agia efimia/assos/sami
#1
Voor onze volgende vakantie in kefalonia dachten we aan agia efimia, sami of assos.
reisperiode eind augustus
we zoeken iets niet te toeristish waar toch 's avonds genoeg te beleven valt bv haventje, tavernes, beetje rondwandelen .
welke van de 3 zou het beste zijn, mij lijkt efimia wel tof.
We willen voor 2 weken naar kefalonia , valt er genoeg te beleven om 2 weken op te vullen?
Quote
#2
Agimia Efimia is niet groot en niet echt toeristisch. Er zijn wel een paar terrasjes en tavernes. Maar als je een strand erbij wil, dat is er niet echt.

2 jaar terug heb ik zelf in Sami verbleven. Het is ook niet echt groot maar er zijn redelijk wat gezellige restaurantjes aan de haven. Je kan ook langs het strand tot Karavomylos en het is dichtbij Melisani Lake (ondergronds meer) en Drogarati (grotten).

Assos is redelijk toeristisch maar vooral met dagjestoeristen.

Ik kan nog wel meer vertellen over alle plaatsen, maar heb er nu geen tijd voor (Bezoek).  Wordt dus nog vervolgd Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Wij gaan volgend jaar voor het derde achtereenvolgende jaar naar Kefalonia, dus dat zegt wel genoeg.

Persoonlijk vind ik Agia Efimia het leukste plaatsje van die 3. Assos vind ik wel schilderachtig en leuk maar niet om 2 weken te verblijven, idd om een dagje te kijken.
Sami heeft wel een kade met veel terrassen en er komen ook ferries aan. Maar qua plaats vind ik het niet echt heel gezellig.
Patrick mag het uiteraard met me oneens zijn Big Grin
Quote
#4
@ patrick laat maar komen je info  Smile

Wij zijn geen strandliggers, wel aan zwembad gehecht.
Stel dat we een scooter hebben, is de afstand efimia/ sami , gemakkelijk te doen in het donker?
Quote
#5
(29 December 2015, 21:23)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ patrick laat maar komen je info  Smile

Wij zijn geen strandliggers, wel aan zwembad gehecht.
Stel dat we een scooter hebben, is de afstand efimia/ sami , gemakkelijk te doen in het donker?

Als je gehecht bent aan een zwembad (en ik vermoed dat daar dan een hotel bijhoort?) zie ik eigenlijk in geen enkele van de 3 genoemde plaatsen een geschikte gelegenheid. Undecided
In Sami waren niet echt veel accommodaties en en al zeker niet met zwembad. In Efimia was er wel een hotel of 2 - 3, mogelijks met zwembad.
Een andere optie is echter Karavomylos. Net naast Sami gelegen. Daar zijn wel acco's met zwembad.

Hier zie je Sami (onderaan) en Karavomylos op 1 beeld.
[Afbeelding: yj4zl.jpg]


Sami naar Efimia is ongeveer 15 minuten, goede weg langs de kust, onverlicht 's avonds maar zeker te doen in het donker. Dit is de weg met zicht op Efimia.
[Afbeelding: 2wqvdqs.jpg]

Efimia
[Afbeelding: 35a162p.jpg]

Als je opteert voor een appartement/studio en dus ook wel eens wat moet winkelen is er een groter aanbod in Sami. Ik ben het niet oneens met Vito dat Efimia best gezellig is maar ik heb er niet verbleven dus dat scheelt misschien in het oordeel. En buiten het stuk langs de haven is Sami inderdaad misschien wel een doodordinair plaatsje.

Misschien maak ik het nu nog wel moeilijker om een keuze te maken, maar heb je al bekeken indien Poros of Skala mogelijke opties zijn?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Persoonlijk vind ik die plaatsen ook leuker, Patrick, dan de genoemde plaatsen door Roefke.
Lixouri vind ik ook een heel gezellig stadje maar dan zit je wel op het schiereiland.
Quote
#7
Als je vervoer hebt kun je toch lekker rustig gaan zitten. Wij zaten in Farsa in een fantastisch complex met zwembad.. Slechts 2 tavernes maar dan wel gelijk geweldig goede. Binnen 20 minuten zaten we in Argostoli. Overigens is 2 weken niet teveel op dit prachtige eiland.
Quote
#8
Het valt mij altijd op dat velen die eens ze naar Kefalonia geweest zijn er terug gaan. Alhoewel de bereikbaarheid, zeker vanuit België, niet echt optimaal is.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Roefke,

2 jaar terug de combi Zakynthos-Kefalonia gedaan.

Wij zaten in Agia Efimia in app Makis
Prima app met zwembad! En een goed en redelijk groot zwembad.

Klein gezellig plaatsje, en goed centraal.

Mooiste eiland wat ik gezien heb tot nu toe, en Myrtos beach het mooiste strand.

Groetjes
Quote
#10
@ Roefke, ik zou zeker voor Agia Efimia gaan. Voldoende te doen en het ligt ook mooi centraal. Vanuit Agia Efimia kun je perfect dagtochten (met de auto) over het gehele eiland maken.
Quote
#11
Ongeveer 10 jaar geleden waren wij op Kefalonia in Sami. Het dorp heeft volop eet en drinkgelegenheden. maar ik vond het plaatsje niet erg
bijjzonder. Agia Efimia bezochten wij en we vonden het 'n zeer leuk plaatsje , daarom gaan wij in 2016 voor 11 dagen hier verblijven.
Appartement met zwembad. Assos is schilderachtig gelegen maar wel erg klein. Kefalonia vind ik na vele bestemmingen in Griekenland  toch
een van de mooiste.
Quote
#12
Een heel ouderwetse reactie: van de drie genoemde plaatsen vind ik Sami nog het meest Grieks.
Maar ja wat wil je ook van iemand die dit eiland in 1981 bezocht:het lijkt in geen velden of wegen op het eiland uit/in die
tijd.In 2012 bezochten wij het opnieuw en zouden alleen het schiereiland nog willen zien.Al die genoemde plaatsen zijn toeristisch
geworden logisch,dat wel,maar het knusse,kleinschalige,originele,beperkte is verdwenen.
Quote
#13
Wij waren in 1988 voor het eerst in Sami, maar eerlijk gezegd vond ik het toen niet zo'n leuke plaats. Agia Efimia vond ik al gezelliger destijds. Fiskardo was toen het leukst, maar dat is nu wel heel toeristisch geworden.
Quote
#14
bedankt allen voor de nutttige tips. Smile

hotel mag maar hoeft eigenlijk niet, studio met zwembad en zeezicht is eigenlijk wat we zoeken.
Op jiba hebben we volgende gevonden: app fontini in efimia.
iemand ervaring met dit complex?
deze aanbieding lijkt mij qua prijs zeer goed, eigenaardig kom ik hier goedkoper uit dan vlucht en hotel apart te boeken.
wat mij meer opvalt: een vlucht en hotel zelf boeken is niet altijd voordeliger.

vermits de verbinding met sami goed is kan ik eigenlijk gemakklijk in efimia verblijven en dan van beide dorpen genieten.

de andere kant van het eiland (lassi  etc..)lijkt mij meer toeristich en afgestemd op strandvakanties, of heb ik het mis?
Quote
#15
Op de terugweg naar het vliegveld in 2012 reden we oa door Lassi:wat een toeristisch geheel bleek dit,maar ja dat is ook het geval
met Assos,Fiskardo,Skala,Poros,Myrtos Beach etc.Dan zou idd Aghia Efimia aan te bevelen zijn.Het complex ziet er rustig uit vergeleken met
anderen.
Quote
#16
(30 December 2015, 13:59)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een heel ouderwetse reactie: van de drie genoemde plaatsen vind ik Sami nog het meest Grieks.

Dan ben ik ook ouwerwets Big Grin want ik heb hetzelfde idee.

In Poros vond ik het ook leuk, misschien zelfs wel beter dan Sami. Als je er een tijdje verblijft krijg je al vlug het gevoel dat je deel uitmaakt van het dorp.

roefke schreef:eigenaardig kom ik hier goedkoper uit dan vlucht en hotel apart te boeken.

wat mij meer opvalt: een vlucht en hotel zelf boeken is niet altijd voordeliger.

Komt m.i. door het feit dat er weinig of geen rechtstreekse verbindingen zijn. Vanuit België moet je al naar Zakynthos of Athene vliegen en dan met bus en ferry naar Kefalonia. Dat op zich maakt de kost voor transport al duurder.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Lassi is idd toeristischer. Wij hebben zelf nu 2 x vlakbij Lourdata gezeten, aan de zuidkant van het eiland. Hele mooie stranden met uitzicht op Zakynthos.
Komend jaar zitten we vlakbij Argostoli. Voor ons maakt het niets uit, we hebben altijd een huurauto.
Ik vind zelf de omgeving van Agia Efimia erg kaal aan doen. Wij zitten liever in een groene omgeving en dan vind ik het zuiden toch wel een stuk groener. De weg tussen Poros en Sami is overigens ook prachtig!
Quote
#18
(30 December 2015, 16:00)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind zelf de omgeving van Agia Efimia erg kaal aan doen. Wij zitten liever in een groene omgeving en dan vind ik het zuiden toch wel een stuk groener. De weg tussen Poros en Sami is overigens ook prachtig!

Kijk dat is dan weer zo iets waar smaken verschillen, ik heb liever wat kaal, ruw landschap ipv groen

is het trouwens doenbaar om het eiland te verkennen per scooter ( 125cc of meer), in aanmerking genomen dat ik niet alles hoef te zien op 1 dag, elke dag een stukje ligt ons het meest.
Quote
#19
(30 December 2015, 18:42)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 December 2015, 16:00)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind zelf de omgeving van Agia Efimia erg kaal aan doen. Wij zitten liever in een groene omgeving en dan vind ik het zuiden toch wel een stuk groener. De weg tussen Poros en Sami is overigens ook prachtig!

Kijk dat is dan weer zo iets waar smaken verschillen, ik heb liever wat kaal, ruw landschap ipv groen

is het trouwens doenbaar om het eiland te verkennen per scooter ( 125cc of meer), in aanmerking genomen dat ik niet alles hoef te zien op 1 dag, elke dag een stukje ligt ons het meest.

2 jaar terug heb ik het grootste deel van Kefalonia met een quad gedaan vanuit Sami, dus ja het is doenbaar. Voordeel is dat je in Ag. Efimia (of Sami) zowat in het midden zit. Dus of je nu noord, zuid of west gaat is het ongeveer steeds dezelfde afstand.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Alles lezende kan ik een glimlach niet onderdrukken:de weg van Sami naar Poros is NU 'n heel mooi stuk,in velerlei opzichten, toen wij 'm reden in 1981 was die na
Zervata niet geasfalteerd en ronduit slecht het stuk tussen Aghios Nikolaos en Tzanata,zodat het een hele kunst werd om in Poros te komen!
Dat was een plekje met 'n enkel hotelletje of pension.Terug naar Argostolion via de zuidkust.Skala was eveneens slecht te bereiken en Lourdata
was een plaatsje van niks.In Lixourion keek men ons aan alsof we uit de lucht waren gevallen,kortom een hele belevenis!
Tegenwoordig zijn de wegen goed en vanuit Aghia Efimia valt er heel wat te bereiken/bezoeken,alleen zijn er wel wat hoge bergen waar je per
scooter omheen moet rijden denk ik.
Quote
#21
Verleden jaar zijn we naar Kefalonia geweest via Zakynthos uit Brussel. Dan met de ferry in het noorden van Zakynthos overgestoken naar Kefalonia. In Kefalonia kozen we Sami als verblijfplaats , en met name het Sami Beach hotel (met zwembad). Het hotel was zeer goed (wel veel Britten als je daar niet tegen kunt, maar voor sommigen toch beter dan veel Russen of Nederlanders). Het hotel ligt juist buiten Sami en te voet bereik je op 15 minuten langs de zeewandelpad het centrum van de stad. Zeer goede eettentjes en winkels langs de haven. Was wel gezellig. Sami had daarenboven twee voordelen volgens mij: het ligt tamelijk centraal op het eiland en men kan gemakkelijk alle kanten uit. Daarenboven kan men aan de haven de ferry nemen naar Ithaka, en daguitstappen maken naar het toch wel prachtigste eiland van de Ionische eilanden dat ik ooit gezien heb. Ag. Efemia vond ik wenig Grieks aandoend en uitstappen maken was minder evident. Assos was zeker te toeristisch.

 misschien?
Quote
#22
bedankt allen, de kogel is door de kerk :

Het is agia efimia geworden app fontini met jiba.

na alles wat ik hier las , lijkt dit voor onze wensen het beste. centraal gelegen en ook dicht bij sami.

nu nog aftellen.......


@Patrick: het klopt dat de prijzen via belgie duurder zijn door de moeilijke verbindingen, terwijl onze noorderburen rechtstreeks vliegen, in mijn  geval hebben we ook nog eens geluk dat de prijzen na 15 augustus in nederland iets zakken vanwege einde schoolvakantie. 
Daar ik steeds verplicht ben om de laatste 2 weken van augustus vakantie te nemen ( sluiting bedrijf),komt dit mij steeds goed uit. Daarom vertrek ik reeds jaren via shiphol, op 2u30 u sta ik in amsterdam met de auto, minder dan de gemiddelde overstaptijden in athene of zo
Quote
#23
@ Roefke: je zult hier zeker geen spijt van krijgen. Vind het persoonlijk een erg leuk plaatsje met een aantal goede tavernes. Regelmatig live muziek. Verwacht overigens geen mooi strand bij Agia Efimia. Strand bij het dorp is beperkt.
Quote
#24
[Afbeelding: mlnl84.jpg]Wij gaan in juni voor de derde keer terug naar Lixouri.
Voor ons is Kefalonia toch een droom plekkie...
Vond Fiskardo wel een leuk dorpje maar erg toeristisch. Assos hed ook iets speciaals ...
Maar voor ons is ons plekkie toch aparthotel Apolafsi in Lixouri en van daaruit het eiland rond....
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)