Grieksegids nieuws
Welke leerboeken?
#1
Ik probeer sinds 2 weken Grieks te leren, met behulp van de app Mondly en het is verbazingwekkend hoeveel woordjes ik al geleerd heb. Maar er is te weinig uitleg over de opbouw van de zinnen. Te weinig  = geen. Ik leer dus kant en klare zinnen. Er wordt wel goed op de uitspraak gelet want hij is niet snel tevreden!
Ik zoek nu eigenlijk leerboeken om de grammatica te leren begrijpen.
Ik heb 2 methoden gevonden: Levend Grieks van A. van Dijk (met cd's en aanvullende boeken) en Dat is Grieks voor mij van P. Mens-Omzigt.
Beide boeken worden goed gereviewd, maar ik weet niet welke ik kiezen moet:
Levend Grieks lijkt mij wat theoretischer en dus saaier, uitspraak via cd's
Dat is Grieks voor mij ziet er aantrekkelijk uit maar geeft (volgens de reviews) geen vertaling van de woorden naar het Nederlands, uitspraak via website

Heeft iemand ervaring met deze methoden? En wat raden jullie aan?
Helaas heb ik in mijn omgeving (Utrecht/Nieuwegein) geen klassikale cursus kunnen vinden, want dat lijkt me helemaal het beste.

Ik heb wel even de tijd om het te leren, want ik hoop na mijn pensioen in Griekenland te gaan wonen (tijdelijk of permanent, dat weet ik nog niet). En ik mag nog 14 jaar naar de baas.... Tongue
Maar het is ook al leuk om tijdens de vakantie iets verder te komen dan Goedemorgen, Goedenavond en Proost!
Quote
#2
Als je de Griekse grammatica onder de knie wil krijgen, vrees ik dat je toch wat scholing zal moeten doen. Het duurt trouwens even en heel wat praktijk voor je hier een logica in vindt en zelf ondervindt wanneer je fout gaat...
Waar een wil is, is een weg...
Quote
#3
Ik heb ervaring met de boeken en cd van van Dijk . Kant en klare zinnen leren heeft geen zin, je moet in staat gesteld worden om de zinnen zelf te formuleren. Ik heb goede ervaringen met de boekjes van van dijk.
Quote
#4
Ik ben begonnen met de thuiscursus van Studieplan.
Die vond ik heel goed, en ik heb er een heel goede grammaticale basis mee opgebouwd. Ook de cd's erbij waren heel goed.
Quote
#5
Als het puur om grammatica gaat is het volgende boek een aanrader:
"
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




" van Statis Papaloukas een aanrader!
(bol.com, 39,50)
Quote
#6
Ik vind zelf het boek Nieuw Grieks van Dafni Alverti prettig. Niet te zware kost, terwijl je toch een idee krijgt van de opbouw en grammatica van de taal
Quote
#7
Dat is Grieks voor mij van P. Mens-Omzigt wordt in haar (mondelinge) cursussen gebruikt als lesboek.

Petra Mens-Omtzigt heeft online lesmateriaal ontwikkeld. Die zijn geschikt om zelfstandig te leren.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Ik heb ook goede ervaringen met de boekjes van Van Dijk-Wittop Koning. Saai, degelijk en erg goed. 

Karen de Vries geeft naast cursussen in Griekenland ook een online cursus voor beginners: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Succes! De taal is best lastig, maar het is geweldig om wat te kunnen praten in Griekenland!
Corry's signatuur OnderwegnaarIthaka.nl 
Quote
#9
Ik gebruik een aantal methodes naast elkaar. Epikoninista elleniki vind ik zelf prettig werken het is alleen een inversion methode, dus alles is in het Grieks. Pame, is een Duitse communicatieve methode, veel luisteroefeningen. Deze vind ik wel prettig werken. Toen ik met deze methodes wat verder was begon ik met "Dat is Grieks voor mij" deel 2, en nu ben ik net bij het nha een cursus Grieks voor gevorderden begonnen.
"Dat is Grieks voor mij" is een grammaticale benadering. Ik gebruik het boek ook als grammatica naslagwerk. Ik mis alleen een woordenlijst in het boek.
Het boek van "levend Grieks" heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik niets. De dialogen vond ik stijf en oubollig. aandoen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)