(26 April 2016, 15:42)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid
registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid
meld je dan aan.
er was tijd. dat ding is zo oud. volgens mij zat in dienst toen ik nog in Ahtene woonde. en gezien dat van Ventouris is verbaast mij niks .
Ze heeft een bewogen geschiedenis achter de rug.
Is in 1972 gebouwd in Brest, Frankrijk voor rekening van de Britse rederij Sealink British Rail, kreeg de naam HENGIST en werd ingezet op de routes Dover-Calais, Dover-Oostende, Folkestone-Oostende, Folkestone-Calais en Folkestone-Boulogne.
In januari 1980 was er tussen Calais en Dover een aanvaring met de autocarrier Canabal van de Noorse rederij Hoegh-Ugland.
In april 1983 werd ze de haven van Dover binnengesleept na een brand in de machinekamer.
Bij de privatisering van Sealink British Rail in 1984 kwam de Hengist, samen met nog 3 'zusters", terecht bij Sealink UK dat verkocht werd aan Sea Containers Limited en verder in het Kanaal opereerde onder de naam Sealink British Ferries en later in 1991 Sealink Stena Line.
Maar daarmee was het onheil nog niet voorbij.
Op 24 april 1987, op weg van Boulogne naar Folkestone, was er een aanvaring met een vissersboot waarbij 3 Franse vissers verdronken. En later dat jaar in oktober kwam ze in een herfststorm op het strand van Folkestone terecht.
Op 18 maart 1992 begon dan het Griekse avontuur van de HENGIST toen ze verkocht werd aan Flanmare Shipping in Piraeus en als de ROMILDA ging varen voor GA Ferries.
En toen ging het snel van de ene naar de andere eigenaar:
April 1993: Gekocht door Ventouris Sea Lines. Nieuwe naam Apollo Express II, maar wegens economische omstandigheden in oktober 1995 opgelegd in Piraeus.
Oktober 1996: Gekocht door Agapitos Lines. Nieuwe naam Panagia Ekatotapiliani en ingezet op de lijn Piraeus - Santorini via Paros, Naxos en Ios.
November 1999: Verkocht aan Hellas Ferries en weer een nieuwe naam, Express Artemis die in juni 2001 opnieuw Panagia Ekatotapiliani werd. Door extreme problemen in de machinekamer werd ze echter opnieuw aan de kant gelegd en dat bleef zo voor enkele jaren.
Juni 2004: Verkocht aan Ventouris Sea Lines en nog maar eens een nieuwe naam, Agios Georgios en een nieuwe lijn. Eerst Rafina - Santorini en vervolgens Piraeus - Milos via Kythnos, Serifos en Sifnos. Dat bleef zo to vorig jaar toen de naam nog maar eens veranderd werd in Panagia Tinou. Ze werd nog even uitgeleend en ingezet op de "lifeline" naar Kythira, maar dat werd het (voorlopige) einde. Nadat de bemanning al maanden niet meer betaald werd, het schip ook even bezette, werd ze in beslag genomen en opgelegd in Piraeus.
Met een leeftijd van 44 jaar zal het nu wel het einde betekenen. Daarmee zal de laatste van de reeks ferry's van Sealink British Rail verdwijnen. In Piraeus ligt nog wel de Penelope A (ex. Horsa) maar naar alle waarschijnlijkheid is het ook wachten op verkoop aan een sloperij. Eerder verdwenen van deze serie ferry's ook al in 2004 de Vortigern (in Griekenland gekend als de Nisos Limnos) en in 2010 de Senlac (in Griekenland gekend als de Express Apollon en Apollon).