Kleftiko
#1
Op speciaal verzoek van Goedas Wink :
Kleftiko!

Is een gerecht wat ik meestal in de herfst/winter maak en laat de meteorologische herfst 1 september begonnen zijn! Als je op internet en in kookboeken kijkt vind je meestal kortere garingstijden. Mijn ervaring is dat je toch wel min. 1 1/2 uur garing nodig hebt. Controleer tussentijds of de garing aan je wensen voldoet.
Kali Orexi!

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Vraagje Johan. Van de week kleftiko gegeten en dat zat ook nog in bakpaper. Komt dat doordat het in een restaurant opgewarmd wordt?
Wanneer ik thuis ben ga ik het zeker maken.
Wim
Quote
#3
Dit lijkt heerlijk. Bedankt.
Ben nu in Parga, ga het zeker maken bij thuiskomst. Als het net zo lekker is als jouw stifado ...
Dien je het ook op met de folie Johan?
We gaan het vanavond hier eten. Scheelt wel welk restaurant het klaarmaakt. Net als bij stifado.
PS. Hoe gaat het met je labrador uit Portugal??
Quote
#4
(18 September 2016, 12:04)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We gaan het vanavond hier eten.

Tipje: wij hebben het ooit gegeten bij Perivoli (op de driesprong onder de grote boom).
Poli nostimo!
Eet smakelijk en nog een fijne tijd in Parga Smile
Quote
#5
(18 September 2016, 11:38)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vraagje Johan. Van de week kleftiko gegeten en dat zat ook nog in bakpaper. Komt dat doordat het in een restaurant opgewarmd wordt?
Wanneer ik thuis ben ga ik het zeker maken.
Wim

Hallo Wim,

Eigenlijk ben ik in al die jaren drie varianten tegen gekomen: Alleen in alufolie, alleen in bakpapier en in een combi van die twee, dan zat het alufolie aan de buitenzijde en het bakpapier aan de binnenkant zeg maar. Het is goed mogelijk dat de versie met alleen bakpapier misschien in de keuken ook nog in de folie heeft gezeten, dat weet ik niet.
Als je goede stevige alufolie gebruikt en dit goed naar boven toe dichtvouwt, is dat voldoende.
In een restaurant zal het, gezien de garingstijd, ongetwijfeld opgewarmd worden. Als ze een brood/pizza-oven hebben met temps tussen de 300 en 400 graden, is zo'n pakketje in enkele minuten weer op temperatuur zonder dat het echt verder gaart.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
(18 September 2016, 12:04)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit lijkt heerlijk. Bedankt.
Ben nu in Parga, ga het zeker maken bij thuiskomst. Als het net zo lekker is als jouw stifado ...
Dien je het ook op met de folie Johan?
We gaan het vanavond hier eten. Scheelt wel welk restaurant het klaarmaakt. Net als bij stifado.
PS. Hoe gaat het met je labrador uit Portugal??

Het foliepakketje komt inderdaad op het bord te liggen Goedas. Is ook een beetje de charme van het gerecht Wink .
Met onze labrador hebben we na een paar dagen al naar de dierenarts kunnen gaan. De sterilisatiewond (eigenlijk castratie) was bij haar gaan lekken. Kwam bloed en pus uit. Antibiotica en pijnstilling gekregen. Is nu vrijwel dicht en ze lijdt er niet echt onder. Komt volgens mijn dochter (zij is, met een duur woord, paraveterinair) vaker voor. Voor de rest is het een scheet! Smile  Aanhankelijk en altijd blij! En wij zijn blij met haar! Wel omschakelen weer, van een heel rustige bejaarde hond met dito tempo, naar zo'n sprinter! Big Grin
Fijne vakantie nog! Hier een fotootje:

[Afbeelding: w9h2q9.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Kleftiko is een oud en beroemd gerecht in heel Griekenland. Het is een gerecht uit de tijd dat Griekenland bezet was door de Turken. Klefo betekent “ik steel”. De naam van dit gerecht komt van de Griekse verzetsstrijders tegen de Turken. Toen Griekenland werd aangevallen en bezet door de Turken in 1453 verstopten de Griekse verzetsstrijders zich hoog in de bergen. Ze moesten heel voorzichtig zijn, om niet te worden ontdekt door de Turken. In de bergen was er niet veel te eten. ‘s Nachts gingen de Griekse verzetsstrijders op zoek naar voedsel. Schapen waren makkelijk te vinden, dus stalen en slachten  ze ‘s nachts schapen. Ze plukten ook zoveel mogelijk groenten, kruiden en fruit dat ze konden vinden. Het was erg gevaarlijk in de bergen, maar de verzetsstrijders hadden geen keus, anders zouden ze verhongeren. Als ze al hun eten verzameld hadden, moest het worden klaargemaakt op een hele speciale manier. Er werd een gat gegraven in de grond met een vuur erin. Het vlees. de groentes en de kruiden werden in kleipotjes gedaan met een deksel erop. De kleipotjes werden in het gat in de grond op het vuur gestopt met wat flink wat aarde erover heen. Het vlees werd dus onder de grond gekookt, zodat er geen rook of geur vanaf kwam. Zo konden de Griekse verzetsstrijders hun eten maken, zonder ontdekt te worden door de Turken.

Leuk verhaal om te weten bij het gerecht Kleftiko, volgens ons serveren ze het soms in potjes/bakpapier/folie om het een beetje na te bootsen.
Maakt niet uit wij vinden het heerlijk.

Groet, Elena
Quote
#8
Mooi verhaal Elena.
Quote
#9
Gisteravond kleftico gegeten bij Hellenikon in Parga. HEERLIJK. Dit zat in bakpapier en folie. Als je uit het pakketje eet dan is bakpapier wel pratisch, geen folie tussen je eten.
Het restaurant wat jij aan geeft Ger, Perivolie dat kennen we ook. Ook goed.
Quote
#10
Johan en andere lezers.
We zijn nu in Griekenland. Hebben jullie nog een tip welke kruiden ik moet kopen. Ben dit jaar door de recepten van Johan met de Griekse keuken begonnen.
Ik heb gekocht; laurier oregano basilicum salie en tijm.
Hebben jullie nog een toevoeging?
Bedankt vast
Quote
#11
(23 September 2016, 10:04)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan en andere lezers.
We zijn nu in Griekenland. Hebben jullie nog een tip welke kruiden ik moet kopen. Ben dit jaar door de recepten van Johan met de Griekse keuken begonnen.
Ik heb gekocht; laurier oregano basilicum salie en tijm.
Hebben jullie nog een toevoeging?
Bedankt vast

Nog wat munt, lekker voor bij je lamsvlees en in je kefthedes! Mocht je mastiek en machlepi (ongemalen) tegenkomen, zou ik het ook meenemen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Ga het kopen Johan. Heb ook nog rozemarijn toegevoegd. Zou je ook dille doen, of doe je vers van bv AH
Quote
#13
Mastiek en machlepi had het kruidenvrouwtje niet. Kom een heel eind zo.
Quote
#14
(23 September 2016, 14:52)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mastiek en machlepi had het kruidenvrouwtje niet. Kom een heel eind zo.

Machlepi kan je ook in de supermarkt krijgen in die doorzichtige potjes waarin je ook kruiden koopt. Kleine bruine "bolletjes". Ook in zakjes, dan tot een licht poeder vermalen. Onmisbaar bij het bakken! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Johan je gaat in het recept uit van half bosje munt. Ik heb in Parga gedroogde munt gekocht. Hoeveel gebruik ik dan. Van bv een eetlepel uitgaande.
Quote
#16
(26 September 2016, 16:03)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan je gaat in het recept uit van half bosje munt. Ik heb in Parga gedroogde munt gekocht. Hoeveel gebruik ik dan. Van bv een eetlepel uitgaande.

Ik zou dan niet meer dan een halve theelepel per persoon gebruiken, dus 2,5 ml. In totaal dus 4 theelepels = 10 ml. Gedroogde is altijd heel intens. Een eetlepel is 15 ml. Als je dus een eetlepel gebruikt max één en geen kop Wink . Het werkt het beste met een setje om af te meten als je gedroogde kruiden gebruikt.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
Wat is een setje?
Ik denk als ik een dessert lepel munt gebruik op bovenstaand recept wel goed zit. Of 1 theelepel per pakketje. (4 pakketjes) denk je ook niet Johan?
Quote
#18
(26 September 2016, 20:17)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat is een setje?
Ik denk als ik een dessert lepel munt gebruik op bovenstaand recept wel goed zit. Of 1 theelepel per pakketje. (4 pakketjes) denk je ook niet Johan?

Je moet wel een muntliefhebber zijn als je een theelepel gebruikt per pakketje, ik denk dat het voor veel mensen teveel is. Je kan maatlepelsetjes kopen van 1/4, 1/2 en 1 theelepel en een eetlepel, zit je altijd goed!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#19
Gewoon een beetje op gevoel,tussen de vingers.
Quote
#20
Dat gevoel heb ik niet Chris ?  
Als er staat een half bosje munt, dan zit ik al met mijn handen in het haar van hoeveel gedroogde is dat.
Quote
#21
(26 September 2016, 22:38)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gewoon een beetje op gevoel,tussen de vingers.

Als een kok zegt, een snuifje, gooit ie er een eetlepel in. Eetlepel olie, loopt er zo maar 50 ml in de pan. Beetje zout zegt ie dan, je dokter krijgt een rolberoerte! Big Grin  Een kok zal in zijn kookboeken ook nooit de juiste hoeveelheden/verhoudingen/ingrediënten zetten die hij in zijn eigen restaurant gebruikt. Een recept waar hij een half jaar aan gewerkt heeft, geef je niet zomaar weg in een boek. Zal altijd een aangepaste versie zijn.
Net als bij de rest van een recept is er ook voor kruiden e.d. niet voor niets een aanbevolen hoeveelheid, anders heeft de rest van het recept ook geen zin meer. Om constante kwaliteit te houden, is mijn motto: Hou je, als eenmaal iets goed is, aan de hoeveelheden waardoor het tot stand gekomen is. Ga je wijzigingen aanbrengen, altijd maateenheden aanhouden. Als ik een recept uitprobeer of wijzig, schrijf ik bv steeds op hoeveel en wanneer ik van wat gebruikt heb. Dat is voor mij de kracht van mijn koken.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#22
Zo zie je maar dat er verschillende belevingen zijn omtrent het koken. Ik doe meer op gevoel en vooral veel proeven. Vooral bij het gebruik van (verse)kruiden kan de smaak nogal eens verschillen.Gisteren dille gekocht voor het maken spanakorizo. In de eerste winkel was de dille bijna niet te ruiken,terwijl in een andere winkel de dille veel sterker naar voren kwam.
Quote
#23
Precies Johan. Daarom ben ik fan van jou recepten. Ik doe precies de hoeveelheid die jij aangeeft. Chris heeft wel gelijk dat de ene kruid krachtiger is dan de andere in zijn soort. Het is steeds goedgekomen. Kleftico wordt mijn volgende project. Vandaar de vraag over de verse munt en gedroogde.
Quote
#24
Afgelopen week weer eens de kleftiko gemaakt. Hierbij wat foto's. (Dit keer zowel in bakpapier alsook alufolie  Wink ).


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#25
Ziet er lekker uit Johan.

Leent dit recept zich ook met kippendijfilet? Al eens geprobeerd?

Ja, ik weet het het is niet de echte kleftiko maar is toch het proberen waard!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#26
Kleftiko is de naam voor een bereidingswijze. Meestal wordt lam gebruikt. Echter je kunt ook heel goed kip gebruiken. Doordat je de ingrediënten in een pakketje gaart samen met allerlei kruiderijen,wordt de smaak intenser en blijft het vlees sappiger. Ik maak soms ook knoflookaardappeltjes in een pakketje, is heerlijk. (Schijfjes) als je wat recepten wil zien, Google op κλεφτικο κοτόπουλο
Quote
#27
(14 March 2021, 18:26)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ziet er lekker uit Johan.

Leent dit recept zich ook met kippendijfilet? Al eens geprobeerd?

Ja, ik weet het het is niet de echte kleftiko maar is toch het proberen waard!

Nog nooit geprobeerd Martino. Zal ongetwijfeld kunnen, maar je moet dan wel de garingstijd aanpassen. Kip is sneller gaar.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#28
Fijn om dit weer even onder de aandacht te brengen. Is een heerlijk smaakvol recept. Ik gebruik alleen geen lamsvlees, op een of andere manier staat mij dat tegen..

Johan even wat anders. Heb je al weer een baan gevonden?
Quote
#29
(16 March 2021, 09:08)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fijn om dit weer even onder de aandacht te brengen. Is een heerlijk smaakvol recept. Ik gebruik alleen geen lamsvlees, op een of andere manier staat mij dat tegen..

Johan even wat anders. Heb je al weer een baan gevonden?

Nee, nog niet Goedas. Krijg wel positieve reacties terug, maar er is gewoon geen ruimte in mijn branche. Winkels en horeca moeten weer open, dan kunnen we weer verder.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#30
Weer een lekker recept Johan! Heb het gemaakt met kippendijfilet.
Ben wel een beetje eigenwijs geweest. Zag ergens dat het eerst op een soort marinade werd gezet.
Ik heb alles gesneden, groenten - vlees, en door elkaar gedaan. Scheut witte wijn en wat olijfolie er door en per portie een laurierblaadje.  
Na een paar uur alles weer omgeschept en in de bakpapier gedaan. Was heerlijk en lekker makkelijk. Had het alleen wat zuinig gekruid. Volgende keer beter kruiden dus!
Ook lekker om te variëren met groenten zoals aubergine.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#31
JohanVAfgelopen week weer eens de kleftiko gemaakt. Hierbij wat foto's. (Dit keer zowel in bakpapier alsook alufolie  Wink ).


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Waarom en (bakpapier) en (alu) Johan? Verlengd dat niet de gaartijd?
Quote
#32
Nee, maakte dus niets uit. De warmte van de oven heeft geen moeite om door een extra laagje heen te komen. Wel meer sappen bewaard gebleven in het pakket zelf!

(20 March 2021, 17:51)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weer een lekker recept Johan! Heb het gemaakt met kippendijfilet.
Ben wel een beetje eigenwijs geweest. Zag ergens dat het eerst op een soort marinade werd gezet.
Ik heb alles gesneden, groenten - vlees, en door elkaar gedaan. Scheut witte wijn en wat olijfolie er door en per portie een laurierblaadje.  
Na een paar uur alles weer omgeschept en in de bakpapier gedaan. Was heerlijk en lekker makkelijk. Had het alleen wat zuinig gekruid. Volgende keer beter kruiden dus!
Ook lekker om te variëren met groenten zoals aubergine.

goedgedaan
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)