenwicht tussen de informatie, en het in beeld brengen ervan.

Foto: een korte impressie van 'Smaken van de Griekse Zagori'


Het is geen traditioneel kookboek in de vorm zoals we dat gewend zijn; dus géén opeenstapeling van gerechten, bladzijde na bladzijde. Maar wel een in alle opzichten informatief naslagwerk. Allereerst stellen Rita Berends en Yiannis Kirligitsis, de uitbaters van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 in Ano Pedina en de schrijvers van de in het boek beschreven recepten, zich én het hotel kort voor. Daarnaast een uitvoerige en door middel van prachtige foto's geïllustreerde beschrijving van de Zagori-streek; de thuisbasis van de auteurs.

"Smaken van de Griekse Zagori" voert je in 240 pagina's mee door de verschillende seizoenen met daarbij talloze passende recepten, veelal samengesteld uit plaatselijk geoogste producten. Naast duidelijke ingrediënten-beschrijvingen en bereidingstips worden de processen én eindresultaten d.m.v. smaakvolle foto's in beeld gebracht.

Foto: v.l.n.r. Yiannis Kirligitsis en Rita Berends (recepten), Ruth de Ruwe (fotografie)

Kortom, "Smaken van de Griekse Zagori" is niet zomaar een kookboek maar een waardevol naslagwerk voor iedereen die de Zagori-streek en Griekse keuken een warm hart toedraagt. 
Wat mij betreft een absolute aanrader voor elke liefhebber van de Griekse keuken.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Dat wordt uren in de keuken staan Ger! Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
(30 January 2016, 13:19)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat wordt uren in de keuken staan Ger! Big Grin

Precies! En da's voor zowel mij als mijn echtgenote geen straf hoor Wink
Altijd leuk én lekker om weer eens wat nieuwe recepten uit te proberen.........
Quote
#15
Ik ben vandaag naar de Porfyrondag geweest en heb er ook het kookboek aangeschaft. Als Zagoria-fan(aat) Blush wilde ik dit boek natuurlijk ook hebben. Een prachtig boek en zoals Ger ook al beschrijft geen "gewoon" kookboek, maar met prachtige foto's, leuke verhalen, tips en weetjes over de streek, maar natuurlijk ook heerlijke gerechten. Puur en (h)eerlijk! Dus een echte aanrader! Prachtig boek voor een mooie prijs, dat bij een Griekenland liefhebber niet mag ontbreken  Big Grin !
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#16
(30 January 2016, 21:51)Angeliki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben vandaag naar de Porfyrondag geweest en heb er ook het kookboek aangeschaft. Als Zagoria-fan(aat) Blush wilde ik dit boek natuurlijk ook hebben. Een prachtig boek en zoals Ger ook al beschrijft geen "gewoon" kookboek, maar met prachtige foto's, leuke verhalen, tips en weetjes over de streek, maar natuurlijk ook heerlijke gerechten. Puur en (h)eerlijk! Dus een echte aanrader! Prachtig boek voor een mooie prijs, dat bij een Griekenland liefhebber niet mag ontbreken  Big Grin !

Ik had er ook graag bij willen zijn Angeliki maar vanuit Zuid-Limburg is het toch wel een flink eind. Jammer, zo te zien was het erg gezellig...........

Quote
#17
Op donderdag 18 februari zijn Rita en Yiannis van hotel Porfyron in Ano Pedina -én de schrijvers van het kookboek 'De smaken van de Zagori'- uitgenodigd om bij Omroep Max het kookboek te presenteren!
Tijd voor Max
Vanaf 17.10 op NPO1.
Quote
#18
Niet kunnen kijken? Klik hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Kookboek vandaag gekocht zit er goed uit Tongue Tongue
Quote
#20
Kookboek besteld en inmiddels in huis. Mooi boek met vele recepten, bekend en minder bekend. Leuk en lekker om uit te proberen. Ook leuke en interessante achtergrond verhalen en foto's.

Enig minpuntje vind ik de kaft van het boek. Erg dun en slap. Niet in verhouding met de prijs van het boek.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#21
Ik ben het prachtige boek nu aan het lezen. Las een hoofdstuk over de Sarakatsanai nomaden in Griekenland. Nog nooit van gehoord. Jullie wel? Ik plaats dit ook niet in Griekenland. Ze schijnen te leven in het Zagoria gebied. Hoop dat iemand er iets over kan vertellen.
Quote
#22
Ik vind het een prachtig boek. Al een paar courgette recepten gemaakt. Jummie! Ik heb het boek gewonnen via Griekenland Magazine. Zo win je nooit iets, en dan opeens dit prachtige boek! Ook veel info over de streek, en de gerechten. Groetjes, Willem.
Quote
#23
@Goedas, via google is er veel informatie te vinden, ook leuke foto's.
Quote
#24
Dat is ook zo Chris. Is dat niet met veel onderwerpen zo op Oriste.
Ik was benieuwd of jullie wisten dat er nomaden in Griekenland zijn.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)