SD-zenders stoppen op Astra 19,2 Help
#1
Sinds 15-01-2016 is nu ook voor consumenten het nieuws te lezen dat CanalDigitaal gaat stoppen met de SD-zenders op de
ASTRA (1) 19,2 graden.
Zie het bericht :

Mis geen Nederlandse programma’s en stap over op de HD-zenderlijst, zie:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De zenderverhuizing vindt plaats naar ASTRA (3) 23,5 graden.
N.a.v. bovenstaande ontstaat er een nieuwe situatie.

Onze situatie :
Griekenland,
Schotel 1 meter rond.
1 LNB voor Astra 19,2 graden t.b.v. Canal Digital, Ned. zenders.
1 LNB voor Hotbird 13 graden t.b.v. NOVA, griekse zenders.
Diseqc Switch.
HUMAX HD ontvanger + NOVA ontvanger

Mijn vraag :
Op één beugel (multiblock) 3 LNB's plaatsen voor Hotbird 13 graden, ASTRA (1) 19,2 graden en ASTRA (3) 23,5 graden.
Is de ontvangst van een goede kwaliteit ?
Vooral tussen Hotbird en de ASTRA 3 (NL - HD zenders)
Dank alvast voor jullie hulp.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#2
Theoretisch is het mogelijk, maar in de praktijk ligt het aan de omstandigheden.
Hoe sterk is het signaal ter plaatse, m.a.w. bevindt je je in de footprint (uitzendgebied) van de satellieten? Woon je in het noordwesten of zuidoosten van Griekenland? Dat kan heel veel uitmaken zo op het randje van het uitzendgebied.

Het meest ideale is één LNB die in het brandpunt van de schotel is gemonteerd. Als je meerdere LNB's op één schotel gaat monteren zullen de middelste LNB's het sterkste signaal opleveren, hoe meer je naar de buitenkant gaat des te zwakker wordt het signaal.

Op dit moment heb je 13 en 19 graden op je schotel; die staat met z'n brandpunt dus op ongeveer 16 graden oost uitgericht. Zowel Hotbird als ook Astra 1 staan dus zo'n 3 graden uit het brandpunt waardoor beide een klein verlies hebben. Dat zal echter niet al te veel problemen opleveren, ik vermoed dat je momenteel geen of nauwelijks ontvangstproblemen hebt.

Ga je 3 LNB's monteren (wat gewoon mogelijk is met enkele aanpassingen) dan krijg je dus 13 (Hotbird), 19,2(Astra-1) en 23,5 (Astra-3) graden. Het brandpunt van de schotel zal nu ongeveer 18 graden worden. Per saldo zal dat inhouden dan Astra1(19 oost) maar 1 graad uit het brandpunt staat en dus sterker zal binnenkomen dan momenteel. Hotbird gaat dan echter 5 graden uit het brandpunt zitten (momenteel slechts 3 graden) en de nieuwe Astra3 (23.5 graden) ook zo'n 5 graden. Het is dus te hopen dat de Astra-3 bij jou thuis voldoende sterk binnenkomt om toch goede waardes te kunnen genereren ondanks het signaalverlies door een niet optimaal afgestelde LNB (die zit immers niet in het brandpunt hetgeen de hoogste waardes zou opleveren). 

Hier in Nederland en Vlaanderen is een dergelijke opstelling geen probleem maar wij bevinden ons dan ook midden in de 'Footprint' van deze drie satellieten.

Misschien kunnen andere -in Griekenland wonende- leden hun ervaringen met een dergelijke opstelling hier vertellen?
Quote
#3
Goede morgen
Ik woon 25 km vanaf Rethymon en heb een schotel van 120 cm staan, is niet echt nodig, maar hij was er.
Hier staan 2 koppen op voor de 19,2 en 23,5 astra satelieten.
Beide heb ik 85 % ontvangst en goed beeld en geluid.
heb het wel door een bedrijf laten doen, die heeft er de goede apparatuur voor !
Quote
#4
Eigenlijk vind ik het contractbreuk van Canal Digitaal. Je moet hele nieuwe apparatuur kopen om de HD-zenders te kunnen ontvangen, je had een contract afgesloten voor SD-zenders. Het is ook balen dat Canal Digitaal de enige is die NL zenders via de satelliet aanbiedt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je de Vlaamse commerciële zenders nergens kunt ontvangen als je een NL contract hebt (ook niet via digitale televisie trouwens). Ik ben er niet tevreden mee.
Quote
#5
(28 January 2016, 10:12)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goede morgen
Ik woon 25 km vanaf Rethymon en heb een schotel van 120 cm staan, is niet echt nodig, maar hij was er.
Hier staan 2 koppen op voor de 19,2 en 23,5 astra satelieten.
Beide heb ik 85 % ontvangst en goed beeld en geluid.
heb het wel door een bedrijf laten doen, die heeft er de goede apparatuur voor !

Nou, kijk, dat is toch al waardevolle info; het signaal blijkt dus sterk genoeg, zelfs in het zuiden van Griekenland.
Blijft alleen het brandpuntvraagstuk; je wilt er immers óók nog 13 oost bij hebben waardoor 13 en 23,5 verder uit het midden midden komen.
(Bij alléén 19,2 en 23,5 graden is dat verschil natuurlijk véél kleiner, zo'n 2 graden.........)

Ik denk dat je de opstelling met 3 LNB's gewoon moet proberen, eventueel met behulp van een goede satfinder cq professional.
Quote
#6
Voor mij hetzelfde verhaal als de Machinist.
Met net zo'n installatie op West Kreta een meer dan prima signaal. Zelfs met heel slecht weer komt het HD signaal goed door.

Heb wel drie jaar geleden in NL een nieuwe CanalDigitaal goedgekeurde HD decoder aangeschaft. Nieuwe zenders worden dan automatisch geladen en je hebt er geen omkijken naar. Ik heb er via de USB aansluiting een 500GB externe HDD aangehangen en kan daarmee dus ook programma's opnemen.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#7
(28 January 2016, 09:50)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Ger,
Dank voor je uitgebreide beantwoording van mijn vragen.
Hieronder de ontbrekende gegevens.

Theoretisch is het mogelijk, maar in de praktijk ligt het aan de omstandigheden.
Hoe sterk is het signaal ter plaatse, m.a.w. bevindt je je in de footprint (uitzendgebied) van de satellieten? Woon je in het noordwesten of zuidoosten van Griekenland? Dat kan heel veel uitmaken zo op het randje van het uitzendgebied.
Ja, ik bevind in de footprint van ASTRA 1 en 3.
In Thessaloniki.


Het meest ideale is één LNB die in het brandpunt van de schotel is gemonteerd. Als je meerdere LNB's op één schotel gaat monteren zullen de middelste LNB's het sterkste signaal opleveren, hoe meer je naar de buitenkant gaat des te zwakker wordt het signaal.

Op dit moment heb je 13 en 19 graden op je schotel; die staat met z'n brandpunt dus op ongeveer 16 graden oost uitgericht. Zowel Hotbird als ook Astra 1 staan dus zo'n 3 graden uit het brandpunt waardoor beide een klein verlies hebben. Dat zal echter niet al te veel problemen opleveren, ik vermoed dat je momenteel geen of nauwelijks ontvangstproblemen hebt.
Geen ontvang problemen.
Signaalsterkte 75 %.
Alleen bij zware regenval is er geen signaal. (De installatie is door een Sat bedrijf aangelegd)


Ga je 3 LNB's monteren (wat gewoon mogelijk is met enkele aanpassingen) dan krijg je dus 13 (Hotbird), 19,2(Astra-1) en 23,5 (Astra-3) graden. Het brandpunt van de schotel zal nu ongeveer 18 graden worden. Per saldo zal dat inhouden dan Astra1(19 oost) maar 1 graad uit het brandpunt staat en dus sterker zal binnenkomen dan momenteel. Hotbird gaat dan echter 5 graden uit het brandpunt zitten (momenteel slechts 3 graden) en de nieuwe Astra3 (23.5 graden) ook zo'n 5 graden. Het is dus te hopen dat de Astra-3 bij jou thuis voldoende sterk binnenkomt om toch goede waardes te kunnen genereren ondanks het signaalverlies door een niet optimaal afgestelde LNB (die zit immers niet in het brandpunt hetgeen de hoogste waardes zou opleveren). 
Ik heb de Sat installatie laten aanleggen.
Dus ook de beugel (Multiblock) zal door dit bedrijf geïnstalleerd en uitgericht worden.


Hier in Nederland en Vlaanderen is een dergelijke opstelling geen probleem maar wij bevinden ons dan ook midden in de 'Footprint' van deze drie satellieten.
Ook moet ik in Nederland de Sat installatie moeten uitbreiden met ASTRA 3.
Goed te horen dat dit geen probleem oplevert.


Misschien kunnen andere -in Griekenland wonende- leden hun ervaringen met een dergelijke opstelling hier vertellen?
Nogmaals Ger en anderen hartelijk dan voor jullie adviezen.
Ervaringen blijven welkom. Big Grin Big Grin
iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#8
Goede morgen allemaal

Ik zie steeds berichten bij regen geen ontvangst..... waarom....... gewoon een paraplu boven zetten Idea
Ik heb er een toegestuurd gekregen vanuit Scandinavië, zelfs de installateur wist niet wat hij zag... Huh
Toen der tijd was de regen een zeldzaamheid..... de laatste jaren is het steeds meer geworden en in veel meer maanden Angry
is eigenlijk OOK eenvoudig zelf te maken van een stukje plexiglas, te halen bij de meeste bouwmarkten Big Grin
veel succes ermee
Quote
#9
(29 January 2016, 10:19)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goede morgen allemaal

Ik zie steeds berichten bij regen geen ontvangst..... waarom....... gewoon een paraplu boven zetten Idea
Ik heb er een toegestuurd gekregen vanuit Scandinavië, zelfs de installateur wist niet wat hij zag... Huh
Toen der tijd was de regen een zeldzaamheid..... de laatste jaren is het steeds meer geworden en in veel meer maanden Angry
is eigenlijk OOK eenvoudig zelf te maken van een stukje plexiglas, te halen bij de meeste bouwmarkten Big Grin
veel succes ermee

[Afbeelding: 2qjbvr7.jpg]

Je bedoelt bovenstaand hulpmiddel 'Machinist'?
Je hebt gedeeltelijk gelijk; het helpt wel iets tegen regen/sneeuw die rechtstreeks op je LNB zou vallen. Maar in principe zal je van vallende regen op je LNB nauwelijks of geen last hebben; hooguit als je signaal ter plaatse al zó kantje-boord is dat elke db telt. Het probleem zijn vaak heftige wolken die het signaal behoorlijk kunnen verstoren. De regen en sneeuw daarin kunnen voor een aanzienlijke signaalverzwakking zorgen. Je ziet dan ook vaak dat er artifacts (blokjes) in het beeld ontstaan wanneer er nog geen neerslag valt cq de bui alweer voorbij is. In principe heb je met een goed formaat schotel, die is aangepast aan de footprint van de satelliet in kwestie, alsmede een goede en nauwkeurig afgestelde LNB geen hulpmiddeltjes nodig.
Quote
#10
Vanmiddag een schotel van 85cm laten monteren met 2 LNB's, en hij voldoet prima, de oude schotel was net 70cm en had alleen 19.2,  we hebben nog geprobeerd om die 23,5 erbij te zetten maar dan zat een van de twee net op het randje.
Heb nu op 23.5 oost  83/70 kwaliteit en op 19.3 oost  83/75  in noord oost Kreta.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
Ja GER, dat is hem, die heb ik ook Big Grin
Het moet wel héél erg slecht weer zijn en de wind moet verkeerd zijn als ik dan géén beeld meer heb, dat is ongeveer 4 % van de tijd  Big Grin
maar ik haal hem 's zomers wel weg, wil het risico niet lopen dat hij door de zon kapot gaat..... liever zo dan uitproberen en pech hebben.
Misschien kan jij voor andere leden bemiddelen Idea , want velen staat raar te kijken als je het over een paraplu hebt, dan hoor je.... 
je houdt mij zeker voor de gek Angry , heb ik nog nooit van gehoord  Huh
Quote
#12
(30 January 2016, 14:33)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja GER, dat is hem, die heb ik ook Big Grin
Het moet wel héél erg slecht weer zijn en de wind moet verkeerd zijn als ik dan géén beeld meer heb, dat is ongeveer 4 % van de tijd  Big Grin
maar ik haal hem 's zomers wel weg, wil het risico niet lopen dat hij door de zon kapot gaat..... liever zo dan uitproberen en pech hebben.
Misschien kan jij voor andere leden bemiddelen Idea , want velen staat raar te kijken als je het over een paraplu hebt, dan hoor je.... 
je houdt mij zeker voor de gek Angry , heb ik nog nooit van gehoord  Huh

Als men het niet kent kan je ze verwijzen naar officiële benaming, ParaProt


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Hehe, uiteindelijk is het ons gelukt om de schotel op Astra 3A goed ingesteld te krijgen. With a little help from a friend en Ger's adviezen. Mag ik opmerken dat ik dat gepiel met die schotel anno 21e eeuw heel gebruikers-onvriendelijk vind? Ik weet dat er volledig computer-gestuurde systemen bestaan maar die vind ik nogal duur ..... Overigens, het geintje van Canal Digital om te stoppen met de SD-zenders heeft ons bij elkaar 800 euro gekost, materiaal en arbeidsloon bij elkaar. En onze SD-spullen waren net 5 jaar oud ..... Enfin, we zoeken wel een goede bestemming voor die spullen. Overigens zitten de Duitse zenders in HD allemaal op Astra 1, hoorden we. Maar daar geef ik niet zo om. En tot vreugde van mijn Limburgse echtgenoot zit L1 Limburg op Astra 3 Smile
Quote
#14
Fijn om te lezen dat het uiteindelijk tóch is gelukt Els. Zo te zien heb je gekozen voor één enkele LNB welke gericht staat op Astra-3. Mochten je uiteindelijk toch ook de Astra-1 erbij willen hebben kan je de huidige LNB vervangen door een duo-lnb. Een kwestie van de ene eruit halen en de andere erin monteren. Aan het uitrichten van de schotel hoef je dan niets meer te doen, die blijft zo staan.
Maar voorlopig heb je gelukkig de Astra-3 te pakken; en daar ging het je uiteindelijk om, toch?

Véél kijk- en luisterplezier Els!

Groet, Ger
Quote
#15
(16 April 2016, 08:11)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hehe, uiteindelijk is het ons gelukt om de schotel op Astra 3A goed ingesteld te krijgen. With a little help from a friend en Ger's adviezen. Mag ik opmerken dat ik dat gepiel met die schotel anno 21e eeuw heel gebruikers-onvriendelijk vind? Ik weet dat er volledig computer-gestuurde systemen bestaan maar die vind ik nogal duur ..... Overigens, het geintje van Canal Digital om te stoppen met de SD-zenders heeft ons bij elkaar 800 euro gekost, materiaal en arbeidsloon bij elkaar. En onze SD-spullen waren net 5 jaar oud ..... Enfin, we zoeken wel een goede bestemming voor die spullen. Overigens zitten de Duitse zenders in HD allemaal op Astra 1, hoorden we. Maar daar geef ik niet zo om. En tot vreugde van mijn Limburgse echtgenoot zit L1 Limburg op Astra 3 Smile

Als je met elektronisch systeem een motor bedoelt, dan valt de prijs wel mee. Al dat getob op een ladder om je schotel in te stellen is ook maar niets. Ik vind de motor zijn geld zeker waard. Eén keer de boel opstellen en lekker in de warme huiskamer je instellingen wijzigen als er weer eens wat verandert. Dat gebeurt nl. altijd als het koud is of regent Smile Ik weet niet waar je locatie is maar hierbij de link waar ik de motor kocht. Toen ik hem in 2013 net rond de kerst kocht was hij € 39 met gratis verzending. Mazzeltje dus. Maar misschien als occasion te vinden.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en hier nog een adresje
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  BVN terug naar Astra Choreftis 4 1.872 23 September 2020, 12:06
Laatste bericht: Arthur
  ASTRA 3B (23.5E) ontvangst ervaringen? panosnl 20 20.349 11 August 2020, 12:14
Laatste bericht: messara
  Wijzigingen ontvangst Astra-3 satelliet Ger 6 7.300 01 August 2016, 12:16
Laatste bericht: teixo
  Astra ontvangst op Samos Wick 33 31.747 18 March 2011, 08:37
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)