Fodelianakis olijfolie                 
Verse kruiden drogen!
#1
Heeft er iemand ervaring met het drogen van verse kruiden zoals laurier en organo? Ik heb namelijk een struikje laurier waarvan in de blaadjes wil drogen voor in de winter. Verder wil ik verse oregano gaan drogen, ook voor in de winter!

Wie heeft raad? Dodgy
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#2
De meest simpele manier die hier in Zia gebruikt wordt is in een bosje ophangen op een droge plaats niet in de zon. 
Bij mij hangt de oregano op het balkon onder de pergola. 
Tegen de tijd dat t goed ingedroogd is met je handen de oregano van de takjes af wrijven en in een potje bewaren.
Laurier haal ik van de struik en bewaar ik in een koffiefilterzakje in mn kruidenkastje, 
"droog" ik dus niet echt.
Quote
#3
Op bakpapier op je bakplaat in de oven. Zet je oven op de laagste stand (50 graden) en laat de deur een klein stukje open staan om het vocht uit de kruiden af te voeren.. Als je oven de warmte naar buiten "blaast" kan je deur dicht blijven. Gebruik boven en/of onderwarmte, geen heteluchtcirculatie Big Grin . Meestal na zo'n 10 tot 12 uur gereed. Voel aan de blaadjes of het droog/bros aanvoelt.
Zelfde methode gebruik ik om tomaten te drogen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Ik ben er niet zo voor om kruiden te drogen in de oven. Volgens mij verlies je daardoor smaak en is het niet echt een energiezuinige manier.
Als je de laurierblaadjes op een theedoek legt en die vervolgens klemt tussen twee plankjes, gaat dat ook goed of drogen ze dan slecht?
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#5
(23 May 2016, 22:43)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben er niet zo voor om kruiden te drogen in de oven. Volgens mij verlies je daardoor smaak en is het niet echt een energiezuinige manier.
Als je de laurierblaadjes op een theedoek legt en die vervolgens klemt tussen twee plankjes, gaat dat ook goed of drogen ze dan slecht?

Geen idee of ze dan slecht drogen Martino, wel duurt het veel en veel en veel langer, je hebt daardoor veel ruimte voor lange tijd nodig, maar aan smaak boet je echt niet in op zo'n lage temperatuur in de oven. Smaak wordt bij drogen juist intenser, omdat de vaste stof achterblijft en de vloeistof verdwijnt. Percentage vaste stof = smaak stijgt dus tov van totaal gewicht. Heb gezien dat er in tropische gebieden kruiden en ook theebladeren gedroogd worden op bakken en velden in de volle zon. Ook heel warm. Wink
Energiezuinig is het natuurlijk niet, maar tja, alles in mijn keuken kost energie, heb besloten om me daar dus maar niet druk om te maken, sorry Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Als fervent Samosreiziger droog ik ook al vele jaren mijn laurier tijdens de vakantie, ik hang deze ook gewoon op mijn balkon niet in de zon gedurende een dag of 12 en haal dan de blaadjes eraf en bewaar deze in een afgesloten trommel.
Dit heeft me een oude Griekse man zo verteld.
Resultaat is perfect, en je kunt er thuis nog lang van genieten.

Gr Siepke Dodgy
Quote
#7
Niks drogen,gewoon,als ze op zijn, nieuwe halen uit Griekenland!
Quote
#8
Je kunt in de winter toch de laurierbladen zo van de struik afhalen?
Vanaf het moment dat ik een echte laurierstruik heb is er nooit meer een gedroogd blaadje laurier bij ons gebruikt.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)