schoolgaande kinderen
#1
Ik verhuis eind dit jaar in de buurt van Achlia (Kreta) met 2 kleuters van 3jaar en 4jaar en een 12 jarige.
Mijn 12 jarige dochter zou momenteel nog thuisonderwijs doen met examens via de examencomissie.
hoe verging het jullie kinderen op de Griekse school zonder ze de taal al kennen .
Zijn er aan te raden scholen in de buurt ?
hoe zit het met schoolkosten , schoolvervoer .
Alvast bedankt
Quote
#2
Voor zover ik weet is er in die streek alvast geen "internationale school". Ik weet er een lagere school in Ferma zitten en ook in Koutsouras en Makri Gialos zijn er uiteraard wel enkele scholen. Ik veronderstel dat je al naar Ierápetra of Sitiá zal moeten uitwijken om meer keuze mogelijkheden te hebben.
Quote
#3
Dank je El Greco , deze scholen zijn er inderdaad en niet zo ver van ons , blijbaar zou Makri Gialos wel goed zijn .
Ik zou eerder Ierapetra kiezen als ze naar het middelbaar gaan zodat ze toch een beetje het stadsgevoel kunnen blijven behouden .
Voor een internationale school moeten we al naar Heraklion of Sitia uitwijken wat dan toch een beetje te ver is (2uur rijden van waar wij wonen).
Ik hoop hier mensen te vinden die ook kinderen hebben of gehad hebben die op Kreta naar school gaan (gingen) om te horen hoe dit verliep ,
want je hoort een hele boel tegenstrijdige verhalen van expats en de lokale bevolking zowel positief als negatief ..
Quote
#4
Allereerst welkom op het forum, Nakima, en heel veel succes met je verhuisin naar Kreta.
Ik kan je geen info over Kreta geven maar misschien heb je iets aan algemene  info. 
Mijn kinderen ( geboren in Griekenland, griekse vader) gingen hier op Kos naar school, eerst kleuterschool, lagere school
gymnasium en Lykio, beide studeren nu.  Ze hadden geen van beide leerproblemen, spraken al Grieks voor ze naar school gingen
en eigenlijk verliep alles vrij soepel.  
Jouw geval is natuurlijk iets anders, de jongste twee zullen waarschijnlijk vrij gemakkelijk instromen, en snel de taal oppaken.
( Een paidiko stathmos en een pronipio neem ik aan? zeg maar peuterspeelzaal en groep 1)
Voor je 12 jarige misschien nog een extra jaar lagere school, of anders bijles Grieks?
Om zonder de taal te beheersen op het gymnasium te beginnen lijkt me vrij pittig.

Boeken krijg je bijna altijd gratis van school, schriften etc koop je zelf. Kinderen hebben een stevige tas nodig voor de boeken
die worden elke dag mee naar huis gesjouwd. Bereid je ( en je kids!) voor op dagelijks flink huiswerk.

Hier op Kos is er gratis vervoer van en naar school vanaf de lagere school. ( kleuterschool is andere tijden en dan regel je dat zelf.)
 Wij wonen echter afgelegen en ik vond de tijden zo miserabel dat wij zelf de kinderen brachten en haalden.

Ik zou niet al te veel verwachten van "georganieerde hulp" wat betreft taal, daar is gewoon geen geld voor.
Maar hoop op een leuke en actieve leraar, het maakt een groot verschil of iemand daar "z'n tijd uitzit of met plezier voor de klas staat. 
Ik denk dat het systeem hier wat "harder" is op school.
Misschien goed om je je daar al vast op in te stellen.

Er is ook NOB onderwijs ( Nederlands onderwijs in het buitenland) op Kreta, zij kunnen je vast ook veel info geven.

Groetjes,
Nanny
Quote
#5
dank je wel Nanny voor deze informatie .
Ik weet wel dat ze daar maar vanaf 5 jaar naar school gaan anders is het peuterspeelzaal
en volgens ik opgevangen heb zou dit 200 euro per kind per maand zijn .
Tijdens vakantie periodes dat we in Kreta waren verschoot ik inderdaad wel hoe vlug de kleuters
woordjes leren en onthouden wat van mij niet kan gezegd worden :) dus ik denk dat ze wel heel vlug
de Griekse taal zullen aanleren .
Voor de oudste kinderen twijfelen we nog steeds om ze daar naar school te sturen of ze verder thuisonderwijs te geven
en hun examens in België te laten afleggen tot ze de taal voldoende beheersen want anders is het inderdaad geen lachtertje
om de lessen te kunnen volgen vrees ik .
Quote
#6
De pronipio is vanaf 4 jaar, het kind is dan nog niet leerplichtig ,
 met 5 jaar de gewone nipio, dan 6 jaar lagere school,
3 jaar gymnasio, en 3 jaar de lykio. Dan zijn ze dus 18 jaar.
Moeilijke beslissingen allemaal, zal ook verschillend per kind zijn wat beter is.
Je oudste zal ook zijn/haar eigen ideen hebben. 

Op het gymnasium soms al maar vooral op het Lykio zit je ook met al die "frontistirio" daar word je nog als ouder nog als leerling blij van.
Dat zou je allemaal bespaard blijven als je je thuisstudie gaat doen.
Quote
#7
Inderdaad veel stof tot nadenken , mijn partner en zijn 2 meiden wonen (14 en 12 ) nu al 1 jaar op Kreta en volgen momenteel thuis onderwijs .
Het vraagt echter ook heel veel inspanning van zowel hen als van mijn partner om consequent hun dagschema te volgen en het ontbreekt
de meiden af en toe ook wel aan "zin" waar ze dan met een heleboel uitvluchten komen zodat ze aan hun studies zouden kunnen ontsnappen .
De vraag om terug naar school te gaan komt ook van hen , maar beiden combineren lijkt me ook een beetje teveel van het goede .
Thuis studeren is één ding maar ik denk dat ze ook de sociale contacten missen die ze op school zouden kunnen vinden en gewoon waren in België.
Mijn partner wil dus ook eerst alles wikken en wegen om te zien wat het beste zou werken .
Tegen ik er ben heb ik het voordeel om misschien meer info en/of ervaringen te weten te komen wat mijn dochter van 12 betreft .
Over de kleintjes maak ik me niet al te veel zorgen omdat ze er "spelenderwijs" zullen inrollen en binnen een paar jaar beter het Grieks zullen
kennen en beheersen dan ik ooit nog zal kunnen . Ze zullen nog tolk spelen voor de mama denk ik :) .
Quote
#8
Voor de oudste is het misschien ook wel handig om bijles Engels te krijgen op de frontistirio. Heb gehoord dat de kwaliteit ervan op t middelbaar vrij slecht is ...
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)