Briam
#1
Ovenheerlijke groenteschotel Smile .
Als je dit gerecht op tafel zet, is het de ster van de avond. Zelf maak ik de variant waarbij ook de aardappels met de groenten in de ovenschaal gaan. Met de feta er over heen heb je eigenlijk al een volwaardig gerecht. Tzatziki erbij, heerlijk stuk brood, hmmm Tongue  .
Wil je toch vlees hierbij serveren, dan zou ik voor een groot stuk in de oven gegaard vlees gaan, bv. een fricandeau of een schouder met knoflook er in gestoken. (Recept komt nog wel). Je vlees moet robuust zijn en van goede huizen komen om tegengas te kunnen geven aan de volle smaak van de briam.
Je kan alle groenten gewoon heerlijk door elkaar heen in de ovenschaal mengen, zelf houd ik er van om het laagje voor laagje op te bouwen.

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Hier wat foto's. Ik heb ipv plakken aardappel geschrapte krieltjes gebruikt. Was voor het kerstmenu een aantal jaar geleden en behalve tijd besparen ook leuk voor het zicht en makkelijk. Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Fijn een overheerlijk vega gerecht, dank voor deze Briam Johan!
In Petra, op Lesbos in het garden restaurant waar ik de naam even van kwijt ben, at ik vaak imam baildi of zoiets. Gevuld auberginegerecht, heerlijk en verfijnd van smaak!
Quote
#4
Ja heerlijk! Heb deze week ook nog een nieuw aubergine-gerecht gemaakt. Komt nog in het blog. Wink

Bij de vrouwencooperatie in Petra kon je ook heerlijke Imam Bayildi krijgen. Die dames kunnen koken! Voor mij op Lesbos het beste restaurant!
Een fotootje ervan: (alleen de bovenverdieping, eronder kon je heerlijke rosé krijgen en genieten van de prachtige zonsondergang daar).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Ja daar heb ik ook wel gegeten, erg mooi gelegen idd, helaas niet dit gerecht uitgeprobeerd.
De taveerne die ik bedoel zit stukje het straatje in, heet Kalderimi, ook wel bekend op z'n vele pita varianten.
Als je het recept voor imam baildi hebt Johan, hou ik me als vegetariër graag aanbevolen!
Quote
#6
Imam is een heerlijk gerecht, maar van oorsprong eigenlijk Turks. Letterlijk betekent het eigenlijk de imam (sultan) die flauwviel. (Door de fantastische smaak)
Quote
#7
Leuk Chris wat achtergrondinfo. Turkse keuken is prima, hier in Amsterdam ook.
Quote
#8
(31 January 2016, 18:00)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Imam is een heerlijk gerecht, maar van oorsprong eigenlijk Turks. Letterlijk betekent het eigenlijk de imam (sultan) die flauwviel. (Door de fantastische smaak)

Dat klopt Chris. Dit is ook weer zo'n recept wat al voor de huidige grenzen gemaakt werd. Oftewel uit de Ottomaanse keuken. Eigenlijk waar veel gerechten uit de tegenwoordige Turkse en Griekse keuken vandaan komen. Dit recept staat ook in bijna elk Grieks kookboek. (En in die van andere Arabische keukens.)
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Briam is goed vergelijkbaar met het Franse ratatouille. De foto's hierboven zijn vrij 'fancy' en ik durf te beweren dat de Briam die wekelijks door bijna iedereen hier gegeten wordt er in ieder geval veel simpeler uit ziet. De verhoudingen zijn meestal met minder aardappels en meer groente - ook wordt de Feta meestal niet meegebakken in de oven, maar als side-dish geserveerd. Maargoed dat zijn detais.

Een bellangrijk detail dat je zult zien in traditioneel Grieks koken is dat het vel altijd van de tomaat wordt verwijderd. Dus eerst even in heet water en de schil verwijderen voordat de tomaat wordt toegevoegd aan een ovengerecht, saus of salade.
Quote
#10
(08 February 2016, 19:37)Xandrios schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Briam is goed vergelijkbaar met het Franse ratatouille. De foto's hierboven zijn vrij 'fancy' en ik durf te beweren dat de Briam die wekelijks door bijna iedereen hier gegeten wordt er in ieder geval veel simpeler uit ziet. De verhoudingen zijn meestal met minder aardappels en meer groente - ook wordt de Feta meestal niet meegebakken in de oven, maar als side-dish geserveerd. Maargoed dat zijn detais.

Een bellangrijk detail dat je zult zien in traditioneel Grieks koken is dat het vel altijd van de tomaat wordt verwijderd. Dus eerst even in heet water en de schil verwijderen voordat de tomaat wordt toegevoegd aan een ovengerecht, saus of salade.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben Xandrios . Het is ook mijn versie hé? Smile   Waarom doe ik het op deze manier: Het oog wil ook wat, dus probeer ik er wat moois van te maken. Deze versie met meegebakken feta heb ik op Lesbos gegeten, ( de feta wordt lekker zoet hiervan) maar ook al eens "kaal" zonder feta, dus in zijn geheel niet erbij, dus dit is denk ik weer zo'n gevalletje, wie maakt het? Wat vind iemand lekker? De tomaten ontdoe ik eigenlijk nooit van hun vel. Vind ik zonde, want juist daar zit de smaak. Vanwege de tijd die dit gerecht in de oven doorbrengt is het velletje ook niet taai of zo. Wel scheelt het een hoop werk en het oogt m.i. veel mooier. Maar, dit is natuurlijk mijn werkwijze en ongetwijfeld zal dit gerecht in Griekenland, waar het niks speciaals is, simpeler bereid worden!(Maar ongetwijfeld barstensvol smaak zitten!)
Bedankt voor je opmerkingen, want ik kan niet bij elk gerecht in een keuken in Griekenland kijken, dus jouw info vind ik heel waardevol!
Edit: Ik heb echter mijn hele leven nog nooit een Griekse salade gehad waarbij het vel van de tomaten verwijderd was? Iemand?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Ziet er heerlijk uit Johan, dank je wel!
Quote
#12
Vandaag Briam op het menu. Ik bak er nog kippendijtjes bij. De gewichten doe ik door de helft, anders is het wel erg veel voor ons samen. 
Ben altijd benieuwd met wat voor recept je weer komt. Alles wordt uitgeprint en dan in een map met plastic insteek hoezen. De Stifado is ons favoriet en de courgette taart is ook een succes. Eigenlijk zijn al je recepten heerlijk. Het lukt ook steeds. 

Johan hoe bevalt je nieuwe baan?
Quote
#13
Waarmee dek je de tapsi af?
Quote
#14
(30 April 2016, 09:07)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag Briam op het menu. Ik bak er nog kippendijtjes bij. De gewichten doe ik door de helft, anders is het wel erg veel voor ons samen. 
Ben altijd benieuwd met wat voor recept je weer komt. Alles wordt uitgeprint en dan in een map met plastic insteek hoezen. De Stifado is ons favoriet en de courgette taart is ook een succes. Eigenlijk zijn al je recepten heerlijk. Het lukt ook steeds. 

Johan hoe bevalt je nieuwe baan?

Hallo Goedas, dank weer voor je compliment!
De baan bevalt uitstekend hoor! Lange dagen, zekers twee dagen per week 11 uur bezig, dus het Griekse koken doen we als ik een dag thuis werk en in het weekend Smile  Ietsje minder dan voorheen, maar dat kan ook niet anders! 's Avonds wat voorbereiden voor de volgende dag werkt ook. Verheug me nu al op de vakantie begin juni, lekker nieuwe ideeën opdoen op Karpathos!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Mooi vooruitzicht Johan. Wij zitten dan op Lefkas. 1ste keer. Ben benieuwd.
Karpathos is ook mooi. Ben je daar vaker geweest?
Quote
#16
JohanV Waarmee dek je de tapsi af? (vroeg ik eerder ook Wink )
Quote
#17
@Johan, een tapsi is gewoon een schaal hoor.
Quote
#18
(30 April 2016, 12:17)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV Waarmee dek je de tapsi af? (vroeg ik eerder ook Wink )

Gewoon met alufolie hoor Smile  Paar heel kleine gaatjes erin prikken om vocht wat te laten ontsnappen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#19
(30 April 2016, 12:04)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mooi vooruitzicht Johan. Wij zitten dan op Lefkas. 1ste keer. Ben benieuwd.
Karpathos is ook mooi. Ben je daar vaker geweest?

Ja, de laatste keer was in 2008, zal dus wel weer het een en ander verandert zijn Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#20
Bedankt Johan!! Smile
Quote
#21
Johan, prima recept. Hebben de halve portie gemaakt. Heerlijk. Wel een teentje knoflook er bij gedaan en de volgende keer vervangen we het water door bier en een borrel ouzo. De geur was top, huis ruikt er nog naar (open keuken)
Quote
#22
Heeft iemand dit gerecht ooit met zoete aardappel gemaakt? (Ik lijd een patátesloos bestaan, dus zoek een alternatief.)
Quote
#23
Ik zou het niet doen met zoete aardappelen bij briam. Past veel beter bij stoofvlees oid.
Quote
#24
Gewoon de aardappel weglaten. Je kan dan, om het als een volledig vegetarisch gerecht te eten, bv kritharaki of rijst apart erbij serveren.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#25
Smile 
(01 May 2016, 10:05)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft iemand dit gerecht ooit met zoete aardappel gemaakt? (Ik lijd een patátesloos bestaan, dus zoek een alternatief.)

Nou ja! Dat is wel een heel freudiaanse verschrijving. Ik leid dus een patátesloos bestaan. Cool
Quote
#26
Een kniesoor die daar op let @Tina, er zijn hier in het verleden forumleden voor minder aan de schandpaal genageld. Big Grin  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Gisteren een gezamenlijke bbq gehad met drie buren. Mijn inbreng was Briam, tonijnsalade, tzatziki en pita. De Briam heb ik in de loop van de tijd flink aangepast qua receptuur en presentatie. De schaal was in een mum van tijd leeg en ze vonden het heerlijk!
Hierbij wat fotootjes van de opbouw van het gerecht. Ik zal het aangepaste recept nog plaatsen:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#28
dat ziet er heerlijk uit!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)