Minoan Lines, dat over 40% van de aandelen beschikt, wil in de komende maanden volledige controle verwerven over Hellenic Seaways. De afgelopen weken werden al aandelen overgenomen van individuele aandeelhouders en deze week werd ook al een akkoord bereikt met Interamerican om hun aandeel van 3,91% in Hellenic Seaways over te nemen. Gisteren werden ook, telefonisch (!), personen gecontacteerd die tot maximaal 70.000 aandelen hebben. Er werd hen een prijs van 2,5 Euro per aandeel geboden. Ter vergelijking: de aandelen van Interamerican werden overgenomen aan 1,5 Euro per aandeel. Volgende stap is het aanspreken van individuele aandeelhouders die over meer dan 70.000 aandelen beschikken en een overeenkomst bereiken over de prijs per aandeel.
Het management van Hellenic Seaways kijkt ietwat ongerust naar deze, vijandige, poging tot overname. Temeer Minoan volledig in handen is van de Italiaanse Grimaldi groep die ook in een ander deel van de Middellandse Zee controle over veermaatschappijen probeert te verkrijgen. In die mate zelfs dat Vincenzo Onorato, eigenaar van de Italiaanse veermaatschappijen Moby en CIN Tirrenia, eerder deze week een open brief geschreven heeft waarin hij zijn bezorgdheid uit over de politiek van Grimaldi dat volgens hem lijkt aan te sturen op een monopoliepositie. Hij wijst er ook op dat de scherpe prijzen die Grimaldi hanteert, zeker op de 'Italiaanse' lijnen, enkel kunnen door de tewerkstelling van heel veel niet-EU zeelui (Hondurezen, Colombianen, Filipino's) op zijn veerboten.
Ook bij Hellenic Seaways vreest men hiervoor, gezien zij voornamelijk Griekse zeelui tewerkstellen op hun ferry's. Verder is er ook nog de vrees dat lijnen via minder gekende eilanden (de zogenaamde 'lifelines'), die niet echt rendabel zijn maar gedeeltelijk gesubsidieerd worden door de staat, zullen geschrapt worden als de overname een feit wordt.
Het management van Hellenic Seaways kijkt ietwat ongerust naar deze, vijandige, poging tot overname. Temeer Minoan volledig in handen is van de Italiaanse Grimaldi groep die ook in een ander deel van de Middellandse Zee controle over veermaatschappijen probeert te verkrijgen. In die mate zelfs dat Vincenzo Onorato, eigenaar van de Italiaanse veermaatschappijen Moby en CIN Tirrenia, eerder deze week een open brief geschreven heeft waarin hij zijn bezorgdheid uit over de politiek van Grimaldi dat volgens hem lijkt aan te sturen op een monopoliepositie. Hij wijst er ook op dat de scherpe prijzen die Grimaldi hanteert, zeker op de 'Italiaanse' lijnen, enkel kunnen door de tewerkstelling van heel veel niet-EU zeelui (Hondurezen, Colombianen, Filipino's) op zijn veerboten.
Ook bij Hellenic Seaways vreest men hiervoor, gezien zij voornamelijk Griekse zeelui tewerkstellen op hun ferry's. Verder is er ook nog de vrees dat lijnen via minder gekende eilanden (de zogenaamde 'lifelines'), die niet echt rendabel zijn maar gedeeltelijk gesubsidieerd worden door de staat, zullen geschrapt worden als de overname een feit wordt.